Gå til innhold

Hvem har størst kastferdigheter?


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

  • Svar 161
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Tommy...

Ja må vi være så seriøse da?  :) trenger jeg og si hvor seriøst mitt forrige innlegg var?  ;D

For og være litt seriøs så håper jeg att laksefiskerne blir som oddbjørn... da hadde det vært helt greit  :D hehe

Oddbjørn er en hyggelig fyr... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kommet dit nå, at det er greit å være laksefisker? Jeg bare spør. Føler dette er i ferd med å skli ut nå. Skal det være greit å fiske på en truet art som prøver å gjyte/bringe slekten videre. Fylle opp fryseren og kaste det man ikke har klart å selge når neste sessong startet.

Sope noen digre trebblekroker rett over bunnen for å kroke de best mulig, ikke bare i munnen....

Listen er lang! Laks er bifangst. Noe som tar sc,en din mens den driver mot en nydelig ørret. Irriterene fisk.

Skal vi akseptere disse folkene som likeværdig en ørretfisker?

Ærlig talt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

Er kommet dit nå, at det er greit å være laksefisker? Jeg bare spør. Føler dette er i ferd med å skli ut nå. Skal det være greit å fiske på en truet art som prøver å gjyte/bringe slekten videre. Fylle opp fryseren og kaste det man ikke har klart å selge når neste sessong startet.

Sope noen digre trebblekroker rett over bunnen for å kroke de best mulig, ikke bare i munnen....

Listen er lang! Laks er bifangst. Noe som tar sc,en din mens den driver mot en nydelig ørret. Irriterene fisk.

Skal vi akseptere disse folkene som likeværdig en ørretfisker?

Ærlig talt!!!!

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den godeste Jonassen har ihvertfall oppskriften på hvordan vekke en gammel tråd og dypfryste ørretfiskere til live igjen, og det var kanskje nettopp det som var hensikten  ;D

Hehe, gjorde dette for noen år siden med samme resultat, håper alle ser det er med glimtet i øyet dette. Men når det er sagt.

Bi fangst er ørret, vi begynte å kalle ørreten vi fikk i Finnmark for ferskvannstorsk, det var så lett å få den, store mengder av den så er den bare ekkel  ;D

At Tore fikk 24 laks på en uke har en enkel forklaring, FLAKS!! Det er derfor han er i NZ og vi sitter og fryser rævva av oss her på steinknausen i nord  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert: laksefiskerne kaster definitivt mest. Følgelig har de ihvertfall bedre kondis.

Fisket etter laks for første gang i sommer, og så mye har jeg aldri kastet før. Ca 900.000 kast og totalt 6 timer søvn på 3 døgn. Endeløse timer med planløs fekting. Resultat: 2 halvhjertede napp og et fullstendig ødelagt ego.

Aldri mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert: laksefiskerne kaster definitivt mest. Følgelig har de ihvertfall bedre kondis.

Fisket etter laks for første gang i sommer, og så mye har jeg aldri kastet før. Ca 900.000 kast og totalt 6 timer søvn på 3 døgn. Endeløse timer med planløs fekting. Resultat: 2 halvhjertede napp og et fullstendig ødelagt ego.

Aldri mer!

Er jo de som fisker ørret også på den måten. Går faktisk ann å sette seg ned med kaffekoppen ved laksefiske også og vente på at laksen skal vise seg på brekket. Laksefisket blir så mye mer spennende når man fisker målrettet på fisk man ser eller ihvertfall antar er der i stedet for tilfeldig avfisking av høl etter høl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert: laksefiskerne kaster definitivt mest. Følgelig har de ihvertfall bedre kondis.

Fisket etter laks for første gang i sommer, og så mye har jeg aldri kastet før. Ca 900.000 kast og totalt 6 timer søvn på 3 døgn. Endeløse timer med planløs fekting. Resultat: 2 halvhjertede napp og et fullstendig ødelagt ego.

Aldri mer!

Er jo de som fisker ørret også på den måten. Går faktisk ann å sette seg ned med kaffekoppen ved laksefiske også og vente på at laksen skal vise seg på brekket. Laksefisket blir så mye mer spennende når man fisker målrettet på fisk man ser eller ihvertfall antar er der i stedet for tilfeldig avfisking av høl etter høl.

Jo det høres fint ut men når er du alene nok til å gjøre litt som man vil da?

Ta den du ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det høres fint ut men når er du alene nok til å gjøre litt som man vil da?

Ta den du ;D

Jo, det er jo et poeng.

