Gå til innhold

Vinnerliste

  1. Truls

    Truls

    Medlem NFF - Standard


    • Poeng

      5

    • Innlegg

      5 257


  2. Truls K. Johansen

    Truls K. Johansen

    Medlem NFF - 2017


    • Poeng

      5

    • Innlegg

      177


  3. Håvard Åsbø

    Håvard Åsbø

    Medlem NFF - 2017


    • Poeng

      5

    • Innlegg

      653


  4. AndersRN

    AndersRN

    Medlem NFF - 2017


    • Poeng

      4

    • Innlegg

      224


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 10. mars 2017 i alle områder

  1. Muligens på tide å se om man kan få noe nytt og spennende inn sjøørretboksen.
    4 poeng
  2. Jeg har brukt OM-D E-M5 de siste 4 årene og er veldig fornøyd. Brukes for det meste til natur og landskap. Av optikk sitter 12-40mm f2.8 fra Pro serien på stort sett hele tiden. Kamerahus og optikk er "weather-sealed" og har så langt ikke hatt noe trøbbel. Kameraet henger stort sett utenpå jakken og har tålt sprut fra saltvann, sandkorn, kulde og mye annet rart uten problemer. Byggekvaliteten er solid. Menyene på Olympus sine kameraer har fått mye kritikk, men det er ikke verre enn at man setter seg inn i hvordan kameraet fungerer. Selv har jeg satt opp kameraet slik at blender og lukker er på hver sitt hjul slik at manuel eksponering går knirkefritt, også med hansker. Med Pro-objektivene er det enkelt å skifte mellom manuell- og autofokus ved å skyve fokusringen på objektivet opp/ned. Ved bruk av autofokus pleier jeg som regel å koble fokusen fra utløserknappen og i stedet bruke en av knappene bak på kameraet til å fokusere. På den måten kan man raskt fokusere, rekomponere og ta så mange bilder man vil uten å måtte holde utløserknappen inne halvveis for ikke å miste fokus. Autofokusen til Olympus sin OM-D serie har fått veldig god kritikk, men det er sjelden jeg har behov for rask autofokus. Når det gjelder søkeren har jeg med tiden blitt veldig begeistret for elektrisk søker, men det var litt uvant i starten. Ved eksponering benytter jeg meg ikke av selve histogrammet, men de blå og røde pixlene som viser skygge- og høylyspartier. Slik jeg har forstått det gjengir disse områdene høylys og skygger til JPEG-filen og ikke RAW-filen, men med litt erfaring vil man lære seg hvor mye en må over/undereksponere for at histogrammet til RAW-filen skal bli slik man ønsker. Man kan også gjøre endringer slik at det du ser i søkeren blir mest mulig likt den "ekte" raw-filen. Normalt pleier jeg å eksponere slik at jeg så vidt får noen røde dotter i de lyseste partiene der jeg ønsker detaljer. Da pleier jeg som regel å få en RAW-fil som i allefall etter mine ønsker er riktig. Jeg har ingen erfaring med E-M10 Mark II, men hørt mye bra om kameraet. Det er litt mindre i størrelse, og jeg vet mange, spesielt de med litt større og kraftigere hender enn hva jeg har, synes både E-M5 og E-M10 blir litt lite og knotete. E-M10 Mark II er så vidt jeg vet ikke "weather-sealed", men hvor stor rolle det spiller kan jeg ikke svare på. Personlig kommer jeg til å oppgradere til E-M5 Mark II i løpet av det neste året, fortrinnsvis pga. focus peaking og bedre søker.
    4 poeng
  3. Nei, sånn skal den se ut: Hale: Gullfasan Topping. Rib: Oval sølvtinsel. Kropp: Flat sølvtinsel. Hackle: Lys blå hanehackle, evt. høne. Vinge: Seksjoner av Bronze Mallard, Gule og røde fjærseksjoner. Sider: Jungle Cock. Nesten som er light utgave av Silver Doctor. Fargen på hackelet kalles gjerne for Silver Doctor Blue.
    2 poeng
  4. Og en grå variant. Fint i klart og rolig senvinter-vann
    1 poeng
  5. Sist jeg var innom Gero så hadde de plenty med Guideline Cdc. Den cdc'n kommer i fra store franske gjess som er foret opp for å levere foie gras.. Fjærene er altså rest fra matproduksjon.
    1 poeng
×
×
  • Opprett ny...