Gå til innhold

??


Anbefalte innlegg

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Når det er sagt har jeg fått en god del PM's fra folk som gjerne vil handle der, men ikke tør å si det i forumet her av frykt for å bli "svartelistet" :D

Ha-ha, det er jo på grensen til tragisk, og langt over grensen for komisk  ;D

Det sier ihvertfall en god del om hvilken påvirkningskraft andres meninger har på enkelte.

Sjappa til Mr. Anderson "Yellowstone Angler" går vel for å være over gjennomsnittet seriøs, så det er ingen grunn til å svarteliste den  ;)

Tror ikke folk skal ha overdreven frykt for tapte norske arbeidsplasser grunnet handel av fiskeutstyr fra statene heller.

Da bør de heller engasjere seg i svenskehandel og bruktbilimport  ;D

De aller fleste av oss handler nok det meste av fiskeutstyr her hjemme, det er kun usa-produsert utstyr det er særlig å spare på å handle derfra.

Og til sist; Jeg er ikke hellig overbevist om at de som er mest formanende om at vi skal kjøpe alt fiskeutstyr her hjemme betaler veil. pris på det de kjøper heller  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AAAADMIIIIIN!! Rydd opp tråden er du snill :-X

Hva er problemet nå? Er vel ingen som tråkker over noen grenser... ???

Tråden er dedikert til nettbutikker inn/utland og erfaringer rundt disse, ikke hvorvidt det er etisk/uetisk å handle fra utlandet

Om Stig vil fortsette gudstjenesten sin så er det best at han starter en egen tråd, slik at denne ikke blir ødelagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, jeg jobber i fengsel, en svært viktig jobb til latterlig dårlig lønn og forholdsvis drøye påkjenninger både fysisk og psykisk, så jeg har ikke dårlig samvittighet i forhold til å bidra til felleskapet. Eneste som holder meg i jobben er en lukerativ pensjonsavtale som gjør at jeg kan gå av som 60-åring med 80% lønn. Har vel også tidligere nevnt at jeg hoppet av en langt bedre betalt jobb som redaktør i avis for å få bedre tid til familien og fluefisket. Og bare vent til jeg går av med pensjon, da blir det fisking  ;D

Det er kanskje skjebnens ironi at du jobber i fengsel, men ikke ser problematikken i å smugle varer inn til Norge? Jeg tipper mange av de du passer på hadde like gode argumenter for å bedrive sine ulovligheter som du har for dine  :).

On-topic: Jeg har ikke bestilt så mye fra nettet. Det jeg har fått har jeg funnet enkelt gjennom www.nfisk.no, som andre tidligere har nevnt. Ellers er det bare å ta en kort telefon/mail til Jarle & Bjørnar, Bjørnar skaffer det aller meste!

Og ja; jeg har en agenda for å anbefale J&B. Det er fordi det ville vært en tragedie om han måtte legge ned pga nettbutikkhysteriet. Selv om det er hakket dyrerer å kjøpe i Norge, får man livslang service i tillegg. Dessuten; jeg har selv sittet i butikken der når jeg har handlet, sett folk komme inn, bruke mye av selgers tid for å prøve størrelse på vader etc, for så å "komme tilbake senere", og etter sigende returnerer svært få av disse. Naturligvis fordi de fant vaderne billig på nett, og skulle bare innom butikken for å få servicen med å prøve størrelse etc på vadere. Gunstig for nettbutikkene, som slipper noe som helst service, ugunstig for butikker som J & B, som yter gratis service i et allerede trangt marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da er jeg med. Utgangspunktet for mitt bidrag her var akkurat det, erfaringer fra nettbutikk i utland. Nå har jo diverse info fra dette innlegget blitt slettet av admin, så da er det vel ikke lenger noen grunn til å mase mer med akkurat det...

Det må gjerne startes en ny tråd om det er uetisk/etisk riktig å handle fra utlandet, men den blir ikke startet av meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første mine elever.. Jeg håper inderlig alle skjønner at innlegget var en spøk!

