Gå til innhold

Tidenes beste ørretstang - en utfordring


flyalf

Anbefalte innlegg

På tide å komme from til tidenes beste ørretang. Jeg utfordrer dere til å liste opp dine top-3 valg gjennom de siste 50 årene  :o. Dersom det blir noen svar kan vi til slutt oppsummere Fluefiskesidens top-10 valg av ørretstenger stenger.

Her er forslag til regler:

- Skriv de du mener er tidenes 3 beste, både merke og modell

- Ingen nye stenger, dvs stenger som ble lansert i 2008 og 2009. Her leter vi etter historiens dom, og da har ikke nykommere fått vist hva de duger til  ;)

- Stenger eller taperinger skal være "vanlige". Dersom du har bygd din egen stang med en egen tapering så kan neppe mange nok andre si at dette er den beste.

- Skriv gjerne en kort tekst med begrunnelse

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 196
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

1. G`Loomis Streamdance GLX High Line Speed 590 - beste stanga jeg har holdt i

2. Sage XP 490 - prøvd denne noen ganger, og den er rå

3. Sage z-axis 490 - tror den kom i 07? Iallefall en av de bedre stengene jeg har prøvd

Nå har sikker mange prøvd flere stenger enn meg, men dette er nå mine favoritter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er fasiten  ;D:

1. Hardy Classic Smugler #5-6, 8'2 !/"', 7-delt (grafitt)

Den virkelige klassiske reisestanga som faktisk hadde bedre egenskaper enn de fleste 2-delte fra samme tid. Kanskje var årsaken spigot-holkene til Hardy som motvirket ovalisering? Stanga ble lagd tidlig på 80-tallet, og har siden vært i produksjon i ulike utgaver. Tung i forhold til dagens stenger, men det lages fortsatt ikke bedre reise-stenger enn dette. Med lær-kledd tube er man klar for det meste.

2. Vangen 603, #6, 9' , 2-delt (glassfiber)

Hvem har ikke startet sin karriere med denne. Datidens referanse innen fluestenger i en prisklasse som man hadde råd til. Stanga kom tidlig på 70-tallet, og hade en avansert holk som skulle medføre en jevn aksjon. I Norge var #7 da i de fleste kretser å regne som lett ørretklasse.

3. Scott G 8'8'' #5

En virkelig klassiker. Hva mer trenges å si?

Og de under som ikke nådde opp  :D:

- Orvis T3, mid-flex, #4, 9', 4-delt

Da Orvis kom med denne resinen (tatt fra Redington) hadde de virkelig et forsprang i forhold til andre. Selv nå lages det ikke bedre grafitt stenger, selv om de har blitt lettere. De fleste stengene i T3 serien er vellykkede. Tnek på på 9'#5 T-3 en som vant 5-er testen på lengde. Hvorfor lage nye stenger etter dette?

- Hardy Marvel #4, 7'11'', 4-delt Grafitt

Tidenes suverent beste grafitt ørretstang. Hardy på sitt beste med spigot holker og sliding ring snellefeste. En serie som ble lagd for Japen. Desverre ikke solgt i noe omfang i Norge - når derfor ikke opp til toppen selv om den ligger 5 hakk over alle andre

- Orvis Superfine 9' #4, 2-delt

Nærmest like klassisk som Scott G serien. Flott helaksjon

- Hørgård Lillemor

Den Klassiske Norske Cane Stanga  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du beste i forhold til de stengene som fantes når stangen var i salg, eller beste også i dag?

Selv er jeg av den oppfatning at verden utvikler seg, også når det kommer til fluestenger. Selv bambus stenger synes jeg er bedre i dag enn de var. Har prøvd mange gode stenger oppigjennom årene, og kunne helt klart fremdeles klart meg med noen av dem, men de stengene som lages i dag står ihvertfall ikke tilbake for historiske stenger etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Diamondback 2 delt trout 9 ft  #5

stenger fra Vidars Steimlers kolleksjon

Orvis Tippet 7,5 fot #3

Rackelhanen Kenneth Bostrøm  10,5 # 4-7

Don Phillip boron 8 ft # 4-5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...

