Gå til innhold

Hvem har størst kastferdigheter?


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

  • Svar 161
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Pål Andersen

Vel, bor nå nesten ved bredden av Hellefossen (Drammenselva) så jeg har vel fiska laks nå og da i 25 år :) Kaster heller 90 grader på elva og mender slik at flua går dypest mulig før "oppstrekk" .. Funker MEGET bra på nygått fisk :) MEN, det var ikke dette tråden handlet om.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

Siden jeg fisker ALLE arter, med alle vektklasser og lengder, så vil jeg påstå at allsidighet er nøkkelen til spisskompetanse (det og MYE fisking). Og tmags, fisker ALDRI laks med skrått nedstrømskast :)

PS er det bedre å fiske sjøørret på sjøen enn laks i elva? En død sjøørret på sjøen får heller ikke gytt??

Hi...

helt enig m Pål...

Allsidighet er nøkkelen till spisskompetanse... At noen tror at laksefiskeren legger alle kastene sine skrått nedstrøms må jeg bare le av.... Da har du ikke peiling på laksefiske...

Mvh Tommy Aarkvisla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg fisker ALLE arter, med alle vektklasser og lengder, så vil jeg påstå at allsidighet er nøkkelen til spisskompetanse (det og MYE fisking). Og tmags, fisker ALDRI laks med skrått nedstrømskast :)

PS er det bedre å fiske sjøørret på sjøen enn laks i elva? En død sjøørret på sjøen får heller ikke gytt??

Hi...

helt enig m Pål...

Allsidighet er nøkkelen till spisskompetanse... At noen tror at laksefiskeren legger alle kastene sine skrått nedstrøms må jeg bare le av.... Da har du ikke peiling på laksefiske...

Mvh Tommy Aarkvisla

Det var også meningen Tommy. At du skulle le mener jeg  ;D.

Nei, jeg har ikke peiling på laksefiske. Men jeg testet det i èn uke og fikk 24 laks. Så jeg må da ha gjort noe riktig  :D. (OK, så det var på Kola, men allikevel...)

I år skal jeg ta min første Kingfish på flue! DET er kult det!!! Da skal jeg bruke en klasse 12 ENHÅNDS! DEEET er kult det!!  :D

Da kommer det videorapport!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

Siden jeg fisker ALLE arter, med alle vektklasser og lengder, så vil jeg påstå at allsidighet er nøkkelen til spisskompetanse (det og MYE fisking). Og tmags, fisker ALDRI laks med skrått nedstrømskast :)

PS er det bedre å fiske sjøørret på sjøen enn laks i elva? En død sjøørret på sjøen får heller ikke gytt??

Hi...

helt enig m Pål...

Allsidighet er nøkkelen till spisskompetanse... At noen tror at laksefiskeren legger alle kastene sine skrått nedstrøms må jeg bare le av.... Da har du ikke peiling på laksefiske...

Mvh Tommy Aarkvisla

Det var også meningen Tommy. At du skulle le mener jeg  ;D.

Nei, jeg har ikke peiling på laksefiske. Men jeg testet det i èn uke og fikk 24 laks. Så jeg må da ha gjort noe riktig  :D. (OK, så det var på Kola, men allikevel...)

I år skal jeg ta min første Kingfish på flue! DET er kult det!!! Da skal jeg bruke en klasse 12 ENHÅNDS! DEEET er kult det!!  :D

Da kommer det videorapport!  ;)

Tøft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tohånskasting er mye lettere enn enhånds..tracking etc det kan ikke være tvil om dette. og laksefiskere er MASKINER...i nirvana muligens..men like fullt..

brutal engines...dette at presentasjon feks er en vits...de har nok desverre mye å lære av oss ørretfiskere, med våre intelligente tilnærming preget av kirurgisk presisjon, i alle ledd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok at det er en del ørret fiskere som er meget gode kastere, men tror i snitt at når det kommer til kaste fediheter, at laksefiskerene scorer høyest, både når det gjelder vann kast og lengde kast.

men nå skal det sies at de fleste jeg fisker sammen med, og kjenner, stort sett både fisker laks, ørret og sø.

sånn at og definere de i riktig bås blir litt vanskleig :)

men når det kommer til presentasjons fiske er jeg ikke i tvil, der er det ørretfiskeren som etter min mening er klart best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste kasterne er de som har prøvd mye, derved blitt allsidige, trekker synergieffekter, og evner å utnytte dem. De beste kasterne klarer å omsette teori til praksis. De beste kasterne er ydmyke, men stolte. De beste kasterne har fokus på detaljer, og gir seg ikke før de sitter. De beste kasterne trener mye, både på elv, ved sjø, og på land. De beste kasterne trener med bedre kastere.

