Gå til innhold

Tidenes beste ørretstang - en utfordring


flyalf

Anbefalte innlegg

  • Svar 196
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tom.

Ser at du har skjønt det!

Tror du bare skal bestille deg en åttefots sekskantet flammeherdet skjønnhet.

Da har du i tillegg til å velge noe estetisk, muligens også gått noe tilbake på ytelse.

Eller kanskje mer korrekt valg en annen form for ytelse....

Nydelig stang!  :) Pass bare på at Grunde ikke får lagt sine klamme hender på den, da ender det bare med at han knekker den eller glemmer den igjen på toget (det siste klarer han sikkert selv om det ikke er tog i Tromsø)!  ;D

Hvem er det som har bygd denne stangen for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatning at stenger til 5000kr + ikke er bedre fiskestenger enn mange man får til halve prisen.

Dermed får finish litt å si, når man først skal investere i dyr stang . . . Eierglede osv, som er nevnt her.

Er helt på linje med T.Larsen og Tmags . . .

Jeg har også sett custombygde stenger som overgår alt jeg har sett av fabrikkbygde stenger hva finish angår. Skal man imidlertid kjøpe ei slik stang så bør det være med tanke på at man skal ha den resten av livet, for man får, av en eller annen merkelig grunn, omtrent ikke solgt dem videre.

Burkheimer er så avgjort det nydeligste jeg har sett av fabrikkbygde graphite-stenger, om man kun skal legge vekt på finish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom.

Grunde er fryktelig lett å hjernevaske. Men denne gangen var det nok en eller annen tysker med høvel som lurte han.

Vi skal være glad vi ikke har skinner i Tromsø. Han har mer enn nok trøbbel med å komme seg hit med fly.

Det er sikkert forsikringspengene fra de forsvunnede tre, som gikk i den nye.

Er nok han derre kjeks og te sublende engelskmannen som har laget tidligere avbildet stang.

En 8,5 fot #5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det bør jo være følgende kriterier

kvalitet på materialene som kork snellefestet + ringene og selvsagt blanken det er bygget på.

så er det håndtverksmessige for om dette skal sitte sammen eller ei og hvordan det er hjort.

er ser man eksempel på akkurat nok stanglakk, her altfor mye unødvendig vakt vekt!

[attachimg=1]

Jeg er stum av begeistring hver gang noen markedsfører det vakreste på jord...takk igjen Staffan, ja jeg er enig...dette er unike flotte ting...litt lakk på surringene..men akkurat slik de har funnet at det skal være...nøye tilmålt.

Winston er finishmessig flott, men det bryr jeg meg mindre om...for det finnes stiligere "looker" ute..faktisk veldig mye pent produsert for norske og scandinaviske leverandører.

Men det er stangen som kaster linen jeg digger i mange av Winston stengene, i tillegg til at de ifølge tildigere stangutvikler er omtalt som; "beste ørretstenger...ever".

Han måtte dessverre "gi seg"...begynte surre egne stenger borti gata som du sier...men har ikke nådd helt frem med det.

Ifølge trofaste Winston brukere i årevis, så tyder ikke noe på at sweetgrass sakene helt har blitt slik hverken Sam eller "kundene" ønsket.

Winston sitter nok igjen med bedrifts"signaturen" etter at Sam'en sluttet.

men ikke alle er like gode for meg...kan ikke tenke meg å noen gang si på generelt grunnlag (og seriøst mene det) at "alle" stenger fra èn leverandør er absolutt best.

DA BER JEG OM AT FOLK IKKE SKAL TA MEG SERIØST :)

men nok om finsih....den beste må være Winston BIIx #6 9', akkurat nå....imorgen kanskje annet stemningsleie ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, jeg har bestilt egen bambusraie så Torbjørn trenger ikke å være redd ;)

Velkommen i klubben. Det følger vel også med blazer, six-pence og en liten hund med store ører? Hilken taper og lengde ble det til slutt? Uansett må det jo bi en forbedring for en som har måttet nøye seg med Sage så langt  ;D

Mulig jeg misforstår dette rundt finnish... Greit nok hvis det dreier seg om hvor bra snellefeste, kork, ringer etc er, men hvis det dreier seg om hvor fin stanga ser ut er jeg ikke helt med. Er vel ikke om å gjøre å ha den peneste stanga? Da blir jo ikke fluestanga noe annet enn en penisforlenger  :D

Satt litt på spissen, så kan man jo si at alle som kjøper stenger som er dyrere enn 1.500,- kjøper seg penisforlengere! Jepp, jeg er selv en av disse!  ;) Ved å kjøpe dyrere stenger kaster vi ikke det spøtt lengre, ikke mer presist og vi får ikke mer fisk! Hvorfor gjør vi det allikevel? Vi må jo egentlig være ganske hjernevaskede hele bunten!

