Gå til innhold

Tips til epoxy: hvordan å få den inni tråden


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Legger ved resultaten fra testen min: naturlig Pearsall's Gossamer silk til venstre, ProWrap nylon A hvit til høyre.

FlexCoat High Build epoxy.

 

Silk tar inn epoxyen mye bedre, og jeg lurer på om tynning med alkohol eller aseton ville hjelpe

med nylon slik at epoxyen ville gå inn bedre og skjule mikrostrukturen i trådene?

 

Man bruker jo alkohol med silken å få den gjennomsiktlig, funker med nylon, og? Dvs, trenger ikke å få den

gjennomsiktlig, bare skjule tråden.

 

Kimmo

post-6197-0-20798100-1466664313_thumb.jpg

Endret av Bounce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket noen veldig forskjell på resultatet fra om jeg fortynner eller ikke ved bruk av epoxy på nylontråd. Derimot kan det være en del forskjell fra tråd til tråd.

Likevel foretrekker jeg å tynne litt, da jeg synes det flyter litt bedre ut, og ikke minst så har jeg god tid til å gjøre meg ferdig med et strøk på hele stanga før epoxyen begynner å bli seig å jobbe med. Blir ofte litt tidsnød ved å bruke utynnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å varme opp komponentene gjør det lettere å bli kvitt bobler man rører inn i løsningen, og den blir litt mer tyntflytende men gjør at arbeidstiden man har tilgjengelig blir kortere.

Har ikke opplevd at noe av dette har påvirket hvorvidt man ser profilen på tråden eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja, bruker det til og med til gjennomsiktige surringer, til og med klare silkesurringer.

Og selv om rødspriten er tilsatt litt farge, så blir det tynnet så mye ut at det ikke synes.

Ville nok vært litt skeptisk om klingen var hvit, og surringene skulle være klare. Bortsett fra det er det null problem.

Hadde vært artig å testet på hvor blanks forøvrig, tviler egentlig på om det ville vært noe problem der heller.

Har forøvrig en hvit stang, mulig jeg skal teste det. Må bare få somlet meg til det...

Med silke så er det viktigere med tråden man velger. Har vært borti noen forskjellige, og noen får faktisk fargenyanser når de våres med epoxy.

Pearlsalls gossamer silketråd er glimrende.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silke og nylon er to ganske forskjellige ting å jobbe med.

Jeg synes selve surringen med silke er mye mer komplisert (med mindre den skal være helt gjennomsiktig) det er vanskeligere å unngå glipper ved surring.

Nylon er mer tilgivende sånn sett, men da vil trådstrukturen bli mer synlig, og man får ikke samme gjennomskinneligheten som med silke.

Nylon blir noe gjennomskinnelig den også, men ikke like mye som farget silke. Natur eller hvit silketråd blir gjennomsiktig.

Forøvrig surrer jeg strammere med nylon enn med silke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig studert bildene dine litt. Prøv og surr silketråden noe løsere, så trekker det enda bedre inn.

Og når du legger på fortynnet epoxy begynn ytterst på føttene på stangringene så du ikke låser inn luftbobler.

Jobb deg så utover mot selve ringen.

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har prøvd å få til dette, men hvor løst er "løs" asså... :-)

Må man kunne bevege føreren med surringen på?

Har du muligens lest han Graybeal sin dokument om gjennomsiktlige surringer, han har samme tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg har lest den. Har lest mange forskjellige før jeg gikk i gang, og så testet en del i praksis.

Jeg surrer alltid såpass løst at jeg kan endre stilling på stangringen, den skal ikke surres så hardt at tråden forhindrer den i å kunne skyves.

Med silke så surrer jeg ikke hardere enn at den bare såvidt holder stangringen på plass inntil klingen, med andre ord rimelig løst/overraskende løst.

Kombinasjonen av tråden og epoxy holder mer enn godt nok allikevel.

Relativt løse surringer og fortynnet epoxy gir best mulig forutsetning for en helt gjennomsiktig surring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

På den siden nærmest silketråden så binder jeg tråden inn under den svarte tråden, har man 3 surringer, så legger man en løkke under og drar stumpen inn under de sorte surringene, da er begge tampene skjult. På en eller to runder så binder man stumpen nærmest silken under, og har på en ørliten dråpe superlim på tråden.

Og da mener jeg ørliten! Ellers synes det gjennom epoxyen...

Tråden skal bare holdes inntil epoxyen blir lagt på. Den sikrer det hele.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...