Stanga kostet 1000kr eks moms. Derfor måtte jeg betale 250 til staten i tillegg.

Poenget var at jeg egentlig betalte bare 1000 for stanga. Resten betalte jeg til statskassen.

Den uheldige kompisen måtte betale hele 1250kr for stanga, (som jeg opprinnelig "betalte bare 1000kr for)

Ekstra frekk hadde jeg vært hvis jeg hadde lagt på moms til kompisen også. Da hadde han måttet ut med over 1500 ;D

You see?

Du velger å spøke videre? Din kompis skulle isåfall betale kr 1562,5.- hvis du la på moms  ;D  ;D

Klarte ikke dy meg :=)

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg det begynner å bli passe useriøst. Hvem snakker om å smugle? At en slektning av meg i USA velger å kjøpe en vare til meg som han ønsker å sende meg som gave er heller ikke ulovlig!!! Her er det viktig å holde tunga rett i munnen før man kommer med drøye beskyldninger >:(

Når det gjelder Jarle&Bjørnar støtter jeg gjerne din agenda. Jeg er der ukentlig hele sesongen og kjøper forskjellig utstyr(fluer, fortommer, div). Jeg har også kjøpt både stang(Scott svs #4 og Lamson Velocity-snelle) der. Har faktisk kjøpt tre andre relativt dyre stenger der også som har vært gaver i 30-årslag til kompiser. Men det var før jeg fant ut det var veldig mye å spare, særlig på de dyreste stengene, og det er også grunnen til at jeg uten dårlig samvittighet har kjøpt meg en ny Scott G2 #4 fra statene på fullt lovlig vis.

Men kutt ut hentydninger om at jeg er kriminell. Det gjør meg passe forbanna. Jeg er trolig det mest lovlydige mennesket du noen gang kommer til å prate med...

For det første, jeg jobber i fengsel, en svært viktig jobb til latterlig dårlig lønn og forholdsvis drøye påkjenninger både fysisk og psykisk, så jeg har ikke dårlig samvittighet i forhold til å bidra til felleskapet. Eneste som holder meg i jobben er en lukerativ pensjonsavtale som gjør at jeg kan gå av som 60-åring med 80% lønn. Har vel også tidligere nevnt at jeg hoppet av en langt bedre betalt jobb som redaktør i avis for å få bedre tid til familien og fluefisket. Og bare vent til jeg går av med pensjon, da blir det fisking  ;D

Det er kanskje skjebnens ironi at du jobber i fengsel, men ikke ser problematikken i å smugle varer inn til Norge? Jeg tipper mange av de du passer på hadde like gode argumenter for å bedrive sine ulovligheter som du har for dine  :).

On-topic: Jeg har ikke bestilt så mye fra nettet. Det jeg har fått har jeg funnet enkelt gjennom www.nfisk.no, som andre tidligere har nevnt. Ellers er det bare å ta en kort telefon/mail til Jarle & Bjørnar, Bjørnar skaffer det aller meste!

Og ja; jeg har en agenda for å anbefale J&B. Det er fordi det ville vært en tragedie om han måtte legge ned pga nettbutikkhysteriet. Selv om det er hakket dyrerer å kjøpe i Norge, får man livslang service i tillegg. Dessuten; jeg har selv sittet i butikken der når jeg har handlet, sett folk komme inn, bruke mye av selgers tid for å prøve størrelse på vader etc, for så å "komme tilbake senere", og etter sigende returnerer svært få av disse. Naturligvis fordi de fant vaderne billig på nett, og skulle bare innom butikken for å få servicen med å prøve størrelse etc på vadere. Gunstig for nettbutikkene, som slipper noe som helst service, ugunstig for butikker som J & B, som yter gratis service i et allerede trangt marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden 7 av til nå 8 sider handler om utenlandshandel og ikke linker til de så trenger vi ikke noe ny tråd til å diskutere det etiske. Kanskje like greit at begge deler finnes i samme tråd?  :)