Noen gjør det for å at stengene er noe man ønsker å ha med som mer enn rent forbruksmateriell. Ta fram en stang som koster under 1500 i dag 20 år senere så skal vi diskutere dette  :P

Hardy har vi jo helt glemt!  :o

Jeg har ikke eid eller kastet med en Hardystang på et par år, men Hardy synes jeg har pleid å holde samme fine finish som T&T og Winston. Holder de fremdeles samme klasse?

Ja, de nyere stengene mener jeg er i en klasse over USAnske. Med nyere mener jeg stenger fra 1970 og framover. De som nettopp har kommet, dvs fra ca 2003 og senere kjenner jeg for dårlig.

Husk at vi diskuterer "Tidenes beste" og da blir det litt meningsløst å ha et perspektiv på noen få måneder  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste stanga er ikke laget ennå. Så da blir det bare komisk å komme trekkende med gammelt skrammel og trestenger som "tidenes beste ørretstang". Å nevne den gamle Hardy smugleren som en kandidat vitner vel bare om en eller annen stygg genfeil  :o

Den beste stanga nå er såklart designet av verdens beste kaster og produsert av verdens beste kompositklingebygger Snakker da selvfølgelig om G-Loomis GLX Max Line Speed 9' kl. 5...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste stanga nå er såklart designet av verdens beste kaster og produsert av verdens beste kompositklingebygger Snakker da selvfølgelig om G-Loomis GLX Max Line Speed 9' kl. 5...

Denne stanga ville faktisk kommet inn på min topp 3 over tidenes verste ørretstang.

Makan til ufølsom og kjip kjepp skal man lete lenge etter. En stakkars faen må jo bruke 53 luftkast for å få klumpen utenfor tuppringen. Først da begynner nemlig kosteskaftet å jobbe.

Det var selvfølgelig også litt synd at den hurtig beitende sjøørreten var forsvunnet for lengst innen den tid... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste stanga nå er såklart designet av verdens beste kaster og produsert av verdens beste kompositklingebygger Snakker da selvfølgelig om G-Loomis GLX Max Line Speed 9' kl. 5...

Denne stanga ville faktisk kommet inn på min topp 3 over tidenes verste ørretstang.

Makan til ufølsom og kjip kjepp skal man lete lenge etter. En stakkars faen må jo bruke 53 luftkast for å få klumpen utenfor tuppringen. Først da begynner nemlig kosteskaftet å jobbe.

Det var selvfølgelig også litt synd at den hurtig beitende sjøørreten var forsvunnet for lengst innen den tid... :rolleyes:

Alt til sitt bruk, men som en av tidenes beste ørretstang nei...etter min mening såklart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tittelen på tråden antyder vel at man har en del slingringsmonn hva subjektivitet angår, og slikt glefser enhver sulten og småaggressiv vinterstøing i seg med stor appetitt ;)

Når det gjelder G.Loomis generelt, så har de utvilsomt hatt en rekke strøkne stenger opp gjennom årene. Personlig hadde jeg den gode, gamle GLX`en som en favoritt i noen tråe år som lite lokalkjent og fiskeløs laksefisker i sørlandske humusdjevler (les: Mandalselva, Audna, Lygna m.fl.).

Fiskefangst og kastekåthet var forresten omvendt proporsjonale størrelser for meg i den vonde tiden, og det var tross alt jævli gøy å se backingen fyke ut gjennom stangringene når laksen glimret med sitt fravær. Eller rettere sagt, tirret meg med sitt nærvær, og ga blanke f... i å bite på mine omhyggelig oppbundne laksefluer.

Ally`s Shrimp var forresten en favoritt på den tiden. Det var nemlig den eneste flua som jeg mener å ha hatt et lugg på i løpet av det første året som laksefisker på Sørlandet. Jeg var ihvertfall nokså sikker på at det var en laks som hadde fattet interesse for shrimpen min, selv om mine dårlige fiskekompiser bestemt mente at det var en grein som hadde hektet seg i flua.

Når det gjelder G.Loomis GLX Max Line Speed 9' kl. 5 spesifikt, så fatter jeg ikke hva Loomis-gutta har tenkt på. Etter min mening er dette en begredelig fiskestang. Kanskje funker den godt i kastekonkurranser. Sannsynligvis gjør den vel det. Men som fiskestang?

Herre min hatt for en flause!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Dead ... ble det for mye Baileys på lørdagskvelden? Ut i fra det du skriver virker det som du burde fått stramma opp håndleddene litt (slettet av moderator) før du uttaler deg om verdens beste fluestang (som det så klart står G. Loomis på uansett kategori).

Samtidig som du disser Max'en sier du at et par forferdelige slaskete stenger fra Scott og Sage (G og LL) er helt konge. Er vel først i den senere tid at Scott har begynt å lage skikkelige stenger (G serien er jo helt ubrukeilig mens S3 og S4 serien faktisk er ganske OK). Og LL serien er vel det dårligste som noen sinne har kommet ut av Sage fabrikken. Scott G og Sage LL er ikke like vinglete å fæle som Hardy smugleren men som allround ørretstenger er de rimelig meningsløse (er sikkert kult å kjøre 2 hg. fisk på dem men det er også det hele)...

