Gå til innhold

Tidenes beste ørretstang - en utfordring


flyalf

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke lange fartstiden med mine grønne venner

....? Hvilken planet er de fra? Disse såkalte vennene dine?

Sorry for å være uklar:

De er fra planeten "Boron" og besøker jordkloden med sitt romskip, bedre kjent som R.L Winston :D, og har gjennomgående "grønn" finnish/Greensticks

Skal ikke være katrgorisk å si at de er det eneste jeg kan bruke, selvsagt ikke. Men av tre ørretstenger så føler jeg at jeg ikke ville vært uten dem i arsenalet. Ikke nå som jeg har blitt kjent med dem.

Men det finnes selvsagt andre gode produkter blant de øvrige 35-40 stengene som står å henger med leppa i boden :)

Kan jeg bruke anledningen til å si jeg glemte èn vesentlig sak: ser folk nevner #3 stenger også...jeg har mange som jeg ikke vil kategorisere som annet enn "småelv" stenger eller spesial nymfestenger.

Har likevel denne, som skiller seg ut fordi den er en sann fryd i små trange forhold, men samtidig sammen med Highwater linen faktisk kaster langt ved behov....den blander seg egentlig litt borti den lette #4 stangen jeg først nevnte i Winston BIIt #4 8'6 (staff og Moses).

Stangen jeg snakker om er den litt raskere modellen, Winston BIIx #3 8'6.....forhåpentligvis for noen av dere prøve denne på innendørs kastetrening iløpet av vinteren, sammen med min favoritt line til stangen :)

Klarer bare ikke å dy meg, og må kommentere. Når du snakker om grønne venner så tenker jeg straks på grønne menn, og må selvfølgelig ut med sleivkjeften ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 196
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mine favoritter.

4. Sage rpl(+, husker ikke, brun ;D) 590-4. Mulig noen retter meg her.

Ai ai Robban du er inne på noe her  :) Min alltimer er RPL+ 490-2 kanonstang :)

Utvilsom en knallstang, bruker mine #3 og #5 RPL+ til det meste av ørretfiske jeg driver med .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble anbefalt Scott G2 av gutta på Jarle&Bjørnar. De hadde ikke solgt noe som var mye bedre. Jeg valgte likevel å kjøpe S4 på anbefaling av min nabo, trolig landets mest erfarne fluefisker. Det var en kanonstang, men litt for brå for min noe begrensede teknikk. Solgte den her på forumet i går og satser nå på en G2. Merkelig at ikke flere har nevnt disse i denne tråden. Er de for nye? Kan umulig bli så mye bedre enn disse to Scott-stengene... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble anbefalt Scott G2 av gutta på Jarle&Bjørnar. De hadde ikke solgt noe som var mye bedre. Jeg valgte likevel å kjøpe S4 på anbefaling av min nabo, trolig landets mest erfarne fluefisker. Det var en kanonstang, men litt for brå for min noe begrensede teknikk. Solgte den her på forumet i går og satser nå på en G2. Merkelig at ikke flere har nevnt disse i denne tråden. Er de for nye? Kan umulig bli så mye bedre enn disse to Scott-stengene... ;)

Hva man liker av S4 og G2 går mest på smak og behag. Ingen tvil om at dette er fluestenger av ypperste klasse begge to, men nå er det vel ikke helt tilfeldig at din omtalte nabo anbefaler stenger fra Scott segmentet. Han er vel ikke helt uhildet om jeg leser riktig mellom linjene hvem du sikter til  ;D.

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble anbefalt Scott G2 av gutta på Jarle&Bjørnar. De hadde ikke solgt noe som var mye bedre. Jeg valgte likevel å kjøpe S4 på anbefaling av min nabo, trolig landets mest erfarne fluefisker. Det var en kanonstang, men litt for brå for min noe begrensede teknikk. Solgte den her på forumet i går og satser nå på en G2. Merkelig at ikke flere har nevnt disse i denne tråden. Er de for nye? Kan umulig bli så mye bedre enn disse to Scott-stengene... ;)

Du finner ikke bedre kvalitet enn topp-seriene til Scott  :)

