Gå til innhold

Tidenes beste ørretstang - en utfordring


flyalf

Anbefalte innlegg

Det er jo greit å ta noen bombastiske standpunkt innimellom... ;)

Tenk hvor kjedelig og grå verden hadde vært dersom alle hadde vært så vage og lite bombastiske som "de fornuftige" her inne... ;)

"Jadaaa, smaken er som baken, alle stenger er gode, myke, stive, toppaksjonerte, helaksjonerte, bambus, karbon, brøytestikker og faens oldemor".

For noe jævla piss!!! ;D Ha en mening da for f...!!! ;D

Vel, må vel passe meg litt for å mene for mye her...

Da blir det fort en sånn, tilhørighets og sponse tråd igjen! :) De har vi mange av her inne:)

Eneste jeg mente med innlegget mitt mister Dead, var at det finnes bruksområder for de fleste stenger. Skal man velge hvilken stang som er best må det nesten settes kategorier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 196
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

At jeg følte den som en kjepp kontra HLS, er vel like relevant som at du mener HLS er misslykka. Der er du forøvrig helt på bærtur.

Støtter meg til det flere andre her sier om MAX som fiskestang: dårlig.

Har dog hørt at den er særdeles populær i casting miljøet. Tips!

Videre lurer jeg fælt på hva slags snøre du bruker på MAX'en din som du kaller tidenes beste ørretstang. Vil minne deg på at vi snakker om fiskestang her, og ikke castingstang

Hmmm, nå stikker jeg hånden inn i et vepsebol!  ;D

Jeg er tydeligvis den eneste som heller mot å være enig med Wowbagger'n her.  ;)

For ordens skyld, jeg baserer meg på å ha kastet med 1 eksemplar av 9' #5 High Line Speed og 1 eksemplar 9' #5 Max Line Speed. Jeg forutsetter at disse 2 er representative. Stivheten på stengene ble målt til ERN 5,0 for High Line Speed'en og 5,2 for Max Line Speed'en. For de som ikke er inne i CCS-systemet, så betyr det at begge stengene er målt til å være to relativt myke stenger for å brukes med snører #5. Dette er forskjeller, som for meg i allefall, er så små at jeg sliter sterkt med å kjenne dem under praktisk kasting. Jeg vil tro at en halvmeter fra eller til med fluesnøret utenfor toppringen er nok til å få begge disse stengene til å jobbe like dypt. Jeg har sett at HLS'en er en stang som får mye skryt hver gang den nevnes her på FFS. Jeg synes ikke denne stangen hadde den godfølelsen jeg forventer når jeg får en GLX stang designet av Steve Rajeff mellom hendene. Dette sa så godt som samtlige av de som prøvde denne stangen. Flere av disse tilhører landets fremste fluekastere, og er profilerte som både instruktører og fluefiskere i tillegg til å være konkurransekastere i 5'ercupen. Jeg hadde også lånt med meg flere andre HLS stenger i #5 bl.a. 8'6" og 10', som var akkurat så gode å kaste med som det vi forventet. Min høyst subjektive oppfatning er at jeg foretrakk MLS'en framfor HLS'en om jeg skulle ha meg en skikkelig god allround 5'erstang.

Skal man ha opp temperaturen i en nettdiskusjon, er den beste måten om man begynner å anta noe om de andre debattantene uten å kjenne dem i det hele tatt. Jeg vil anta at alle som bringer inn casting når temaet er lette ørretstenger ikke har den minste anelse om hva casting er!  ;D  I flue lengde enhånds i castingen bruker vi noen spesialbygde spett av noen fluestenger for å kaste en hurtigsynkende klump på 38 gram 50-70 meter. Jeg kan love dere at en 9' #5 Max Line Speed ikke er noe som brukes eller overhode er egnet til casting. Uten å ha prøvd, vil jeg allikevel garantere at den brekker i første utkast!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Tar rennafart og driter i hva folk mener :) Den beste sytanga noensinne er den jeg bruker NÅ :) Bare fordi stanga og jeg er kompiser på tur.,

PS IKKE bland casting inn i denne debatten folkens. Casting er en sport og ikke en "fiskesituasjon".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjon er jo artig, men vi må vel ikke glemme hva trådstarter spurte om?

