Gå til innhold

hvem skal vaksinere seg mot svineinfluensan


Gjest staffan@epost.no

ja hvem?  

98 stemmer

  1. 1. ja hvem?

    • ja
      42
    • nei
      66


Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

Du vet at det er kvikksølv i vaksinen og at bivirkningene er enda ukjent? Kvikksølv er vel ikke noe du vil ha i blodsystemet? En mulig bivirkning er alvorling nervesykdom, GBS

 

Dette er stemmer jo ikke Raymond. Finnes masse vitenskap som sier at thiomersal antageligvis ikke er farlig.

 

 

Masse vitenskap er vel å ta i, er enda ikke bekreftet noe som helst så vidt jeg vet. Så vil du skyte kroppen full av kvikksølv basert på at noen sier at det antagligvis ikke er farlig?

 

Vi hadde jo fugleinfluensa som herjet for 4-5 år siden, den skulle jo også være så dødelig, vi måtte bare vaksinere oss. Norge kjøpte inn et par millioner doser vaksine husker jeg rett, ligger fortsatt ubrukt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Vi hadde jo fugleinfluensa som herjet for 4-5 år siden, den skulle jo også være så dødelig, vi måtte bare vaksinere oss. Norge kjøpte inn et par millioner doser vaksine husker jeg rett, ligger fortsatt ubrukt..

 

Hvor er sammenhengen, Raymond?

Det er  forskjell her - fugleinflensaen i 2006 slo ikke ut "i full blomst" som fryktet. Derfor ble ikke så mange syke og vaksinering ble ikke nødvendig. Så vidt jeg husker bled det heller ikke klassifisert som en pandemi i Norge.

 

BRA! Det er jo BRA at medisin ligger og ikke blir brukt, for svingende! Alternativet er nemlig at det er AKUTT BEHOV FOR MEDISIN.

Smak litt på de ordene. Ikke særlig hyggelig, vel?

 

Nå er 100 000 bekreftet smittet av H1N1 / svineinfluensa og det er 10 bekreftede dødsfall. I Norge.

Ja, det er kvikksølv / Thiomersal i vaksinen. Les følgende fra Statens legemiddelverk:

 

Sitat fra http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____80891.aspx:

"Hvor stor mengde kvikksølv får man i seg ved vaksinasjon med vaksiner som inneholder tiomersal som konserveringsmiddel?

Mengden kvikksølv i én vaksinedose som inneholder tiomersal som konserveringsmiddel er vanligvis mellom 2,5 og 25 µg. I vaksiner som bare inneholder spormengder av tiomersal er det betydelig mindre.

 

Til sammenlikning er gjennomsnittlig inntak av kvikksølv i form av metylkvikksølv gjennom kosten beregnet til ca 4 µg per dag. De som spiser mye fisk, særlig rovfisk eller ferskvannsfisk, vil få i seg betydelig større mengder av kvikksølv. Amerikanske undersøkelser viser at 170 g hermetisk tunfisk gjennomsnittlig inneholder 17 µg kvikksølv."

 

Sitat slutt

 

Legg kanskje spesielt merke til at folk som spiser ferskvannsfisk får i seg betydelig større mengder kvikksølv (vil tro det her dreier seg om fisk høyt oppe i næringskjeden)

 

Les mer her:

Spørsmål og svar om Svineinfluense H1N1

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,5002:1:0:0:::0:0

 

Om Thiomersal / kviksølv i vaksiner:

http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____80891.aspx

 

Generelt om pandemi:

www.pandemi.no

 

Hovedpoeng:

1) Baser beslutningene dine om vaksinering / ikke vaksinering på faktainfo (Antagelig IKKE på VG)

2) Ligg unna gjeddekaker hvis du er bekymret for kvikksølv

 

EDIT - spesifisering "I Norge"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av folkens. Jeg har masse ekstra aluminiumsfolie vi kan lage hatter av. Kanskje de blir bedre hvis vi forsterker dem med mylartuber og tinsel. Husk, det er ikke vaksiner, men kosmiske stråler vi må bekymre oss for.

 

JEG har lest at det er liberale, homofile, vegetar-fanatikere som har slått seg sammen med Arbeiderpartiet og skapt svineinfluensaen. det at den først dukket opp i Mexico er en ren avledningsmanøver. Og Storkapitalen har HELT klart in finger med i bildet. Du smittes av stråler fra satelittene.

 

Alu-folie herved innkjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Masse vitenskap er vel å ta i, er enda ikke bekreftet noe som helst så vidt jeg vet. Så vil du skyte kroppen full av kvikksølv basert på at noen sier at det antagligvis ikke er farlig?