Den beste kastern befinner seg ikke i 1 leir. Han kan være god der, men han er ikke best.

2-hånds er vel så utfordrende som 1-hånds. Hva en mener om det, kommer an på hvor langt en har tatt den, både med 1- og 2-hånds.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ihvertfall har lagt merke til, er at det ser mer håpløst ut å være elendig med tohånds enn enhånds .

Har brukt litt tid i lakseelver, og ikke noe ser mer hjelpeløst ut enn en fyr som prøver for harde livet, men får ikke til underhåndskastet. Spesielt når de er klar over at det finnes vitner (som det alltid gjør i lakseelver), og raseriet setter inn  ;D

Det smeller og plasker, og antall innkast før det endelige utkastet er forbausende høyt . . .

En som suger på enhånds får alikevel til et ok kast nå og da, om man ikke mååå kaste langt.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er første gang jeg mener du har bommet Bjørnar. Man kan ikke spørre om hvem som er best til å kaste av tohånds og enhåndskasterne. Det er vel akkurat som å spørre om hvem som er best til å slå ball av tennis og bordtennis spillere det. Det er to helt forskjellige verdener.

Ellers har jeg alltid ment at den beste er den som er mest allsidig innenfor sin sport eller idrett. Sven Kramer (skøyter) er best selv om en haug med småtasser som går mye fortere på 500m. Men er fluefiske sport?

Først må jeg få lov til å komme med en kjempetakk til Baetrix, når du påstår det er første gang jeg har bommet..TAKK ;D ;D ;D

Utover det må jeg selv også få si at påstanden jeg begynte med stort sett selvfølgelig var ment som provokasjon, noe de aller fleste sansynligvis skjønte. Jeg skrev da også at det aldri ville finnes noe svar på dette.

Det var fluekasting jeg skrev om, og er selvfølgelig klar over at dette er et bredt tema, der noen av delene er umulige å sammenligne. Det er utrolig stor forskjell fra å fiske i kratt etter sky ørret på tre meters hold ved Jessheim, til å stå i en elvebåt med 15 foter og synkeklump i Alta. Det blir som forskjellen på å fiske krabbe med klesklype og pilke lofottorsk det.

Jeg påsto heller ikke at det var en laksefisker eller en ørretfisker som var best til å kaste. Jeg sa at jeg antok at laksefiskere generelt var bedre fluekastere enn ørretfiskere ... kansje??!?? :P Selv om dette var delvis fleip, står jeg likevel på den påstanden. Jeg kan begrunne det litt:

For det første mener jeg (i Trøndelagslakseelvene som jeg kjenner til) at laksefiskerne får mere igjen for å bli bedre til å spenne opp stenger og få rette linebukter enn ørretfiskeren. De blir merkbart mere effektive fiskere med bedre kasteteknikk. Derfor trener de mere spesifikt på det. En ørretfisker kan klare seg langt han med et litt negativt bakkast. Det er så mange andre faktorer som spiller inn som suksessfaktor under fisket (ergo fikk dere den - ørretfiske er mere ;D)

For det andre mener jeg at laksefiskeren har mye mere behov for å beherske speycast. Kansje kommer han til et vald der han ikke har noe valg, han må speykaste for å få fisket der. Det er der han har fisket sitt hele uken. Ergo er han nødt til å finslipe både utstyret sitt og teknikken sin for å ta laks. Ørretfiskeren kan bare finne seg en annen fiskeplass, eller vente på at fisken skal komme inn til land (det gjør ikke laksen).

