Gå til innhold

Hvem har størst kastferdigheter?


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

  • Svar 161
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Kun de som fisker ofte blir gode fiskere, det er som et instrument eller fks geografikunnskaper.

Må vedlikeholdes. Jeg har normalt 3-7 fiskedager i uka. I sommer var det nesten hver dag.

Jeg bor meget heldig til, lakseelver, sjøørretfiske, alt innenfor Mandal by. Klimaet tilbyr også fluefiske hele året. Havabbor har jeg også i fjorden og den fisker jeg før og etter laksesesongen. Alt i alt er fluekastets kvalitet i sammenheng med om det gir fangst. Og  heldigvis er det ikke mulig å kjøpe deg til suksess. Det er og blir bohemens fortrinn!

Enten er man der eller så er man ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i alt. Men i tillegg er det jo selvsagt også her som i alt annet. Talent hjelper samme hvor mye bohem man er. Selv trener jeg myyye, men blir aldri annet en ok. Andre trener lite og er utrolig dyktige.

Akkurat som 60m løping. Trener man mye blir man bra. Har man talentet så går det fort! ;D ;D ;D ;D

Uansett: Den beste treningen er fiske, fiske, fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett: Den beste treningen er fiske, fiske, fiske

For å bli god til å kaste må man kaste, kaste og kaste. Klart fisking hjelper til å bli en bedre fisker og en bedre kaster, men jeg mener nå at det må rein kastetrening til for virkelig å forbedre sin kaste teknikk. Det mest effektive er nok å trene konkret på noen få tekniske detaljer om gangen, men det er jo mye gøyere å bare stå å leke eller denge lina så langt man klarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for meg to ting som er sentralt.

Kunne nå dit man vil med flua(krever ferdigheter på det tekniske)

Og å fiske effektivt(krever kunnskap om fisken og byttedyr, det være insekter eller fisk)

Som regel er punkt to det som gir meg mest, men jeg legger ikke skjul på kastegleden heller.

Når kasting og fisking smeltes sammen i vakre omgivelser er det liten vits i lange analyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er konklusjonen? At laksefiskere er bedre kastere, men ørretfiskere er bedre fiskere?

Men som Beatrix sa så er et 'godt' kast et kast som fanger fisk. Ergo må jo ørretfiskere være bedre kastere, siden de får mere fisk??  :D

Så da er min konklusjon at ørretfiskere har flere vellykkede kast (= fisk på kroken) enn laksefiskere. Ergo er de (vi) bedre kastere!  ;D

(Jørn, hadde jeg hatt flaks så kunne jeg blitt i Norge..  ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i alt. Men i tillegg er det jo selvsagt også her som i alt annet. Talent hjelper samme hvor mye bohem man er. Selv trener jeg myyye, men blir aldri annet en ok. Andre trener lite og er utrolig dyktige.

Akkurat som 60m løping. Trener man mye blir man bra. Har man talentet så går det fort! ;D ;D ;D ;D

Uansett: Den beste treningen er fiske, fiske, fiske

Mye metaforer her nå. Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg er ganske allright på 60 meteren  :rolleyes:

RolfjF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er konklusjonen? At laksefiskere er bedre kastere, men ørretfiskere er bedre fiskere?

Men som Beatrix sa så er et 'godt' kast et kast som fanger fisk. Ergo må jo ørretfiskere være bedre kastere, siden de får mere fisk??   :D

Så da er min konklusjon at ørretfiskere har flere vellykkede kast (= fisk på kroken) enn laksefiskere. Ergo er de (vi) bedre kastere!  ;D

(Jørn, hadde jeg hatt flaks så kunne jeg blitt i Norge..  ;D)

Folk klør fremdeles i fingrene etter å konkludere skjønner jeg ;D ;D Tore - slike konklusjoner er lette å forme vetdu, så jeg vil komme med en jeg også.

Ørretfiskere med brukernavn på fluefiskesiden er bedre kastere enn laksefiskere med brukernavn på en konkurrerende side ;D ;D

(Da gjenstår det bare å kjøre samme diskusjonen i gang på den siden, og se om resultatet blir det samme - kan noen med brukernavn der gjøre det? ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt alvorlig så handler dette langt mer om personer enn hvilken fiskeform de bedriver. Blir litt selvsagt dette, men det finnes laksefiskere, ørretfiskere og kystfiskere som har drevet med fluefiske lenge og mye uten å bli noen kastekanoner av den grunn. Hvem som fisker mest har dermed lite med saken å gjøre siden det er langt viktigere hvilken tilnærming man har til fluekastet. En kastefeil blir ikke mindre av at man gjør den ofte.