På tide å komme from til tidenes beste ørretang. Jeg utfordrer dere til å liste opp dine top-3 valg gjennom de siste 50 årene  :o. Dersom det blir noen svar kan vi til slutt oppsummere Fluefiskesidens top-10 valg av ørretstenger stenger.

Her er forslag til regler:

- Skriv de du mener er tidenes 3 beste, både merke og modell

- Ingen nye stenger, dvs stenger som ble lansert i 2008 og 2009. Her leter vi etter historiens dom, og da har ikke nykommere fått vist hva de duger til  ;)

- Stenger eller taperinger skal være "vanlige". Dersom du har bygd din egen stang med en egen tapering så kan neppe mange nok andre si at dette er den beste.

- Skriv gjerne en kort tekst med begrunnelse

Lykke til!

Sånn sett er det litt rart å sette spørsmålstegn ved hva andre synes er den beste stanga? Poenget er jo å få fram alle sin mening om hvilke 3 stenger de setter høyest og sånn sett finnes det vel ingen som kan komme med "feil" svar i denne posten?

Tar rennafart og driter i hva folk mener :) Den beste sytanga noensinne er den jeg bruker NÅ :) Bare fordi stanga og jeg er kompiser på tur.,

PS IKKE bland casting inn i denne debatten folkens. Casting er en sport og ikke en "fiskesituasjon".

Hvilken stang er så dette?

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes folk setter begrensninger på seg selv ved å hevde at MÅ ha ei rask stang, eller at de kun takler myke, rolige stenger, fordi det er det de har lært seg å kaste med.

Har man først lært å kaste med fluestang så kan man sannsynligvis tilpasse seg de fleste typer aksjoner, og ikke minst, det er gøy  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, nå stikker jeg hånden inn i et vepsebol!   ;D

Jeg er tydeligvis den eneste som heller mot å være enig med Wowbagger'n her.  ;)

For ordens skyld, jeg baserer meg på å ha kastet med 1 eksemplar av 9' #5 High Line Speed og 1 eksemplar 9' #5 Max Line Speed. Jeg forutsetter at disse 2 er representative. Stivheten på stengene ble målt til ERN 5,0 for High Line Speed'en og 5,2 for Max Line Speed'en. For de som ikke er inne i CCS-systemet, så betyr det at begge stengene er målt til å være to relativt myke stenger for å brukes med snører #5. Dette er forskjeller, som for meg i allefall, er så små at jeg sliter sterkt med å kjenne dem under praktisk kasting. Jeg vil tro at en halvmeter fra eller til med fluesnøret utenfor toppringen er nok til å få begge disse stengene til å jobbe like dypt. Jeg har sett at HLS'en er en stang som får mye skryt hver gang den nevnes her på FFS. Jeg synes ikke denne stangen hadde den godfølelsen jeg forventer når jeg får en GLX stang designet av Steve Rajeff mellom hendene. Dette sa så godt som samtlige av de som prøvde denne stangen. Flere av disse tilhører landets fremste fluekastere, og er profilerte som både instruktører og fluefiskere i tillegg til å være konkurransekastere i 5'ercupen. Jeg hadde også lånt med meg flere andre HLS stenger i #5 bl.a. 8'6" og 10', som var akkurat så gode å kaste med som det vi forventet. Min høyst subjektive oppfatning er at jeg foretrakk MLS'en framfor HLS'en om jeg skulle ha meg en skikkelig god allround 5'erstang.

Skal man ha opp temperaturen i en nettdiskusjon, er den beste måten om man begynner å anta noe om de andre debattantene uten å kjenne dem i det hele tatt. Jeg vil anta at alle som bringer inn casting når temaet er lette ørretstenger ikke har den minste anelse om hva casting er!  ;D  I flue lengde enhånds i castingen bruker vi noen spesialbygde spett av noen fluestenger for å kaste en hurtigsynkende klump på 38 gram 50-70 meter. Jeg kan love dere at en 9' #5 Max Line Speed ikke er noe som brukes eller overhode er egnet til casting. Uten å ha prøvd, vil jeg allikevel garantere at den brekker i første utkast!  ;)

Her kom det mye info. Og selvfølgelig kan jeg lytte til andres meninger. Disse personene som du heller deg mot i henhold til testing, driver med CASTING (mulig noen flueFISKE også, men casting i den settingen du forteller om). Jeg har aldri og kommer aldri til å bedrive denne sporten.

