Gå til innhold

??


Anbefalte innlegg

Det er en snodig diskusjon, og den kommer på forumet fra tid til annen. En ting man skal huske er at det i det kapitalistiske systemet ligger innebygget en forutsettning om fri konlkuranse, og norske næringsdrivende har en tendens til å prise denne konkurransen om ikke annet i festtaler. Videre ligger det en aktørfoståelse om en nyttemaksimerened og rasjonell aktør.

Spørsmålet er da om i hvilken grad de egentlig ønsker denne konkurransen, jamfør diskusjonen og reaksjonen rundt Skittfiske. I en åpen og konkurransebasert økonomi er det enten å tilpasse seg eller forsvinne. Selv har jeg et helt pragmatisk forhold til hvor jeg kjøper mitt utstyr så lenge jeg oppfatter prisen som rimelig. Og det med å holde liv i den lokale sjappa, kan ikke se at den lokale sjappa når jeg har trengt det har gjort noe for å holde liv i meg  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

En ting til: jeg prøvde vel egentlig bare å belyse noen posetive ting rundt det å ha en lokal og hyggelig sjappe med trivelige folk rundt.

Forstår ikke helt hvorfor det må forsvares ???

Jeg ville antakeligvis også lagt igjen en del penger hos min lokale fluesjappe, om det fantes noen  ;D

For oss som ikke har dette, og oss er det mange av, så blir det veldig enkelt å bestille varer med noen tastetrykk på pc'en, fremfor å sette seg i bilen og kjøre noen timer for å få handlet.

Nå har det seg slik at jeg ofte foretrekker snører og stenger utviklet av skandinaviske fluefiskere, så jeg handler mye i norge uansett, enten det er nettbutikk eller ei av de årlige messene.

Har nok handlet min kvote utstyr fra usa, men siden jeg er av typen som elsker å bruke penger på fiskeutstyr, legger jeg sannsynligvis igjen mer penger i norske butikker enn gjennomsnittet uansett . . .

Jeg tilhører med andre ord gruppen av "nyttige idioter", som enkelte synes å mene at norske fiskeutstyrsbutikker er avhengige av for å få hjulene til å gå rundt  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg slik at jeg ofte foretrekker snører og stenger utviklet av skandinaviske fluefiskere, så jeg handler mye i norge uansett, enten det er nettbutikk eller ei av de årlige messene.

Dette er et ekstremt viktig poeng! Norske butikker må overbevise oss kunder om at deres egne stenger/brands er vel så bra som det man får kjøpt over dammen. Da vil det ikke være nødvendig å forhandle Sage, Scott, Winston, Loomis, Orvis etc.

Og Musbakken: Kjøpefluer er for feriefiskeren.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Marksommer?

Handler ALLTID lokalt hvis jeg kan. Desverre har jeg drevet litt for lenge med fluefiske, så mange av mine ønsker blir regnet som "sære", ERGO MÅ jeg bestille på nett fra utlandet for å i det hele tatt få tak i det produktet jeg ønsker.. DET er kjedelig det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en lett gjennomgang av diverse kjøp jeg og dama har gjort i den lokale sjappa fra jan til des i år og ble litt sjokkert.. Jeg har brukt langt mer gryn på sportsutstyr i den sjappa enn jeg har gjort på netthandel, både inn òg utland i år :o

I`m out

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kjøpefluer ; Disse har utvilsomt blitt bedre de senere årene, både hva kvalitet og utvalg angår, men så koster de gjerne 25kr pr stk også.

Fortsatt begrenser utvalget seg til Vangen-fluer i de "lokale sjappene" til mange av oss, og man kan ikke unngå å få vondt av fluefiskere som ikke binder selv, og må ty til disse fluene  ;D

Tviler sterkt på om Jan Daugaard, som liksom skal ha satt sammen disse pakkene, benytter disse fluene selv . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde fluefiskemiljøet i Kristiandsand vært uten Grønberg sport? Anntagelig bare noen selvgode tillflyttet jævla østlendinger ;D

Hva har du egentlig mot østlendinger? ???

Jeg kan forstå at de som ikke har noe "tilhørlighet" til en butikk ikke helt ser greia. Er du i Kristiandsand så svipp innom en tur og kjenn litt på stemningen :)

Jeg stemmer i her. Det blir ikke det samme å stikke innom XXL. Hva er det? Sortimentet er bredt, mens dybden er heller "skål-grunn". Hva med kompetansen? Nei, jeg gidder ikke si mer om det. Du blir sannynligvis betjent av en middels interessert deltidsstudent (he he ... sannsynligvis en østlending).

