Gå til innhold

#5er cupen.


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

  • Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest staffan@epost.no

det er vel dette med vanlig handelsvare......da det ekskluderer at jeg kan komme med en #5 splitcane fra Vidar Steimer og bli med, eller en stang fra f.eks Sweeetgrass.......samt litt nye ovelser for å få det der intensjonen var, mere fiskerelatert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde altså stillt i konkurransen hvis du kunne komme med en #5 splitcane, og det var lagt inn noen kurvekast?

Ta det opp med Morgan i Castingforbundet. Kanskje du rekker det.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jan for å si det helt ærlig så blir jeg ikke den fluekasteren jeg engang var. Men skal fiske igjen

Men hvorfor kan ikke deltagere stille med den 5er stanga en vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men egentlig synes jeg eneste begrensninga på stanga burde vært at den var 9'. Noen produsenter har jo uansett laget 5'er stenger som er like stive som en 9'er for å utmerke seg i denne cupen, og så lenge det står #5 på den og den er i vanlig salg så er den lovlig. Nå har vel også gevinsten med å bruke så stive stenger forsvunnet når de tyngste snørene som XXD #5 og Snowbee lina ikke er godkjente lengre.

Helt enig, Oddbjørn!  ;)

Jeg har frontet det samme flere ganger, men har ikke fått gehør for dette synet ennå!

American Casting Association har allerede dette i sine 5'ercup-regler:

http://www.americancastingassoc.org/rules_regulations/rules_regs_2009/5wt_special_event_rules.html

I 5'ertesten jeg skrev for noen år siden, så vi heller ikke at de stiveste stengene hadde noen 'edge' når det gjalt lengdene med #5 XXD heller. Det lengste kastet i testen ble gjort med en LTS X1, og høyest gjennomsnittlig kastelengde ble oppnådd med Orvis T3. Begge disse stengene hadde en ERN på rundt 5,6 - m.a.o. spot on 5'ere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Staffan;

Det er klart at de har gjort det sånn fordi de ønsker at det er kasteren som skal konkurrere, og ikke utstyret, sånn i hovedsak.

Selv blåser jeg i om en eller annen hiver skjorta av meg med en Sage TCR eller en T5 kombinert med Snowbee-line, som sammen jo som kjent er krutt og dynamitt, men arrangøren ser det ikke sånn, og jeg er ikke like sikker på at de andre kasterne som skal væra med ser det sånn heller  ;) Om en Splitkein vil utgøre en "trussel" for denne typen kasting, kan du svare mye bedre på enn meg. Det litt spesielle i denne cupen er jo at det konkurreres i lengde.

Vel, for å være helt ærlig, så hadde jeg vel ikke likt det så altfor godt selv heller da, at noen kastet med et spyd som veide langt mer enn det jeg selv kastet med. Men for meg er det like viktig den prosessen en går i gjennom mot veien å bli en konkurransekaster, i hvertfall er det det viktigste for meg akkurat dette året. Det er et stykke vei å gå det. Så fantastisk morsomt det har vært å kaste med både Blomberg, Knudsen og Larsen ved en rekke tilfeller. Vi lærer av hverandre i prosessen.

Så moro å se også at det er en rekke småtasser, både jenter og gutter som har stillt opp i cup'en de siste årene. For dem må det væra superspennende å konkurrere i samme stevne som de store gutta. Men ungene vettu, de liker ikke forskjellsbehandling. Å nei.

Arrangøren har bestemt at det skal være "handelsvanlig" vare slik at utrustningen ikke i for stor grad skal bli det avgjørende. Som Oddbjørn var inne på er det nå en begrenset linevekt til 17 gram. Det er vel noe av det lureste de kunne gjort. Da demper du på ett vis den forskjellen som kunne ligget i type stang.

Fiske og fiske. Dette er for det meste en konkurranse i kasting. Kasting kan bedrives på mange vis. Ser det ikke like vakkert ut hver gang, så kan vi jo ta det igjen når vi skal ut å fiske. Kanskje vi kunne hatt en konkurranse i kun presentasjonskast, med valgfritt utstyr? Vi har konkurranser i fiske også, ja til og med et landslag i fluefiske. Ja takk til alt. Men det er reglement i det meste av det vi driver med, og det er en grunn til det.

Selv om du etter eget sigende ikke er den kasteren du var, så kan du kanskje stille opp på ett av stevnene med Splitkein-stanga likevel, uten at "noen merker det". Du blir sikkert ikke arrestert hvis du gjør det, men med på lista kommer du jo da ikke  :) .

Tja, med den linevektbegrensingen vi har nå; jepp, hvorfor ikke bare tillate alle 9-fots stenger som det sies? Da vil i hvertfall ikke jeg se på T5 eller TCR som noen trussel, og da får vi jo plass til Splitkein også. Men noen regler må vi ha.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom treninga igår. Fikk øving på presisjonsbiten, samt kastet noen lengder. Gikk flott det, selv med bambus og SA XXD.

Men innser at det må noen runder til før jeg kan påstå at jeg føler meg klar for konkurransen.

