Gå til innhold

Når begynner vårfisket?


Beate P.

Anbefalte innlegg

Jeg ser det går en tråd om hvor lenge folk fisker utover høsten. Selv er jeg nokså mettet av ørretfiske i september/oktober og lar ørret være ørret til våren kommer igjen. Da er jeg syk av lengsel!

Men når foretar du dine første turer etter ørret og når ser du de første fjærmyggvakende fiskene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Begynner som smått etter påske...så det avhenger om vi har en sein eller tidlig påske, når er påsken iår forresten?

da er det steinfluer...harren bryr seg katta om de "tørre" steinfluene....  :(

Så har det seg sånn att uansett om man vil eller ei så er det ikke lov og fiske ørret på vannene her før første juni, men isen går ikke der før sent i mai heller.

men nå iår...ja da...har funnet ett vann som isen går tidlig på...førsten av mai...da skal jeg fiske ørret uansett  ;)

E bor i gudbrandsdalen.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner som smått etter påske...så det avhenger om vi har en sein eller tidlig påske, når er påsken iår forresten?

da er det steinfluer...harren bryr seg katta om de "tørre" steinfluene....  :(

Så har det seg sånn att uansett om man vil eller ei så er det ikke lov og fiske ørret på vannene her før første juni, men isen går ikke der før sent i mai heller.

men nå iår...ja da...har funnet ett vann som isen går tidlig på...førsten av mai...da skal jeg fiske ørret uansett  ;)

E bor i gudbrandsdalen.. ;)

1 juni var de lovelig seint :-\ Her kan en fiske hele året. April og mai er den beste tiden her etter min mening.

Isfiske da er ikke lov? Eller er det stengt i fra høsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner altfor sent!!! ;) Men, så fort isen har gått er det tørt steinflue fiske. Om natta! Da vaker Harren som bare det. Prøvd det et par ganger men det er VANSKELIG. Null sikt, så en må bare lempe ut flua, kjøre tilslag på lyd. Var en sak om dette i Alt om Fiske for et par tre år siden. Prøvd det et par ganger uten hell.

Utenom det er jeg ute og titter litt med jevne mellomrom på dagtid. Er vel i starten av mai det begynner for min del. Og 10. mai åpner det for fisket på Toten :D

Amund, sør i Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesongen starter når vi drar til Irland i midten av april. Før det tør jeg nesten ikke å nevne fiske i huset. Og det er greit nok, er ikke så veldig sugen før etter påske uansett. Når jeg kommer hjem fra den turen har isen gått her hjemme og det er klart for 6-7 måneder med fiske. Bare 5 måneder igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner vårfiske etter gjedda så fort isen går på Nitelva og gjeddene begir seg ut på beitevandring, slutten av februar, begynnelsen av mars tenker jeg.. Da er livet herlig, med fluestanga i hånda. Brunørreten må jeg nok vente med til hvertfall slutten av april, i mai så er mygg og døgnfluekjøret i full gang. Sjøørretfisketurer i april er også noe jeg prioriterer. Her gjelder det å væra positivt innstilt, tida går fort! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner som smått etter påske...så det avhenger om vi har en sein eller tidlig påske, når er påsken iår forresten?

da er det steinfluer...harren bryr seg katta om de "tørre" steinfluene....  :(

Så har det seg sånn att uansett om man vil eller ei så er det ikke lov og fiske ørret på vannene her før første juni, men isen går ikke der før sent i mai heller.

men nå iår...ja da...har funnet ett vann som isen går tidlig på...førsten av mai...da skal jeg fiske ørret uansett  ;)

E bor i gudbrandsdalen.. ;)

1 juni var de lovelig seint :-\ Her kan en fiske hele året. April og mai er den beste tiden her etter min mening.

Isfiske da er ikke lov? Eller er det stengt i fra høsten?

I satatsalmenningen er det ikke lov og fiske fra første sept, til 1 juni, men er lov og pilke når isen legger seg ja  :)

Vi snakker tusen meter over havet, så isen går ikke før godt uti mai...

men har ett vann som ligger bare 300meter over havet, der er det lov og fiske til 15 sept og åpner igjen 15mai. det var der jeg var ifjor og fisket under marginata. og røk kilos fisk som f... >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Begynner sent, stort sett når Renaelva har åpnet. Jeg har som regel et par turer til glomma rett etter at isen har gått men de blir stadig færre da det stort sett

er harren som vaker med noen unntak. I tillegg har vi for mange pinglevann i Hamarområdet, og jeg gidder ikke å fiske på småfisk så det blir til at jeg venter

på at Renaelva åpner natt til 21 mai (eller den første helga som kommer før 21 mai tror jeg det er nå).

Stillevannsfiske er jeg heller ikke helt komfortabel med (utålmodig så det holder) så det blir å vente på at elvefiske skal starte for alvor :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner som smått etter påske...så det avhenger om vi har en sein eller tidlig påske, når er påsken iår forresten?

da er det steinfluer...harren bryr seg katta om de "tørre" steinfluene....  :(

Så har det seg sånn att uansett om man vil eller ei så er det ikke lov og fiske ørret på vannene her før første juni, men isen går ikke der før sent i mai heller.

men nå iår...ja da...har funnet ett vann som isen går tidlig på...førsten av mai...da skal jeg fiske ørret uansett  ;)

E bor i gudbrandsdalen.. ;)

1 juni var de lovelig seint :-\ Her kan en fiske hele året. April og mai er den beste tiden her etter min mening.

Isfiske da er ikke lov? Eller er det stengt i fra høsten?

I satatsalmenningen er det ikke lov og fiske fra første sept, til 1 juni, men er lov og pilke når isen legger seg ja  :)

Vi snakker tusen meter over havet, så isen går ikke før godt uti mai...

men har ett vann som ligger bare 300meter over havet, der er det lov og fiske til 15 sept og åpner igjen 15mai. det var der jeg var ifjor og fisket under marginata. og røk kilos fisk som f... >:(

Skjønner ikke helt logikken i de reglene ??? Kan fiske med pilk på isen men ikke med snøre fra land?

Samma det, de første fine turene på våren er et av årets virkelige store høydepunkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...