Vi som jobber i bransjen og snakker med butikkene er kanskje litt mer motstander av utenlandshandel enn gjennomsnittet. Men tro meg når jeg sier at det er ikke fordi vi tenker på egen jobb alene. Det er også fordi vi vet at den stadig økende utlenlandshandelen gjør at butikkene satser mindre på dyre produkter innenfor fluefiske. Og det er store ting som stenger, sneller, bekledning mm.. som butikkene tjener penger på. Det er ikke nok å opprettholde en spesialbutikk bare ved å selge flyrite nr. 20 og gul chenille. Vil dere ikke ha de mer kostbare tingene fra bla. US i norske butikker så er det bare å hamstre fra usa. Mindre fluefiske i butikkene... mindre fokus... mindre rekruttering... Ikke bry dere om det jeg skriver, jeg har skrevet om dette før og det er vel ferdig debattert. Men følte for å ta det med i samme slengen.

Også holder vi tråden på et "ikke personlig" plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg det begynner å bli passe useriøst. Hvem snakker om å smugle? Hvis tollvesenet velger å la en vare passere uten moms, har jeg da gjort noe ulovlig??? At en slektning av meg i USA velger å kjøpe en vare til meg som han ønsker å sende meg som gave er heller ikke ulovlig!!! Her er det viktig å holde tunga rett i munnen før man kommer med drøye beskyldninger >:(

Ang gave , så er vel maks summen på tollfri gave 1000 kr ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser problemet i forhold til at utenlandshandel svekker de norske butikkene, og synes det er synd hvis f.eks. butikker som J&B og Gero ike overlever. Men, er ikke prisene unaturlig høye? Jeg aner ikke hvordan dette regnestykket ser ut, men synes det er drøyt med 7000kr for de gode stengene. Jeg hadde uansett aldri hatt råd til å punge ut slike summer, så de "taper" ikke noe på at jeg heller kjøper stanga i USA for under halv pris...

Siden 7 av til nå 8 sider handler om utenlandshandel og ikke linker til de så trenger vi ikke noe ny tråd til å diskutere det etiske. Kanskje like greit at begge deler finnes i samme tråd?  :)

Vi som jobber i bransjen og snakker med butikkene er kanskje litt mer motstander av utenlandshandel enn gjennomsnittet. Men tro meg når jeg sier at det er ikke fordi vi tenker på egen jobb alene. Det er også fordi vi vet at den stadig økende utlenlandshandelen gjør at butikkene satser mindre på dyre produkter innenfor fluefiske. Og det er store ting som stenger, sneller, bekledning mm.. som butikkene tjener penger på. Det er ikke nok å opprettholde en spesialbutikk bare ved å selge flyrite nr. 20 og gul chenille. Vil dere ikke ha de mer kostbare tingene fra bla. US i norske butikker så er det bare å hamstre fra usa. Mindre fluefiske i butikkene... mindre fokus... mindre rekruttering... Ikke bry dere om det jeg skriver, jeg har skrevet om dette før og det er vel ferdig debattert. Men følte for å ta det med i samme slengen.

Også holder vi tråden på et "ikke personlig" plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AAAADMIIIIIN!! Rydd opp tråden er du snill :-X

Hva er problemet nå? Er vel ingen som tråkker over noen grenser... ???

Tråden er dedikert til nettbutikker inn/utland og erfaringer rundt disse, ikke hvorvidt det er etisk/uetisk å handle fra utlandet

Om Stig vil fortsette gudstjenesten sin så er det best at han starter en egen tråd, slik at denne ikke blir ødelagt

så hørte vi bare suset igjen... :) men nå skulle vi ikke bli personlige, så jeg avstår fra å kommentere oppgulpet :D

Min pensjonsordning håper jeg også blir god andris......du er ikke noe versting, fint at du er ærlig, og rydddig etter litt hjelp fra "sjefen"...håper bare du ser logikken og skjønner tankegangen.

hvis alle butikker her til land legges ned, så må vi alle kjøpe saker fra utlandet....uten å ta og føle på før kjøp.

Vi blir avhengig i enda større grad av å stole på tilbakemeldinger fra forumdeltakere som har gjort seg erfaringer.

