Gå til innhold

Sterilisering av oppdrettslaks


Anbefalte innlegg

Hadde jo vært konge om det faktisk ble gjennomført av alle oppdretterne. Drømmen hadde likevel vært å få til lønnsomme landbaserte anlegg.

 

Landbaserte anlegg hadde jo selvfølgelig vært det beste,ingen rømninger

Men det hadde nok fort blitt dyrt, desverre

 

Samtidig har jeg hørt rykter om at folk som driver med landbasert oppdrett i andre land (andre fiskeslag, men samma det) faktisk sparer inn en del på kostnader når det gjelder transport av fisken til "foredlingssted".

 

Om dette er fakta, og de i tillegg kan slippe unna kostnadene og arbeidet en evt. sterilisering vil medføre, burde det iallefall være aktuelt å revurdere dette alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideen er ok de, men de problemene som er virkelig ille de har de ingen planer om å gjøre noe med.

Sterilisering vil kun gjøre at den ikke får gytt, og det er ganske fantastisk. Men den får blande seg inn i leken, grave opp grus.

Og de skal fores opp, og de forårsaker lus, ikke sant.

 

 

 

 

Du har et poeng der.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da vil holdningene til rømning kanskje bli at det ikke er så ille i og med den er steril. Og hvordan vet en med 100% sikkerhet at all sterilisert laks virkelig er steril? Forproblematikken vedvarer enten fisken befinner seg på land eller i havet. Lusproblematikken er vel bedre med landbaserte anlegg, eller? Etterhvert har jeg blitt skeptisk til denne næringen, men den utgjør mange svært viktige arbeidsplasser i distriktsnorge.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er "bra" at de vil gjøre det, for all del. men som bjorni sier, kan det få folk til å tro at det er ok med rømninger.....

 

ellers gjenstår lusa, som jeg synes er et større problem pga SØ....

 

det ville def vært best med landbaserte anlegg. vet at det er folk i usa som driver landbaserte anlegg for oppdrett av striper bass og tilapia (google hvis dere vil vite hva det er ;D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da vil holdningene til rømning kanskje bli at det ikke er så ille i og med den er steril. Og hvordan vet en med 100% sikkerhet at all sterilisert laks virkelig er steril? Forproblematikken vedvarer enten fisken befinner seg på land eller i havet. Lusproblematikken er vel bedre med landbaserte anlegg, eller? Etterhvert har jeg blitt skeptisk til denne næringen, men den utgjør mange svært viktige arbeidsplasser i distriktsnorge.

 

bjorni

 

Om de er på land vil iallefall ikke parasitter og sykdommer spre seg på fisk som er naturlige i biotopen. Kloakken fra anleggene, som ødelegger bunnområdene i umiddelbar nærhet av anleggene, vil heller ikke være et problem sånn sett.

 

Har hørt det bli sagt  at bare i hardangerfjorden blir like mye kloakk sluppet urenset ut i vannmassene årlig gjennom o-fiskens ekskresjon, som det totale årlige volumet av kloakk fra hele oslos befolkning. Synes det hørtes litt voldsomt ut, og skjønner forsåvidt heller ikke hvordan de har estimert dette, men noe å tenke på er det likevel. Oppdretterne må jo selvsagt ordne et eller annet slags kloakksystem for de landbaserte anleggene, men det er sikkert oppfunnet av oppdretterne som har anlegg på land allerede. Et eller annet sted må jo kloakken fortsatt gå, men forhåpentligvis noe renset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror sterilisering er et av tiltakene som må til. Men som andre sier er tiltak ovenfor lakselus minst like viktig.

 

En steril laks tror jeg ikke vil delta på gyting, den er jo ikke kjønnsmoden og vil vel da heller ikke ha kjønnsdrifter. Men vet ikke om dette er testet i praksis på laks.

 

Hovedankepunktene mot steril laks er vel mest at en da ikke selger naturlig laks (som om det i det hele tatt skulle vært noe naturlig med oppdrettslaks...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

som i samfunnet ellers her i landet......dette må være billig, steriliseringa kommer til å foregå kjemisk. og lurer på hva dette kommer til å påføre miljøet og alt rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...