Sage RPL 490-2 ble en gang faktisk kåret til verdens beste ørretstang  :).

Det blir litt som Oddbjørn sier dette. Jeg har noen stenger som jeg har et nostalgisk forhold til, men når de sammenlignes med dagens stenger kommer de ofte til kort.

Men hvis jeg måtte nevne 3:

SAGE SLT 590-4: En jevn og god allrounder

SAGE SP 590-2: Den stanga jeg angrer mest for at jeg solgte...

SAGE RPL 590-2: Stanga som kom til kort da den ble sammenlignet med en SLT. Men den var den første dyre stanga jeg kjøpte meg. Den var med meg på utrolig mange turer. Dagens VT2 er faktisk et lite hakk behageligere å kaste med.

Stenger som burde være med på lista, men som jeg ikke har "kjent" lenge nok:

Thomas & Thomas Helix 905-4: En av de mest lettkastede og beste fiskestenger jeg har prøvd.

Thomas & Thomas Paradigm 905-3: Medisin for sjelen som allikevel sparker når den må.

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest digg til nå:

1. SAGE 490 XP-4

2. Sage 590 XP-4

3. Streamstix Evolutionstix 590-5 (sterkt undervurdert stang!!)/SAGE Fli 490-4 (Fordekt XP til superpris).

Tror nok det er en god del stenger som kanskje hadde tatt en plass her, dyre som billige. Testet f.eks. Gloomis Max Glx i 5# og den var kanondeilig, men er vel for ny til å passe inn på denne listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du beste i forhold til de stengene som fantes når stangen var i salg, eller beste også i dag?

Selv er jeg av den oppfatning at verden utvikler seg, også når det kommer til fluestenger. Selv bambus stenger synes jeg er bedre i dag enn de var. Har prøvd mange gode stenger oppigjennom årene, og kunne helt klart fremdeles klart meg med noen av dem, men de stengene som lages i dag står ihvertfall ikke tilbake for historiske stenger etter min mening.

Helt opp til deg  ;D. Dette er jo litt historisk tillbakeblikk. Dersom du mener noen av nyere stenger av en eller annen grunn er bedre så si fra. For bambus er det kanskje bedre å snakke om taperinger enn produsenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Oddbjørn og Tore skriver. Dette blir ikke helt riktig.  Det er jo de stengene jeg fisker med nå jeg mener er best. Det er jo derfor jeg fisker med dem.  Setter derfor opp ei liste over stenger som har betydd mest for meg i mitt hjerte!

1) Hardy deluxe 8ft klasse 5

2) Hørgård lillemor

3) Den gamle grønne todelte guideline LPX 8ft #3

Akkurat no fisker jeg med den beste av alle. Den finnes ikke en gang enno ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favoritter.

1. G.Loomis Glx 1084 2-delt. Min beste fiskestang noensinne, litt tøff på tynne fortommer, men best som allround, og når det lille extra krevdes får å nå " den" uoppnålige langtunnafisken, men har mere glede av lavon jeg bytta'n i  nå  :rolleyes:

2. G.Loomis 904/3 Imx. Kosestanga i småelvene. (1084-4 imx var åsså god)

3. Sage 490 sp 2 delt.

4. Sage rpl(+, husker ikke, brun ;D) 590-4. Mulig noen retter meg her.

Trur Guideline Lpxe rs 3 delt kom før gitte årstall, så da nevner jeg like gjerne den som et lite "hvis". Da seff 905- 3 eller nå 4 delt , hvis jeg skulle velge en til "alt", ville den vært førstevalg.

Ops. holdt på glemme, bygd etter spesifikasjoner som angitt. Powell feather light 9`3'r. Off topic ,men........................................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, for en vanskelig tråd :)

Jeg har ikke lange fartstiden med mine grønne venner, men må likevel naturligvis nevne et par, som allround stenger. Og da er dem tanke om at de også skal takle tynne fortommer, fisken skal landes med stor ro i magen, og ikke minst; de skal presentere godt på mange forskjellige distanser.