Å pokker...vi har kanskje ikke noe forum lengre, siden forumet faktisk blir driftet delvis av norske annonsører som kanskje gikk med i dragsuget.

Huff, hørtes trist ut dette...det er bare det jeg synest.

og andris; fiskeutstyrsbransjen tjener ikke masse penger, det kan jeg love deg.

jeg jobbet en gang hos en liten flott sjappe her på Askøy som begynte å bli flink på fluefiske etter "ørret" (laks drev vi ikke med).

Vi solgte Loomis her ute...fantastisk dyr sak...rundt 7000.- den gang, minst.

En kunde av oss klarte å forhandle seg frem til 15% rabatt.....butikken satt ikk igjen med masse kroner.

Hadde vært bedre å bruke tiden på å selge ham to Pool12 nybegynner fluesett til veil 1299.- :)

Når butikken har julesalg rundt om, og annonserer 50% avslag, så kan du takke dem for å tilby deg varene og btale litt mellomlegg til forhandler for at DU fikk det i hus ;)

Ikke big business dette, men heldigvis holder ildsjeler på med import/produksjon/salg av fiskeutstyr rudnt forbi ennå.

gode nettbutikker i norge; nfisk f.eks (å faen....sa jeg det igjen, sist ble jeg kalt smisker/rævslikker for å nevne noe hyggelig om nioen...he-he...artig fenomener vi treffer på disse fabelaktige sidene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser problemet i forhold til at utenlandshandel svekker de norske butikkene, og synes det er synd hvis f.eks. butikker som J&B og Gero ike overlever. Men, er ikke prisene unaturlig høye? Jeg aner ikke hvordan dette regnestykket ser ut, men synes det er drøyt med 7000kr for de gode stengene. Jeg hadde uansett aldri hatt råd til å punge ut slike summer, så de "taper" ikke noe på at jeg heller kjøper stanga i USA for under halv pris...

Joda, prisene i Norge er absolutt høye, og det er forståelig at folk velger å kjøpe fra USA. Jeg betalte 5995 for min Scott G2 hos J&B for et år siden. I denne prisen vil jeg tro (jeg er ikke sikker) at det ligger frakt, moms, fortjeneste til grossist (Tundra), dekke utgifter hos grossist, fortjeneste til selger (i dette tilfellet Jarle & Bjørnar) og dekke utgifter hos selger. At det ikke innebærer noe tap for butikken at du kjøper en stang i USA som du ikke ville kjøpt i Norge er nok klart.

Med en ekstremt lav dollarkurs blir det følgelig enda mer lønnsomt å kjøpe i utlandet. Ulempen er nok at man mister serviceelementet, og på lang sikt den lokale sjappa (og, må jeg legge til, tips til gode fiskeplasser kommer gjerne på kjøpet  ;) ). De taper jo kunder hvis alle går over til å kjøpe over nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette  en gang til!!!!

Hvis prisene er unaturlig høye i Norge. Da må det da vel være noen som tjener gode penger på fluefiskeutstyr her i landet. De finnes ikke.

Butikker produsenter og importører må nemlig kjøpe varene de å. Når de først har kjøpt de, så kan de ikke gi den bort uten fortjeneste heller. Da sulter innehaveren ihjel. Da han ikke har råd til mat.

Bare så det er klart jeg gidder ikke diskutere dette emnet videre. Da det er neddiskutert mange ganger. At noen da ikke forstår det, for så være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser problemet i forhold til at utenlandshandel svekker de norske butikkene, og synes det er synd hvis f.eks. butikker som J&B og Gero ike overlever. Men, er ikke prisene unaturlig høye? Jeg aner ikke hvordan dette regnestykket ser ut, men synes det er drøyt med 7000kr for de gode stengene. Jeg hadde uansett aldri hatt råd til å punge ut slike summer, så de "taper" ikke noe på at jeg heller kjøper stanga i USA for under halv pris...

