Gå til innhold

Sterilisering av oppdrettslaks


Anbefalte innlegg

Jeg tror sterilisering er et av tiltakene som må til. Men som andre sier er tiltak ovenfor lakselus minst like viktig.

 

En steril laks tror jeg ikke vil delta på gyting, den er jo ikke kjønnsmoden og vil vel da heller ikke ha kjønnsdrifter. Men vet ikke om dette er testet i praksis på laks.

 

Hovedankepunktene mot steril laks er vel mest at en da ikke selger naturlig laks (som om det i det hele tatt skulle vært noe naturlig med oppdrettslaks...).

Men vil en steril oppdrettsfisk i det hele tatt føle trangen til å gå på elva i og med at den ikke "føler" seg kjønnsmoden?ikke vet jeg ??? ......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke vitsen med oppdretsanlegg, da det trengs 2 kg fisk for å fore opp en kilo fisk  :-\

 

 

 

MB

 

Er nok redd for at folk ikke hadde drevet med det vist det ikke var mye penger i det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tanke...

 

Hvordan hadde det stått til med vår kjære villaks i dag om aldri oppdrett hadde eksistert?

 

Jeg sier hverken at det hadde vært bedre eller dårligere, men tygg litt på den...

 

Tenker du på overfiske av villaksen?

Når startet egentlig oppdrettsnæringen for alvor? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tanke...

 

Hvordan hadde det stått til med vår kjære villaks i dag om aldri oppdrett hadde eksistert?

 

Jeg sier hverken at det hadde vært bedre eller dårligere, men tygg litt på den...

 

Tenker du på overfiske av villaksen?

Når startet egentlig oppdrettsnæringen for alvor? Noen som vet?

 

Oppdrettsnæringa startet kommersielt rundt midten av syttitallet.

Ikke for alvor før i begynnesen av 80-tallet. Da var kilosprisen for villaks mellom 50-80 kroner.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig nok regnes laksen for ekslusiv enda. Den er vel den billigste fisken å få tak i.

 

O-ørreten koster rundt 20 kr pr. kilo på Rema.

Billigere og mere lettlaget mat skal man lete lenge etter...

 

Ble litt OT dette...

 

 

Skulle gjerne deltatt mere aktivt i slike debatter, men etter alt for mange mer eller mindre useriøse O-diskusjoner på div. forum gidder jeg ikke bruke energi på det.

Alt for mange som er totalt enspora eller overhodet ikke forstår hva de prater om.

 

Forventet å få mere respons på hypotesen jeg slengte ut i sted... men, men!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skulle gjerne deltatt mere aktivt i slike debatter, men etter alt for mange mer eller mindre useriøse O-diskusjoner på div. forum gidder jeg ikke bruke energi på det.

Alt for mange som er totalt enspora eller overhodet ikke forstår hva de prater om.

 

Forventet å få mere respons på hypotesen jeg slengte ut i sted... men, men!

 

 

Har akkurat lest det, må tygge minst 20 ganger først.

Skjønner nok hvor du vil. Og det er klart at det blir enkelt å skylde på oppdrettsnæringen når villaksen forsvinner, i og med at lakselusen blomstrer i oppdrettsfjorder og at næringsgrunnlaget for villaksen i havet blir fisket opp for å male til fiskemel og for i oppdrettsanlegg.

 

Jeg har absolutt ikke peiling nok til å slå rundt meg med fakta om dette her, men har jo gjort meg noen tanker. I lakseelven hjemme var smålaksen nesten helt borte i fjor, og de som kom veide ikke 3 kg, som de pleier, men plutselig bare 1,5 kg.

Jeg tror dette kommer av at laksen ikke finner mat i havet. Og at de dermed ikke levde veldig godt og mange enten døde eller bare ikke ble store nok til å bli kjønnsmodne. Spørsmålet er hvorfor laksen ikke finner nok mat. Er det overfiske av det laksen lever av i havet eller er det varmere hav, eller?

Kanskje du vet det, Lars?

 

edit: blir enkelt å skylde på oppdrettsnæringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skulle gjerne deltatt mere aktivt i slike debatter, men etter alt for mange mer eller mindre useriøse O-diskusjoner på div. forum gidder jeg ikke bruke energi på det.

Alt for mange som er totalt enspora eller overhodet ikke forstår hva de prater om.