For det tredje mener jeg at laksefiskerne er mye mer aktive til å bruke penger på utstyret sitt. De kjøper mere utstyr tilpasset fisket sitt. De varierer klumper etter situasjonene. Dette gjør at mange har et mye mer "slickstreamet" utstyr tilpasset ren kasteteknikk (de gir gjerne mer beng i følelsen når de kjører fisk, de slipper å tilpasse aksjonen etter fortomtykkelse osv). Nå skal jeg være litt stygg med ørretfiskerne. Tror vi er litt mere forfengelige ved utstyrsvalg ;D ;D Dessuten snakkes det om snører på en etter min mening klønete måte. Vi liker datt og liker ikke ditt osv. Snørene er  ulike fordi de har ulik fysikk. Beregnet til ulike bruksområder. Et snøre blir ikke bedre å speye med hvis vi smører det. Her mener jeg laksefiskere er dyktigere.

Helt til slutt vil jeg også si at jeg tror laksefiskere har mere igjen for laaange kast (ser da bort fra sjøørretfiskerne) en ørretfiskeren. For eksempel tidlig på sesongen når det er kaldt i vannet, har man større sjanse til å få laks des lengre man kaster , gjerne med synkeline. Des lengre man kaster des senere går flua inn til land med NEDSTRØMSKAST. Ingen tar laks i Orkla uten å kaste nedstrøms i juni, det skal jeg love dere. Derfor bruker de mere tid på kasteteknikk som forbedringspotensiale, mens ørretfiskeren kryper på knær og ser på larver under steiner den tiden de kastetrener ;D ;D ;D8) 8)

Huffda: Nå har jeg sikkert provosert på meg meitemark, men mener ikke det. Ta det pent!! Måtte bare begrunne litt min påstand. Håper dere skjønner at dette handler om grunntekniske kast. Ferdigheter til å spenne opp stang osv. Dette handler ikke om kurvekast oppstrømsfiske og presentasjoner. Her går selvfølgelig ørretfiskerne laksefiskerne en høy gang. Dere må også huske at jeg ikke har sagt at det ikke finnes dyktige fluekastere blant ørretfiskere - det er her nerdene finnes. Men  gjennomsnittlig????Kven kveit sa mannen han skar opp hellefisk. sitat Trond Kirkvåg

Til slutt vil jeg gi ørretfiskerne en kjempepluss i forhold til laksefiskerne. Vi fisker og trener i 5-7 mnd i året. Laksefiskerne fisker i kun tre måneder. Veldig mange i bare halvannen!!! Stakkars menn. Det er ikke rart mange går birken på ski ;D De må jo finne på noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D ;D

Har stor respekt for dere alle Sven, og det vet du. Følte bare jeg måtte begrunne litt i og med at jeg har hevet ut en påstand. Husk igjen at jeg snakker om gjennomsnitt, jeg snakker ikke om gjennomsnitt av kastingfolk.

Jeg vet ikke hvor mange som driver med casting? Jeg vet omtrent hvor mange som driver med konkuransefiske (leser resultatene). I en anne tråd diskuterte vi hvor mange tusen som driver med fluefiske - det var mange. Missforstå meg rett Sven.

Gjennom årene har jeg faktisk vært så heldig og fått reist, ja faktisk i hele kandet omtrent i forbindelse med fluefiskeopplegg, og har observert fluekastere fra mange dalstrøk. Det er utfra dette jeg antar dette med generelt osv ;D ;D

Ellers kan det jo faktisk hende jeg tar feil Sven ;D;) Ser ikke bort fra det :D

Likevel kan jeg ikke dy meg. Jeg tror jeg selv hadde vært en bedre fluekaster nå hvis jeg hadde endt opp i grøfta inni dalen her (les Orkla) istedenfor med ørretstanga (men det kan jo hende jeg tar feil der også :-X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i lakseland så det blir litt feil å sammenligne de jeg kjenner. Ingen tvil om at de jeg kjenner så ligger laksefiskerene foran ørretfiskerene både på tohånds-enhånds og vannkast. Det er faktisk ikke så mange årene siden tohånds ble vanelig her. Så og si alle (noen få unntak var det) brukte 7# stenger til laks før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd Bjørnar :)

Selvsagt er du på villspor i dine antakelser om at lakesfiskere er flinkest i noe som helst.

