Gå til innhold

Forbudt med markfiske i Eira:-)


Blue Charm

Anbefalte innlegg

Jakt og Fiske skriver dette i sitt siste nr.

 

http://www.jaktogfiske.info/id/1489.0

 

Og da kan vi jo bare håpe på at flere gjør det samme....

 

Hvor stor prosentandel av fangsten i Driva blir tatt på mark på de nederste kilometrene, for ikke å snakke om alle

de fine småelvene her og der...?

 

Tenkt hvor bra det kunne ha vært...sukk..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at C&R, og eller kombinert med strengere fangstrestriksjoner, er veien å gå...

 

Det er nå engang sånn at de gangene jeg har sett såkallt uvettig fiske, for ikke snakke om resulatet av dette, så er det markfiskere som har hatt hovedrollen..

 

Har ennå til gode å se eller høre om fluefiskere som har renset en elv eller høl....

 

Men ser vi på fangsstatistikken fra Gaula, så finnes det jo andre typer markfiskere også..heldighvis..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

renaeksempel er fluefiskesona i Rena, tror den har skpt mest harme blandt lokalfolket........hadde de vært så smarte og tillatt flue og dobbefiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

i den elva det er snakk om, er det kun laks der eller?

 

hysj!  ;)

 

hehe....

 

men sirkelkroker? det har jeg hørt fint lite om...kanskje ett bedre forslag det ja :)

 

må da være noen andre tiltak man kan få til i den elva der for og begrense dette :)

 

er laksen truet på andre måter i denne elva da, med tanke på oppdrettslaks og den dritten den fører med seg?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket selv i Eira i mange år, dette synes jeg er HELT bak mål. . .

 

Med et fungerende elvoppsyn hadde ikke markfiske vært noe større problem enn fluefiske.

Men når enkelte kan dra opp små sø i drøssevis uten at det blir reagert så er det jo ris til egen bak.

 

Forbudet sørger bare for å eksludere en liten del av fiskerne i denne elva.

 

I Eira bør man vel heller sørge for at kvoter overholdes av alle.

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket selv i Eira i mange år, dette synes jeg er HELT bak mål. . .

 

Med et fungerende elvoppsyn hadde ikke markfiske vært noe større problem enn fluefiske.

Men når enkelte kan dra opp små sø i drøssevis uten at det blir reagert så er det jo ris til egen bak.

 

Forbudet sørger bare for å eksludere en liten del av fiskerne i denne elva.

 

I Eira bør man vel heller sørge for at kvoter overholdes av alle.

 

 

Jan

godt mulig at en del tar opp små sø, men syns og ekskludere alle er litt drastiskt.

bare tenk om en håndfull av flue fiskerene skulle knertet fisken de fikk i Rena, og dermed hadde det ikke blitt lovlig med fluefiske der!! tenker nok protestene hadde vært masive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei.

Noe gammel tråde men som fersk bruker av forumet føler jeg at jeg må si litt her. Vil støtte meg til NJFF her. C&R bør ikke brukes i vassdrag som et ledd i bestandsregulering/kultivering. Hvis et vassdrag er såpass dårlig bør det stenges for en kortere eller periode. Når det gjelder Markfiske i Eira så er det ikke helt sant at det er ulovlig. Eira har 2 grunneierlag. Det nederste, riktignok helt nede i tidevannsområdet, er det fortsatt lov med markfiske(etter hva jeg forstår). Når det gjelder markforbudet i det øvre grunneierlags sone, så er dette en uheldig avgjørelse. Dette fordi at man her generaliserer og "straffer" veldig mange fiskere. Fluefiskere bør ikke ha enerett til fiske i Eira. Hvis noen gjør noe som ikke er i tråd med gjeldende regler, bør man straffe den som opptrer i strid med reglementet og ikke alle som fisker med samme redskap som denne.

Hilsen fluefisker

Hans B. Tennøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C&R bør ikke brukes i vassdrag som et ledd i bestandsregulering/kultivering. Hvis et vassdrag er såpass dårlig bør det stenges for en kortere eller periode.

Hvorfor ikke? Med innføring av C&R, alternativt baglimit på f.eks. én fisk pr dag, eller helst en kombinasjon, så kan man i mange tilfeller unngå at vassdraget blir så dårlig at det må stenges for en kortere eller periode. Problemet her til lands er at de fleste slår ihjel alt de får på land, uansett.

Velkommen til forumet forresten.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...