Gå til innhold

sjø-ørret fluer...


Robin.

Anbefalte innlegg

Venter du et par dager så regner jeg med å få opp sjøørret flue delen på denne siden. Men sånn foreløpig så kan du binde deg noen børstemark og noen reker.

 

Børstemarken så binder du inn marabou i hale, fortynger kropp, bruker pearl core braid som kropp sammen med hackle fra hale til krokøye, som i en wollybugger, har du ikke pb så kan du bruke et tynt lag med dubbing, gjerne hareøre, så bruker jeg dasslenke :shock: til øyne, og dubber eller farger hodet rødt. Dette er en killer! Tok 4 på den idag.

 

Reke kan du lage ved å bruke noen fibre bucktail i hvitt som hale, så patridge andefjær fibre som topplaget av halen, lag noen øyne av .30 mono, så bruke Ice dub som kropp, rufse den skikkelig til, så noen fibre med and fremme under ved krokøye, og noen bucktail fibre i front.

 

Faen heller, der gikk begge killerne mine ut på nettet :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robin beskriver jo hær to relativt store fluer, men å prøve noen mindre kan også være forsøket verdt. prøv noe så enkelt som en caddis krok, krommet, fortynge den og bind inn en underkropp av rosa struts deretter legger du en strimmel med slike glitter tråder, ka det het igjen? poly ett eller annet og surrer det rundt kroken. til slutt tar du å legger på et skjold av slik E-z shape sparkle body, mørke blå farge (det er slike flytende greier). en liten men meget effektiv flue til SØ, særlig seinere ut i sesongen.

en oransj strandreke er også meget effektiv, bilde av den på fluefiske.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

jeg har bundet noen av Morten Ølands spey shrimp . har hørt den er giftig. samt en del jiggy , closere , decievere å runars deciver . bare for å nevne noen.

Ellers så er jo wolly bugger en kanon flue.

Som Deverak sier så må /bør en ha litt forskjellige størrelser for å kunne variere . lokal kunnskap er vel minst like viktig for å vite hva av byttedyr/fisk som ørreten jakter på i området å ha fluer deretter.

Ellers må jo brislingen til Pål Krogvold nevnes ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheIceDragon

Hei, du burde prøve noen sildeimitasjoner av hvit crystal flash wing som undervinge og grønt angel hair som overvinge, med et par øyne har du en utrolig giftig flue i litt gråvær etc. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hvorfor gjøre det så sykt avansert når du kan lage en flue som er enkel og effektiv.

Ikke tenk på at fargen har litt homofile tendenser. Fisk med den, så skal du se. :D

 

Bildet og flua er laget av sixpack karlsen, han har sikkert ikke noe i mot at du kopierer mønsteret...

Good luck!

post-787-13949846952068_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Ør-retten,

Hvorfor gjøre det så sykt avansert når du kan lage en flue som er enkel og effektiv.

Ikke tenk på at fargen har litt homofile tendenser. Fisk med den, så skal du se.

 

Eg la ut denne linken KUN pga ein ting!! :D

Eg måtte berre vise at eg har lært meg å forandre linkens navn med feks "HER" eller "DENNE" osv :D

 

For andre div fluer, kan dere sjekke ut Denne siden her :D Hø hø!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Reke kan du lage ved å bruke noen fibre bucktail i hvitt som hale' date=' så patridge andefjær fibre som topplaget av halen, lag noen øyne av .30 mono, så bruke Ice dub som kropp, rufse den skikkelig til, så noen fibre med and fremme under ved krokøye, og noen bucktail fibre i front.

 

Faen heller, der gikk begge killerne mine ut på nettet :?[/quote']

 

Hva med den du har i munnen dah?? :P

Biter noe på sånne eller er de bare til pynt? ;):D

hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...