Med unntak av Pål Andersen som i tillegg er norgesmester i ørretfiske, sannsynligvis er det råeste lakselus utryddende vesen du finner langs norske bredder. Pål er rå...synd han er så stille i grunnen, men jeg skjønner ham jo ;)

Èn ting de kanskje er flinkest til, disse laksedreperne, er å binde fast noen lange geitehår på en melkehvit tube ;D ;D

Den skal de ha, men skulle pinadø ha klart det godt selv med litt trening :)

vanskelig å si, men er heier nok på de som heier på ørretfiskerne...selvsagt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste kasterne er de som har prøvd mye, derved blitt allsidige, trekker synergieffekter, og evner å utnytte dem. De beste kasterne klarer å omsette teori til praksis. De beste kasterne er ydmyke, men stolte. De beste kasterne har fokus på detaljer, og gir seg ikke før de sitter. De beste kasterne trener mye, både på elv, ved sjø, og på land. De beste kasterne trener med bedre kastere.

Den beste kastern befinner seg ikke i 1 leir. Han kan være god der, men han er ikke best.

2-hånds er vel så utfordrende som 1-hånds. Hva en mener om det, kommer an på hvor langt en har tatt den, både med 1- og 2-hånds.

Jan.

Hang meg litt opp i denne jeg,  dette hørtes fornuftig ut. Fiska alt gjennom mange år, både enhånds og tohånds, synes egentlig ikke det ene er vanskeligere enn det andre. Hva jeg interesserer meg for akkurat denne sesongen, det kan ha blitt påvirket av hva jeg tidligere har erfart. Når jeg var ung og ivrig så kunne jeg bytte stang og fiskesituasjon mye lettere enn i dag. Jeg trente mye og interesserte meg for akkurat dette med kasting. Idag fisker jeg om mulig enda mer variert, samtidig som jeg blir eldre og slappere.

Pål Andersen var inne på noe som jeg synes er det viktigste, "Allsidighet er nøkkelen till spisskompetanse", men samtidig vil jeg alltid foretrekke et fiske fremfor et annet. En sesong fisker jeg mest gjedde, et annet år ørret. Jo mer jeg fisker "tungt" jo vanskeligere blir det å omstille seg til "lett". Dette har jo seff en sammenheng  med hvor seriøst man tar det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLsidighet er nøkkelen til spisskompetanse..mao....for å bli en topp langrennsløper eller hopper bør man drive med kombinert?! :rolleyes: neppe..

tvert i mot er man redd for å legge til seg unoter...derfor er det ingen selvfølgelighet i en slik påstand...her presenteres den nÆrmest som en syntetisk apriori setning....Pppllleier kombinert løpere å vinne hopp eller langrenn......MYTH BUSTED!!!! ;D heheheh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg til å komme med en liten avsporing. Ikke helt off topic men litt.

Hadde man snudd det litt og spurt hvem som har størst fiskeferdigheter så hadde jeg faktisk stemt på laksefiskeren.

I hvertfall om man tar utgangspunkt i de av dem som driver seriøst. De er flinke til å lese vannet, velger utstyr med omhu. Og bruker mye tid på å lære seg hvordan flua skal svømme, hastighet, presentasjon, dypde, etc. De har et bredt spekter av liner, fortommer og fluer for ulike dybder. Dette krever mye mer enn å stirre på flua som ligger på vannet.

Oversatt til ørretspråk så hadde majoriteten av ørretfiskerne fått mer fisk hvis de hadde fisket litt som laksefisker'n istedet for å gnu buksebak i lyngen. Noen vil selvfølgelig ikke lære seg dette pga. vrangforestillinger og purisme. Men, det går ann å ha morsomt blindfiske også, hvis man kan det. Det er her ørretfiskern har mye å lære. Og da snakker jeg om den gjennomsnittlige som fisker mest tørrflue. Slike som 98% av dette forumet består av. Det holder ikke med en type flytesnøre, ei heller med et synk.

Men det er også laksefiskere som ser på ørretfiskern, lett utstyr på liten elv, tynne fortommer, små fluer, delikate presentasjoner. Og ja til og med tørrflue! Jeg snakker ganske ofte med Jan Erik Granbo. Hans favorittfiske er faktisk på vakende laks som tar vårfluer. Jeg skulle gjerne ha vært med på det fisket, Jan Erik har tatt flere laks på over 10kg på Streaking Caddis og Rakkelhanen på 6'er stanga.

Sorry avsporingen.... too much "probably"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...