Gå til innhold

Hvordan fiske med mygg i vann ?


Trollet

Anbefalte innlegg

Er forholdsvis fersk når det gjelder imitasjonsfiske etter ørret, og har derfor pløyd igjennom en del filmer og bøker for å lære. Har fått med meg, at en stor del av fiskens føde er mygg. Bortsett fra tørt, hvordan fisker mann disse imitasjonene ? Tenker først og fremst i vann.

 

Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den artikkelen har jeg skrevet dette:

 

Min erfaring er at fiske med synkemygger fungerer best på dagen og tidlig ettermiddag. Etter hvert som som timene går mot natt, konsentrerer jeg fisket høyere og høyere i vannet. Når fisken begynner å vise seg i overflata, går jeg over til flytende pupper eller voksne insekter i kombinasjon med synkepupper.

 

Den må jeg nok skrive om. Synkemygger fungerer hele tiden og jeg bruker de definitivt mest på kvelden her hjemme. Bare sørg for at du fisker de sakte nok forbi den vakende fisken.

Jeg kommer sterkere tilbake utpå høsten med en egen artikkel om buzzerfiske  ;) Da kommer det også flere mønstre og forslag til rigger og fiskemetoder. Jeg kjører hardt på dette i år  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den artikkelen har jeg skrevet dette:

 

Min erfaring er at fiske med synkemygger fungerer best på dagen og tidlig ettermiddag. Etter hvert som som timene går mot natt, konsentrerer jeg fisket høyere og høyere i vannet. Når fisken begynner å vise seg i overflata, går jeg over til flytende pupper eller voksne insekter i kombinasjon med synkepupper.

 

Den må jeg nok skrive om. Synkemygger fungerer hele tiden og jeg bruker de definitivt mest på kvelden her hjemme. Bare sørg for at du fisker de sakte nok forbi den vakende fisken.

Jeg kommer sterkere tilbake utpå høsten med en egen artikkel om buzzerfiske  ;) Da kommer det også flere mønstre og forslag til rigger og fiskemetoder. Jeg kjører hardt på dette i år  ;D

 

Jeg må bare berømme din innsats med mygga, og da spesielt buzzerfisket.

Krevende og effektivt men fordrer et hav av tålmodighet.....

 

Har selv hatt to rene "blanke-turer" med mygga i år. De øvrige har klaffet.

Har vridd hjernen så mye at jeg ikke kommer opp med flere ideer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Den må jeg nok skrive om. Synkemygger fungerer hele tiden og jeg bruker de definitivt mest på kvelden her hjemme. Bare sørg for at du fisker de sakte nok forbi den vakende fisken.

Jeg kommer sterkere tilbake utpå høsten med en egen artikkel om buzzerfiske  ;) Da kommer det også flere mønstre og forslag til rigger og fiskemetoder. Jeg kjører hardt på dette i år  ;D

Høres meget spennende ut. :D

La oss håpe vi lever så lenge. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buzzergreia er egentlig ikke så mye tolmodighetsfiske.

Jeg fisker så og si utelukkende på vakende fisk. Men jeg synes selvfølgelig at det ofte tar for lang til før den tar.

Det morsomme er at jeg ikke har blanket en eneste tur hvor det har vært vakende fisk. Ørret som har vaket har jeg fått til å ta.

Ja, nesten alle jeg har kastet på. De som ikke har tatt har trolig ikke sett flua, eller jeg har hatt uflaks med presentasjonen.

Innimellom er det jo slik at fisken bare vaker et par ganger så gir den seg. Og det skal litt til å treffe retningen ved bare et vak.

Når fisken vaker to eller flere ganger går det ann å beregne hastighet og hvor den sannsynlig dukker opp neste gang.

Det kjipe med dette fisket er at det blir endel "napp", dvs. fisken tar men jeg kroker den ikke. Det er vanskelig når det briser litt på vannet å se

bevegelsen i snøret. Når man kjenner den på stanga/snøret er det ofte forseint. Dessverre! På en tur klarte jeg å brenne 3 fisker på godt over kiloen på dette.

Gjett hvem som var småfrustrert. Men moro læll. De fiskene hadde aldri tatt tørt.

Når bare halefinna stikker opp, da er det tid for buzzer! Relativt nytt jungelord.

 

Men det finnes langt større frustrasjoner:

I et av vannene her hjemme finnes det en liten bestand av stor sik og røye.

Hvert år på samme tiden klekker noen psykosmåmicromygg som disse vaker på.

