Gå til innhold

Tidenes beste ørretstang - en utfordring


flyalf

Anbefalte innlegg

  • Svar 196
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg likte VELDIG godt Tmags sitt innlegg litt oppi her. Sjef er et ord jeg kan venne til. Og saken ER faktisk så enkel at folk har forskjellige smaker når det kommer til stenger. Dette har vist seg i en år rekke, og disse diskusjonene kommer aldri til å avta.

Når det kommer til Loomis sine streamdance stenger, så føler jeg faktisk til en forrandring at jeg har noe å fare med :)

Jeg har testet disse en hel del. Jeg har to ivrige sesonger med HLS, og mener noen at dette er en slaskeraie, så viser dette enkelt og greit at de vet faktisk ikke hva de snakker om. Blir som om jeg skulle kommentert en fotballkamp. "Åhhh, nå tok han med rød drakt ballen fra han med blå drakt......Men....Hva gjør han der med svart drakt da?...Han UNNGÅR jo ballen!!". Blir liksom ikke så bra vist dere skjønner. Sitter med en liten følelse av at visse personer her inne har en oppfatning av at stive kjepper må til for å kaste VELDIG langt.........vil en egentlig kaste veldig langt, eller skal en fiske........så kommer dette med ryking av fortom da.... ;)...åsså kaster jo myke stenger så og si like langt som stive.....med litt erfaring bak vel og merke.

HLS er en knallgod stang. hverken mer eller mindre. Presentation er kanskje enda deiligere, men der er jeg litt i tvil :) Jeg vil gå så langt som å si at HLSen kan sammenlignes med SAGE`s ZXL....og som folk som har litt greie på stenger vet, så er dette en av de mest deilige stengene en kan oppdrive i fluefiskesammenheng.....i carbon vel og merke :)

Legger også merke til at det kommer et par kosekommentarer ang Henning VS moderator tingen her :). Jeg føler selv at jeg har vært fantastisk flink til nå, og gleder meg stort til alle de fantastiske tilbakemeldingene jeg kommer til å få ang nettopp det :)

Et lite tips sånn helt på slutten.

Slike diskusjoner er det ikke mulig å komme til bunns i. Det vet alle som har vært med en stund.

Folkens, innse at folk kan mene noe annet en hva en selv gjør, og det er helt lovlig i norge. Men hold dere til tema, ver snille med hverandre, så slipper vi å trykke på noen knapper her ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med en liten følelse av at visse personer her inne har en oppfatning av at stive kjepper må til for å kaste VELDIG langt.........vil en egentlig kaste veldig langt, eller skal en fiske........så kommer dette med ryking av fortom da.... ;)...åsså kaster jo myke stenger så og si like langt som stive.....med litt erfaring bak vel og merke.

Amen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinteren er her og det er leeenge til vaking og bålkos. Så da er det vel helt på sin plass med en real krangel om hva som er verdens aller beste fluestang :) Ser fram til litt underholdning i tillegg til fluebindinga  8)

Morsomt at Fenwick IF trekkes fram. IF'en er en klassiker som det er på sin plass å trekke den (positivt) fram i tråden. Kjenner en svært dyktig kaster, fisker og stangbygger som mener at IF 9' #5 er den beste stanga som noensinne er laget. Selv om jeg har hatt en slik en gang er jeg er ikke helt enig, men stanga er kanon den. Det ville ikke vært noen krise om IF'en var stanga jeg måtte bruke til alt ørretfiske. IF'en er lett, spenstig og passe stiv. Men etter min smak litt for stiv i tuppen, omtrent som en CD-rods GHR? I dag ville heller ikke IF'en vært en "ekstremstang", den er vel omtrent like stiv som Sage XP/Z-axis eller en Scott S4 i samme klasse (og dette er jo stenger som folk i denne tråden digger).

