Gå til innhold

Er forumet oversiktlig nok?


Jan Ingvar

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Først av alt så er forumet her på fluefiskesiden stedet man vil være dersom man er nettopp fluefisker og har ting på hjertet:)

Masse interessant innlegg, fra veldig mange dyktige folk - drøssevis av ting å lære hele tiden

 

MEN; en ting med selve forum-oppbygningen kunne ha vært bedre - jeg savner noe mer struktur/oversiktlighet.

Jeg føler vi trenger flere underkategorier i de ulike tema her inne. Slik det er i dag, så dekker enkelte temaer enormt (!) mange aspekter...(ref eksempel under under "Utstyrsprat"

 

Her er et forslag jeg har til en litt annen inndeling:

 

 «Fluefiske» (Eksisterende hovedkategori)

                «Ørretfiske» (Eksisterende underkategori)

                   «Elvefiske» (Eksempel på under-under-kategorier)

                              «Vannfiske»

 

«Fluefiske» (Eksisterende hovedkategori)

               «Utstyrsprat» (Eksisterende underkategori)

                                «Sneller» (Eksempler på under-under-kategorier)

                                «Stenger»

                                «Snører»

                                «Fortom»

                                «Backing»

 

«Kjøp og salg» (Eksisterende hovedkategori)

                 «Ønskes kjøpt» (Eksisterende underkategori)

                               «Stang» (Eksempler på under-under-kategorier)

                               «Snelle»

                               «Snøre»

                               «Vadebukse»

                               Osv osv

 

«Fiskerapporter – Fiskeplasser – Turformidling» (Eksisterende hovedkategori)

                «Sør- og Vestlandet» (Eksisterende underkategori)

Underkategori kunne her feks vært fylker, eller de største byene (Stavanger, Kr.sand, Bergen osv)

 

 

Det jeg også da ønsker er at det er valgfrihet om man feks vil legge et innlegg inn under "Fluefiske">"Ørretfiske">"Elvefiske", eller om man ønsker å legge det inn kun under hovedkategorien.

Og dersom man ikke nødvendigvis ønsker å legge et innlegg direkte i en underkategori, så kunne man feks likevel hatt anledning til å tagge en aktuell underkategori, som senere igjen kunne bli brukt ved selektering... (for å få opp det aktuelle tema i den aktuelle kategori man egentlig leter i)

 

En slik alternativ struktur vil gjøre at innlegget "treffer" bedre, at senere søk i div emner lettere kan gjøres ved å selektere på underkategorier, og man unngår også litt "goddag mann økseskaft" ved svar på innlegg.

 

Nøkkelen til at dette skal bli overkommelig for oss brukere er nettopp valgfriheten rundt hvor i strukturen man ønsker å legge temaet. Altså at man kan velge å legge feks et innlegg om at man ønsker å kjøpe en snelle, ikke nødvedigvis i underkategori "Snelle" i kjøp og salg, men direkte i kategorien kjøp og salg som før.

 

Dersom man da feks har innspill rundt ytterligere underkategorier man mener kan være fornuftig, eller under-under-kategorier for den saks skyld, så kan man rette ønsket til Admin.

 

 

 

Hva mener dere andre? ???

Kjør debatt!

Endret av Jan Ingvar
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig gode forslag her. Personlig synes jeg ikke man børe dele rapporter etter fylke, det synes jeg skal være opp til hver enkelt om de vil legge til den informasjonen eller ikke. Akkuratt der synes jeg det kunne vært Østlandet, Sørlandet, Vestlandet, Midt Norge, og Nordnorge. Dette da det er veldig mange mennesker som prøver å finne ut av andres fiskeplasser. Da vil det bli færre blant de ivrigste til å bidra med rapporter, det er iallefall min mening. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius; joda, helt enig der altså :) Det er jo ikke slik at jeg ønsker at folk skal avsløre gode steder osv. Men feks så kan det jo være at jeg ønsker å formidle en planlagt tur til vann X rundt byen Y, som jeg da vil invitere andre til.

Eksempelet ble bare brukt for å vise at det kan være en idé å dele emnene i forumet inn i (flere) underkategorier :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter ofte med mine søk på fluefiskesiden. Hvis man søker på et ord med tre eller færre bokstaver (merkelig nok prøver jeg dette gang på gang) så får man ikke opp noe gyldig søkeresultat. Mulig å få til dette?

 

Eksempel: jeg er interessert i å søke på det som er skrevet om lina Barrio SLX. I mange tilfeller så omtales den bare som SLX.

 

OT: Ellers så ønsker jeg meg Rune Stokkebekks artikkel om parachute døgnfluer med anbefalt dubbingmiks fra FlyRite og Superfine tilbake på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls, ja mulig det.

Men det er jo håpløst å finne ting for ettertiden da, når 1 million innlegg ligger i C:\root  :D

 

Men jeg finner frem til det som er av interesse jeg altså, iallefall på side 1 og 2, deretter orker jeg som regel ikke å bla lenger. hehe

Men point taken: ikke føkk med fungerende ting, sitat ukjent

Endret av Jan Ingvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den. Et par ting jeg sliter med er at f.eks bilder blir borte fra gamle tråder, og da kan denne miste sin verdi.

Ser også disse store inspirasjonstrådene til fluebinding, ulike fluetyper blir alt for massive, det blir nesten håpløst å finne tilbake til et mønster, eller i det hele tatt få oversikt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

 

Ser også disse store inspirasjonstrådene til fluebinding, ulike fluetyper blir alt for massive, det blir nesten håpløst å finne tilbake til et mønster, eller i det hele tatt få oversikt.

Hei

 

Finner dere fluer i inspirasjonstrådene som er av interesse er det fint om dere oppfordrer opphavsmannen til å legge fluen i "Fluedatabasen". Dersom vedkommende er medlem av FFS da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...