Jeg hadde sikkert vært narkoman-alkoholiker-prostituert uten dette miljøet ;)

Om det er noen trøst Ruffen så hadde du på den ene eller den andre måten havnet i Baneheia. ;D

Hilsen en som du sikkert kaller østlending  :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde fluefiskemiljøet i Kristiandsand vært uten Grønberg sport? Anntagelig bare noen selvgode tillflyttet jævla østlendinger ;D

Hva har du egentlig mot østlendinger? ???

Jeg kan forstå at de som ikke har noe "tilhørlighet" til en butikk ikke helt ser greia. Er du i Kristiandsand så svipp innom en tur og kjenn litt på stemningen :)

Jeg stemmer i her. Det blir ikke det samme å stikke innom XXL. Hva er det? Sortimentet er bredt, mens dybden er heller "skål-grunn". Hva med kompetansen? Nei, jeg gidder ikke si mer om det. Du blir sannynligvis betjent av en middels interessert deltidsstudent (he he ... sannsynligvis en østlending).

Jeg hadde sikkert vært narkoman-alkoholiker-prostituert uten dette miljøet ;)

Om det er noen trøst Ruffen så hadde du på den ene eller den andre måten havnet i Baneheia. ;D

Hilsen en som du sikkert kaller østlending  :-*

Jeg havnet på bekkerøyekjøret i baneheia allerede som 15 åring. Det var tøft og hardt det. Største da var 1,3kg ;)

Østlendinger er bare parasitter på samfunnet. Spessielt østlendinger fra Grimstad ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke norske fiskesjapper utenom Guidline er det det går så innmari dårlig med?

Når man titter på 08 tallene for mange av de store aktørene så ser det da ut som de tjener greit med kroner :rolleyes:

Handler kun i norge selv, men blir så lei av å høre argumentet om at det er så smalhans for bransjen, og derfor må forsvare høye priser..

Bare et lite spørsmål til deg.

HVA VET DU OM HVORDAN DET GÅR MED NORSKE FISKESJAPPER SOM DU KALLER DET?????

Kan du ikke snakke om ting du har greie på?.

Det er egentlig det jeg har prøvd å forfektet i hele denne tråden. Noen tror andre vet.

Du er en som tror du vet. Kan du ikke skrive slikt før DU VET!

beklager den kvasse tonen. Men vi må da begynne å diskutere på grunnlag av kunnskap, og ikke på synsing her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke norske fiskesjapper utenom Guidline er det det går så innmari dårlig med?

Når man titter på 08 tallene for mange av de store aktørene så ser det da ut som de tjener greit med kroner :rolleyes:

Handler kun i norge selv, men blir så lei av å høre argumentet om at det er så smalhans for bransjen, og derfor må forsvare høye priser..

Bare et lite spørsmål til deg.

HVA VET DU OM HVORDAN DET GÅR MED NORSKE FISKESJAPPER SOM DU KALLER DET?????

Kan du ikke snakke om ting du har greie på?.

Det er egentlig det jeg har prøvd å forfektet i hele denne tråden. Noen tror andre vet.

Du er en som tror du vet. Kan du ikke skrive slikt før DU VET!

beklager den kvasse tonen. Men vi må da begynne å diskutere på grunnlag av kunnskap, og ikke på synsing her!

Med respekt å melde: Hvem skal bestemme hvem som vet best? Hvilke preferanser som er riktige?

En diskusjon bygges på egne meninger. Da får du argumentere med saklige argumenter, ikke med å påstå at folk ikke vet hva de snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke norske fiskesjapper utenom Guidline er det det går så innmari dårlig med?

Når man titter på 08 tallene for mange av de store aktørene så ser det da ut som de tjener greit med kroner :rolleyes:

Handler kun i norge selv, men blir så lei av å høre argumentet om at det er så smalhans for bransjen, og derfor må forsvare høye priser..

Bare et lite spørsmål til deg.

HVA VET DU OM HVORDAN DET GÅR MED NORSKE FISKESJAPPER SOM DU KALLER DET?????

Kan du ikke snakke om ting du har greie på?.

Det er egentlig det jeg har prøvd å forfektet i hele denne tråden. Noen tror andre vet.

Du er en som tror du vet. Kan du ikke skrive slikt før DU VET!

beklager den kvasse tonen. Men vi må da begynne å diskutere på grunnlag av kunnskap, og ikke på synsing her!