Jeg trivdes med G2, men siden jeg har en tendens til å foretrekke litt kjappere stenger, er det nå S4 som er mitt førstevalg blandt Scott-stengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble anbefalt Scott G2 av gutta på Jarle&Bjørnar. De hadde ikke solgt noe som var mye bedre. Jeg valgte likevel å kjøpe S4 på anbefaling av min nabo, trolig landets mest erfarne fluefisker. Det var en kanonstang, men litt for brå for min noe begrensede teknikk. Solgte den her på forumet i går og satser nå på en G2. Merkelig at ikke flere har nevnt disse i denne tråden. Er de for nye? Kan umulig bli så mye bedre enn disse to Scott-stengene... ;)

Du finner ikke bedre kvalitet enn topp-seriene til Scott  :)

Jeg trivdes med G2, men siden jeg har en tendens til å foretrekke litt kjappere stenger, er det nå S4 som er mitt førstevalg blandt Scott-stengene.

Nja...er vel en god del merker som har langt bedre finish enn Scott.

Scott er jo heller ikke noe bedre enn de fleste av andre High-end merker.

Handler KUN om følelser dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble anbefalt Scott G2 av gutta på Jarle&Bjørnar. De hadde ikke solgt noe som var mye bedre. Jeg valgte likevel å kjøpe S4 på anbefaling av min nabo, trolig landets mest erfarne fluefisker. Det var en kanonstang, men litt for brå for min noe begrensede teknikk. Solgte den her på forumet i går og satser nå på en G2. Merkelig at ikke flere har nevnt disse i denne tråden. Er de for nye? Kan umulig bli så mye bedre enn disse to Scott-stengene... ;)

Du finner ikke bedre kvalitet enn topp-seriene til Scott  :)

Jeg trivdes med G2, men siden jeg har en tendens til å foretrekke litt kjappere stenger, er det nå S4 som er mitt førstevalg blandt Scott-stengene.

Jeg har gått motsatt vei. Hadde først en #4 Scott med medium aksjon, husker ikke hva den het, men kostet rundt kr1800.- hos J&B. Gikk via en Vison Gt-four til en Scott S4. Den ble litt for rask, eller rettere sagt brå. Klarte ikke få til presentasjonene bra nok. Derfor har jeg nå valgt G2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja...er vel en god del merker som har langt bedre finish enn Scott.

Scott er jo heller ikke noe bedre enn de fleste av andre High-end merker.

Handler KUN om følelser dette her.

Når det gjelder finish . . . Nja, hvem skulle det være . . . T&T er de eneste jeg kan komme på.

Neida, Scott er hverken bedre eller dårligere enn andre high-end merker, vil jeg tro  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

Nja...er vel en god del merker som har langt bedre finish enn Scott.

Scott er jo heller ikke noe bedre enn de fleste av andre High-end merker.

Handler KUN om følelser dette her.

å da tenker du på hvilke merker? som har mye bedre finish en scott. det er vel en ting som kommer spesiellt frem under tester i all slags magasiner her til lands, scott finishen.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja...er vel en god del merker som har langt bedre finish enn Scott.

Scott er jo heller ikke noe bedre enn de fleste av andre High-end merker.

Handler KUN om følelser dette her.

å da tenker du på hvilke merker? som har mye bedre finish en scott. det er vel en ting som kommer spesiellt frem under tester i all slags magasiner her til lands, scott finishen.

bent

Winston som her nevnes ja. Utrolig mye bedre finish faktisk.

Toppserien til St.Croix

T&T

Har mange Scott stenger selv. Bla. to av den tidligere toppserien til Scott, SES. Dette er den dyreste stanga Scott noen gang har laget med en pris på 750 USD.

På begge disse har det faktisk vært slurv både her og der.

Hadde også en S3 med dårlig kork, og sprekk i treinnlegget.

En av mine favorittstenger er bare så det er sagt Scott STS. Dette var da den kjappeste stanga til Scott, og den har heller ikke særlig spenstig finish. MEN, utrolig bra er den.

