Gå til innhold

Comparaduns


PålVD

Anbefalte innlegg

Hvordan binder dere Comparadun? Ser det er veldig populært å bruke CDC i vingen nå, noe som blir pent. Selv syns jeg det ser bra ut med blanding av CDC og deer hair. Noe som blir litt billigere også :P Pleier dere å bruke biots eller vanlig dubbing på kroppen? Litt artig å høre hvordan variasjonen er rundt omkring i binding av den samme flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han ville vite hvordan vi lager våre comparadun tore  :rolleyes:

 

 

skal vi nå se,, jo... Jeg binder inn CDèn til en halvmåne etter å ha festet fibbets. Derreter fester jeg inn noen få hjortehår-fibre som bindes inn på en måte som gjør at det stikker ut noen fibre nederst på hver side av flua, der halvmånen av CDC slutter... Så binder jeg inn dubbing, og tada,, flua er ferdig

Synes dette øker flyteevnen til flua, uten å dressere den for mye

 

Håper min fattige forklaring ble nogenlunde forståelig

 

 

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han ville vite hvordan vi lager våre comparadun tore  :rolleyes:

 

 

skal vi nå se,, jo... Jeg binder inn CDèn til en halvmåne etter å ha festet fibbets. Derreter fester jeg inn noen få hjortehår-fibre som bindes inn på en måte som gjør at det stikker ut noen fibre nederst på hver side av flua, der halvmånen av CDC slutter... Så binder jeg inn dubbing, og tada,, flua er ferdig

Synes dette øker flyteevnen til flua, uten å dressere den for mye

 

Håper min fattige forklaring ble nogenlunde forståelig

 

 

 

MB

 

jaja...hehe ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til nå brukt fibbets til hale, dubbing i kropp og ren CDC vinge. Blir nok noen med biot og noen med ren cdc i kroppen utover vinteren også. Har skikkelig troen på dette mønsteret og da det var adskillelig enklere å binde enn jeg trodde på forhånd blir det nok mange av disse i døgnflueboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig å binde, men bra å fiske  ;D

I tillegg til originalen (med hjortehår) som jeg har brukt mest, har jeg også fisket endel med Sparkle Dun og Duck Butt Dun. Begge er jo Comparaduns, men med nymfevedheng i stedet for konvensjonelle haler.

Hva pleier du å bruke til nymfevedheng? Jeg har brukt mye antron. Ellers så har jeg brukt rapphøne eller marrabo.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig å binde, men bra å fiske  ;D

I tillegg til originalen (med hjortehår) som jeg har brukt mest, har jeg også fisket endel med Sparkle Dun og Duck Butt Dun. Begge er jo Comparaduns, men med nymfevedheng i stedet for konvensjonelle haler.

Hva pleier du å bruke til nymfevedheng? Jeg har brukt mye antron. Ellers så har jeg brukt rapphøne eller marrabo.

 

Ja, Duck Butt Dun har jo CdC- fibre som nymfevedheng, og Sparkle Dun har Zelon. Men til Sail Wing Dun har jeg brukt grov antron/ Zelon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager mine comparaduns med rådyr-vinge eller cdc.

Fisker veldig mye med disse fluene faktisk,fordi de er kanonbra fiskefangere ;).

Det er sjelden jeg lager de med annet enn biotkropp.

 

Lager de på samme måte som sjefen sjøl ;):http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=44:cdc-comparadun&catid=36:fluebinding-video&Itemid=67

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fisket så mye med Comparaduns. Det har jeg tenkt å gjøre noe med.

Grunnen er vel at jeg synes den kjedelig å binde.

 

Fisker dere mye med Comparaduns?

Trenger ikke fiske med de heller. helt unødvendig flue. Trenger kun no body i div størrelse for å imitere voksne døgnfluer. Alt annet er overkill. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fisket så mye med Comparaduns. Det har jeg tenkt å gjøre noe med.

Grunnen er vel at jeg synes den kjedelig å binde.

 

Fisker dere mye med Comparaduns?

Trenger ikke fiske med de heller. helt unødvendig flue. Trenger kun no body i div størrelse for å imitere voksne døgnfluer. Alt annet er overkill. ;)

Hehe Du er en skal vi si "enkel sjel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fisket så mye med Comparaduns. Det har jeg tenkt å gjøre noe med.

Grunnen er vel at jeg synes den kjedelig å binde.

 

Fisker dere mye med Comparaduns?

Trenger ikke fiske med de heller. helt unødvendig flue. Trenger kun no body i div størrelse for å imitere voksne døgnfluer. Alt annet er overkill. ;)

Hehe Du er en skal vi si "enkel sjel".

 

Hehe :) Takk :D Men har du ikke tro på meg da? Tror du at en er NØDT til å ha comperaduns på enkelte fisker? Eller er det andre faktorer som spiller inn ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fisket så mye med Comparaduns. Det har jeg tenkt å gjøre noe med.

Grunnen er vel at jeg synes den kjedelig å binde.

 

Fisker dere mye med Comparaduns?

Trenger ikke fiske med de heller. helt unødvendig flue. Trenger kun no body i div størrelse for å imitere voksne døgnfluer. Alt annet er overkill. ;)

Hehe Du er en skal vi si "enkel sjel".

 

Hehe :) Takk :D Men har du ikke tro på meg da? Tror du at en er NØDT til å ha comperaduns på enkelte fisker? Eller er det andre faktorer som spiller inn ? :)

Bare et generelt inntrykk jeg har dannet meg ;D Hvis du leser første innlegget mitt så skriver jeg at jeg IKKE har fisket noe særlig med comparadun!

Så comparadun kan man leve uten. Men no-hackel derimot......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så comparadun kan man leve uten. Men no-hackel derimot......

 

Jeg skulle ha klart meg veldig bra hele sesongen igjennom uten no-hackle døgnflueduns  ;D

Tror jeg ikke noe på!! 

 

Neida. Jeg har faktisk fått mer og mer sansen for no-hackel. Spessielt under tunge vespertina klekkinger og det er vanskelig føre.

Har mange ganger hatt hell med no-hackel etter en milliard flyt med andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...