Du er klar over at du vil slite veldig med å få godkjent en bambus som handelsvanlig utstyr etter definisjonen de opererer med?

Den bambusen jeg stiller med er 8,6 fot og har en ERN på 5.6.

Jeg kommer til å stille uansett om jeg blir disket eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

damn it!!! :-Xnå fikk dere lurt meg ut for å finne ut hvordan "DEN GRØNNE STANGEN" funka med XXD EX distance funka...jeg sto litt krøkkete til men fikk ut mnesten hele lina...en ganske kul kombinasjon....

konklusjon ALLE KASTER MED ED#5 OG DEN GRØNNE STANGA    :osølvkroken og sa betaler gildet!!!

tusen takk!! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Den bambusen jeg stiller med er 8,6 fot og har en ERN på 5.6.

Jeg kommer til å stille uansett om jeg blir disket eller ikke.

Jeg ville ikke ha noen problem med å godkjenne denne stanga som lovlig. Stanga er handelsvanlig slik at alle kan bestille en slik stang selv om det tar litt tid før man får stanga. Stanga er under 9 fot og er merket med AFTM 5. Står ingenting i reglene om at splitcane ikke kan brukes! Pass bare på at du bruker godkjent snøre, for reglene der kan ikke misforstås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er nokså klare på dette punktet:

1.9 UTSTYR

Alt utstyr skal være handelsvanlig og allment tilgjengelig. Som handelsvanlig og allment tilgjengelig

utstyr regnes følgende (gjelder ikke flue): Utstyr som er serieprodusert og som er lagt ut for salg til

allmennheten gjennom leverandørens/produsentens forhandlernett senest 3 uker før konkurranse. Ved

nye modeller betinges det at varen også har vært leveringsdyktig fra forhandler senest 3 uker før

konkurranse. Selvbygde stenger/byggesett tillates ikke.

Så dersom Steimler eller andre hadde masseprodusert en serie og lagt de ut for salg i minimum en butikk 3 uker før en konkurranse så kunne man brukt bambus stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Reglene er nokså klare på dette punktet:

1.9 UTSTYR

Alt utstyr skal være handelsvanlig og allment tilgjengelig. Som handelsvanlig og allment tilgjengelig

utstyr regnes følgende (gjelder ikke flue): Utstyr som er serieprodusert og som er lagt ut for salg til

allmennheten gjennom leverandørens/produsentens forhandlernett senest 3 uker før konkurranse. Ved

nye modeller betinges det at varen også har vært leveringsdyktig fra forhandler senest 3 uker før

konkurranse. Selvbygde stenger/byggesett tillates ikke.

Så dersom Steimler eller andre hadde masseprodusert en serie og lagt de ut for salg i minimum en butikk 3 uker før en konkurranse så kunne man brukt bambus stenger.

Serieprodusert er ikke det samme som masseprodusert. En karbonstang kan man i løpet av kort tid produsere i tusentall, men det er ikke mulig i splitcane-bransjen! I splitcane-bransjen kan man si at en stang ”serieprodusert” når det er produsert flere enn en stang!

Som butikk regnes også nettbutikk, og enkelte karbonstenger som er godkjent i cupen kan kun kjøpes fra utlandet. Som butikk regnes også en splitcanebyggers verksted/utsalg!

En splitcanestang som den Torbjørn har kan kjøpes/bestilles hele året av alle som ønsker, så dette er innenfor 3 ukers fristen. Det tar bare litt lengre tid å få stanga (serie)produsert.

Dette er min tolkning av reglene og jeg må jo evt. stemme etter min overbevisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serieprodusert er ikke det samme som masseprodusert. En karbonstang kan man i løpet av kort tid produsere i tusentall, men det er ikke mulig i splitcane-bransjen! I splitcane-bransjen kan man si at en stang ”serieprodusert” når det er produsert flere enn en stang!

Som butikk regnes også nettbutikk, og enkelte karbonstenger som er godkjent i cupen kan kun kjøpes fra utlandet. Som butikk regnes også en splitcanebyggers verksted/utsalg!

En splitcanestang som den Torbjørn har kan kjøpes/bestilles hele året av alle som ønsker, så dette er innenfor 3 ukers fristen. Det tar bare litt lengre tid å få stanga (serie)produsert.

Dette er min tolkning av reglene og jeg må jo evt. stemme etter min overbevisning.

Et minimum må da ihvertfall være at en legger ut en stang for salg med standard snellefeste, ringer etc da customstenger ikke kan regnes som serieproduserte. Synes det hadde vært moro å stilt med en bambus selv, så kanskje vi burde sent en mail til castingforbundet for å få spesifisert hva som må til for at stenger fra en splitcanebygger kan bli godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som ha erfaring med kombinasjonen Orvis Helios + SA ED?

Mener det skal fungere alldeles utmerket, Snorre. Helios'en tåler den. SA XXD og ED er flotte liner jeg har kastet mye med gjennom årene. Krever sin mann dog, spesielt også nå hvis du har tenkt å bruke ED i cup'en, der den som du nok vet jo kun er tillatt i #4.