Joda, prisene i Norge er absolutt høye, og det er forståelig at folk velger å kjøpe fra USA. Jeg betalte 5995 for min Scott G2 hos J&B for et år siden. I denne prisen vil jeg tro (jeg er ikke sikker) at det ligger frakt, moms, fortjeneste til grossist (Tundra), dekke utgifter hos grossist, fortjeneste til selger (i dette tilfellet Jarle & Bjørnar) og dekke utgifter hos selger. At det ikke innebærer noe tap for butikken at du kjøper en stang i USA som du ikke ville kjøpt i Norge er nok klart.

Med en ekstremt lav dollarkurs blir det følgelig enda mer lønnsomt å kjøpe i utlandet. Ulempen er nok at man mister serviceelementet, og på lang sikt den lokale sjappa (og, må jeg legge til, tips til gode fiskeplasser kommer gjerne på kjøpet  ;) ). De taper jo kunder hvis alle går over til å kjøpe over nettet.

Hvordan har det seg da at jeg kan kjøpe stanga til halv pris i statene? Kanskje de norske forhandlerne burde oppdatere seg litt for å konkurrere med utenlandshandelen?

Jeg driver også mye med foto, og dette problemet dukket opp i denne bransjen for snart ti år siden. De største fotobutikkene i Norge gikk da aktivt inn for å ta knekken på utenlandshandelen ved å bevisst kjøre ned priser til det absolutte minimum(salg uten fortjeneste) på en rekke svært populære varer. Samtidig justerte de sine egne priser(differansen var enda større enn på fluefiskeutstyr) og vips så hadde de drept all kunkurransen fra utlandet. Jeg handlet mye fotoutstyr fra utlandet en periode, men nå kjøper jeg bare de aller dyreste tingene derfra - brukt. Ellers er det ikke mulig å tjene noe på det. Såpass bra har de norske fotosjappene blitt. Hvis de norske fluefiskesjappene sliter økonomisk pga utenlandshandelen bør de kanskje ta opp kampen i stedet for å sitte på gjerdet og moralisere... Ingenting hadde vært bedre enn å kunne handle alt på den lokale sjappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkuranse gangner kunde så ufattelig mye..

Husker i den tiden man sånn smått begynte å handle datamaskiner/hardware etc over nett.. kort tid etter så kom elektrokjedene etter og overprisning hos kjedene ble minimal.

edit:

Ja, å sammenligne "Kvæfjord Kiosk & Sportsfiske" med elkjøp blir ikke riktig, men en endring må til uansett. Dette har vært tatt opp tidligere for ikke så lenge siden.

Der fikk man nærmest en smekk på fingerene om man ga kritikk til en norsk sportsbutikks webdesign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig: Jeg er enig i at det er synd at "kjøpmannen på hjørnet" forsvinner til fordel for de store kjøpesentra. Men man kan ikke forvente at norske forbrukere skal handle i norske nettbutikker av idealistiske årsaker? Sånn virker det ikke i praksis. Pris er alfa og omega her i dette landet. Se på Nille, Europris, XXL, osv. Enkelte butikker er kanskje ikke ment å overleve hvis de ikke klarer å tilpasse seg markedet? Og det med å ta å føle på blir jo helst for de som bor i umiddelbar nærhet til butikkene, ikke for oss i indre Sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er SVÆRT merkelig at fluefiskesjappene skal fritas konkurranse fra nett/utland, da alle andre markeder har akkurat den samme tøffe hverdagen...

Selvfølgelig vil de som her er sponset/jobber for visse merker forsvare "sine butikker/forhandlere" med nebb og klør, men det å sutre om at folk kjøper seg fiskeutstyr i statene eller i polen for den saks skyld synes jeg er direkte useriøst.

Klarer ikke butikkene tilpasse seg vil de forsvinne...enkelt og greit!

Se på skittfiske.no, de kjører knallhard markedsføring på nett og på tv og har på kort tid bygget seg opp til å bli en av de aller største her i skandinavia. De satser, og jeg er sikker på at de sitter igjen med en slump penger når året er ferdig. Jeg har handlet en god del utstyr der de seneste år (over nett) og er kjempefornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette  en gang til!!!!

