Gå til innhold

Tidenes beste ørretstang - en utfordring


flyalf

Anbefalte innlegg

Noen som husker Orivs Limestone 8´6 #6..?

Hørte av en hyggelig kar på Lillestrøm at dette i sin tid visstnok var verdens mest solgte,

men om det er den "beste" blr vel en mer subjektiv vurdering...

Jeg brukte den i hvert fall i 20 år...til allt fra små Caenis imitasjoner til lett tubefluefiske etter smålaks...

og var ikke veldig happy da den landa i eikene på sykkelen min...

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 196
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har ikke lange fartstiden med mine grønne venner

....? Hvilken planet er de fra? Disse såkalte vennene dine?

Sorry for å være uklar:

De er fra planeten "Boron" og besøker jordkloden med sitt romskip, bedre kjent som R.L Winston :D, og har gjennomgående "grønn" finnish/Greensticks

Skal ikke være katrgorisk å si at de er det eneste jeg kan bruke, selvsagt ikke. Men av tre ørretstenger så føler jeg at jeg ikke ville vært uten dem i arsenalet. Ikke nå som jeg har blitt kjent med dem.

Men det finnes selvsagt andre gode produkter blant de øvrige 35-40 stengene som står å henger med leppa i boden :)

Kan jeg bruke anledningen til å si jeg glemte èn vesentlig sak: ser folk nevner #3 stenger også...jeg har mange som jeg ikke vil kategorisere som annet enn "småelv" stenger eller spesial nymfestenger.

Har likevel denne, som skiller seg ut fordi den er en sann fryd i små trange forhold, men samtidig sammen med Highwater linen faktisk kaster langt ved behov....den blander seg egentlig litt borti den lette #4 stangen jeg først nevnte i Winston BIIt #4 8'6 (staff og Moses).

Stangen jeg snakker om er den litt raskere modellen, Winston BIIx #3 8'6.....forhåpentligvis for noen av dere prøve denne på innendørs kastetrening iløpet av vinteren, sammen med min favoritt line til stangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hakke peiling, send en mail til Winston....kan ikke du finne ut av det for meg? :)

PS: egentlig bryr jeg meg lite om hva de er laget av...bare det funker. Hadde det vært glass og gitt meg samme opplevelse så hadde jeg heller ikke brydd meg. :)

Tviler vel på at det gir spesiell aksjon, for det er jo så mange forskjellige aksjoner å hente hos fabrikanten.

Så noe "EGEN" Winston aksjon vil vel jeg ikke si at jeg kjenner.

Men gode vibrasjoner i kroppen får jo jeg bare jeg tar stangen ut av tuben...ikke alle, men føler jeg har funnet ting som passer som hånd i hanske til forskjellige situasjoner, og bra er det for meg :) og de mange andre som sier det samme.

Skulle egentlig hatt lyst på å prøve mer tradisjonell stang som i WT. Men den er tredelt og jeg har liksom ikke blitt helt overbevist, da jeg ser mange som kjenner Winston sine eldre utgaver (som fortsatt produseres :)) anbefaler stanglengder som 8' #4 o.l. Jeg liker lengre stenger, viser det seg. Men ha ikke prøvd annet enn 8' stang fra Winston enn #3 8' BIIt (morsom nok den), kanskje jeg har mistet noe der?

Føler likevel at BoronII seriene deres gir meg det jeg vil ha...foreløpig.

Hva pokker, skal jeg bare hoppe i det Staffan og bestille meg en Wt #4 8' eller noe slikt???

Men hva henter jeg på det? Allsidighet-neppe, good feel til tørrfluefiske- kanskje....men det har jeg jo i de som jeg nevnte, og da kan det kanskje bare være som det er? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig! Boronen i Winstonstengene, er det for å gi stanga en anderledes aksjon eller er det for forsterking??

Da boron kom for noen år siden(er,e 20 år siden eller no sånt,og visstnok utvunnet av et såpestoff,rett meg hvis det er feil 8) ),var vel det for å lage enda lettere og tynnere stenger enn det til da var mulig å lage i karbon.Vet ikke hvilken blanding som ble brukt dengang.De ble omtalt som skjøre.

Så hørte ihverfall ikke jeg noe mer om boron,og jeg trodde det bare hadde vært en flopp som ble borte igjen,helt til jeg,en vakker julihelg,traff Stig med en stabel oppe i Eksingedalen.

Fikk prøve litt,og det var nydelige stenger,ingen tvil om det.

Men,har jeg noen? ;D Ikke enda,får se,skal vel prøve fler.

Er vel ikke så opptatt av stenger,selv om jeg både har eid og fått prøve mye bra,og rart.Er mer opptatt av gode snører. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

http://fiberglass-fly-rods.pbworks.com/Silaflex

Meg bekjent så er det ikke laget av et såpe stoff men et stoff som også finnes i såpe / vaskepulver

Boron stengene tl phillips var spinnet ruen tynn pianostreng........så tidelig som -71 altså snart 40 år siden

I flugfiske i norden var det tidelig på 80 tallet en artikkel om Don Phillips stenger, så dersom noen har dette bladet hadde detvært trivelig med en liten scanning!!

http://www.bestflyrods.com/history-of-fly-rods/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://fiberglass-fly-rods.pbworks.com/Silaflex

Meg bekjent så er det ikke laget av et såpe stoff men et stoff som også finnes i såpe / vaskepulver

Boron stengene tl phillips var spinnet ruen tynn pianostreng........så tidelig som -71 altså snart 40 år siden

I flugfiske i norden var det tidelig på 80 tallet en artikkel om Don Phillips stenger, så dersom noen har dette bladet hadde detvært trivelig med en liten scanning!!

http://www.bestflyrods.com/history-of-fly-rods/

Der ser du:Årene går. ;)

Hadde jo alle disse bladene.Fra nr 1 første året.Så måtte jeg ta en beslutning,og jeg hadde ingen å gi dem til,så de har nok blitt fjernvarme et sted.