Gøran Andersson spurte meg når jeg traff han i august i orkla et år hvorfor jeg hadde en stang rigget med synkesnøre. Han mente synkesnøre ikke var nødvendig, spesielt ikke i august. Jeg svarte at min erfaring var at storlaksen ikke steg så villig til en flue i overflata og at jeg derfor ville ned litt. Gøran mente da bare at jeg måtte gi hølen mer tid til hvile og fortalte om 15 kgs'en han hadde tatt i en høl lengre oppe i elva etter at elva hadde fått hvile i 18 timer. Ikke nødvendig med synk så lenge elva kan få hvile...

Kanskje ikke alltid så lett å få så mye elv til disposisjon at man kan la hølene få hvile så lenge man ønsker, men om man velger fiskevald litt lengre oppe i elvene så får man som regel flere km for pengene og kan ha mer elv til disposisjon. Hølene i de øvre deler av elven fiskes også ofte litt forskjellig da man ikke fisker på fisk som er nygått fra sjøen, men fisk som har vært på elven litt lengre. Vandringsmønstrene blir da anderledes og en fisk som flytter seg fra en høl til neste eller bare velger en annen plass i hølen når lyset blir anderledes ut på dagen kan gi interessant fiske. Også på kortvald lengre opp i elvene er det som regel mindre folk slik at man kan få litt plass for seg selv enn det er på de nederste strekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøran Andersson spurte meg når jeg traff han i august i orkla et år hvorfor jeg hadde en stang rigget med synkesnøre. Han mente synkesnøre ikke var nødvendig, spesielt ikke i august. Jeg svarte at min erfaring var at storlaksen ikke steg så villig til en flue i overflata og at jeg derfor ville ned litt. Gøran mente da bare at jeg måtte gi hølen mer tid til hvile og fortalte om 15 kgs'en han hadde tatt i en høl lengre oppe i elva etter at elva hadde fått hvile i 18 timer. Ikke nødvendig med synk så lenge elva kan få hvile...

Han har nok ikke så helt urett i det. Ned til elva med flytelina klokka 06 om morran, før koblet kommer med plaskinga si. Kaster seg så stillt på tå.... der satt du ja.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har nok ikke så helt urett i det. Ned til elva med flytelina klokka 06 om morran, før koblet kommer med plaskinga si. Kaster seg så stillt på tå.... der satt du ja.

Jan.

Akkurat det er det værste med laksefiske. Stå opp så tidlig...

Spesielt når man virkelig har tenkt å være først til favoritthølen. Står opp kl tre på natta, kjører de 45 minuttene til elva, kommer fram mens det enda er mørkt bare for å se at det allerede sitter noen å venter  >:(

Men morgenfiske er virkelig flott når det klaffer. Skikkelig spennende å være første mann som går over hølen i grålysninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har nok ikke så helt urett i det. Ned til elva med flytelina klokka 06 om morran, før koblet kommer med plaskinga si. Kaster seg så stillt på tå.... der satt du ja.

Jan.

Akkurat det er det værste med laksefiske. Stå opp så tidlig...

Spesielt når man virkelig har tenkt å være først til favoritthølen. Står opp kl tre på natta, kjører de 45 minuttene til elva, kommer fram mens det enda er mørkt bare for å se at det allerede sitter noen å venter  >:(

Men morgenfiske er virkelig flott når det klaffer. Skikkelig spennende å være første mann som går over hølen i grålysninga.

De værste her i byen går gjerne opp og setter seg i 12-01 tiden :D De skal ha for iveren, det skal de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det var andre tider på 70 tallet, småelvene nord på vestlandet var tjukke av laks, man var aleine nesten og laksefiske var gøy. sto på brua så stimen gikk, full fart med bilen opstrøms, rigge utstyret, 5 minutter venting så viste den første nygåtte seg..........slik var ungdommens laksefiske, jævla gøy med stor uttelling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi ikke glemme att det er sinnsykt dyrt og fiske laks noen steder....har man egentlig tid til og sette seg ned med en kaffekopp og studere og slappe av?

For meg virker det som att her må man stå på for og få valutta for pengene... ;)

Kjenner en som hvert år er en uke i ei kjent lakseelv i året...jeg tror ikke han fisker ellers i året heller...tror det finnes mange sånne 1ukers laksefiskere....

Hver gang jeg møter han legger han ut om den uka....samme greia hver gang....det er omtrent som håvard beskriver  ;D

og jeg tror han fyren hver gang bruker halve uka nesten bare på og lære seg og mestre kastingen igjen...