 

Forventet å få mere respons på hypotesen jeg slengte ut i sted... men, men!

 

 

Har akkurat lest det, må tygge minst 20 ganger først.

Skjønner nok hvor du vil. Og det er klart at det er virker veldig enkelt å skylde på oppdrettsnæringen når villaksen forsvinner, i og med at lakselusen blomstrer i oppdrettsfjorder og at næringsgrunnlaget for villaksen i havet blir fisket opp for å male til fiskemel og for i oppdrettsanlegg.

 

Jeg har absolutt ikke peiling nok til å slå rundt meg med fakta om dette her, men har jo gjort meg noen tanker. I lakseelven hjemme var smålaksen nesten helt borte i fjor, og de som kom veide ikke 3 kg, som de pleier, men plutselig bare 1,5 kg.

Jeg tror dette kommer av at laksen ikke finner mat i havet. Og at de dermed ikke levde veldig godt og mange enten døde eller bare ikke ble store nok til å bli kjønnsmodne. Spørsmålet er hvorfor laksen ikke finner nok mat. Er det overfiske av det laksen lever av i havet eller er det varmere hav, eller?

Kanskje du vet det, Lars?

 

syns og ha hørt at det er , små byttene til smolten som er det store mysteriet.

forskerene mener at når laksen begynner og jakte på større bytter som fisk blekksprut eller hva pokker den måtte fråtse i , så er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skulle gjerne deltatt mere aktivt i slike debatter, men etter alt for mange mer eller mindre useriøse O-diskusjoner på div. forum gidder jeg ikke bruke energi på det.

Alt for mange som er totalt enspora eller overhodet ikke forstår hva de prater om.

 

Forventet å få mere respons på hypotesen jeg slengte ut i sted... men, men!

 

 

Har akkurat lest det, må tygge minst 20 ganger først.

Skjønner nok hvor du vil. Og det er klart at det er virker veldig enkelt å skylde på oppdrettsnæringen når villaksen forsvinner, i og med at lakselusen blomstrer i oppdrettsfjorder og at næringsgrunnlaget for villaksen i havet blir fisket opp for å male til fiskemel og for i oppdrettsanlegg.

 

Jeg har absolutt ikke peiling nok til å slå rundt meg med fakta om dette her, men har jo gjort meg noen tanker. I lakseelven hjemme var smålaksen nesten helt borte i fjor, og de som kom veide ikke 3 kg, som de pleier, men plutselig bare 1,5 kg.

Jeg tror dette kommer av at laksen ikke finner mat i havet. Og at de dermed ikke levde veldig godt og mange enten døde eller bare ikke ble store nok til å bli kjønnsmodne. Spørsmålet er hvorfor laksen ikke finner nok mat. Er det overfiske av det laksen lever av i havet eller er det varmere hav, eller?

Kanskje du vet det, Lars?

 

 

Hehe :)

Hadde jeg visst alt her i verden hadde jeg nok hatt en annen jobb!

 

Jeg har ikke svaret. Det tror jeg de færreste her har.

Selvfølgelig er det viktig å gjøre seg opp noen tanker rundt temaet. Grunnen til at jeg serverte denne tanken var for å få folk til å stoppe og tenke et par ganger ekstra før de poster sine teorier, eller fasiter, alt ettersom.

 

Dette er helt klart et glohett tema. Masse negative konsekvenser som følge av kommersiell oppdrett. Det er det ingen tvil om!

Men... Ville alt vært rosenrødt i et 2009 uten lakseoppdrett? Går det an å drive oppdrett på en skånsom måte?

Oppdrett er kommet for å bli.

Jeg synes det blir for lett å si; "Flytt oppdretten på land!"

Ei vanlig 90 meters merd rommer 10000 kubikkmeter, og dette er i dag ei lita merd. Den rommer omlag 50000 slaktefisk.

Én lokalitet produserer ca. 1 million fisk i snitt. En aktør må ha minimum 2 generasjoner i havet samtidig for å kunne drive lønnsomt.

Hvor skal man få plass til slikt, og hvor i all verden skal energi til oppvarming og rensing av vann komme fra?