Ja for det må være sik eller røye. 2 til 3 fisker sammen, bare bittelitt av halefinna stikker opp. Noen ganger regndråpevak.

Og de svømmer/beiter raskt over store områder. Jeg har til dags dato aldri kroken en av de. Har vært nære på med napp. Men det er år siden.

Jeg har prøvd med buzzere fra krok 16-24 men ikke f.. om de skal ha. Det værste er at det er grov fisk. Det ser ut som småmort som vaker. Men når jeg ikke kan dy meg svømmer jeg innpå å klasker en diger streaking i hodet på dem. Da skal du se på reaksjon! De boffer til og velter seg som værst! Garantert fisk på flere kilo. De fiskene irriterer meg, samtidig er de morsomme å se på. Jeg har foreløpig konkludert med at de spiser usynlig plankton, gelekreps o.l. Og slått meg til ro med det. Mye enklere å lure ørret, haha.

 

Det ble dagens stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo en veldig bra stil,det.

Mitt fiske med synkende fjærmygg,har jeg i det siste tatt litt på synkende mygg,men som du sier;det tar litt tid før den tar,et skikkelig "hegrefiske".

Hva med å prøve en nappindikator,har gjort det med litt hell,selv om man stusser litt når myggene har ligget lenge ute,får man jo et forsprang på fisken.Hvis man ser den da,mitt siste myggnapp,så jeg ikke nappindikatoren i vinden,og hadde på følelsen at fisken ville dra meg ut i elva,før den sa takk for seg. ;)

Også hender det jo at fisken tar flua som jeg bruker som indikator og,med blandet resultat,under inntrekk(selv om det myggfart)kan kontakten bli litt for brå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenke meg at trådstarter også gjerne ville vite noe om mønstre,og ikke minst;størrelser som man som oftest treffer med,det er jo ikke alltid man har ferdigklekket mygg som mal,og fisken spiser jo ofte mygg selv om den ikke klekker. ;)

Så hvis noen har noe å bidra med,så...... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål, "Boffer" de til fordi de ble skremt eller prøvde de å ta Caddies`n? Ble de ikke skremt kunne du jo ha fisket etter dem med vårfluer mener jeg :) Er det sik så har jo den veldig liten munn og kan jo faktisk ha problemer med å ta ei stor vårflue, om den vil aldri så mye.

 

Forøvrig takk for glimrende artikler om myggfiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål, "Boffer" de til fordi de ble skremt eller prøvde de å ta Caddies`n? Ble de ikke skremt kunne du jo ha fisket etter dem med vårfluer mener jeg :) Er det sik så har jo den veldig liten munn og kan jo faktisk ha problemer med å ta ei stor vårflue, om den vil aldri så mye.

 

Forøvrig takk for glimrende artikler om myggfiske :)

Nei, de boffer fordi jeg skremmer dem (med vilje). De er så finspiste at de neppe har smakt noe over krok 18! Makan til møkkafisk, hehe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål, "Boffer" de til fordi de ble skremt eller prøvde de å ta Caddies`n? Ble de ikke skremt kunne du jo ha fisket etter dem med vårfluer mener jeg :) Er det sik så har jo den veldig liten munn og kan jo faktisk ha problemer med å ta ei stor vårflue, om den vil aldri så mye.

 

Forøvrig takk for glimrende artikler om myggfiske :)

Nei, de boffer fordi jeg skremmer dem (med vilje). De er så finspiste at de neppe har smakt noe over krok 18! Makan til møkkafisk, hehe.

 

Har noen sånne vriompeiser,som tross at de i perioder er ganske aktive,enda ikke har latt seg lure på flue.

De er mindre,rundt halvkiloen,men spreke som makreller .

Har fått et par(eller fler da ;)) under gjeddefiske med spinner og sluk(joda,det hender),kakket dem i hodet,og åpnet dem og der finner jeg bare en ubestemmelig masse(grøt) som er helt umulig å bestemme,så at de hiver seg over en spinner må jo være for å få kostforandring :)

Det eneste jeg har klart å observere som noenlunde sikkert er at rundt 1.april,beiter de på en stor fjærmygg som klekker da.

Ellers i året spiser de altså grøt! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av topic dette, men under høstfisket på Harr i Lågen er det ofte vårfluer som gjelder. Ganske store også, 20 - 25mm. Det er faktisk ikke så sjeldent at Lågåsild som sjøl ikke er mer enn 80 - 100mm tar flua. Vi snakker da om en fisk i laksefamilien som tar insekter som er 1/4 av dem selv.