Så jeg tror, nei jeg vet att det finnes mange sånne 1ukers laksefiskere der ute...

så min konklusjon er att det må være ørretfiskeren som til syvende og sist har størst kasteferdigheter  , og jeg tror att noen ørretfiskere også bruker 1uke i året på laksefiske....

Så ser vi en knallhard laksefisker så er han enten:

- en lokal helt som bor i nærheten av lakseelva

- eller så er det en ørretfisker på 1ukes laksefiske

- eller så har vi jo disse tohåndsfluefiskerne (les ørretfisker) som står og denger etter storøretten hele sesongen nesten, men som også fisker laks en gang i året

Det jeg skal fram til er att ser vi en knallhard laksefisker så er sjansene store for att han egentlig er ørretfisker  :D

Så man kan jo også si att det er laksefiskeren som har størst kasteferdigheter...men det er da bare fordi han egentlig er en ørretfisker  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vi skulle møte hverandre jeg, alle i denne tråden, ja, så kan vi vise hverandre hvem som har størst kasteferdigheter mener jeg.

Vi kan jo holde oss til 1-hånds.

Når alle er vurdert, og de 8 beste kåret, forteller de oss hvilken leir de befinner seg i.

Fra nett-teori til praksis med andre ord.

Den satt  :)

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi ikke glemme att det er sinnsykt dyrt og fiske laks noen steder....har man egentlig tid til og sette seg ned med en kaffekopp og studere og slappe av?

For meg virker det som att her må man stå på for og få valutta for pengene... ;)

Kjenner en som hvert år er en uke i ei kjent lakseelv i året...jeg tror ikke han fisker ellers i året heller...tror det finnes mange sånne 1ukers laksefiskere....

Hver gang jeg møter han legger han ut om den uka....samme greia hver gang....det er omtrent som håvard beskriver  ;D

og jeg tror han fyren hver gang bruker halve uka nesten bare på og lære seg og mestre kastingen igjen...

Så jeg tror, nei jeg vet att det finnes mange sånne 1ukers laksefiskere der ute...

så min konklusjon er att det må være ørretfiskeren som til syvende og sist har størst kasteferdigheter  , og jeg tror att noen ørretfiskere også bruker 1uke i året på laksefiske....

Så ser vi en knallhard laksefisker så er han enten:

- en lokal helt som bor i nærheten av lakseelva

- eller så er det en ørretfisker på 1ukes laksefiske

- eller så har vi jo disse tohåndsfluefiskerne (les ørretfisker) som står og denger etter storøretten hele sesongen nesten, men som også fisker laks en gang i året

Det jeg skal fram til er att ser vi en knallhard laksefisker så er sjansene store for att han egentlig er ørretfisker  :D

Så man kan jo også si att det er laksefiskeren som har størst kasteferdigheter...men det er da bare fordi han egentlig er en ørretfisker  :rolleyes:

Her tror jeg faktisk det bare er snakk om ørretfiskere sine holdninger til laksefiskere det handler om. Selvfølglig er det 1 ukersfiskere blant laksefiskere, men det finnes jammen blant ørretfiskerne også. Jeg er sikker på at det finnes folk som bruker mere tid på fluefiskesiden enn på fisketur ;D

Jeg tror laksefiskeren bruker mye tid på sitt fiske også, da jeg har mye kontakt med mange av de. De har derimot kortere sesong enn oss. Noe som taler for vår del. Men det er også mange ørretfiskere som stresser livat av seg mens døgnfluene klekker. Det er kort sesong det mange steder.

Det er også en myte at det er så vanvittig dyrt å fiske laks. Det kan være dyrt. Men trenger absolutt ikke være det. I Orkla finner du glatt vald til 50000 uka. Men det er ingen problem å fiske for 150kr dagen heller. I August skal jeg glatt finneeget privat vald til dere for et par hundrelapper i døgnet. Da kan dere la den hvile i hele leieperioden om dere vil ;) Vel vel det finnes kvalitetsforkjeller på vald. Men i august er det fisk over hele elva, i tilegg må fisken passere alle vald. I Orkla er det slik at hvis fisket er bra, er det bra overalt. Er det dårlig er det bare bra der det er dyrt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vi skulle møte hverandre jeg, alle i denne tråden, ja, så kan vi vise hverandre hvem som har størst kasteferdigheter mener jeg.

Vi kan jo holde oss til 1-hånds.

Når alle er vurdert, og de 8 beste kåret, forteller de oss hvilken leir de befinner seg i.

Fra nett-teori til praksis med andre ord.

Den satt  :)

Jan.