Økern kastet visstnok med den under fjorårets cup, og han kastet den brukbart langt også tror jeg.

Mvh. Jan.

Men så bra da! Det er en firer snøret skal sitte på, så det går nok så fint så ;)

Men jeg får jo se om jeg i det hele tatt kaster med fireren da, og ikke bare låner en femmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Et minimum må da ihvertfall være at en legger ut en stang for salg med standard snellefeste, ringer etc da customstenger ikke kan regnes som serieproduserte. Synes det hadde vært moro å stilt med en bambus selv, så kanskje vi burde sent en mail til castingforbundet for å få spesifisert hva som må til for at stenger fra en splitcanebygger kan bli godkjent.

Har sendt mail til forbundet, og håper andre også gjør det samme.

Forbundet trenger bare å legge til et par linjer i regelverket, om at splitcanestenger er så spesielle at de godkjennes til bruk i cupen så lenge de er under 9 fot og AFTM 5, dette selv om de er custombygget.

En ting er i hvert fall sikkert, det er ingen fordel å stille med splitcane. Enkle tester vi gjennomførte i Tromsøhallen viste at en karbonstang kastet ca 3 meter lengre enn en splitcane. Det finnes jo mange spitcane-entusiaster, og hvorfor skal ikke de kunne kose seg med sin kjære splitcanestang i 5 cupen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt mail til forbundet, og håper andre også gjør det samme.

Forbundet trenger bare å legge til et par linjer i regelverket, om at splitcanestenger er så spesielle at de godkjennes til bruk i cupen så lenge de er under 9 fot og AFTM 5, dette selv om de er custombygget.

Hvorfor ikke gjøre det mye enklere, stryk alt som står om spesifikasjoner, og gjør som ACA:

"Rod – Rod length shall not exceed nine feet (9’) overall. A measurement tolerance of one inch (1”) shall be permitted. Only one rod may be used during the course of the event unless the judge declares a damaged rod as unusable."

http://www.americancastingassoc.org/rules_regulations/rules_regs_2009/5wt_special_event_rules.html

Jeg tror jeg har et klart flertall av deltagerne med meg i dette synet, det er bare den forstokkede  ;D regelkomiteen igjen å overbevise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gjøre det mye enklere, stryk alt som står om spesifikasjoner, og gjør som ACA:

"Rod – Rod length shall not exceed nine feet (9’) overall. A measurement tolerance of one inch (1”) shall be permitted. Only one rod may be used during the course of the event unless the judge declares a damaged rod as unusable."

http://www.americancastingassoc.org/rules_regulations/rules_regs_2009/5wt_special_event_rules.html

Jeg tror jeg har et klart flertall av deltagerne med meg i dette synet, det er bare den forstokkede  ;D regelkomiteen igjen å overbevise!

Jeg er helt enig Tom. I 5'er cupen ville dette vært til gode for deltakerne, også de som ikke har tilgang til prototyper da en får mange flere stenger å velge mellom. Er nok stenger på markedet til at alle kan finne en stang de kaster bra med så noe stor fordel vil ikke de som kan kaste med prototyper få uansett. Har bare prøvd å peke på de reglene som finnes i dag, skjønner ikke helt hvordan man kan tolke de dit at en custombygd splitcanestang er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gjøre det mye enklere, stryk alt som står om spesifikasjoner, og gjør som ACA:

"Rod – Rod length shall not exceed nine feet (9’) overall. A measurement tolerance of one inch (1”) shall be permitted. Only one rod may be used during the course of the event unless the judge declares a damaged rod as unusable."

http://www.americancastingassoc.org/rules_regulations/rules_regs_2009/5wt_special_event_rules.html

Jeg tror jeg har et klart flertall av deltagerne med meg i dette synet, det er bare den forstokkede  ;D regelkomiteen igjen å overbevise!

Helt enig, man behøver såmænd ikke engang at gøre som Amerikanerne, bare som Dansken  ;)

http://www.sportsfiskeren.dk/nyheder/2009/Marts/Danmarks_bedste_fluekaster_skal/Regler/

Håber snart at der kommer datoer på 5'er cuppen så man kan se om man skal til Norge næste år  :D

Mvh

Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, man behøver såmænd ikke engang at gøre som Amerikanerne, bare som Dansken  ;)

http://www.sportsfiskeren.dk/nyheder/2009/Marts/Danmarks_bedste_fluekaster_skal/Regler/

Håber snart at der kommer datoer på 5'er cuppen så man kan se om man skal til Norge næste år  :D

Mvh

Lasse

Med andre ord, ingen grunn til å titte hele veien over dammen!  ;)

Foreløpig har jeg kun sett datoen for det første stevnet i den norske 5'ercupen, det skal gå 24. januar i Tønsberg.

Mer info kommer etterhvert på:  http://www.castingforbundet.no/

Kjempegøy om du har lyst til å deg en tur til Norge!  :D  Jeg har aldri truffet deg før, men jeg har sett noen imponerende kasteklipp på Youtube, så det hadde vært spennende å se deg kaste live!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...