Gå til innhold

Nitrogenforurensning


Bånngjedda

Anbefalte innlegg

Nitrogenforurensning har i de siste årene kommet helt i skyggen av CO2. Dieselbiler slipper ut mindre C02, men mer nitrogenforbindelser enn bensinbiler. Staffan har, som en av veldig få, snakket om denne problematikken flere ganger her på forumet. Norske forskere har gjort funn som viser at nitrogenet har større effekt enn vi har trodd tidligere:

 

Til nå har man trodd at det bare er mengden fosfor som regulerer veksten i alge- og planteveksten i ferskvann. Vår forskning dokumenterer at det tvert imot er nitrogen som er viktigst i mange områder. Og dermed har vi funnet forklaringen på den økte tilgroingen

 

Jeg reagerte litt på formulering Til nå har man trodd at det bare er mengden fosfor som regulerer veksten i alge- og planteveksten i ferskvann.

 

Jeg har "visst" at nitrogenet var gjødslende i mange år, heeelt uten å være forsker...?

 

http://www.aftenposten.no/viten/article3361064.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

her inne på foumet ser jeg lite engasjement for problematikken rundt for da hadde det vært mere skrevet om ulike problemer på en helt annet måte......dette med nitrogenforurensing er like alvorlig som sur nedbørforurenseingen. Kan ikke si annet enn at jeg skuffet over medlemsmassen på sitt miljøengasjement og at ikke flere er lest opp litt på disse temaer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får begynne å sette oss litt inn i dette også Staffan. Holder på med å oppdatere meg litt på Tokkeåi og det er en del å sette seg inn i. Det er mange faktorer som påvirker en elv:

 

- Vannføring

- Temperatursvingninger

- Bunnsubstrat

- Ulike miljøgifter

- Avrenning landbruk

- Avrenning bebyggelse

- Bergarter rundt og opp i vannveien

- Fiskearter

- Fuglearter

- Dyr

- Planter

 

Mye data som skal tygges\bearbeides og ikke alltid like enkelt å fastslå hvorfor en elv eller et vann  er slik de er. I det hele ganske kompliserte systemer, men også veldig spennende.

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det som er værst så kan ikke de miljøene her til lands så mye om temaet heller, det er nå vi får igjen, bruke de beste folka i oljeindustrien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitrogenforurensning har i de siste årene kommet helt i skyggen av CO2. Dieselbiler slipper ut mindre C02, men mer nitrogenforbindelser enn bensinbiler. Staffan har, som en av veldig få, snakket om denne problematikken flere ganger her på forumet. Norske forskere har gjort funn som viser at nitrogenet har større effekt enn vi har trodd tidligere:

 

Til nå har man trodd at det bare er mengden fosfor som regulerer veksten i alge- og planteveksten i ferskvann. Vår forskning dokumenterer at det tvert imot er nitrogen som er viktigst i mange områder. Og dermed har vi funnet forklaringen på den økte tilgroingen

 

Jeg reagerte litt på formulering Til nå har man trodd at det bare er mengden fosfor som regulerer veksten i alge- og planteveksten i ferskvann.

 

Jeg har "visst" at nitrogenet var gjødslende i mange år, heeelt uten å være forsker...?

 

http://www.aftenposten.no/viten/article3361064.ece

 

Grunnen til dette er at fosfor til nå har blitt sett på som den viktigste begrensende faktoren for plantevekst, da det som regel forekommer meget små mengder av såkallt biotilgjengelig fosfori forhold til biotilgjengelig nitrogen. Mengde tilgjengelig fosfor vil derfor ta slutt lenge før mengde tilgjengelig nitrogenforbindelser gjør det, og være den minimumsfaktoren som har størst betydning for hvor mye produsenter et akvatisk økosystem kan produsere.

 

Tydeligvis er man nå i ferd med å endre synet på dette, ihvertfall i endel økosystemer, skal man tro det Dag Hessen sier i Aftenposten i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://nettradio.nrk.no/default.php?kanal=p2

Dagens "Verdt å vite"(NRK P2)har endel om dette og annen(kvikksølv) forurensing i ferskvann,endel av dette kan jo vi få mitt i trynet. >:(

Håper linken virker. :)

Gi gjerne tilbakemelding!

Ser at den ikke går direkte inn;skriv:  Verdt å vite  i søkevinduet og trykk på 10/11, klokkeslett er ikke viktig.

Edit:Tilleggsopplysninger.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...