Jeg håper da ikke regnskapene lyver? Er de jeg utalte meg på grunnlag av.. :rolleyes:

Følte jeg måtte svare på spørsmålet til Bjørnar..

Men nå skal jeg gjøre som Lars Erik oppfordrer til, ta meg et magadrag av frisk kald markaluft i kompaniskap med langrennskiene mine, og holde meg unna denne tråden.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg slettet oversikten over alle linkene !!

Som en helt vanlig fluefisker uten noen lokalsjappe av betydning så må jeg handle på nett!!

denne tråden var positivt ment...ikke noen forsøk på og fremme noen utenlandske nettbutikker eller sabotere norske nettbutikker!!

da får vi heller lage oss noen bokmerker på dataen i stedet fra nå av  :)

sånn da her jeg meldt ut av denne tråden, og utstyrstråden generelt på livstid!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg slettet oversikten over alle linkene !!

Som en helt vanlig fluefisker uten noen lokalsjappe av betydning så må jeg handle på nett!!

denne tråden var positivt ment...ikke noen forsøk på og fremme noen utenlandske nettbutikker eller sabotere norske nettbutikker!!

da får vi heller lage oss noen bokmerker på dataen i stedet fra nå av  :)

sånn da her jeg meldt ut av denne tråden, og utstyrstråden generelt på livstid!  ;)

Det er da vel ingen som har beskyldt deg for noe Tore ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg slettet oversikten over alle linkene !!

Som en helt vanlig fluefisker uten noen lokalsjappe av betydning så må jeg handle på nett!!

denne tråden var positivt ment...ikke noen forsøk på og fremme noen utenlandske nettbutikker eller sabotere norske nettbutikker!!

da får vi heller lage oss noen bokmerker på dataen i stedet fra nå av  :)

sånn da her jeg meldt ut av denne tråden, og utstyrstråden generelt på livstid!  ;)

Du trenger ikke ha dårlig samvittighet for å ha forsøkt å sette igang en slik tråd. I utgangspunktet var dette bare positivt. Mitt bidrag var for å hjelpe andre som ønsket å handle fra utlandet, men jeg skjønte fort at dette var et betent tema.

Jeg tilhører ikke noe fluefiskermiljø, jeg har ingen kompiser som fisker med flue, og fisker alene. Har alltid trodd at fluefiskere er noen trivelige folk, men etter denne runden må jeg si jeg er generelt skuffet, selv om det er noen meget gode unntak.

Blir nok lenge til jeg engasjerer meg i debatt på dette forumet igjen, men det er det vel neppe mange som gråter over  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gud bedre.

Jeg oppfordrer alle til å trekke pusten tre-fire ganger ekstra og tenke på om det de nå skal skrive VIREKLIG er et positivt tilskudd til debatten om netthandel.

*MODERATOR*

Nå skal alle innleggene herfra i denne tråden KUN handle om Nettbutikker som selger fluefiskeutstyr og fluebindeutstyr.

Alt annet vissvass med kommentarer o.l. blir slettet!

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er butikkene jeg stort sett bruker:

USA

Bindematerialer:

www.theflyshop.com (sender med fedex og du har det på døra kjapt, noen ganger på 2-3 dager! Jeg bestilte parallelt herfra og fra en norsk "stor" butikk og fikk varene først fra statene hehe )

www.saltwaterflies.com (helt genial sjappe som har det meste du trenger til saltvannsfluer)

Utstyr/vadere/klær etc.

www.gorgeflyshop.com(første butikken jeg handlet med fra USA, helt knall på tilbakemeldinger og service. Sjekk ut "closeouts")

www.cabelas.com(ganske likt xxl her hjemme, bare MYE større. Har alt, og ofte mye bra på salg)

www.flyfishingoutfitters.com (Legger ut masse demo/brukte stenger, her kan du finne gull til slikk og ingenting)

www.bobmarriottsflyfishingstore.com/   (ok sjappe, men pass på så du ikke får dyr frakt, det varierer litt)

Norske butikker(både fluebinding og fiskeutstyr):

www.agdars.no (Hyggelige folk som er raske på tilbakemeldingene og har bra priser i forhold til noen mer profilerte butikker)

www.skittfiske.no (skal du bestille ny stang snelle av nordisk merke er dette sjappa...følg med på kampanjeprisene da de er helt rå!)

www.baardsen.no (Rask respons og tidvis meget bra kampanjepriser, svært god service!)

           

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

×
×
  • Opprett ny...