Gå til innhold

Bustefluer!


Fluehue

Anbefalte innlegg

Til de av dere som er forkjempere av bustefluer eller fisker mye med slike mønstre.

Etter å ha bundet fluer i noen år så har jeg lyst til å begi meg ut i en ny sjanger av fluer. 

Fikk beskjed i dag om at jeg måtte ha noen mockpalmer til sommeren. Det er ei flue jeg i alle fall definerer som ei busteflue.

 

 

Hvilke fluer bruker dere og til hvilke type situasjoner?

Hvilke materialer liker dere best?

Kan jeg få se noen bilder?

 

Er det noen som har noe gode historier hvor det har vært nettopp en busteflue som har vært løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om Cdc hører inn under bustefluer, ikke i mitt hode. Der er det gammeldags hane/høne og evt. fronter av partridge, nøtteskrike etc. som er innhold.
En flue som har vært bra innimellom er Claret Bumble, fin fjellflue og på skogsvann når det blæs litt. Den fiskes gjerne som toppflue sammen med en eller to fluer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bustefluer er kule å binde! Ser litt grisete ut, men er fryktelig effektive. Jeg binner mine med hackle over hele kroppen og passer på at hacklet peker bakover. Binder stort sett Vera og Red Tag som bustefluer og klipper hacklet under. De skal fiske like bra oppå, i eller under vannskorpa. Jeg fisker de tørt. Fine når man har prøvd alt annet eller bedriver litt kosefiske og ikke bryr seg om å være så entomologisk korrekt.

 

Her er et gammelt bilde jeg fant av min versjon av Vera:

 

post-4201-0-10734300-1465822756_thumb.jpg

 

Ta en titt på denne linken for mer info:

 

http://www.eikre-fly.no/no/fluer/bustefluer/29-bustefluer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat sånt som dette jeg leter etter. Men også gjerne fluer som skal imitere noe, men er bundet på en urtete måte hvis dere skjønner hva jeg mener. En vulgata gosling f. Eks er i mine øyne en type busteflue. Eller en mockpalmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...