                        For meg er en ørret stang til å fiske med og ikke ett redskap som kombineres med x antall snører for at det skal kastes langt. Når det er sagt så har jeg ingenting imot casting generellt, men blir feil for meg å stå med kjepper så se hvem som klarer å kaste lengst med flueliner som ikke ville egnet seg i en fiske situasjon.

Når det gjelder ERN målinger så har jeg oftere sett Max'en opp mot 6. Den ene gangen jeg testet MLS så satt jeg også med samme følelse. Dette er min oppfattning av stanga.. At flere andre her på forumet deler mitt syn på dette er sikkert ingen tilfeldighet.

Og den siste setningen din var ny for meg... Så MLS blir ikke brukt av Casting miljøet under #5'er cuper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den siste setningen din var ny for meg... Så MLS blir ikke brukt av Casting miljøet under #5'er cuper?

5'er cupen har ingenting med casting å gjøre, tror jeg . . .

I 5'er cupen benyttes vanlige fluestenger og snører som kan kjøpes i butikk, og konkurranseformen er vel nokså fiskerelatert.

Casting utstyr, med grainssnører og det hele, vet jeg ikke hvor kjøpes . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror Tom Larsen mente var at man må skille mellom fluekasting og casting.

Forøvrig så synes jeg at CCS-systemet er en fin og objektiv måte å teste stenger på. Mitt problem med dette systemet er bare at min subjektive følelse når jeg tester stenger ikke alltid stemmer overens med de objektive testresultatene som kommer frem i CCS-testene.

Et eksempel

Min (subjektive) følelse er at G.Loomis MLS 9' #5 jobber dårlig med lite snørevekt utenfor toppringen.

For et par år siden var jeg nemlig den stolte eier av en MLS 9' #5, og jeg testet den med et Rio Selective Trout #5. Dette er et presentasjonssnøre med en forholdsvis lang og tynn fronttapering. Det var adskillig vanskeligere å få ut snøret med få luftkast når jeg brukte MLS`en, enn med samtlige av mine andre femmerstenger.

Dette er generelt stenger som jeg mener jobber dypere på et tidligere tidspunkt (med lavere vekt utenfor tuppringen) enn MLS-stanga, men på CCS-tester kommer ikke denne forskjellen spesielt tydelig frem. Jeg har blant annet stenger der ERN-verdiene og ikke minst AA-verdiene (som kanskje er de viktigste her) sannsynligvis er relativt like, og t.o.m. høyere enn på MLS`en. Ihvertfall hvis ERN-verdien er 5.2, som mr. Larsen (?) har målt den til (hva var forresten AA-verdiene på MLS`en?). Likevel virket det som om disse stengene jobbet betydelig bedre med lite vekt utenfor toppringen.

Dette får meg til å stille spørsmålstegn ved CCS-testens økologiske validitet... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5er cupen er som Tom og Lars sier helt vanlige fiskestenger i klasse 5 med hel snor(reglementert) kjøpt i butikk.

Dette er en kjempegod måte å bli kjent med fiskestanga si, ha det gøy, og for noen satsing.

Det kule er at det ikke bestandig viser seg at de stive stengene er de som går lengst.

Men hva blir tidenes beste ørretstang da?

Gullfargede snakeringer er skit tøft!

Murer til med en Leonard Tournament 50!

Evt. E.Garrison sin 206!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den siste setningen din var ny for meg... Så MLS blir ikke brukt av Casting miljøet under #5'er cuper?

5'er cupen har ingenting med casting å gjøre, tror jeg . . .

I 5'er cupen benyttes vanlige fluestenger og snører som kan kjøpes i butikk, og konkurranseformen er vel nokså fiskerelatert.