Men takk for at du fikk ryddet i min noe begrensede hukommelse.

Og spørsmålet gjaldt jo Winston-stenger.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

1.

I sommer prøvde jeg ei Fenwick HMG 1978 modell.

Denne må ikke glemmes. Den første High modulus graphite (HMG) stanga.

Utrolig nok, første innskytelse når jeg testa den, "Det har egentlig ikke skjedd mye på over 30 år !"

2.

Ellers må Sage RPL 490-2 støttes. Min første dyre fluestang. en ut av kroppen-opplevelse å kaste med for 20 år siden.

3.

Ellers vil jeg nevne Scott G-serien. Scott var trofast mot den "ekte fiskestanga" da modulus-hysteriet raste som verst. (Ref megapixel-hysteriet...) Scott "skrøt" av den gangen at de ikke brukte høymoduls grafitt, de mente at det ikke hadde noe i en FISKE-stang å gjøre, Da er du eplekjekk ! Og jeg beundra de for det..

Desverre solgte de rompa si i 1994 og gikk kommers. (Men bevares nydelige stenger enda)

3.

Til slutt Winston winston winston...

Jeg sto å beundra winstonstengene på "Lennart Bergquist fluefiske" for 15-20 år siden, men ingen ville kjøpe de, inkludert meg..  Det endte med at innehaverne (Jarle og Bjørnar) dumpa de med masse rabatt. Synd og skam, men jeg visste ikke bedre den gangen.

Men de grønne lekkerbiskner tente en gnist som jeg enda ikke har gjennomført.

(I år håper jeg å kjøpe en Boron 'IIt !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scott G 844/5 mmmmmmmm helt suveren, har gått Scottløypa litt feil vei kansje. startet med V2 så E2 så S4 så G2 og nå endelig den orginale Ørret stangen G!!!!! sier vel ikke rent lite at de har den igjen på programmet for 2010.

Winston WT er også høyt på lista.

Og så går jeg med et ønske om en Winston DL, har ikke prøvd men den snakkes varmt om i visse kretser.

Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZXL#4 med S sense snøre er min desiderte favoritt når det kommer til carbon :)

Steimleren men er jeg også veldig glad i, og med en lekker Ari1 snelle i gull, så er dette bare vakkert :)

Har ikke testa så mange stenger, og har ikke peiling. Men når jeg nå har funnes to perfekte comboer til MITT fiske, så gidder jeg heller ikke å leite. Da bruker jeg heller tiden til å fange ørret på tørrflue. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk den boka av DOUG SWISHER.. snakka til og med med mannen. burkheimer og jeg har hatt mange samtaler om slikt..han har også brukt det..

det som skjedde med boronen, var at fenwick som lagde boron stenger, fikk konkurranse fra dårlige østen boron stenger som etterhvert ødla hele markedet

fortsatt er endel av disse tidlige fenwick stengen i bruk bla til utleie saltvann..de var visst otrolig sterke.

boron er vanskeligere å jobbe med.. fibrene kan løsne fra resinen og da bryter på en måte hele strukturen i stanga sammen..boron har vel en modulus på 60mil psi mere jeg å huske....boronfibre  skal visstnok ha et bedre forhold mellom stretch og compression enn carbon...jeg har kasta med noen boron stenger og hadde winston BL3 en rå stang jeg ikke skulle ha solgt..den hadde boron i nederste ledd...nesten MASSIV!! du kunne se små metalliske prikker som var THE BORON!!! ". ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det har egentlig ikke skjedd mye på over 30 år !"

Enig, det har ikke skjedd særlig mye. Etter 20 år er det eneste som står igjen som en forbedring de pustene vaderne. Kan kaste med stenger jeg hadde for 20 år siden, og det er forbausende hvor lite det har forandret seg i forhold til dagens stenger. Er det en forskjell, så er det at det har kommet mye mer av det samme, bare se på snørejungelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

"Det har egentlig ikke skjedd mye på over 30 år !"

Enig, det har ikke skjedd særlig mye. Etter 20 år er det eneste som står igjen som en forbedring de pustene vaderne. Kan kaste med stenger jeg hadde for 20 år siden, og det er forbausende hvor lite det har forandret seg i forhold til dagens stenger. Er det en forskjell, så er det at det har kommet mye mer av det samme, bare se på snørejungelen.

Så sant så sant.

Og nå er ringen snart sluttet ved at bambus og glassfiberstenger er på moten.

Ja ja sånn er det jo i moteverden, og vi lar oss villig bedra ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Er vel bare en "hype" fordi det er vanskelig å lage nye variasjoner med karbon hele tia :) Jeg bytter IKKE tilbake til "gammel" teknologi. Unntaket måtte i såfall være en skikkelig god splitcane..

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...