Hvis prisene er unaturlig høye i Norge. Da må det da vel være noen som tjener gode penger på fluefiskeutstyr her i landet. De finnes ikke.

Butikker produsenter og importører må nemlig kjøpe varene de å. Når de først har kjøpt de, så kan de ikke gi den bort uten fortjeneste heller. Da sulter innehaveren ihjel. Da han ikke har råd til mat.

Bare så det er klart jeg gidder ikke diskutere dette emnet videre. Da det er neddiskutert mange ganger. At noen da ikke forstår det, for så være!

Hvem som ikke forstår hva?  Jeg er SIKKER på at det er noen som tjener gode penger på fiskeutstyr i Norge, men at de som har butikk midt i sentrum med høye kostnader og som er redd for å satse på nett ikke tjener penger...ja det er ingen stor overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig ikke ta den videre jeg da. Dette er en tråd om netthandel, så det er vel strengt tatt det den bør handle om.

Hvem blir rik på fluefiskeutstyr? Det er vel en av de mest oppkjøpberammede konkusjgeskjeftene "ever". Men finn gjerne mange eksempler på at jeg tar feil. Jeg er den første til å trekke tilbake påstander isåfall. Ville faktisk blitt glad for å høre det.

Ellers burde dette være en ypperlig geskjeft å begynne med for alle dere som vet hvordan det burde være gjort!

Ellers må dere (svarer på et par tidligere innlegg her nå) ikke være så paranoide hver gang en som jobber for en geskjeft sier meningen sin. Det er ingen så vidt jeg ser som har prøvd å hindre at dere diskuterer nettsalg, hverken utenlandsk eller innenlandsk. Derimot har dere fått beskjed om å ikke skrive hvordan ting kan gjøres for å bryte lovverket. Ærlig talt, det synes jeg eiere av dette nettstedet må få lov til! Egentlig er det da vanlig folkeskikk og si unnskyld , smile litt og fortsette diskusjonen. Istedet ble folk fornærmet og liret ut av seg paranoide beskyldninger på grunnlag av at Rune S. har sin sivile jobb i et fluefiskeutstyrsfirma (jeg såg innleggene før de ble slettet - korrekt - av moderatorer.

Det må også tåles at det er ulike meninger om dette temaet, men som flere korekt sier det. Det bør kansje diskuteres på en annen tråd i såfall. Da får netthandlerne ha denne tråden i fred.

Nå tenner jeg frdspipa og tar meg en øl før hopprennet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er garantert mulig å tjene gode penger med de prisene det opereres med. Jeg hadde over en lengre periode kontakt med en som jobbet for en utstyrsleverandør. Etter at han hadde vært på messer eller andre demoer solgte han unna utstyret til innkjøpspris pluss noen få hundrelapper til egen fortjeneste. Her dreide det seg om lave priser, for å si det sånn. Husker jeg betalte rett over tusenlappen for den dyreste fluestanga med toppaksjon til et ikke navngitt merke, med topp kvalitet snelle og snøre. Butikkprisen for pakka var godt over 5000kr. Likevel tapte ikke han på det. Kjøpte også en #7-stang til sjøørrettfiske av ham som kostet 3500kr i butikk. Den ga jeg 900kr for med snøre! Ingen tvil om at noen tjener gode penger på den avansen...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg sier. Det er mange som tror. Noen vet!

Du tror du vet ;) ;)

Ikke bli fornærmet om jeg erter litt nå. Jeg må bare oppfordre deg til å begynne i geskjeften og tjene store penger. Må bare skuffe deg litt på forhånd av at du kommer til å bli skuffet når du skal sette deg ned å handle varer!

Jeg har ikke noe mål eller ønske om å få deg til å forandre mening. Jeg har ikke en gang sagt meningen min om netthandel. Men så vidt jeg vet står du fremdeles fritt til å handle der selv om svn har en annen oppfatning av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest vi skal være gøade vi får tak i godt utstyr i landet vårt jeg...og andris;den sammenlikningen du kom med gjelder ikke annet enn akkurat de merker/leverandører du har fått tak i. Ikke sammenliknbart til det generelle marked.