 

Vi hadde jo fugleinfluensa som herjet for 4-5 år siden, den skulle jo også være så dødelig, vi måtte bare vaksinere oss. Norge kjøpte inn et par millioner doser vaksine husker jeg rett, ligger fortsatt ubrukt..

 

Nei det er ikke å ta i. Hva er det som ikke er bekreftet? Noe som helst?

Og igjen, jeg angrer på at jeg skrev "antageligvis", skjønte at det ville misforstås, og at den forklaringen du fikk i posten etter ikke gikk inn.

Og hva pokker har fugleinfluensaen med dette å gjøre????

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg tilbake mine skattepenger!

 

Faen til sløseri med helsepenger! Man kjøper da ikke inn vaksine til 4,5 mill stk, når ikke engang 1 promille kommer til å stryke med. Er jo flere som hadde død hvis det hadde blitt 40 grader ute!

 

Vi har sikkert brukt mere penger på denne vaksinen enn vi har gitt til u-lands støtte i år!

 

 

At voksne mennesker er så lett skremte sier vel mere om hvilken medieverden vi lever i!

 

 

DF

 

Ps: jeg mener ikke at vi ikke skal vaksine på lager til de som er i faresonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å vaksinere meg, ut i fra noe så enkelt som at jeg har faen ikke tid til å være sjuk.

Mellom heltidsstudier, jobb, politiske verv, og hundnen min - så er det ikke mye tid til overs akkurat.

 

I tillegg treffer jeg veldig mange mennesker både på hotellet hvor jeg jobber, og på skolen.

 

Vaksinen reduserer sjangsene for å bli smittet med rundt 70%. Dette vil si at dersom mange personer vaksinerer seg, vil svineinfluensaen spre seg vesentlig saktere, og færre personer vil bli rammet. Det er i tillegg et par stk. utenfor risikogruppen som er blitt hardt rammet, og en av dem ligger vel i koma.

 

Helsedirektoratet regner med at rundt 500 personer kan dø av influensaen, og tallet halvveres kanskje dersom man lykkes med massevaksinasjoner i tide. Til sammenligning døde det 233 personer i trafikkulykker i 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Vi hadde jo fugleinfluensa som herjet for 4-5 år siden, den skulle jo også være så dødelig, vi måtte bare vaksinere oss. Norge kjøpte inn et par millioner doser vaksine husker jeg rett, ligger fortsatt ubrukt..

 

Hvor er sammenhengen, Raymond?

Det er  forskjell her - fugleinflensaen i 2006 slo ikke ut "i full blomst" som fryktet. Derfor ble ikke så mange syke og vaksinering ble ikke nødvendig. Så vidt jeg husker bled det heller ikke klassifisert som en pandemi i Norge.

 

BRA! Det er jo BRA at medisin ligger og ikke blir brukt, for svingende! Alternativet er nemlig at det er AKUTT BEHOV FOR MEDISIN.

Smak litt på de ordene. Ikke særlig hyggelig, vel?

 

Nå er 100 000 bekreftet smittet av H1N1 / svineinfluensa og det er 10 bekreftede dødsfall. I Norge.

Ja, det er kvikksølv / Thiomersal i vaksinen. Les følgende fra Statens legemiddelverk:

 

Sitat fra http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____80891.aspx:

"Hvor stor mengde kvikksølv får man i seg ved vaksinasjon med vaksiner som inneholder tiomersal som konserveringsmiddel?

Mengden kvikksølv i én vaksinedose som inneholder tiomersal som konserveringsmiddel er vanligvis mellom 2,5 og 25 µg. I vaksiner som bare inneholder spormengder av tiomersal er det betydelig mindre.

 

Til sammenlikning er gjennomsnittlig inntak av kvikksølv i form av metylkvikksølv gjennom kosten beregnet til ca 4 µg per dag. De som spiser mye fisk, særlig rovfisk eller ferskvannsfisk, vil få i seg betydelig større mengder av kvikksølv. Amerikanske undersøkelser viser at 170 g hermetisk tunfisk gjennomsnittlig inneholder 17 µg kvikksølv."

 

Sitat slutt

 

Legg kanskje spesielt merke til at folk som spiser ferskvannsfisk får i seg betydelig større mengder kvikksølv (vil tro det her dreier seg om fisk høyt oppe i næringskjeden)

 

Les mer her:

Spørsmål og svar om Svineinfluense H1N1

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,5002:1:0:0:::0:0

 

Om Thiomersal / kviksølv i vaksiner:

http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____80891.aspx

 

Generelt om pandemi:

www.pandemi.no

 

Hovedpoeng:

1) Baser beslutningene dine om vaksinering / ikke vaksinering på faktainfo (Antagelig IKKE på VG)

2) Ligg unna gjeddekaker hvis du er bekymret for kvikksølv

 

EDIT - spesifisering "I Norge"

 

Og du sier at jeg ikke skal basere meg på faktainfo fra vg? :rolleyes:

 

1. Det er ikke bekreftet 100 000 smittede, men rundt 2 000 i Norge. Så fremt det ikke har blitt 98 000 nye smittede siden igår..

