Gå til innhold

Lagring av flueline om vintern


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Hoi

 

Bør flueliner tas av snella og henges/legges på en mer løs måte? Jeg brukte en del penger på en ny flueline i sommer og vil gjerne ta best mulig vare på den. Jeg vasket den nettopp og sauset inn med linedressing. Lurer på om den kan ta skade av å ligge på snella i vinter, eller om det bare er å strekke den når sommern kommer og så er jeg klar for kilos (  8) )

 

Eirik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vet det er mange som gjør det og har gjort det selv, en plastspesiallist spurte Hvorfor, så slutta jeg med det, ligger godt på spolen hele tida.......tror det er noe som henger igjen fra silkelinene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg liker dårlig å ha lina liggende på snelle gjennom vinteren.

Har flere ganger opplevd at det blir mer minne enn jeg strengt tatt liker.

Hvor krevende er det egentlig å ta lina av snella, kveile den opp i litt større kveiler og henge den på innsiden av en skapdør eller på en kleshenger i skapet.

Da er man sikker på at man unngår minne i snøret og kan sette på lina til våren/sommeren igjen og ha ei line som er tilnærmelsesvis minnefri.

 

Nei, jeg slår et slag for å ta lina av snella. De som mener noe annet er rett og slett offer for LATSKAP ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg slår et slag for å ta lina av snella. De som mener noe annet er rett og slett offer for LATSKAP ;D ;D

 

Terje!

 

Men det er jo bare de ti første kastene at man merker at lina har ligget på snella noen måneder.

Dette til tross for at jeg er en tilhenger av litenspolesneller.

Snørene ligger dessuten mye mer beskyttet i en vakker ramme av frest aluminium.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Terjes påstand at det var viktig å henge linene opp var dårlig begrunnet med magefølese .......jeg stoler mye heller på en ingenør innen plast  på Jotun malingsfabrikk enn en spesialpedagog  i denne saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Terjes påstand at det var viktig å henge linene opp var dårlig begrunnet med magefølese .......jeg stoler mye heller på en ingenør innen plast  på Jotun malingsfabrikk enn en spesialpedagog  i denne saken!

 

Latstokk :D..... du vet like godt som meg at flueliner får mindre minne når de ligger i større kveiler. Trenger ikke være ingeniør på en malefabrikk for å

skjønne det :D........ men be my guest og la snørene ligge på snella. De fleste må da jobbe litt for å strekke ut minne for jeg har tilgode å se et snøre uten minne etter å ha ligget hele vinteren på snella.

 

Smører man lina og kveiler den i en stor kveil så gjør man det enkelere for seg selv og lina :)

.... ingeniør på malefarbrikk :D :D..... det var dagens beste sannhetsvitne innen lagring av fluesnører ;D:D..... nå lo jeg jaggu godt her ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan man jo kjøpe ei slik Loop Opti Speedrunner (eller hva de heter) snelle.

Der er spolediameteren så enorm at det går med 25 meter snøre på en runde rundt  ;D

Nei, jeg lagrer snørene mine på snellene, og det er ikke av latskap.

Har over 10 sneller, og ekstraspoler til noen av dem, så det ville bli en helvetes jobb å dra av snøret på alle  :P

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er viktig å påpeke at han er sivilingeniør  :D  attpåtil er han fluefisker og har drevet med yrke og hobby mens spesialpedagogen ennå stabba rundt i bleier :D :D :D jeg tror slike folk som kan fortelle om dacron og plastmaterialer framfor spesialpedagoger  i ddette tilfelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det er viktig å påpeke at han er sivilingeniør  :D  attpåtil er han fluefisker og har drevet med yrke og hobby mens spesialpedagogen ennå stabba rundt i bleier :D :D :D jeg tror slike folk som kan fortelle om dacron og plastmaterialer framfor spesialpedagoger  i ddette tilfelle!

 

Jeg gir blanke f..... om han hadde vært selve sjæfen for alle fluesnører i hele verden :D Et fluesnøre har det bedre i store kveiler enn på snella igjennom en lang vinter og det blir garantert mindre minne problematikk i det lange løp. Det trenger man ikke være sivilingeniør for å skjønne. Selv en spesialpedagog skjønner at så er tilfelle :D

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

snørene mine har aldri tatt skade av det........bare en konstatering av fakta og da forholder jeg meg lat til det ;)

 

Snakker ikke om å ta skade, snakker om at det garantert blir mer minne av å ligge på snella kontra og kveile det opp, og for noen snører tar det lang tid å få

jobba vekk det minne. I noen tilfeller har jeg også opplevd at det nesten ikke er mulig å få vekk minne etter en hel vinter på snella.

Det slipper man ved å legge snøre i større kveiler og henge det innenfor skapdøra eller på en kleshenger.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er ikke tilfelle med de linene jeg bruker skjønner du, og attpåtil er miljøvennligere! da lurer jeg på hvordan du "hesper" opplina opp uten at den får noe tvinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg er veldig spent på å få føre om avhespingsmåten til Terje og om han bruker en slik...for det er det som skal til for å få det tvinnfritt[attachimg=1]

post-0-13949868882104_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I castingmiljøet husker jeg at noen av østeuropeerne pleide å ha med seg sykkelfelger til å oppbevare ekstrasnørene på.

 

Jeg foretrekker nok Staffans makelige variant, jeg har ikke opplevd plagsomt mye minne (evt. mer minne enn det jeg strekker ut på første fisketur) ved å ha dem på snella over vinteren. Dessuten så kan man vel ikke vente helt til våren med å kaste med flue selv om det er vinter!  ;) Utstyret blir da luftet på vinterdager også, i tilegg til en og annen innetrening.  :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

når sant skal sies har jeg bare 3 fluesnører ett i #5 for det er den eneste klassen jeg gidder å bruke til ørret, harr og røye.....det har jeg på fortommen til det er utslitt  så har jeg et #6 snøre i tillfelle jeg gidder sjøørretfiske eller blir med på en tur til fjells, også flytesnøre.

så har jeg et #8 synkfortline som også kan få lov til å sitte på spolen til det dævver av seg sjøl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg smører mine snører når de er ibruk om sommeren, det jeg ser så ofte er at folk hesper opp lina som et lassoreip. det skaper en runde tvinn for hver hesping, og det er noe herk, for den tvinninga er den værste.......allerede i 1976 skrev Preben Torp Jacobsen om dette i boka Tørrfluefiskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg smører mine snører når de er ibruk om sommeren, det jeg ser så ofte er at folk hesper opp lina som et lassoreip. det skaper en runde tvinn for hver hesping, og det er noe herk, for den tvinninga er den værste.......allerede i 1976 skrev Preben Torp Jacobsen om dette i boka Tørrfluefiskeri

 

Ikke var det deg jeg mente ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...