High Line Speed. Begrenser meg til 9' 5'ern siden det er en del variasjon i serien. Av en eller annen grunn kom forresten denne stanga veldig heldig ut i denne stangtesten: http://www.yellowstoneangler.com/FlyRodComparisonAlbrightG.LoomisOrvisSageScottTempleForkThomasThomasTomMorganRodsmithsR.L.Winstonrodtesting.asp (ja sånn kan det gå når noen som selger stenger selv gjør en "stangtest"  :P)

Denne stanga er vel et slags forsøk på å lage en medium action ørretstang slik mange vil ha den (en slags SLT kopi eller noe sånt), dessverre er forsøket temmelig misslykka. Myk tupp, stivt midtparti og myk bunn. Ikke bra! OK på korte kast, men med høyere belasting blir det ikke mye pent. HLS'en er vel omtrent like myk (eller slapp om du vil) som Sage SLT (SLT'en ville forresten vært ei OK stang om den hadde blitt strammet litt opp), men i motsetning til SLT'en har HLS'en brudd i aksjonen og er derfor etter min mening ei misslykka stang! At noen har et sterkt ønske om å elske ei stang de har gitt 8 laken for ja det kan jeg forstå, men det gjør ikke stanga god ;)

Venter spent på Marius- sin videre synsing om Max'en, så kan det jo hende at

jeg forteller hva som er så digg med den stanga ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med en liten følelse av at visse personer her inne har en oppfatning av at stive kjepper må til for å kaste VELDIG langt.........vil en egentlig kaste veldig langt, eller skal en fiske........så kommer dette med ryking av fortom da.... ;)...åsså kaster jo myke stenger så og si like langt som stive.....med litt erfaring bak vel og merke.

Amen :)

Aldri vært ute for varierte fiskeforhold? Du bare kosefisker med korte kast på klekkende døgnfluer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

High Line Speed. Begrenser meg til 9' 5'ern siden det er en del variasjon i serien. Av en eller annen grunn kom forresten denne stanga veldig heldig ut i denne stangtesten: http://www.yellowstoneangler.com/FlyRodComparisonAlbrightG.LoomisOrvisSageScottTempleForkThomasThomasTomMorganRodsmithsR.L.Winstonrodtesting.asp (ja sånn kan det gå når noen som selger stenger selv gjør en "stangtest"  :P)

Denne stanga er vel et slags forsøk på å lage en medium action ørretstang slik mange vil ha den (en slags SLT kopi eller noe sånt), dessverre er forsøket temmelig misslykka. Myk tupp, stivt midtparti og myk bunn. Ikke bra! OK på korte kast, men med høyere belasting blir det ikke mye pent. HLS'en er vel omtrent like myk (eller slapp om du vil) som Sage SLT (SLT'en ville forresten vært ei OK stang om den hadde blitt strammet litt opp), men i motsetning til SLT'en har HLS'en brudd i aksjonen og er derfor etter min mening ei misslykka stang! At noen har et sterkt ønske om å elske ei stang de har gitt 8 laken for ja det kan jeg forstå, men det gjør ikke stanga god ;)

Venter spent på Marius- sin videre synsing om Max'en, så kan det jo hende at

jeg forteller hva som er så digg med den stanga ;D

Først av alt, når det gjelder max'en har jeg prøvd denne en gang.. Og som jeg sa: føltes som en kjepp i forhold til HLS. Min personlige mening, har ikke testet denne ut noe mer, og kommer heller ikke til å gjøre det.

Når det kommer til HLS'en høres det ut som du kun er ute for å kverrulere. At du kaller HLS 9'#5 for misslykket bero på at du har hatt ett feilfrabrikat i hende, eller at du rett og slett ikke har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

At plenkasting er det som mange mener definerer en god fluestang fatter jeg ikke.

En stang skal gjøre så mye mere enn det !

Hva skal man med Sage TCR når fisken er kroket ? Da er det vel den siste stanga jeg ønsker meg !

Ha skal du med "Max Line Speed" når du ligger i gresset med storørret som tar tørt 3 meter fra bredden ??

Nei Da er Winston BIIt,  Scott G(2),  Sage SLT,  Til og med "presentation" aksjonene fra Loomis   LANGT og foretrekke !