 

2. Angående Thiomersal, les dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Thiomersal_controversy

 

Til og med smittevernsoverlege Bjørg Marit Andersen ved Ullevåll Universitetssykehus fraråder gravide med å vaksinere seg fordi bivirkningene ikke er dokumentert. Leger på Nidaroskongressen i Trondheim denne uka går også ut og kritiserer Folkehelseinstitutet for misvisende og rotete informasjon. Værste av alt er at folka bak vaksinen, GlaxoSmithKline, frasier seg all ansvar for bivirkninger (ref www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1718755.ece)

 

SV-politiker Olav Gunnar Ballo, som selv er utdannet lege, går også ut og hevder at FHI bør fratas myndigheten til å informere pga. all deres skremselspropaganda ifm. svineinfluensaen, ref www.dagbladet.no/2009/08/23/nyheter/innenriks/svineinfluensa/folkeopplysning/7774897/

 

Så da kan du spørre deg selv, skal vi høre på en vaksineprodusent som frasier seg all ansvar for bivirkninger?

 

Angående fugleinfluensa, så var scenariot det samme, men ikke utslaget..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så har vi forskjellige måter å tolke tilgjengelig info, Raymond.

Jeg vil som tilsvar påpeke at nevnte smittevernoverlege Bjørg Marit Andersen får i media kritikk fra sitt eget fagmiljø, der en uttalelse er at "hun har ikke støtte i fagmiljøet" i denne saken. Jeg har hatt den tvilsomme glede av å besøke hennes arbeidssted, Ullevål universitetssykehus, flere ganger den siste uken. Der er det nå svært strenge tiltak for å hindre smitte. Skal vi kalle det skriften på veggen? Det er faktisk mye skrift på veggen - som for eksempel besøksforbud på kvinneklinikken pga svineinfluensa og en hel haug andre plakater og oppslag.

 

Så er det et annet sitat:

"- Litt over 100.000 nordmenn er til nå smittet av influensaen, og det totale bildet gjør at vi heller i retning av allmenn vaksinasjon. Men det skal vi endelig konkludere med i morgen, sier overlege Bjørn Iversen i Folkehelseinstituttet til Aftenposten."

http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=575635

 

For øvrig: Takk for at du henviser til en Wikipedia-side der jeg også finner støtte for mitt synspunkt:

"The thiomersal controversy describes claims that vaccines containing the mercury-based preservative thiomersal contribute to the development of autism and other brain development disorders.[1] The current scientific consensus is that no convincing scientific evidence supports these claims."

(min utheving) ;D

 

For hver politiker du finner som snakker mot, tipper jeg det finnes en som prater for. For hver Wikipedia-side om en kontrovers finnes det fagbaserte sider som tar den ene eller den andre siden.

Så vi kan slå hverandre i hodet med sitater og linker.

 

Det jeg lurer på nå er:

Raymond, hvilken motivasjon har du for å argumentere så sterkt MOT vaksinen?

 

Min motivasjon for å argumentere FOR vaksinen er som tidligere skrevet at når jeg ser på risikoen ved bivirkninger kontra risikoen for å bli smittet og syk, så anser jeg risikoen for å bli syk og konsekvensen derav som større enn risikoen for bivirkninger. Selv om risikoen for å dø er liten, så hater jeg å være syk og jeg har ikke tid til å ligge hjemme i 10 dager akkurat nå. Så jeg vil holde meg frisk. Så jeg vil ta vaksinen så snart den er tilgjengelig for meg. Kall det en forsikring.

 

Der er min mening - herfra dropper jeg sitatene og prater fra levra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Faktisk får Bjørg Marit Andresen støtte innen fagmiljøet, er tilhengerne for vaksinen som kritiserer henne

 

"De 1.975 smittetilfellene som er påvist per onsdag 21. oktober er alle bekreftet ved laboratorieundersøkelser"

- www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=575617

 

Argumentet mitt mot vaksinasjonen er at det er feil av regjeringa å gå så kraftig ut med en vaksine som ikke er forsket nok på, når vaksineprodusenten frasier seg all ansvar for mulige bivirkninger. Vi vet for lite om å si at dette er trygt å bruke på ungene våre

 

For å sette ting i perspektiv: I følge UNICEF dør det hver dag 25 000 barn på grunn av fattigdom, de dør stille i noen av de fattigste landsbyene på jorden. Gjennomsnittlig er det litt over 750 mennesker døde av svineinfluensaen pr. måned over hele kloden. Tilsvarende er det 750 000 barn som har dødd pr. måned i samme periode

 

Så regner lille Norge med å bruke 650 millioner kroner på et massevaksinasjonsprogram som ikke er dokumentert nok og hvor produsenten frasier seg all ansvar ved bruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da er utgangspunktet annerledes.