Nei, kjøp den en Winston så får du oppleve finish :D

Litt for mye følelser rundt en del merker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår dette rundt finnish... Greit nok hvis det dreier seg om hvor bra snellefeste, kork, ringer etc er, men hvis det dreier seg om hvor fin stanga ser ut er jeg ikke helt med. Er vel ikke om å gjøre å ha den peneste stanga? Da blir jo ikke fluestanga noe annet enn en penisforlenger  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det bør jo være følgende kriterier

kvalitet på materialene som kork snellefestet + ringene og selvsagt blanken det er bygget på.

så er det håndtverksmessige for om dette skal sitte sammen eller ei og hvordan det er hjort.

er ser man eksempel på akkurat nok stanglakk, her altfor mye unødvendig vakt vekt!

[attachimg=1]

post-0-13949870705139_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår dette rundt finnish... Greit nok hvis det dreier seg om hvor bra snellefeste, kork, ringer etc er, men hvis det dreier seg om hvor fin stanga ser ut er jeg ikke helt med. Er vel ikke om å gjøre å ha den peneste stanga? Da blir jo ikke fluestanga noe annet enn en penisforlenger  :D

Satt litt på spissen, så kan man jo si at alle som kjøper stenger som er dyrere enn 1.500,- kjøper seg penisforlengere! Jepp, jeg er selv en av disse!  ;) Ved å kjøpe dyrere stenger kaster vi ikke det spøtt lengre, ikke mer presist og vi får ikke mer fisk! Hvorfor gjør vi det allikevel? Vi må jo egentlig være ganske hjernevaskede hele bunten!

For min egen del er det første argumentet jeg kommer på: eierglede! Det gir meg en liten barnslig glede hver gang jeg tar fram og setter sammen en pen stang. Som småbarnsfar med 3 små, så kommer jeg meg ikke så ofte ut på fisketur som jeg gjerne kunne ønsket. En pen, litt eksklusiv, stang bidrar til å gi meg litt mer høytidsfølelse når jeg endelig er på tur.

Irrasjonelt?

- Ja!

Jålete?

- Definitivt!

Men jeg kommer nok til å fortsette å titte på den øverste hyllen i godteributikken, selv om jeg ikke har noen illusjoner om at jeg får noe mer i rå ytelse ved å velge den dyreste stangen!

Jeg tror ikke jeg er alene om å ha det slik. Ikke rart mange av oss sliter litt på hjemmebane med å forklare hva som egentlig rører seg i toppetasjen vår.  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår dette rundt finnish... Greit nok hvis det dreier seg om hvor bra snellefeste, kork, ringer etc er, men hvis det dreier seg om hvor fin stanga ser ut er jeg ikke helt med. Er vel ikke om å gjøre å ha den peneste stanga? Da blir jo ikke fluestanga noe annet enn en penisforlenger  :D

Satt litt på spissen, så kan man jo si at alle som kjøper stenger som er dyrere enn 1.500,- kjøper seg penisforlengere! Jepp, jeg er selv en av disse!  ;) Ved å kjøpe dyrere stenger kaster vi ikke det spøtt lengre, ikke mer presist og vi får ikke mer fisk! Hvorfor gjør vi det allikevel? Vi må jo egentlig være ganske hjernevaskede hele bunten!

For min egen del er det første argumentet jeg kommer på: eierglede! Det gir meg en liten barnslig glede hver gang jeg tar fram og setter sammen en pen stang. Som småbarnsfar med 3 små, så kommer jeg meg ikke så ofte ut på fisketur som jeg gjerne kunne ønsket. En pen, litt eksklusiv, stang bidrar til å gi meg litt mer høytidsfølelse når jeg endelig er på tur.

Irrasjonelt?

- Ja!

Jålete?

- Definitivt!

Men jeg kommer nok til å fortsette å titte på den øverste hyllen i godteributikken, selv om jeg ikke har noen illusjoner om at jeg får noe mer i rå ytelse ved å velge den dyreste stangen!

