Gå til innhold

(FERDIG) Prosjekt St. Croix #4 8` (worklog)


Gjest Ulv

Anbefalte innlegg

media.nl?id=7646&c=210436&h=db77a5d62cf946649897

 

Update 29 Okt (pussing/tilpassing av kork)

Update 30 Okt (montering av feste/kork)

Update 1 Nov (surring av ringer)

Miniupdate 2 Nov (tørkemaskinen)

Update 2 Nov (lakkering)

Miniupdate 3 Nov (siste strøk)

Update 4 Nov (Ferdig!

 

 

 

 

 

Nå har jeg endelig fått pakka fra mudhole.com og skal prøve (;)) å bygge min egen stang ;D

Jeg har lenge tenkt på å dette, men det har som regel blitt med tenkingen.. :P For litt over en uke siden, fikk jeg fingern ut og bestilte meg et byggesett.

Jeg valgte et byggesett for å slippe å tenkte på om ting passer overens. :)

Uansett, nok pjatt ;D

 

Klinga er en firedelt St. Croix SCII #4 og er 8 fot lang, kork og snellefeste er også levert av St. Croix

Jeg valgte ut fem trådspoler i forskjellige farger for å sikre meg om jeg skulle være uheldig med fargevalget. ;)

 

Når det gjelder lim/lakk så kjøpte jeg like gjerne en pakke som så fint heter "All in one rod assembly kit LITE" fra Flexcoat.

 

Det som er litt morsomt er at jeg aldri har hatt noe forhold til St.Croix, aldri tenkt på de som potensielle stenger.

At jeg valgte St.Croix var et innfall av impuls og nysgjerrighet ;D

 

Anywho.. Jeg kommer til å oppdatere tråden med bilder og logg underveis, så ikke vær redd for å si fra underveis om jeg gjør noe ravende galt, eller rett for den saks skyld ;D

Legger ved noen teasere :D

post-0-1394986875956_thumb.jpg

post-0-13949868759963_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 192
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest staffan@epost.no

dette blir gøy å følge med på Claus, pass på at stangringfoten  blit fint nedslipt og at det ikke er ujevnheter på undersiden som kan gnage på stangemnet. ikke fall for frisstelsen men pyntesurringer og drit!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir nok ikke pyntesurringer på stanga. Kjører med en farge hele veien jeg :) (det blir heller ingen rørdeler for den saks skyld ruffen ;D)

Akkurat nå pløyer jeg gjennom noen klipp av FlyrodFanatic på youtube :)

 

Ser ut som jeg burde skaffe noe etanol før jeg begynner å søle med epoxyen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette blir gøy å følge med på Claus, pass på at stangringfoten  blit fint nedslipt og at det ikke er ujevnheter på undersiden som kan gnage på stangemnet. ikke fall for frisstelsen men pyntesurringer og drit!!

 

Hva er galt med pynteringer Staffan :'(

 

Claus. Jeg må si at stangmontering er utrolig kos. Jeg klarer neste ikke å legge det ifra meg. Det er utrolig avhengihetsskapende. 

 

Lykke til.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dette blir gøy å følge med på Claus, pass på at stangringfoten  blit fint nedslipt og at det ikke er ujevnheter på undersiden som kan gnage på stangemnet. ikke fall for frisstelsen men pyntesurringer og drit!!

 

Hva er galt med pynteringer Staffan :'(

 

Claus. Jeg må si at stangmontering er utrolig kos. Jeg klarer neste ikke å legge det ifra meg. Det er utrolig avhengihetsskapende. 

 

Lykke til.

 

 

 

Sigve

 

Her er det snakk om en svart matt "geriljastang",

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update! :)

 

Etter 45 minutter med kjærlig og intens "jokking" med rundfilen, så har jeg noe som ligner på et håndtak :D

Både snellefestet og korken passet som hånd i hanske, nesten for godt til å være sant :)

 

I morgen tar jeg en dobbeltsjekk av håndtaket og begynner på limingen :)

Morro dette ;D

post-0-1394986876048_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Spennende prosjekt Claus....... St.Croix lager forøvrig virkelig gode stenger så her tror jeg du har noe å glede deg til.

Lykke til og pøs på med flere bilder etterhvert :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jaggu jeg ryker på en sånn selv i vinter Claus :D.

Med den prisen så går det an å knote og feile litt for en førstegangsmontør ;)..

 

Hva må man kjøpe i tillegg til settet for å ha det man trenger egentlig?Tenker ikke på verktøy,men matriell til selve stanga..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jaggu jeg ryker på en sånn selv i vinter Claus :D.

Med den prisen så går det an å knote og feile litt for en førstegangsmontør ;)..

 

Hva må man kjøpe i tillegg til settet for å ha det man trenger egentlig?Tenker ikke på verktøy,men matriell til selve stanga..

 

Det er bare å hive seg i gang det Rune :D

 

I mitt sett så fulgte det med klinge, korkhåndtak, snellefeste, winding checks og stangringer  :)

I tillegg måtte jeg kjøpe epoxy, lakk og tråd :)

http://www.mudhole.com/Shop-Our-Catalog/Complete-Rod-Kits/St-Croix-SCII-Fly-Kits

 

Det varierer en del på settene.. enkelte sett kommer med absolutt alt du trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anywho.. Jeg kommer til å oppdatere tråden med bilder og logg underveis, så ikke vær redd for å si fra underveis om jeg gjør noe ravende galt, eller rett for den saks skyld ;D

Legger ved noen teasere :D

 

anywho  ??? Er det slik dere snakker engelsk i Mo i Rana ;D ;D  ;)

 

Blir kult å følge med! :D

Huff.. jeg må slutte å bruke ord Homer sier i Simpsons :rolleyes:;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med aseton? er ikke sikker om det kan reagere med karbon da.

Jeg var utleid til Kverner i mandal som det hette da når de bygget mtb,ene. Der brukte de aceton når de vaska rent før laminering.

De brukte karbon til innfesting av seksjoner og jeg mener de kun brukte aceton. Tror neppe aceton skader karbon.

Det fordamper jo med en gang. Det er ingenting som renser bedre en aceton vistnok.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Aceton virker sikkert, om carbonen eller limstoffene i stanga tåler det.

Har ellers benyttet rødsprit for å ta vekk epoxysøl på modellfly den gangen jeg syslet med slikt, men hadde en tendens til å etterlate seg en matt hinne.

Viktig å få vekk alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...