Casting utstyr, med grainssnører og det hele, vet jeg ikke hvor kjøpes . . .

Det jeg tror Tom Larsen mente var at man må skille mellom fluekasting og casting.

Her kan jeg legge meg langflat. Jeg har brydd meg så lite ang "sporten" som det er i å kaste lengst på barmark, at jeg har slått slike 5'er cuper osv inn under "casting". Godt mulig jeg ikke aner hva jeg prater om her, men såvidt jeg har fått med meg går begge konkurannsene ut på å kaste lengst? At man evt benytter seg av ordinære stenger/liner, kontra alt uorginalt, viser vel bare at intensjonen her er lengst lengst lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom det mye info. Og selvfølgelig kan jeg lytte til andres meninger. Disse personene som du heller deg mot i henhold til testing, driver med CASTING (mulig noen flueFISKE også, men casting i den settingen du forteller om). Jeg har aldri og kommer aldri til å bedrive denne sporten.

                        For meg er en ørret stang til å fiske med og ikke ett redskap som kombineres med x antall snører for at det skal kastes langt. Når det er sagt så har jeg ingenting imot casting generellt, men blir feil for meg å stå med kjepper så se hvem som klarer å kaste lengst med flueliner som ikke ville egnet seg i en fiske situasjon.

Når det gjelder ERN målinger så har jeg oftere sett Max'en opp mot 6. Den ene gangen jeg testet MLS så satt jeg også med samme følelse. Dette er min oppfattning av stanga.. At flere andre her på forumet deler mitt syn på dette er sikkert ingen tilfeldighet.

Og den siste setningen din var ny for meg... Så MLS blir ikke brukt av Casting miljøet under #5'er cuper?

Det var du som trakk casting inn i diskusjonen, og når du åpenbart ikke har peiling på hva casting er, så synes jeg det var riktig å påpeke det!

I 5'ercupen, som er noe helt annet enn casting, så er det noen som bruker MLS. Jeg tror ikke den er noe mer populær enn andre her, men det ser vi fort over jul på sesongens første stevne.

Det er meget mulig at MLS'en ofte kommer ut med en ERN på rundt 6, jeg vil allikevel si at den ikke skiller seg ut fra fra der de fleste stenger anbefalt for snøreklasse 5 ligger. Det at stive stenger kaster lenger enn myke stenger er forøvrig en vanlig myte eller misforståelse - det er ihverfall min mening.

Det var da fryktelig så mange fordommer du har mot de som deltar i kastekonkurranser. Jeg vil si som Erik Eikre så treffende formulerte det når det ble hevdet at fluefiskekonkurranser var helt uvesentlig i forhold til praktisk fiske. Han er en fluefisker de aller fleste av årets dager og som stiller på noen få konkurranser i året. Skal det at man får flere impulser fra flere miljøer gjøre at man er diskvalifisert fra å mene noe om fiskestenger?

Selvfølgelig er dette en ren synsediskusjon, men når man ikke klarer å argumentere for sitt eget syn uten ved hjelp av fordommene man har mot andre, så synes jeg det hele blir litt stusselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alle vært enige her, så hadde vi endt opp i en monopolsituasjon med den følge at motivet for videreutvikling, forbedringer og prisreduksjoner hadde forsvunnet. Dessuten hadde det vært kjedelig å snakke om utstyr. Heldigvis er vi derfor uenig, men jeg foretrekker helt klart Sage XP i 490-4 og 590-4. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Larsen:

Du får svar på endel i innlegget mitt over. At jeg slo casting og 5'er cup kasting under ett har jeg beklaget meg for.

Kan godt legge ballen død rundt diskusjoner om casting, da du helt rett påpeker at jeg har for liten innsikt i hva dette dreier seg om.

Min mening om MLS som fiskestang står  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Diskusjon er jo artig, men vi må vel ikke glemme hva trådstarter spurte om?

På tide å komme from til tidenes beste ørretang. Jeg utfordrer dere til å liste opp dine top-3 valg gjennom de siste 50 årene  :o. Dersom det blir noen svar kan vi til slutt oppsummere Fluefiskesidens top-10 valg av ørretstenger stenger.