#4;Winston BIIt 8'6 (Staff of Moses) Nyedelig små/medium elv stang. Ikke til de mest vindfulle dagene, men det går da bra da også med litt rytme i kroppen. En "lett" #4 stang (evt 9' utgaven som jeg bruker aller mest når jeg nymfer/tørt i kombi)

BIIMX #4 9' har jeg fått fisket for lite med, til at jeg kan mene noe mer enn; potensiale :) En "grov" #4

#5;Winston BIIt 9' og BIIx 9' (vanskelig å peke på hvilken som er "best") "Lette" #5 stenger.

Dette er NU, mulig det endrer seg over tid, mye behagelig ute å suser.

Så oppsummeringsmessig, hvis jeg fikk kun ha tre stenger til alt mitt ørretfiske over hele verden:

#4 BIIt 8'6 (lett og delikat tørrfluestang, kaster også en nymfe eller to, men liker litt lengre stang da.

#5 BIIx 9'  (Raskere enn "BIIt", men likefullt mer enn nok flex for fortomsbeskyttende egenskaper, samt ikke for flat i toppen til å mestre enklelt arbeid med å vippe nymfer og lang fortom oppstrøms. Også deilig distansesus med rett line på) "Tørrfluelandet" stang de lux ;)

#6 BIIx 9' ( den geniale stangen som er i grenseland mellom sekser og femmer....som mange av de andre stengene nevnt av andre ser jeg....

Alt muligstang- Flyt og synkeline stang, en "NZ stang"/"fjellstang" a la LT5 #5.

Kaster som en drøm, en NZ stang) Masse fortomsbeskyttende egenskaper. Bedre enn min gamle SAge SP #5 2-delte, som jeg dessverre solgte for noen år siden.

HAdde jeg fått lov å ta med siste ankomne stang, fra iår, så hadde nok #5 BIIMX 9'6 sloss om den siste

Flyt/synkeline ørretstang plassen.

Håper dette var kort og berikende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat no fisker jeg med den beste av alle. Den finnes ikke en gang enno ;)

Siden du er sponset av Guideline, så må det vel være Guideline, da?  ;D

Mine beste

Jeg husker jeg synes Sage SP590 var konge i sin tid.

Ellers er har vel Loop GreyLine 590 gått inn i historien som en av de aller aller beste.

Den beste fluestanga mi er den jeg bruker akkurat nå, en 4'er. Den finnes  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm vanskelig  :rolleyes:

Sage SP 490-3

Sage RPL 490-2 Denne ble som Tore sier kåret årets stang...mener det var 1994.

T&T Paradigm 8'6", #3, 3-delt

Dette blir kanskje ikke de beste eller de mest brukte av mine stenger, men synes disse ha mest sjel og finner det vanskelig å rangere disse.

Har også lyst til å nevne G.Loomis IMX 490-2 det var nemlig også en av de "gildere" stengene jeg har hatt.

Rolf J.F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

1. Diamondback Classic Trout 8,6´#4

2. McFarland fiberglass - spruce creek presentation grade 8,3´#4

3. True Arc - the dry fly 8´#4/5 (Canestang fra Vidar Steimler productions)

Dette enderer seg i takt med tiden :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har vært inne med min kåring, må jeg bare få nevne følgende.

Når jeg var liten...det er lenge siden det! Jeg var i besittelde av en Hårgård Brownick #5 den gangen. Ei glassfiberraie som ikke var egnet til mye annet en blomsterpinne spør du meg!

Da fikk jeg prøve en stang av min kompis. Det var ei Tjøstheimstang. Hvit glassfiberstang med røde (lilla?) surringer. Det øyeblikket var den største ahaopplevelsen jeg noensinne har opplevd med fluestang. Den stanga var så "akutt" behagelig. Den ga meg alt jeg ønsket...glemmer det aldri.

Hvis noen har ei slik, ønsker jeg å kjøpe den, evnt bytte med noe annet. Glemmer aldri den følelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...