Gå til innhold

Hvordan fiske med mygg i vann ?


Trollet

Anbefalte innlegg

Min erfaring sier at de nesten ikke skal fiskes i det hele tatt. Bare sveve svært sakte bortover.

Jeg har testet mye med ulike inntrekk og fisken tar slettes ikke hvis de handtwistes for fort.

Tror jeg bruker 5 sekunder pr. 5 centimeter eller noe slikt. Svææært saaaaaaakte.

Dum småfisk kan ta når som helst, til og med når jeg dorger med bellyen med disse (forflytter meg). Men det teller ikke.

Når jeg fisker med buzzere så er det ikke for å ta 3-400 grammere.... de tar tørt nesten uansett.

Litt værre med de større fiskene som vaker langt færre ganger og forflytter seg mye.

 

Ser man på de ekte puppene så svømmer ikke de rykkvis bortover. De kommer svevende opp til overflaten. Med gass i puppeskallet som oppdrift.

Mener jeg å huske.... Har faktisk sett dette skje noen få ganger og det gikk ikke fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra info Rune!! Har du noen erfaringer med disse CDC Buzzer`ne? Du vet, disse som henger 1 cm under overflaten ved hjelp av "CDC Dupp" med nylonline i mellom?? Eller fisker du bare med synkende? (Nå lever jeg i grenseland som tørrfluepurist her merker jeg  ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra info Rune!! Har du noen erfaringer med disse CDC Buzzer`ne? Du vet, disse som henger 1 cm under overflaten ved hjelp av "CDC Dupp" med nylonline i mellom?? Eller fisker du bare med synkende? (Nå lever jeg i grenseland som tørrfluepurist her merker jeg  ;D)

Nei, de paraplyfluene har jeg brukt fint lite. Tatt noen fisk på de men bruker de ikke noe særlig. Men synes jo at det er et kult konsept.

Men vanlige klekkere med cdc som flottør har jeg brukt i 10-15 år. Slike har jeg massevis av. Når fisken går å vifter med halefinnen inbiller jeg meg at jeg må ha fluene 20-40 cm under overflaten. Virker som de har fokus litt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg enig med alt Rune skriver, og som blir støttet opp av fremadstormende karer :D

 

Man må etter min erfaring ikke utelukkende bare fokusre på fluene....som Rune sier: bevegelsen......lange halvraske drag (fordi man er utålmodig) er faktisk bedre enn markant twisting. Det beste er å bare på umerkelig vis bare saaaaakte bare kveile linen hjem..

 

Og ikke glem utstyr: til dette fisket nytter det bare ikke med "telefonledningskveiler" liggende på vannet...dårlig, meget dårlig kontakt med fluene...ja til og med mot de små tassene jeg fisker på, og som Rune nærmest kaller kamikaze fisk...Borte hos meg er slik fisk flere år gammel og minst like lur som de der "bole" fiskene han fisker på i næringsrike østlandsvann ;D ;D

 

Småfisk som spiser fjærmygg under vann kan være tricky ;)

Noenlunde minnefri flyteline i vann(sinktip a la Wulff predator for litt dypere fiske), Tiemco fluorcarbon fortom/evt godt strukket og muddet heavy butt mono leader, med max 5-6 meter fortom pleier duge.

Aller helst bare 3- 4 meter til første flue, og en meter til nederste. fisker alltid med den "tyngste/største" ytters for å skape en slags forankring slik at fortom er strekt ut og synliggjør fiskens lek med fluene bedre. :)

 

Stig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ser man på de ekte puppene så svømmer ikke de rykkvis bortover. De kommer svevende opp til overflaten. Med gass i puppeskallet som oppdrift.

Mener jeg å huske.... Har faktisk sett dette skje noen få ganger og det gikk ikke fort.

 

Har ikke fullversjonen av dette bildet for hånden nå, men der kan man se mengder av luftbobler som blir frigjort i overflata.

index.php?action=dlattach;topic=12006.0;attach=41285;image

Gary Borger har noen fine antron-pupper som bygger på samme prinsipp som LaFontaine's Emergent- og Deep Sparkle Pupa.

Under visse forhold er disse svært effektive.

Har imidlertid kun fått på de når det klekker blekgule og grønne små fjærmygg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...