Er spent på om du også har andre slappe, vinglete og topptunge stenger på din "best of" liste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens.....Folk har forskjellig "smak" når det kommer til stenger. Og annet fluefiskeutstyr. Innse at dere er uenige, og ikke har samme smak.

Åsså trenger kanskje ikke tråden gå over i en PM diskusjon mellom to brukere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste stanga er ikke laget ennå. Så da blir det bare komisk å komme trekkende med gammelt skrammel og trestenger som "tidenes beste ørretstang". Å nevne den gamle Hardy smugleren som en kandidat vitner vel bare om en eller annen stygg genfeil  :o

Den beste stanga nå er såklart designet av verdens beste kaster og produsert av verdens beste kompositklingebygger Snakker da selvfølgelig om G-Loomis GLX Max Line Speed 9' kl. 5...

Jeg har denne stangen. Grei til å denge noen klumper etter sjøørreten med, men en ørretstang er det ikke. Mitt ørretfiske er tuftet på estetikk og følelse, noe som er totalt fraværende på Loomisen. Dog en ok nybegynnerstang.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 6'er High Line Speed (selv om det står Max Line Speed på topplokket). Den er faktisk ganske god. Men finishen er langt bak det jeg får fra Østen i disse dager. Kom også med løs toppring direkte fra fabrikk. Stanga var en gave, og den er kul å ha, nå som jeg har fikset toppringen. Verdens beste stang??  :-\ :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loomis har mange fine stenger, også gode fiskestenger.

Men jeg kommer ikke på en eneste en jeg vil putte på noe liste, kanskje en IMX fra 90 tallet.

Det har noe med kasteegenskapene å gjøre. Men også at dem driver med enbente ringer og annet småplukk, som for meg drar helhetsinntrykket ned.

Synes kanskje Wowbløgger er nesten like kategorisk som meg, det plager meg ikke , for det er vel det som er meningen med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, jeg har bestilt egen bambusraie så Torbjørn trenger ikke å være redd ;)

Jeg trodde du i et mystisk og hemmelig ritual ved elvebredden hadde sverget ved den hellige Sage-mandrill å aldri bruke noe annet enn det!  ;D

Når Grunders kommer Nordover med nybambusen blir det rituelle handlinger så det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, jeg har bestilt egen bambusraie så Torbjørn trenger ikke å være redd ;)

Jeg trodde du i et mystisk og hemmelig ritual ved elvebredden hadde sverget ved den hellige Sage-mandrill å aldri bruke noe annet enn det!  ;D

Når Grunders kommer Nordover med nybambusen blir det rituelle handlinger så det holder.

He he,

jepp, og lett erotisk stemning i teltet om kvelden med hvitvin, stearinlys og blondine i soveposen ;D  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tmags: High Line Speed og Max Line Speed er veldig forskjellige. Maxen er super mens High Line Speed er slappe og vinglete. Trist faktum at Loomis gikk i Jan Thomas fella med den stangserien :-\

Jeg tror forskjellen på oss er at jeg fisker (og får fisk) mens du kaster  ;).

"Vinglete" ved beskriving av stangaksjon vitner ikke om stor kunnskap om stangaksjoner generelt  ;D. Og det at man skal ha det så stivt som mulig minner litt om Fenwick IF gjengen på slutten av 80-tallet. Det er mye lettere å lage en stiv stang enn en roligere stang som fungerer. Så får jeg legge til at HLS ikke er noen rolig stang, men en medium rask som er riktig klassifisert.

Men det spiller ingen rolle. Som Henning sa er dette smak og behag. Og Henning er sjef!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Nå går det for seg her og ;D

Maxline- speed,en er da ikke så stiv som folk vil ha det til.

Ja! Jeg har en selv og liker den godt til sitt bruk. Fin sø stang som er grei å kaste tunge fluer med.

Men tidenes ørretstang er det ikke nei. Enig i det.

Ps: Super stang til smålaks og, t,o,m med tørrfluer ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det å beskrive High Line Speed som en slapp og vinglete stang sier vel det meste om en ørliten kosteskaft-fetisj...?!?? ;)

Forøvrig er jeg nok en gang enig i det meste du sier tmags. Selv om jeg ikke helt klarer å svelge at Henning plutselig har blitt sjef her inne. Det blir litt som å sette Bin Laden til å skape verdensfred... ;):-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det å beskrive High Line Speed som en slapp og vinglete stang sier vel det meste om en ørliten kosteskaft-fetisj...?!?? ;)

Forøvrig er jeg nok en gang enig i det meste du sier tmags. Selv om jeg ikke helt klarer å svelge at Henning plutselig har blitt sjef her inne. Det blir litt som å sette Bin Laden til å skape verdensfred... ;):-*

Slik ting ligger an her i verden kan det godt være at det er nettopp Henning som får nobels fredsprisen neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...