Våger derfor påstanden at det handler om tilnærmingen til selve fluekastet. Man må ville bli god! Uten vilje til å forbedre teknikk og bevisst trening/fokus på svakheter og feil blir man aldri god, enten man er laksefisker eller ørretfisker. Dette gjelder her som for alle andre tekniske ferdigheter vi kan tenke oss. Selvfølgelig er det riktig som du sier Bjørnar at talent har mye å si, og et godt fluekast kommer lettere til enkelte enn til andre. Det handler mest av alt om fokus og vilje og det og aldri bli helt fornøyd med egne prestasjoner. Man skal ergre seg litt over de fiskene man ikke nådde rett og slett på grunn av manglende kasteferdigheter. Plage seg selv litegrann når man ser andre gjøre ting med fluestanga man selv ikke mestrer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å konkludere litt da, jeg tror variererte fiskere som både mestrer ørret laks og mere til er de beste fiskerne og kasterne. Hvis kast som gir fisk er mer verd enn bare lengde og stil.

Jeg tror det er som alle andre hobbyer, noen har det og noen har det litt mindre. Sistnevnte kan ha en tendens til å fokusere mer på merker og pris og slikt. Av erfaring skriver jeg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt alvorlig så handler dette langt mer om personer enn hvilken fiskeform de bedriver. Blir litt selvsagt dette, men det finnes laksefiskere, ørretfiskere og kystfiskere som har drevet med fluefiske lenge og mye uten å bli noen kastekanoner av den grunn. Hvem som fisker mest har dermed lite med saken å gjøre siden det er langt viktigere hvilken tilnærming man har til fluekastet. En kastefeil blir ikke mindre av at man gjør den ofte.

Våger derfor påstanden at det handler om tilnærmingen til selve fluekastet. Man må ville bli god! Uten vilje til å forbedre teknikk og bevisst trening/fokus på svakheter og feil blir man aldri god, enten man er laksefisker eller ørretfisker. Dette gjelder her som for alle andre tekniske ferdigheter vi kan tenke oss. Selvfølgelig er det riktig som du sier Bjørnar at talent har mye å si, og et godt fluekast kommer lettere til enkelte enn til andre. Det handler mest av alt om fokus og vilje og det og aldri bli helt fornøyd med egne prestasjoner. Man skal ergre seg litt over de fiskene man ikke nådde rett og slett på grunn av manglende kasteferdigheter. Plage seg selv litegrann når man ser andre gjøre ting med fluestanga man selv ikke mestrer..

Det svaret var så fornuftig at det passer nesten ikke inn i tråden  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes kasteeksperter, og det det finnes fiskeeksperter. Jeg tror det handler om å forstå hvorfan man skal kaste i forhold til fiskesituasjonen. Særlig langt er ikke et fluekast uansett. Så å ha fokus på hvor man kaster og dyktighet med tanke på presentasjon er viktigere. Ikke minst hvor man befinner seg før man kaster. Hva hjelper det å kaste som en kjekkas om ikke du kommuniserer med vannet og hva det forteller deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enden av fortommen er hele verdensanskuelsen, ståpikkene blir til insektreplikaer. Duvende på yten som komplimenter og små dikt.

Vinden tar tak i linen, den hekter seg i en lettende nøkkerose som finner livsgrunnlag i en bakevje. Du vet at verden rundt deg zoomer inn på noe annet, noe mer direkte og berusende. Allikevel leker du langs denne åren av flytende vann, tenker at du er heldig som får være her mens blitsregnet tordner inn over hornhinnene til menneskene. Menneskene du ikke altid orker å være en del av, det kjøttfulle anspente muskulære stinkende selvopptatte faenskapet.

Derfor kaster du dette neonfargede stykket line ut på vannet som et forsøk på koble deg til noe annet, noe som lever utenfor deg selv og alt du vet og hører.

Monotonien i det kjedelige livet, lydene du vet kommer, barene som fylles opp av kåte gifte menn som sikler på jentene i punkkostymer. Tapeten som slites ned av sorger og kaffedamp, innkjørselen til huset som kjeder deg fordi du altid vet hvem som kommer på besøk eller hjem.

Minnene fra den gang du trodde på noe, et genuint savn, en lengsel så uoversiktelig men allikevel så helvetes sterk at du noen ganger tror du blir gal. Så gal at verden eksploderer, kometer faller ned i hodet på deg, eplet smaker fitter og hendene dine ser ut som klover. Klover du kyler inn i veggen så hardt i tanngarden din snur seg opp ned.

Derfor vil du tilbake til kastet, friheten innerst i hjertet. Bare det er godt nok i en oppløsningsfull tid.

Det er derfor kastet berger deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Skal vi ikke la denne tråden dø ut nå med osprey sin glimrende konklusjon...

Et fluekast er uansett perfekt når flua lander ytterst. :P>:(:-X :'( ;)

det er ikke slik alltid.......kurvekast vet du en av finessene som øretfiskeren oftere kan enn laksefiskeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en variant Staffan. Vi fisker oppstrøms, nedstrøms, under busken, til venstre og høyre osv...

Det er alltid en utfordring for ørretfiskeren.. Det er det sikkert for laksefiskeeren også.. jeg mente bare at vi aknsje ikke kunne konkludere. At Osprey sitt innlwgg kansje kunne være en grei koklusjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...