Jeg trodde denne tråden skulle dø ut og bli glemt, etter at de fleste forsto at den mest var laget på ert, og at vi konstaterte at vi kunne arrangere et treff, og heller lære av hverandre istedet for å spotte hverandre..

Menmen..den gang ei.

Hvordan ville du gått fram for å finne ut av dette da JanM. Måle meter, måle tempo, utholdenhet, spørrekonkurranse. Vi var vel også enige i at kasting handler om så mye. Det er til og med individuelle behov som trengs.

Dessuten var ikke problemstillingen å finne ut hvem som var best, eller hvilke 8 som var best. Det var hvilket generelt nivå nummer 100, 101, 102 hadde.

Bare for å nevne opprinnelsen så det ikke sklir ut i gjøre narr av hverandretråd ;D ;D

God jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste fluekasterne er KYSTFISKERENE!

På lengde enhånds er en god kystfisker selvsagt meget bra, bare tenk på vind, vading osv.

Jeg fisker bare med enhånds men jeg fisker også laks og brunørret. Ergo er jeg den allsidige kasteren og fiskeren.

Men mest av alt er jeg en rakker til å kaste i vind og trangt.  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt kast gir fisk. Et dårlig kast gir ikke fisk. Burde være ganske logisk når man snakker om fluekasting og fiske. Det hjelper ikke en døyt å si at man kan få fisk på et dårlig kast. Det var et godt kast ellers hadde det ikke blitt noe. Basta! Fisken bryr seg nemlig mindre enn null om hvor fint kastet så ut for oss. Eller er det noen av dere som har fått fisk fordi den syntes dere hadde så nydelig og trang bukt?  :P

HER tror jeg du er inne på essensen, Baetrix (om ikke 8 forumbrukere i aquavita- rus kaster seg på tråden her og hamrer løs fordi de misforstår det du mener med godt/ dårlig kast da  ;D )

F.eks et dårlig vannkast på 20 meter ut i strømmen der man ikke får til dragfri flyt på dunen - og den blir refusert - kontra et godt kast på 20 meter med mending, reach eller hva, der man konsekvent får til perfekt presentasjon. Eller disse eksemplene på 5 meter kast for den del.

Ellers så kan det jo hende at Marbakken er inne på noe her da når han snakker om lengdekasting og kystfiske. Men når vi snakker lengder så er vel kanskje det litt annet enn kasteferdigheter også da.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 grupper som deltar på fora som dette : ørretfiskere, laksefiskere og kastekastere (de som syntes det å kaste med fluestang er mer givende enn fiske).

Det eneste som til syvende og sist teller, uansett hvilken gruppe man tilhører, er å ha det gøy med det man driver med.

Og det kan man fint ha uten å være best i noe som helst  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vi skulle møte hverandre jeg, alle i denne tråden, ja, så kan vi vise hverandre hvem som har størst kasteferdigheter mener jeg.

Vi kan jo holde oss til 1-hånds.

Når alle er vurdert, og de 8 beste kåret, forteller de oss hvilken leir de befinner seg i.

Fra nett-teori til praksis med andre ord.

Den satt  :)

Jan.

Jeg trodde denne tråden skulle dø ut og bli glemt, etter at de fleste forsto at den mest var laget på ert, og at vi konstaterte at vi kunne arrangere et treff, og heller lære av hverandre istedet for å spotte hverandre..

Menmen..den gang ei.

Hvordan ville du gått fram for å finne ut av dette da JanM. Måle meter, måle tempo, utholdenhet, spørrekonkurranse. Vi var vel også enige i at kasting handler om så mye. Det er til og med individuelle behov som trengs.

Dessuten var ikke problemstillingen å finne ut hvem som var best, eller hvilke 8 som var best. Det var hvilket generelt nivå nummer 100, 101, 102 hadde.

Bare for å nevne opprinnelsen så det ikke sklir ut i gjøre narr av hverandretråd ;D ;D

God jul

Næmen, hallo her!

Dette var selvsagt spøkefullt sagt fra min side, haha.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edruelige gode svar her nå. Som nevnt i første innlegg. Dette er også noe det er umulig å enes om uansett.

Og som de siste bidragsyterne egentlig kansje sier. Det har heller overhodet ingen betydning. Hver enkelt må finne ut selv hvordan det står til med egne kasteferdigheter. Er de bra nok, kommer sansynligvis flere enn nok fisk på land som det er. Hvis man mener at dette er noe man bør prioritere hvis man skal bli flinkere i et av tusenvis av emner innen fiske, ja da får man bare trene mer på dette da.

Den beste treningen er uansett å fiske, fiske, fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...