Gå til innhold

kjøpte meg Billig fluestang !!


Anbefalte innlegg

  • Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Finner ikke kameraet i farta, men på stanga står det: Fiskesnella Length 8'6" Section: 5 pcs #5/6.

 

Å trekke inn barnearbeid i en slik diskusjon er absurd - alle har vel sett at de aller dyreste merkene har velvoksne svin på skogen når det gjelder f.eks. produksjon av klær.

 

At de billige kopierer de dyre er selvsagt sant - som jeg sa for noen innlegg siden betaler de som alltid har det nyeste og beste for utviklingen. Det ser man jo på biler, premium-merkene er først på innovative løsninger, så kommer japanerne og nå koreanerne etter (gjerne med bedre kvalitet). Tidligere tok det kanskje 10 år før en Toyota hadde samme utstyrsnivå som en Mercedes, nå går det kanskje 2-3 år. Vil tro det samme gjelder fiskeutstyr - skal man være sikker på at ikke billigutsyret er bedre enn de dyre sakene man har, må man skifte utstyr kontinuerlig!

 

Er noen her som med hånda på hjertet kan si at "de holder seg unna slike produkter" i alle sammenhenger, og alltid kjøper det dyreste (og beste..?) av alt, uansett hva slags produkt det gjelder..?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ikke noe galt i å kjøpe bare det aller dyreste heller. Jeg har ikke råd til det, som nevnt tidligere har jeg stenger fra trehundre til over sjutusen -hvor førstnevnte uten skygge av tvil er mest for penga... Som jeg sa tidligere i dag - det er så klart opp til hver enkelt å finne sitt ideelle skjæringspunkt mellom pris og ytelse - jo mer du betaler, jo mindre får du igjen pr krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder meg konsekvent unna det billigste. Kjøper som regel litt over midt på treet i pris. Er det noe galt i det?

Så om stanga er dritgod, vakker av utseende og alt det der? Alikavæl så skal faen ikke du ha den stanga fordi den ikke koster nok penger? ;) Det er prisen som bestemmer om du skal ha stanga? hehe..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare et ærlig spørsmål, ikke noe forsøk på noen som helst slags nedriving..  Men jeg synes du virker litt såra, vonbråten og småhissig.(beklager hvis jeg tar feil)

 

"Det gjelder nemlig like mye for meg som for deg som vil ha det billigst mulig." 

 

Du veit vel egentlig ikke så mye om meg og hva jeg foretrekker? :)

 

Jeg går ikke av veien for å kjøpe en stang som opprinnelig kosta 5000 som nytt produkt, og som kort tid etter er satt ned til underhalvparten. Men det er ikke alltid sånn.

 

Melder meg ut av denna diskusjonen, er liksom ikke helt meg å sitte og krangle om billig kontra dyrt fiskeutsyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her om dagen gikk jeg inn på en link som en hadde lagt ut som tips til ei billig fluestang.

og den stanga var jo latterlig billig...300 kr...importert fra kina uten noen mellomledd, derfor så en latterlig pris.

 

jeg kjøpte en sånn stang #4/5 , hvilke merke eller hvem som produserer den aner jeg ikke...

 

Derfor jeg kjøpte den var fordi den var billig og fordi den var 5delt, tenkte att det var en fin reservestang om man skal ut på en litt lengre tur :)

 

hva tror dere om den stanga? hva kan dette være for no "jallagreier" ? ;D

 

http://www.fiskesnella.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=270&category_id=43&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26

 

Skal prøvekaste stanga når jeg får den, tipper den kommer på onsdag :)

Jeg har også kikka på den stanga for ei stund tilbake, merka at jeg tok meg sjøl i å rynke litt på nesa over prisen.. Gleder meg til rapporten din jeg, Tore.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare et ærlig spørsmål, ikke noe forsøk på noen som helst slags nedriving..  Men jeg synes du virker litt såra, vonbråten og småhissig.(beklager hvis jeg tar feil)

 

"Det gjelder nemlig like mye for meg som for deg som vil ha det billigst mulig."  

 

Du veit vel egentlig ikke så mye om meg og hva jeg foretrekker? :)

 

Sorry for den. Den var ikke myntet på akkurat deg, men på den som måtte føle seg truffet. Fort gjort å glemme at man har sitert. Det var absolutt ikke meningen.

 

Sår tja, ble jo faktisk sagt at jeg satt der på min høye hest av en annen her. Det er slike utsagn som jeg mener er unødvendige og som gjør meg relativt het i hjernebarken. Jeg mener meg berettiget til  ha mine meninger like mye som de som er uenige med meg. Og det uten at man behøver å trekke inn hester osv.

No problemo, Baetrix. :) Ser nå at innlegget mitt kunne virke litt arrogant i forhold til diskusjonen, og det var heller ikke meninga. God kveld/natt!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, har og kjøpt denne stanga i klasse 3/4 7,6fot , da med tanke på barna mine som skal lære seg å kaste og eg ikkje er så lysten på å bruke "loomisen" til prøving og feiling.

Har prøvd tre forskjellige snører på stanga, Gl Tricast 3 og 4, og lamar 4.

Klasse 3 synest eg blir for lett, merker og forskjell på dei to nr 4.

Tricast nr 4 synest eg passer best og trur eg skal konkurere med dei fleste når det gjeld trange bukter/blyantspiss med denne comboen ;D ;D.

Ser at det er brukt nok lakk på surringane da det heng ein dråpe lim på eine ringen, noko som ikkje er så fint.

Handtaket er litt kort med tanke på Orvis Battenkill og litt av handa får ikkje plass da >:(, men med Guide line trout snello mi

så går det bra.

Har ikkje prøvd den i praktisk fiske enno, kun på plenen.

