Gå til innhold

Lefty Kreh kritisk til bransjen


Terje Bendiksby

Anbefalte innlegg

Lang video men går du til : http://vimeo.com/82613171 fra 14:07 . Det taler for seg selv. Vanskelig å motsi.

Bra post  - med en mann det alltid er verdt å høre på. <<l

 

Akkurat det med fortjenestemarginene er vel ganske likt de fleste andre bransjer og det er mange som er betydelig grådigere. For å si det sånn; de tjener ikke fett de som produserer fluestenger (?)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortjenesten  er en ting han kritiserer, men kanskje ikke det viktigste.  Ut fra mitt synspunkt er ikke de spesielt høye i forhold til andre bransjer. Fluefiskesjappe er neppe noen gullgruve. Men  det han sa først om det han sa han hvordan bransjen rekrutterer og lærer bort å kaste med flue og hvordan det kan virke ekskluderende på nye grupper, er fra mitt synspunkt kanskje det viktigste. 

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personling liker jeg å tolke det Lefty snakker om mer som en analyse. Ting var, har vært, og er fortsatt ofte satt opp slikt at langs veien sluttbrukerprisen blir gansk høy.

Man kan tolke det som grådighet eller hva som helst, men er vel greit å prøve å leve av businessen, så jeg lar den ligge. Men sluttresultaten er jo klar: høye priser. Og det er jo helt åpenbart at dersom 80% av sluttprisen er logistikk og mellomledd, er det snakk om et meget ueffektivt system (100$ til 500$).

 

Heldigvis er det alternativer nåtiden for de som ikke kan bruke flere tusenlapper (NOK) til fluestenger, og visse produsenter har gått for direktesalg (e.g. Danielsson).

Man kan vel fint argumentere at man ikke trenger veldig mange mellomledd å markedsføre de? Det jeg mener er at ved å prøve litt annerledes organisering på 

salgskjeden kan man egentlig håpe å ha litt bedre marginer for dem som deltar. Dessverre betyr det ofte at noen ledd faller bort. No pain, no gain, men selvfølgelig er pain

og gain ulikt fordelt.

 

Mine 2 øre om den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...