Noen klager over at snøret "bølger" i lufta men en mykere stang, nei det gjør ikke det når kastet utføres korrekt.

Var ute for en Guidline selger (Importøren) som skrøt hemningsløst av at Lecie var helt DØD som han stolt uttrykkte det. Han prata til feil mann !

Stenger som Sage TCR og liknende er mere morsomme og prøve av og til, fordi de er imponerende plenkastere !

Jo lengere man driver med fluefiske, jo klarere blir dette !

BESTE STANGSERIE PÅ MARKEDET NÅ ETTER MIN OPPFATTNING ER WINSTON BIIt   (Den er det beste kompromisset, som en fliuestang jo MÅ være !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At plenkasting er det som mange mener definerer en god fluestang fatter jeg ikke.

En stang skal gjøre så mye mere enn det !

Hva skal man med Sage TCR når fisken er kroket ? Da er det vel den siste stanga jeg ønsker meg !

Ha skal du med "Max Line Speed" når du ligger i gresset med storørret som tar tørt 3 meter fra bredden ??

Nei Da er Winston BIIt,  Scott G(2),  Sage SLT,  Til og med "presentation" aksjonene fra Loomis   LANGT og foretrekke !

Noen klager over at snøret "bølger" i lufta men en mykere stang, nei det gjør ikke det når kastet utføres korrekt.

Var ute for en Guidline selger (Importøren) som skrøt hemningsløst av at Lecie var helt DØD som han stolt uttrykkte det. Han prata til feil mann !

Stenger som Sage TCR og liknende er mere morsomme og prøve av og til, fordi de er imponerende plenkastere !

Jo lengere man driver med fluefiske, jo klarere blir dette !

BESTE STANGSERIE PÅ MARKEDET NÅ ETTER MIN OPPFATTNING ER WINSTON BIIt   (Den er det beste kompromisset, som en fliuestang jo MÅ være !)

Mye sant i det du skriver. Men så firkantet er det ikke!! Har da fått flere store ørreter og laks på max-line speed,en på slikt føre som du beskriver.

Den beste stanga er som en nevnte, den du finner ut at du skal bruke der og da. Veldig mange har mange stenger å velge mellom og velger etter hva de skal fiske etter og omstendighetene.

Så det så!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

At plenkasting er det som mange mener definerer en god fluestang fatter jeg ikke.

En stang skal gjøre så mye mere enn det !

Hva skal man med Sage TCR når fisken er kroket ? Da er det vel den siste stanga jeg ønsker meg !

Ha skal du med "Max Line Speed" når du ligger i gresset med storørret som tar tørt 3 meter fra bredden ??

Nei Da er Winston BIIt,  Scott G(2),  Sage SLT,  Til og med "presentation" aksjonene fra Loomis   LANGT og foretrekke !

Noen klager over at snøret "bølger" i lufta men en mykere stang, nei det gjør ikke det når kastet utføres korrekt.

Var ute for en Guidline selger (Importøren) som skrøt hemningsløst av at Lecie var helt DØD som han stolt uttrykkte det. Han prata til feil mann !

Stenger som Sage TCR og liknende er mere morsomme og prøve av og til, fordi de er imponerende plenkastere !

Jo lengere man driver med fluefiske, jo klarere blir dette !

BESTE STANGSERIE PÅ MARKEDET NÅ ETTER MIN OPPFATTNING ER WINSTON BIIt   (Den er det beste kompromisset, som en fliuestang jo MÅ være !)

Mye sant i det du skriver. Men så firkantet er det ikke!! Har da fått flere store ørreter og laks på max-line speed,en på slikt føre som du beskriver.

Den beste stanga er som en nevnte, den du finner ut at du skal bruke der og da. Veldig mange har mange stenger å velge mellom og velger etter hva de skal fiske etter og omstendighetene.

Så det så!!

Det er også sant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, når det gjelder max'en har jeg prøvd denne en gang.. Og som jeg sa: føltes som en kjepp i forhold til HLS. Min personlige mening, har ikke testet denne ut noe mer, og kommer heller ikke til å gjøre det.