Her er forslag til regler:

- Skriv de du mener er tidenes 3 beste, både merke og modell

- Ingen nye stenger, dvs stenger som ble lansert i 2008 og 2009. Her leter vi etter historiens dom, og da har ikke nykommere fått vist hva de duger til  ;)

- Stenger eller taperinger skal være "vanlige". Dersom du har bygd din egen stang med en egen tapering så kan neppe mange nok andre si at dette er den beste.

- Skriv gjerne en kort tekst med begrunnelse

Lykke til!

Sånn sett er det litt rart å sette spørsmålstegn ved hva andre synes er den beste stanga? Poenget er jo å få fram alle sin mening om hvilke 3 stenger de setter høyest og sånn sett finnes det vel ingen som kan komme med "feil" svar i denne posten?

Tar rennafart og driter i hva folk mener :) Den beste sytanga noensinne er den jeg bruker NÅ :) Bare fordi stanga og jeg er kompiser på tur.,

PS IKKE bland casting inn i denne debatten folkens. Casting er en sport og ikke en "fiskesituasjon".

Hvilken stang er så dette?

Lars L

Den jeg bruker der å da :)

Var bere en teit måte å si at det er helt umulig da det er så utrolig mange fiskesituasjoner etc... :) Prøvd mye bra (og mye ræl) i de siste snart 30 år, men husker meget godt G. Loomis IMX 4-delt klasse 6 (med et femmersnøre). Sage SP 390 er vanskelig å komme utenom :) Eller første gangen jeg prøve en Sage 9,6 2-delt klasse 6 RPL på slutten av 80-tallet. Tror disse stengene hadde "banka" mye av det som er i dag..  Forøvrig har jeg hatt veldig mye moro med Competitionstix 9`klasse 5 2-delt. Er vel fortsatt favoritt (fiske) stanga om dagen til "altmuligbruk".

De som er litt påfallende for min del er at ALLE mine favorittstenger har vært og er 2 delte. Unntaket må vel være Sage SP 590 5-delt som var en Rolls Royce av flerdelte stenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, overrsakende at det er så liten forskjell på MLS og HLS: Da kan man saktens lure på hva som er vitsen med å ha to forskjellige serier. Og, at den ene betegnes som slaskeraje, mens den andre er "super"rask. 5,2 er jo meget moderat for en 5'er og være. Faktisk i samme gate som SLT. Snodig...

Tror jeg holder meg til SAGE jeg  ;D.

Nå skal det sies at CCS største svakhet er de store variasjonene i resultat avhengig av hvem som måler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wowbagger; du er herved invitert til kastekonkurranse...jeg tar med meg min BIIt #5 9' eller Moses stav i #4 8'6...du kan med deg hva du vil :)

Hvor skal vi treffes?

Ikke klag etterpå, det var du som antydet korte rognkjepp kast med bare fortom ;)

;D Oi oi,hadde jeg ikke vist bedre kunne jeg ha trodd at det var ridder Ari Behn som utfordret til duell :o Ble ikke veldig skremt nei... Hvor var du når Moses brakk staven? ;)

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener. Skal vi se hvem som er best til å kaste 3 meter?

Nei, jeg er hverken interessert i kastekonkuranser eller å bevise hvor utrolig god jeg er til å fiske ved å nappe opp flest mulig småharr på kortest mulig tid vha. blytunge nymfer. Men hvis du har behov så har du muligheter til å vise verden hvor god du og mosestaven er i vinterens 5'er cup  :D

Mr. Dead: De fleste normale wf 5 liner går godt på Maxen. Jeg liker godt Rio Gold, SA MED, SA GPX eller SA Sharkskin (som er favoritten). Baktunge liner som TT er ikke de beste (TT liner skyter jo også elendig før hele klumpen er ute).