Tenk det overført til ørret på 50 cm da......, jeg mener, imitasjonen hadde blitt sånn ca. 15 cm. lang ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ørreten er grådig,må det ikke herske noen tvil om,det var vel derfor det ble satt ut mer stor-ørret i Mjøsa,for å renske opp i hvitfiskbestanden,en sjø som ellers jo har gjedde nok.Det med Lågåsilda var jo artig,og bekrefter reglen om at når noe er tilgjengelig,er det utrolig hva en fisk kan gape over.

Artig er det også når stor ørret og røye er stappet med mygg og annet smått,skulle tro de var for store til sånn mat. ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først,- Tusen takk for svar.  :)

 

Et tilleggspørsmål;

Kan man blindfiske med mygg. Har fisket litt i noen større vann og sett mye mygg ligge på overflaten uten at fisken er oppe. Må si jeg sliter med troa når jeg da setter på en myggpuppe i str 16/18.

Hvis det her er troa jeg må jobbe med, drar jeg puppa inn med rolig hand-twist bevegelse eller i "drag" (som streamer) ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel forsåvidt blindfiske med alt, derav navnet, men hadde jeg sett det lå mye fjørmygg på vannet uten at fisken brydde seg om å ta dem, eller i det hele tatt viste seg i overflata, ville jeg nok gått dypere med en nymfe. Nå vet ikke jeg hvor vannet/vannene dine er men såpass tidlig på sesongen ville jeg nok kanskje prøvd ei Leptonymfe for eksempel, om det er et skogs/myrvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først,- Tusen takk for svar.  :)

 

Et tilleggspørsmål;

Kan man blindfiske med mygg. Har fisket litt i noen større vann og sett mye mygg ligge på overflaten uten at fisken er oppe. Må si jeg sliter med troa når jeg da setter på en myggpuppe i str 16/18.

Hvis det her er troa jeg må jobbe med, drar jeg puppa inn med rolig hand-twist bevegelse eller i "drag" (som streamer) ? 

Handtwist ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men det finnes langt større frustrasjoner:

I et av vannene her hjemme finnes det en liten bestand av stor sik og røye.

Hvert år på samme tiden klekker noen psykosmåmicromygg som disse vaker på.

Ja for det må være sik eller røye. 2 til 3 fisker sammen, bare bittelitt av halefinna stikker opp. Noen ganger regndråpevak.

Og de svømmer/beiter raskt over store områder. Jeg har til dags dato aldri kroken en av de. Har vært nære på med napp. Men det er år siden.

Jeg har prøvd med buzzere fra krok 16-24 men ikke f.. om de skal ha. Det værste er at det er grov fisk. Det ser ut som småmort som vaker. Men når jeg ikke kan dy meg svømmer jeg innpå å klasker en diger streaking i hodet på dem. Da skal du se på reaksjon! De boffer til og velter seg som værst! Garantert fisk på flere kilo. De fiskene irriterer meg, samtidig er de morsomme å se på. Jeg har foreløpig konkludert med at de spiser usynlig plankton, gelekreps o.l. Og slått meg til ro med det. Mye enklere å lure ørret, haha.

 

Det ble dagens stil.

 

Dette høres meget kjent ut :'(

Men det går an, faktisk, ihvertfall der jeg fisker (røye). 1 dags intenst fiske under optimale forhold (vindstille) gir kanskje noen få fisk. Men de kan være stoore.

Nøkkelen kan etter min erfaring være små tørre fjærmygg (nesten blank 20-krok), og god tid.

Hadde nøyaktig sånt fiske i et kjent storrøyevassdrag i Västerbotten for et par dager siden. Holdt på å klikke, men det gikk - til slutt :D

Mageinnholdet på fisken var utelukkende bittesmå fjærmyggpupper - og mye av det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tydligvis rom for variasjoner;synkende/stille(kan synke flere meter) :)

Handtwist,også gjerne etter at myggen har sunket.http://www.rackelhanen.se/swe/1301.htm

 

Men streamerinntrekk?Tror heller jeg hadde satt på en Montana,som jeg også noen ganger lar synke leeeeenge. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med puppe (synkende) på stille vann er at de stort sett fisker best "dødt", gjerne på vak når det bare vaker litt sporadisk.

Avfisker jeg grunnere partier lar jeg gjerne puppa synke litt, anført av litt skjelving med stangtuppen.

Så tar jeg et roooolig laaangt drag for å løfte puppa litt og forhåpentligvis presentere puppa for flere fisker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...