Den er grei ;D Godt det er noen som har peiling ;)

Når det kommer til HLS'en høres det ut som du kun er ute for å kverrulere. At du kaller HLS 9'#5 for misslykket må bero på at du har hatt ett feilfrabrikat i hende, eller at du rett og slett ikke har peiling.

Tror ikke det var noe feilfrabrikat nei. Kjenner flere som har samme oppfatning som meg om den modellen. Har også hatt flere HLS'er mellom hendene og de har alle vært myke i toppen, myk i bånn og stiv på midten.

Se etter selv, kanskje din stang også er sånn ;)

At plenkasting er det som mange mener definerer en god fluestang fatter jeg ikke.

En stang skal gjøre så mye mere enn det !

100% enig. Og kjappe stenger er utmerkede fiskestenger, de funker bra på alle hold. Skjønner helt ærlig ikke den feilkoblingen som har sneket seg inn at kjappe stenger kun er egnet for laaaange kast på plen...

Hva skal man med Sage TCR når fisken er kroket ? Da er det vel den siste stanga jeg ønsker meg !

Ha skal du med "Max Line Speed" når du ligger i gresset med storørret som tar tørt 3 meter fra bredden ??

TCR'en er vel hakket stivere enn Maxen, og begge disse er da helt utmerket å kjøre fisk på (TCR'en er utfordrende i tilslaget på korte hold med små kroker). Er vel heller et problem at folk bruker for tynne fortommer og for pinglete stenger og dermed tyner fisken unødig med laaaang kjøring før gjenutsetting (lett inspirert av Even Rise og Tørrfluelandet gutta). Og så handler det mye om å ikke røske til alt for hardt i tilslaget ;)

Og en fisk som vaker på 3 meters hold kan man like godt ta på rognekjepp som på Winston ;D

Synes vel ikke først og fremst at det er de vindstile dagene og fiske bare med fortomen utenfor stangtuppen som skiller best på hvilke stenger som er gode og dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, når det gjelder max'en har jeg prøvd denne en gang.. Og som jeg sa: føltes som en kjepp i forhold til HLS. Min personlige mening, har ikke testet denne ut noe mer, og kommer heller ikke til å gjøre det.

Den er grei ;D Godt det er noen som har peiling ;)

At jeg følte den som en kjepp kontra HLS, er vel like relevant som at du mener HLS er misslykka. Der er du forøvrig helt på bærtur.

Støtter meg til det flere andre her sier om MAX som fiskestang: dårlig.

Har dog hørt at den er særdeles populær i casting miljøet. Tips!

Når det kommer til HLS'en høres det ut som du kun er ute for å kverrulere. At du kaller HLS 9'#5 for misslykket må bero på at du har hatt ett feilfrabrikat i hende, eller at du rett og slett ikke har peiling.

Tror ikke det var noe feilfrabrikat nei. Kjenner flere som har samme oppfatning som meg om den modellen. Har også hatt flere HLS'er mellom hendene og de har alle vært myke i toppen, myk i bånn og stiv på midten.

Se etter selv, kanskje din stang også er sånn ;)

Min stang er ikke sånn og jeg tror vi enkelt å greit kan si at vi finner fler, som oppfatter min erfaring med stangen kontra din. At du selvutroper deg som mannen med fasiten for så være.

Videre lurer jeg fælt på hva slags snøre du bruker på MAX'en din som du kaller tidenes beste ørretstang. Vil minne deg på at vi snakker om fiskestang her, og ikke castingstang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre lurer jeg fælt på hva slags snøre du bruker på MAX'en din som du kaller tidenes beste ørretstang. Vil minne deg på at vi snakker om fiskestang her, og ikke castingstang

Kan jeg gjette? En fremtung klump? Pounch? ;);D

PS! Når det gjelder ruffolainen, så trenger han en kjepp for å få ut de blytunge, rødøyete nymfene sine, så han får være unnskyldt ;):P;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wowbagger er et forumtroll  ;).

