Gå til innhold

Kalandsvannet Os


Helgev

Anbefalte innlegg

Var en tur og fisket i Kalandsvannet i går..Fikk 5-6 ørret på nymfe, men de var ganske små..Fisket der noen ganger i fjor og, men all fisken jeg fikk var fra 150-300 gram. Noen her som vet om det er noe fisk av størrelse der eller?

Har sikkert til sammen fått 70-80 stk på den sizen..Hadde vært gøy om det kunne være mulighet å få noen som er litt større..Har sett folk som skriver inn på Bergensportfiske at de har fått flere rundt kiloen på en og samme tur...Kan det stemme eller?Er det bare jeg som kun får småfisk der? :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja helt sikkert!Det er jo veldig fint å fiske der da men.Var t.o.m. en del vaking der

på søndagen...Har du noen tips på vann i bergensområdet der det går an å få litt større fisk eller?

Er jo gøy om man ihvertfall kan runde halvkiloen av og til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helgev

 

Fortsett i Kalandsvannet du, med synk3 og eller intermediate line, zonker og wolly buggere vil gi deg de større eksemplarene nå.

om en måneds tid vil du både se og høre stor fisk plaske etter vårfluer i kveldingen.....da er det frem med flytelinen igjen.

 

Ikke tro alt du leser, folk flest har et litt ymse øyemål, mange halvkilosfisk, blir fort "kilosfisk" i fangstrapporter.... :D

 

Men du kan fort komme borti mer enn 300 gr fisk i det vannet. Når det er sagt, så er ikke den spreke Kalandsfisken på 3 hkt til å kimse av....rett og slett artig kan den være, når den blir rundt og trinn.

Jeg skal snart oppover dit med kajakken (den Ultimate snørekurv) ;D, og da vil jakten på dagtid være med synkende line, to nymfer og streamer i enden. På kveldstid vil tørrere skyts være mer hensiktsmessig..hvisk fisken viser seg vel og merke...

 

Stig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,takker for gode tips! :)Spørs om jeg ikke må prøve meg igjen i morgen da...Med litt tyngre skyts..Fiska med synk sist, men hadde kun på et par gullhodenymfer...Får teste ut tipsene dine neste gang:)Prøvde lykken i Nubbevannet over Landås her om dagen, men det var ingen suksess...Ikke et napp, og ingen vak å se...

 

Har du fått på karuss i kalandsvannet eller?Hadde på i fjor, steik for en sprek fisk!Trodde jeg hadde fått DEN ørreten jeg!Men det var jo bare en karuss på ca 300 gram :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Nabogutten og en kompis var ute og fisket på Kalandsvannet i forgårs. Kompisen fikk en 950 grams nydelig ørret. Dorget med sluk. Nabogutten forsøkte å gjenta bragden i går. Trodde han hadde satt fast i bunn, men fikk omsider en fisk nesten inn til båten. Et par meter fra båten hoppet fisken helt opp av vannet og sluken løsnet. Med kilosfisken friskt i minnet anslo han denne til å ha vært på 4-5 kg!!

Har selv vært ut og fisket med våtflue et par ganger, og ørreten tok den ene dagen, men ikke andre. Småfisk. Er kanskje aktuelt med tørrfluer også etterhvert.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nabogutten og en kompis var ute og fisket på Kalandsvannet i forgårs. Kompisen fikk en 950 grams nydelig ørret. Dorget med sluk. Nabogutten forsøkte å gjenta bragden i går. Trodde han hadde satt fast i bunn, men fikk omsider en fisk nesten inn til båten. Et par meter fra båten hoppet fisken helt opp av vannet og sluken løsnet. Med kilosfisken friskt i minnet anslo han denne til å ha vært på 4-5 kg!!

Har selv vært ut og fisket med våtflue et par ganger, og ørreten tok den ene dagen, men ikke andre. Småfisk. Er kanskje aktuelt med tørrfluer også etterhvert.

Høres mer ut som gjedde  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tragisk med Kalandsvannet igrunn.... Ikke lov å fiske fra land heller ikke ta med egen kano eller kayakk

en må sirkulere fra den ene gården til den andre for og få fiskekort hvis båtene er vekke får du ikke fiske...

hender også at båtene blir brukt av disse grunneierene da får du ikke fiske heller!

tragikomisk eksempel på hvordan enkle ting kan blir gjort super komplisert...

noen som fisker der med egen båt`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker både fra land, med båt og egen kajakk i vannet. Aldri hatt noe problemer.

De gjør det litt vanskelig for seg selv ja. Regner med reglene er pga mange bønder har beitemark osv langs vannet og ikke vil ha folk trakkende inn på markene sine. Bruker man litt vett og holder seg langs kanter og ikke gjør for mye ut av seg går det sikkert fint har jeg fått det for meg ihvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei. Dette blir et serdeles sent svar på en litt gammel post, men jeg tenkte jeg kunne føre inn ekstra info jeg har fått nylig etter egen undersøking. Dette etter at jeg fant så lite informasjon når jeg først søkte på vannet på nett.

 

Kalandsvannet kan fiskes fra land, med grunneiers tillatelse. Jeg kjørte innom 3 forskjellige grunneiere og spurte, samtlige sa at det ikke var noen som helst problemer så lenge man holdt seg innenfor deres grenser. Merk, disse grunneierene var på Hamre siden.

Så lenge de ikke plutselig ser en ivrig fisker tråkke rundt i beitet deres uten å ha forhørt seg først, tviler jeg de er for vanskelige.

 

Fiskekort koster 25kr dagen

Årskort koster 125kr

Båt koster 50kr dagen

De fleste gårdene som selger kort, disponerer 1 til 2 båter.

 

Testfiske fra belly på OS siden ga meg 3 småfisk på drøyt 200-300g, alle 3 hadde parasitt mellom kjøtt og slo. (rød orm)

Samme gjaldt klokkarvannet litt nermere Fana kirke som Kalandsvannet renner inn i. 

RJSDB0h.jpg

 

Når jeg googlet Kalandsvannet, fant jeg artikler om at det oppfordres til å fiske ut småfiskbestand o.l der. Visstnok er det massevis. Garn er på plass, så jeg forstår ikke hvorfor det skal koste å fiske, samt nekte landfiske på steder uten beite.

 

ps. Ignorer kontaktnumrene på skiltingen rundt vannet, ingen av numrene der er oppdatert på lenge, I likhet med lokasjonen til folk som selger kort, halvparten stemmer ikke. De fleste som selger kort skilter det selv ved innkjørsel.

 

Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...