 

Jeg ser ikke på det store bildet med 650 millioner kroner i utgifter og jeg sammenligner ikke min og min families risiko for å bli syke med det tragiske faktum at 25 000 barn dør hver dag av fattigdom.

 

Jeg ser på det lille bildet - jeg skal ta vaksinen for å prøve å unngå at jeg blir syk.

I det perspektivet ser jeg fremdeles ingen lysende argument for å la være.

 

Edit - lagt til en setning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

 

Jeg ser på det lille bildet - jeg skal ta vaksinen for å prøve å unngå at jeg blir syk.

I det perspektivet ser jeg fremdeles ingen lysende argument for å la være.

 

 

Hva om vaksinen hadde inneholdt metanol istedet for kvikksølv, ville du fortsatt ha tatt den?

 

Den dagen dokumentasjonen om mulige bivirkninger ligger på bordet, så skal jeg vurdere å ta den jeg også. I og med at vaksineprodusenten GlaxoSmithKline krevde ansvarsfritak, så gjør det meg enda mere skeptisk

 

Er jo bare å google litt om det, finnes en haug med snutter på youtube om eksperter som forteller om grunner til å være skeptisk. Like mange som sier at du må ta den

 

Men dette er et valg hver enkelt må ta selv, sier bare at man ikke bør stole blindt på det myndighetene sier i denne saken

 

Over og ut Roger Ruud :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... Jeg er blant dem som vurderer å ta vaksinen, ikke for jeg er lettskremt, men jeg har ikke tid til å bli syk de nærmeste 2-3 månedene. I tillegg er det ingen som betaler lønnen min ved et sykefravær. Jeg har de siste årene tatt influensavaksine, ikke hatt noen bivirkninger, og ikke vært syk, på tross av at jeg møter svært mange mennesker i forbindelse med jobben min ( i store deler av Skandinavia).  Det som holder meg litt tilbake er den korte testperioden som er gjennomført, eventuelle bivirkninger er ikke tilstrekkelig kjent.  I tillegg forstår jeg det slik at vaksinen inneholder kvikksølv, et materiale som jeg er lite interessert i å ha i meg.  En liten telefon til byens legekontor gir info om at de ikke vet når vaksinen kommer, noe jeg finner lite imponerende.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare å google litt om det, finnes en haug med snutter på youtube om eksperter som forteller om grunner til å være skeptisk. Like mange som sier at du må ta den

Men dette er et valg hver enkelt må ta selv, sier bare at man ikke bør stole blindt på det myndighetene sier i denne saken

Ja, youtube er jo en anerkjent side for vitenskapelig dokumentasjon det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Er jo bare å google litt om det, finnes en haug med snutter på youtube om eksperter som forteller om grunner til å være skeptisk. Like mange som sier at du må ta den

Men dette er et valg hver enkelt må ta selv, sier bare at man ikke bør stole blindt på det myndighetene sier i denne saken

Ja, youtube er jo en anerkjent side for vitenskapelig dokumentasjon det :)

 

Opptak fra div kanaler hvor flere eksperter uttaler seg og hvor man legger fram dokumentasjon på ting og tang? :rolleyes:

 

Ikke forbind alt på youtube med bare musikk og morro, finnes de som legger ut seriøse ting også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, svineinfluensaen er noe som bekymrer meg svært lite..

Jeg tipper at dette er en bløff konstruert av legemiddelindustrien  :)

 

Så ingen vaksine på meg heller....... :)

 

Er du ikke redd for att de snertene damene i baren kan smitte deg altså?   ;)

 

Uansett...takk for alle fisketurene i sommer...HÅPER det blir noen til sommeren igjen også om du overlever :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, jeg skal under ingen omstændigheder vaccineres.

Svineinfluenza er ikke værre end alle andre typer influenza.

Jeg tror, at hver gang vi lader os vaccinere, svækker vi vores egen immunforsvar.

Mennesket har været stor-forbruger af pennicillin og antibiotica de sidste mange år. Inden længe bliver vi resistente overfor disse medikamenter og risikerer så at dø af en lungebetændelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...