Dette var kun et eksempel...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er mulig å flytte oppdretten opp på land, så får de heller flytte merdene lenger ut i havet da. Det er en skam at en så kapitalsterk næring får lov å drive på den måten de gjør. Tenker da på lakselus som smitter smolt. Har også en viss mistanke om at denne næringen støvsuger matfatet til villaksen. Nå er det en god del innsjøer som bugner over av blant annet sik. Burde vært mulig å bruke denne fisken som næring til O-laks. Mulig den hadde blitt litt bleikere i kjøttet, men.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke økonomisk forsvarlig å bruke sik til fiskefôr. Er heller ikke slik at oppdrettsnæringen bruker villaksens naturlige føde til fôr. Benytter mye de samme artene som går til fôr for "husdyr" både under og over vannoverflaten. En grunn til at man ikke kan flytte merdene ut på havet er nok at anlegga blir mer utsatt for høye bølger som igjen vil føre til flere rømninger og havari.

 

Hadde vært knall om man kunne laget triploid oppdretslaks. Mener at dette ikke innebærer bruk av kjemikalier, men bare et temperatursjokk under befruktningsprosessen... men dette grenser jo litt til genmanipulering og det er jo vi fra Norge redde for...  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært knall om man kunne laget triploid oppdretslaks. Mener at dette ikke innebærer bruk av kjemikalier, men bare et temperatursjokk under befruktningsprosessen... men dette grenser jo litt til genmanipulering og det er jo vi fra Norge redde for...  :rolleyes:

 

Jeg mener å huske at Stolt Sea Farm kjørte en periode med kun hunnlaks i merdene, kun for å unngå tidlig kjønnsmodning.

Burde ikke være umulig å sjokke fisken for å frembringe sterilitet.

Ulempen med dette er faren for misdannelser som sammenvokste ryggvirvler, papegøyenebb m.mer....

 

Personlig tror jeg oppdretten vil forflytte seg mer og mere nordover pga økende havtemperaturer og algeoppblomstringer.

Det virker ofte som om økonomi og rømninger henger sammen, uten at dette nødvendigvis stemmer...

Dårlig økonomi kan medføre at det tas unødvendige sjanser for å skape gevinst.

 

I nordland er rømningene historisk sett lave. Det samme gjelder sykdommer, lakselus o.l. Slaktekvaliteten er generelt høy.

Uten tvil det beste oppdrettsfylket i Norge.

Finnmark henger litt etter mtp sykdommer og fôrutnyttelse.

Vil tro dette skyldes Nordlands optimale miljøparametere, samt at de har unike, dype fjordsystemer med god vannutskifting.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke vitsen med oppdretsanlegg, da det trengs 2 kg fisk for å fore opp en kilo fisk  :-\

 

 

Fordi de fleste heller vil kjøpe en kilo laksefilé enn to kilo brisling, sradiner, hvitting, fiskeavfall osv osv i butikken.

 

Skjønner ikke vitsen med å drive husdyhold når det går med mange kilo gress for en kilo biff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke vitsen med oppdretsanlegg, da det trengs 2 kg fisk for å fore opp en kilo fisk  :-\

 

 

Fordi de fleste heller vil kjøpe en kilo laksefilé enn to kilo brisling, sradiner, hvitting, fiskeavfall osv osv i butikken.

 

Skjønner ikke vitsen med å drive husdyhold når det går med mange kilo gress for en kilo biff...

 

 

Hadde alle basert seg på å spise mye mindre kjøtt, å mye mere grønt hadde verdens sultproblemer minket drastisk. Som du sa selv, det går med maaange kilo gress, på en kilo kjøtt

 

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sultproblemene i verden hadde vært løst, hadde de landene det angår hatt nok penger ;)

 

Så du mener det kun er penger det står på? Hva med ressurser, om la oss si Afrikanerne hadde hatt nok penger til det og ble like store forbrukere som oss?

 

Vi kunne jo alltids klint til med et par tusen ekstra oppdrettsanlegg, fortsatt masser av plass i fjorden her ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja spenolsen! Infrastrukturen trenger en oppgradering som krever kapital..Sultkatastrofer inntreffer som regel i en tørkeperiode. gjør de ikke? ;) Hvorfor sulter de ikke når det ikke er tørkeperiode? Hva sier det om ressursbruken deres? Og hvor effektiv den er? HVordan gjøre den bedre? AHA! MED MERE PENGER SÅ KLART ;D ;D

 

Edit: det må nesten til en industriell revulosjon på de utsatte stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...