Jeg tror ikke jeg er alene om å ha det slik. Ikke rart mange av oss sliter litt på hjemmebane med å forklare hva som egentlig rører seg i toppetasjen vår.  ;D ;D

Er helt enig i dette. Hadde en vision GT-four(anbefalt av sjefen for denne nettsiden) som jeg var veldig godt fornøyd med. Men så flyttet en slektning av meg til USA og dermed åpnet det seg en ny verden. En eksklusiv stang til 6000kr her hjemme kan jeg hente for halvparten over there. Derfor solgte jeg GT-four og brukte pengene til å oppgraderte meg til Scott S4 og nå G2(S4 solgt). Tviler sterkt på at jeg hadde klart å rettferdiggjort for kone(og tre barn) at jeg skulle kjøpt meg stang til 6000kr.

Men jeg mener fortsatt at jeg ikke er så opptatt av hvordan den ser ut(da burde jeg jo i følge dette forumet ikke ha kjøpt Scott :D). For meg er det følelsen av å eie en så bra stang som er viktigst. Jeg mener også at jeg merket betraktelig forskjell i bruk med disse stengene. Og ja, jeg føler meg ekslusiv selv om mine enkle fiskekompiser ikke aner hvor mye stanga koster, eller hvorfor  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finish ja... Toppmerkene har ofte større variasjoner enn folk flest er klar over. Av de mest kjente synes jeg T&T og Winston gjør best arbeid. Hvis Burkheimer er store nok til å være i samme selskap vil jeg sette dem over disse igjen (selv om noen estetikere misliker burl-ringene...). Under der ville jeg satt Sage og Scott, og under der igjen G. Loomis og St Croix (jeg synes ikke St. Croix er på høyde med de beste. Har hatt både Ultra Legend og Elite). T&T får ekstra poeng for å produsere sine egne komponenter  ;).

Aller best er selvfølgelig custom byggerne. Epoxy som er rett, ikke tønneformet, og som er heeelt dønn rett i forhold til surringene. De har også renere avslutninger på pyntesurringene. Hos de beste er de nærmest usynlige.

Ellers så har de beste produsentene i Østen faktisk blitt flinkere enn mange av de store. Jeg har stenger produsert i Kina og Korea som har bedre håndtverk enn noen av Sage stengene mine. Og langt bedre enn Streamdance'n min.

Ellers så tror jeg at uttrykket 'penisforlenger' blir feil innen en så sær og lite maskulin "hobby" som fluefiske  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finish ja... Toppmerkene har ofte større variasjoner enn folk flest er klar over. Av de mest kjente synes jeg T&T og Winston gjør best arbeid. Hvis Burkheimer er store nok til å være i samme selskap vil jeg sette dem over disse igjen (selv om noen estetikere misliker burl-ringene...). Under der ville jeg satt Sage og Scott, og under der igjen G. Loomis og St Croix (jeg synes ikke St. Croix er på høyde med de beste. Har hatt både Ultra Legend og Elite). T&T får ekstra poeng for å produsere sine egne komponenter  ;).

Hardy har vi jo helt glemt!  :o

Jeg har ikke eid eller kastet med en Hardystang på et par år, men Hardy synes jeg har pleid å holde samme fine finish som T&T og Winston. Holder de fremdeles samme klasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finish ja... Toppmerkene har ofte større variasjoner enn folk flest er klar over. Av de mest kjente synes jeg T&T og Winston gjør best arbeid. Hvis Burkheimer er store nok til å være i samme selskap vil jeg sette dem over disse igjen (selv om noen estetikere misliker burl-ringene...). Under der ville jeg satt Sage og Scott, og under der igjen G. Loomis og St Croix (jeg synes ikke St. Croix er på høyde med de beste. Har hatt både Ultra Legend og Elite). T&T får ekstra poeng for å produsere sine egne komponenter  ;).

Hardy har vi jo helt glemt!  :o

Jeg har ikke eid eller kastet med en Hardystang på et par år, men Hardy synes jeg har pleid å holde samme fine finish som T&T og Winston. Holder de fremdeles samme klasse?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

dette er noe av den beste finnishen!!!

[attachimg=1]

finere enn dem i samme gata iallefall

dette er vel ikke allemanseie staffan. bestiller du dette må du vel også betale deretter.ikke akkurat fabrikk bygde stenger alla scott,tt ,sage etc. bestiller man seg stenger hos småe amerikanske byggere, så får du kunstverk :D som de har nærsagt lagt sjela si i.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...