OK, så han liker raske stenger, og det er jo helt greit. Og når man gjemmer seg bak et nick er det uhyre lett å være tøff i kjeften (tro meg, jeg har prøvd  ;D). Da er det fort gjort å ta en munnfull som: "Jeg kan mer om stangdesign enn legendariske Gary Loomis og Steve Rajeff..."

Spesielt komisk blir det når han tydelig viser at han ikke har peil på verken det ene eller det andre når det gjelder stangkonstruksjon. Så ikke ta sånn på vei gutta  ;).

Kjenner forøvrig flere guider på sørøya som fisker med TCX/TCR, S4 og MLS 5'ere. Felles for dem alle er at de presenterer fluer via lang fortom i sterk motvind, og at fiskene som regel er over 2,5 kg. Disse 5'erne er jo egentlig 7'er stenger...

Og så kjenner jeg et par som fisker under akkurat samme forhold som bruker langt mykere stenger. Det er kasteren som produserer linehastigheten, ikke stanga.

Så til topic; wowbagger's bidrag er altsp MLS. Beste Loomisstang IMO er HLS.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Slutt å stress. Kast heller på fisk som står nærmere land!!  ;D

You should know Stian ;D....... ehh...... tenker på en fisk du så vake helt inntil sivkanten og som jeg fikk gleden av å kaste på....... pen var`n å :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes gode stive stenger, finnes gode myke stenger, finnes gode cane (egen categori) stenger....

Kan kaste kort med både stiv, myk og cane. Eneste forskjellen her er selve feelingen du har under kjøring av fisk spør du meg. Personlig foretrekker jeg litt av alt, kommer helt ann på forholdene. Vet jeg at fisken står langt ute så er det faktisk en litt stivere stang jeg bruker, hvorfor? Fordi det skal være behagelig... Fisker jeg i mindre elver, ja, da er det mjukisene sin tur. Digg det å! :)

Finnes det RÆVVA fluestenger da? Har selv hatt en max line speed, god som gull. Hatt high line speed også, god den å, men det er liksom noe med bruksområdet også da! :) Fisker jeg fra belly, ja da er det en 9,6foter som må til.... finnes så mange bruksområder!! Ingen stang er perfekt til alt..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit å ta noen bombastiske standpunkt innimellom... ;)

Tenk hvor kjedelig og grå verden hadde vært dersom alle hadde vært så vage og lite bombastiske som "de fornuftige" her inne... ;)

"Jadaaa, smaken er som baken, alle stenger er gode, myke, stive, toppaksjonerte, helaksjonerte, bambus, karbon, brøytestikker og faens oldemor".

For noe jævla piss!!! ;D Ha en mening da for f...!!! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for Thomas&Thomas' Horizon-serie. Den kan kaste hva som helst, hvor som helst, og i åkken vind som helst.

Og dra inn åkken fisk som helst? :D (trollet du fanget på seinhøsten)

Stemmer det. Den ble kjørt på en Horizon 905 påmontert Airflo 40+ klasse 6 og 3x EGOR spiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange innlegg og godord om de dyre stengene. Hva er det beste med de? Kaster langt? Behagelige og fiske med hele dagen og under mange situasjoner? Fin finish som gir følelser og eierglede? :)

Har de siste 2 år kjøpt 6 stenger, 2 i butikk på salg og 4 her på nettet/kjøpt/byttet.

Skulle jeg kun hatt 1 stang ville jeg beholdt min Slate Stillwater 9-91/2 6 èr.

Nr. 2 må være min nettkjøpte Scott SES 81/2 5 er. Veldig bra med SA 5 trout.

Nr. 3 blir Guidline LeCie 91/2 4 med GL Higwater.

Hører gjerne godord om Scott SES stanga hvis noen har erfaring med denne? Den er grønn og pen men jeg er ikke helt fortrolig med at den har gullfarget snakeringer. Var toppstanga for noen år siden.

Synes noen at aksjonen ligner Winston BIIt  81/2 4 er stanga? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...