Åge; skittfiske netthandel har gledet mangen med gode priser....latterlige priser jeg har konkretisert tidligere,tar ikke den en gang til...men de varer ikke evig med det opplegget. Dessverre for kunden kan du si, men hadde de fortsatt kunne selge ting de gjør for antall kroner de kreverm hadde det betydd slutten for leverandørene, dvs skittfisje hadde ikke hatt saker å selge kundene billig lengre fordi leverandørene var konk.

Er en viss logikk i dette skjønner dere, må beklage å si det.

Noen som forstod hva jeg prøvde å si.. ???

Merker jeg er uklar i toppen nå...samme for det være, var akkurat nedom å støttet min lokale Kiwi forhandler...glad han er der, så slipper jeg kjøpe pulvermelk fra Uniten, eller vente i 2 uker på neste kaffeleveranser fra Brasil...godt å vite jeg kan springe ned å få tak i noen bleier til småjenta også... ;)

Men min bedre halvdel sier jeg er helt bak mål mine begrunnelser på dette nettstedet, og sier jeg må gi dere fred :)

Egentlig skjønte hun det den dagen hun skulle inn i barnebutikken å se utstilt barnesete...for å få bekreftet hva hun skulle kjøpe på nett..(vel og merke i Norge)

Jeg lo når butikken ikke hadde det inne...hun var irritert.

jeg spurte om hun hadde kjøpt det i butikken for 200.- mer.

Hun svarte kontant "nei, er du gal".

Da så jeg på henne og undret meg om hun var ved sine fulle fem som kunne tillate seg å bli sint fordi lokale forhandleren ikke hadde hele sortimentet inne, bare fordi folk skulle komme å kikke på hva de skulle handle på billigere "nettbutikker". ;D

Dumme, dumme kjerring kom meg til hode...jeg sa det aldri ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tydeligvis en del folk her som tenker mer på dem som driver fluefiskesjappa enn sin egen økonomi. All ære til gutta hos J&B, de er utrolig hyggelige og hjelpsomme, og driver en kanonsjappe som jeg ofte er innom og legger igjen penger hos. Men det er ikke de som er grunnen til at jeg fisker med flue, dvs jeg fisker ikke med flue for at de skal livnære seg. Og kan jeg få stanga jeg sikler etter til halv pris et annet sted går jeg ikke til dem med pengene mine og ber dem gi meg en annen og billigere en for det jeg har råd til.

Har man tre sultne unger, kjerring og dårlig lønn kommer man ikke briefende til middagsbordet med ei stang kjøpt til kr 7000 i den lokale sjappa. Da kjemper du med nebb og klør for å få tak i det beste man kan på billigst mulig måte, enten det er til halv pris i sjappa på hjørnet, til lavpris hos skittfiske eller enda billigere fra USA... Den som ikke skjønner såpass har enten alt for god råd eller et direkte usunt forhold til hobbyen sin ;)

Butikker er til for kundene, ikke motsatt. De som ikke skjønner det vil få det vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel blitt nevnt ved flere anledninger tidligere at noen levarandører(og kanskje noen butikker) har blitt for grådige med tiden. Det sier seg selv at om dollarkursen går ned så blir prisen lavere fra USA og dermed til leverandøren. Da bør strengt tatt prisen gå ned her hjemme også.. Noen leverandører innså dette, dog noe sent, men satte ned prisene, og dermed kunne butikkene gjøre det samme (F. eks så har prisene på Scientific Anglers har gått ned kraftig den siste tiden). 

Om varene blir rimeligere å ta inn for leverandør/evt butikk så bør vel prisene følge dette, ellers så kommer så resultatet i en økt utenlandshandel. Ellers så har jeg troa på litt smalere linje enn de fleste butikker kjører idag, det er greit nok (og kjedelig) med de store kjente merkene, men det er tydeligvis et marked for mindre og uavhengige merker. Det er bare å se hva folk har i tubene sine her hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...