Gå til innhold

Når et halmstrå fra SV er nok..


Knut Adolfsen

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å skrive om et marint verneområde i deler av Oslofjorden pluss Drammensfjorden rett etter at vi fikk en rødgrønn regjering i 2005. Allerede før de tiltrådte kjøpte de strandeiendommen til vaske-Bakke for å gi Hvermansen mer tilgang til fjorden. Her er det noen som vil gjøre noe for fjorden tenkte jeg. Men dengang ei.. SV fikk miljøverndep. og det lovet også bra. Men dengang ei. Til tross for mailer både til rådgivere og statssekretærer var det null positiv respons. Har prøvd å "provosere" SV med deres eget slagord "del godene" og lurt på om det like godt kan innebære åtte til meg og to til deg som det de fleste tror fem til hver av oss. I tillegg har jeg stilt dem det samme spørsmålet som jeg stiller andre, hva menes med at fellesskapet eier de marine ressursene. Hvem eier fellesskapet? 

SV fikk ny partisekretær og jeg sendte henne en mail angående Friluftsfjorden. Hyggelig tilbakemelding hvor hun kunne fortelle at de hadde tatt på seg jobben som saksordfører for stortingsmeldingen om naturmangfold og der er det presisert at Stortinget pålegger regjeringen å legge fram en plan for marine verneområder. Nå betyr vel kanskje det at vi får flere marine verneområder rundt kaldtvannskoraller langt til havs, men man kan jo håpe på at alt snakket som nå etterhvert er rundt verneområder vil få noen til å snakke om andre steder. Uten at noen presser på skjer det hvertfall ingenting. Politikere lar seg påvirke så gi dem et hint om hva vi vil ha. 

Friluftsfjorden

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lars Egeland er listetopp for Vestfold SV til valget neste år og det første han skriver er " Folket skal eie havet". Det handler om de store fiskeriene og kampen mot kvotebaronene men han er også innom Oslofjorden og poengterer bruken av verneområder for å få tilbake torsken. I 2005, da jeg begynte å skrive om vern, ville en fra SV at vi skulle stemme på dem for å få tilbake torsken. De skulle få bukt med klimaendringene og dermed få ned temperaturen i fjorden slik at torsken ville komme tilbake. De klarte ingen av delene. Derfor er det gledelig at de nå snakker om vern og jeg håper andre kommer etter. Jeg tror nok Egeland har lest noen av mine leserinnlegg og er det de som har fått SV på bedre tanker er det flott. Det beviser at politikere lar seg påvirke så tenk om tusenvis av oss hadde gjort en liten jobb for å påvirke dem. Det er vi som er mange, det er vi som er det fellesskapet havressursloven slår fast eier  de ville marine ressursene noe Egeland også skriver.

God helg og skitt fiske..

Friluftsfjorden!

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette er spørsmål jeg hadde med i et leserbrev i Tønsbergs blad, og spørsmålene burde ha vært stilt rundt hele Friluftsfjorden. Sunt bondevett er kanskje ikke så lett å definere men det å ta opp småpoteter eller skyte all elgen er, etter min mening, ikke særlig vettugt.                                                                                                                                                                    Hva koster en utarmet fjord oss? Hva koster det oss å legge den åpen for invasjon av fremmede og svartelista arter? Hva koster det å høste av kapitalen, ikke bare av overskuddet? Hva koster det å tviholde på såkalt tradisjon og kultur? Hva koster det å se helt bort fra bærekraft og biologisk mangfold? Er ikke en fjord "full av fisk" en matsikkerhet på samme måte som vi vil ha matsikkerhet i landbruket?

Friluftsfjorden!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Et nytt halmstrå dukket opp i lokalavisa for Horten i går. Der kunne lederen for Naturvernforbundet i Horten fortelle at det de nå jobber med er et forslag om vern i deler av, helst hele Oslofjorden. Det er ikke tilfeldig at det dukker opp her, og selv om man kan trekke på skuldrene av hva et forslag fra et lokallag har å si er det mye bedre enn at alle holder kjeft og mener at man uansett ikke får gjort noe. En selvoppfyllende profeti. Så får man håpe lokallaget med en leder med mange kontakter får med seg andre. Det er ikke bare reduksjon av co2 som er miljøvern. 

Friluftsfjorden!

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...