 

Bjørnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søkte litt på internet nå på fluestenger og kina, fant denne sida her?

 

er det ett sånt firma man kontakter når man skal importere sånne billigstenger tro  ;) ?

 

Det står også hvilke navn som importerer dem, og fant også firmaer som tar disse inn  ;)

 

kan noen sjekke og snuse litt og se hva de finner?

 

http://www.globalsources.com/gsol/I/Fishing-rod/p/sm/1022891350.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det kan det godt være......de som vil ha stenger får laget sitt eget merkenavn.......så en og samme produsent kan lage stenger for svært mange merker som alle har egene navn. det viser seg at det er mye helighetskremeri rundt hvem som produserer stengene deres. og det er alltid et minimuminnkjøp.......og det skal volum til for å få ned brisen for lønsomhet.

 

oftest er det slik at land som norge eller for den sakens skyld danmark er for små for slike produsenter som du viser til, dessuten bør det helst være en "mann" på stedet som følger opp produksjonen, dessuten er det forferdelig vanskelig å endre stangaksjoner.....for det skal det forholdsvis dyre mandriller til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan det godt være......de som vil ha stenger får laget sitt eget merkenavn.......så en og samme produsent kan lage stenger for svært mange merker som alle har egene navn. det viser seg at det er mye helighetskremeri rundt hvem som produserer stengene deres. og det er alltid et minimuminnkjøp.......og det skal volum til for å få ned brisen for lønsomhet.

 

oftest er det slik at land som norge eller for den sakens skyld danmark er for små for slike produsenter som du viser til, dessuten bør det helst være en "mann" på stedet som følger opp produksjonen, dessuten er det forferdelig vanskelig å endre stangaksjoner.....for det skal det forholdsvis dyre mandriller til

 

Ser det er mange slike produsenter nedi der som lager fiskeutstyr :) men er det sånn att stengene allerede er produsert, men att de trykker navnet på dem sånn når de selger dem? eller produserer de stengene på bestilling?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

logoer og alt sendes til dem i pdf.fil så trykker ,preger  de det på alle tingene du skal ha fra dem......

 

dette er et ømfintlig vepsebol som var forholdsvis godt skjult før internettes tid, da reiste man f.eks

den store denver / coleradomessa og fikk kontaktene der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

logoer og alt sendes til dem i pdf.fil så trykker ,preger  de det på alle tingene du skal ha fra dem......

 

dette er et ømfintlig vepsebol som var forholdsvis godt skjult før internettes tid, da reiste man f.eks

den store denver / coleradomessa og fikk kontaktene der

 

på ett sted der fikk jeg frem hvilke firmaer som er kunde hos dem... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er pga dette jeg er så lykkelig at jeg finner merker som ath i bransjen, skydr meg å si at det finnes mange andre og.......det hadde forøvrig vært morsomt om vi kunne lage noe sjæl på berget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

det er pga dette jeg er så lykkelig at jeg finner merker som ath i bransjen, skydr meg å si at det finnes mange andre og.......det hadde forøvrig vært morsomt om vi kunne lage noe sjæl på berget

 

Med den kompitansen som er på forumet her, så skulle det ikke være en umulighet? Det stopper vel opp i penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er pga dette jeg er så lykkelig at jeg finner merker som ath i bransjen, skydr meg å si at det finnes mange andre og.......det hadde forøvrig vært morsomt om vi kunne lage noe sjæl på berget

 

Er vel bare å sette igang det? Er jo så lett atte. :)

Jada, sier bare Backwinder . . . Håper det var gøy så lenge det varte  :)

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har ikke nevnt at jeg kan noe som helst, men vi har personer her på forumet som Kalle som har tryllet fram noen flotte sneller og som sikkert kunne laget sneller i fleng dersom det var en garanti at ble sittende igjen med en mengde  råvarer og kulelager, fordette er kvalitet på lik linje med ath

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er pga dette jeg er så lykkelig at jeg finner merker som ath i bransjen, skydr meg å si at det finnes mange andre og.......det hadde forøvrig vært morsomt om vi kunne lage noe sjæl på berget

 

Er vel bare å sette igang det? Er jo så lett atte. :)

Jada, sier bare Backwinder . . . Håper det var gøy så lenge det varte  :)

 

Lars

 

 

 

 

 

lars.....jeg har snkket litt med Fredrik Svensson om dette. han trodde produksjonen ville gått bedre dersom han sto å lagde hele snellene selv oppi Steigen, håndlaget istedenfor å sette snellene i storproduksjon hos Svensson

 

http://www.fredriksvensson.no/[attachimg=1]

post-0-13949868988625_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ingen tvil om at det finnes dyktige nok folk i norge til at man kunne utvikle fluesneller som kvalitetsmessig kunne være på høyden med de beste, hvem det nå enn måtte være.

Men akkurat når det gjelder fluesneller så tror jeg nøkkelen ligger i design, om man skal ha håp om nevneverdig salg.

De aller fleste sneller på markedet i dag holder mål, kvalitetsmessig, til ørretfiske.

Hadde man klart å komme opp med et originalt, tiltalende design, som atpåtil var praktisk, så kunne det kanskje vært håp.

Hva som er tiltalende er jo en smakssak, men det finnes folk som er dyktigere enn andre her også.

Slik det er med fluesneller i dag så slår jo den ene kopien den andre ihjel, så det har nok stagnert litt.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ganske sikker på at mdet er mulig å lage et kult konsept..men forutsetningen er ..keep it small" tror jeg...

når det gjalt feks 11'1 #3 og t5 og t7 + endel annet jeg hadde laga opp.,ble jeg imponert over hvor bra de hadde "tolket" mine prototyper....men kanskje jeg var kanskje heldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...