Tom L.: Tror det må være en feilmåling, Maxen er vel omtrent like stiv som en XP...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det som gjør alt så vanskelig er at det er så mange forskjellige situasjoner. Hva menes med tidenes beste ørretstang? Allround stang? For noen er den beste en tørrfluestang, for noen en nymfestang osv. Sjøørret er forresten også ørret. Derfor har jeg ingen svar på dette spørsmålet. Men at noen har det er jo helt greit det. Den største utfordringen her er likevel å klare å holde tråden ren for småkrangler om aksjoner, konkurranser og forskjellige andre meninger. Den som skal skaffe seg en oversikt over tidenes beste ørretstang gjennom denne tråden har nok som det sies i trådemnet - en utfordring. Ganske enkelt fordi vi ikke klarer å svare 1. ..... 2. ..... 3. ....., men gjør som jeg gjør nå; Skriver et innlegg som er rimelig kraftig off topic.

;)

Beste svaret i denne tråden til nå :D..... jeg er så enig :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wowbagger; du er herved invitert til kastekonkurranse...jeg tar med meg min BIIt #5 9' eller Moses stav i #4 8'6...du kan med deg hva du vil :)

Hvor skal vi treffes?

Ikke klag etterpå, det var du som antydet korte rognkjepp kast med bare fortom ;)

;D Oi oi,hadde jeg ikke vist bedre kunne jeg ha trodd at det var ridder Ari Behn som utfordret til duell :o Ble ikke veldig skremt nei... Hvor var du når Moses brakk staven? ;)

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener. Skal vi se hvem som er best til å kaste 3 meter?

Nei, jeg er hverken interessert i kastekonkuranser eller å bevise hvor utrolig god jeg er til å fiske ved å nappe opp flest mulig småharr på kortest mulig tid vha. blytunge nymfer. Men hvis du har behov så har du muligheter til å vise verden hvor god du og mosestaven er i vinterens 5'er cup  :D

Mr. Dead: De fleste normale wf 5 liner går godt på Maxen. Jeg liker godt Rio Gold, SA MED, SA GPX eller SA Sharkskin (som er favoritten). Baktunge liner som TT er ikke de beste (TT liner skyter jo også elendig før hele klumpen er ute).

Tom L.: Tror det må være en feilmåling, Maxen er vel omtrent like stiv som en XP...

Wowbagger; kos deg :)

og takk for praten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes folk setter begrensninger på seg selv ved å hevde at MÅ ha ei rask stang, eller at de kun takler myke, rolige stenger, fordi det er det de har lært seg å kaste med.

Har man først lært å kaste med fluestang så kan man sannsynligvis tilpasse seg de fleste typer aksjoner, og ikke minst, det er gøy  :D

Helt hjertens enig!!

Men det er ikke så kult da ;D

Edit: Wowbagger (hva faen er det ??? En bag full av wowtøy?) nå skuffa du fælt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at CCS største svakhet er de store variasjonene i resultat avhengig av hvem som måler...

Dette har jeg også fått med meg, og gjør at også CCS er litt vanskelig å forholde seg til, syntes jeg . . .

Har sett massevis av målinger, men sjelden at samme stang har fått identiske tall hos to forskjellige.

Tydelig at det hersker litt forskjellige oppfatninger av hvordan man måler . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at CCS største svakhet er de store variasjonene i resultat avhengig av hvem som måler...

Dette har jeg også fått med meg, og gjør at også CCS er litt vanskelig å forholde seg til, syntes jeg . . .

Har sett massevis av målinger, men sjelden at samme stang har fått identiske tall hos to forskjellige.

Tydelig at det hersker litt forskjellige oppfatninger av hvordan man måler . . .

Ja, det trenges mer viten om dette. Men nå er det jo også slik at stenger av samme modell varierer. Typisk vil det være normalt at variasjon i ERN ligger på ca 0,1-0,3, og noen ganger litt mer. Ei heller har CCS systemet vært brukt så lenge at vi kan si noe om stivhet avtar over tid slik noen hevder. Faktisk varierer lengde også med flere cm på stenger av samme modell.

Spøsmåler er hvor stor nøyaktighet som trenges? Selv ser jeg stort på det, og synes det holder med omtrentlig verdi (kanskje rundt nærmeste 0,5). Når man vet at stenger for #5 varierer med ERN på mellom 3 til 9 så skyldes nok ikke dette at resulatene er så feilmålte, men at stenger anbefalt for samme snøre faktisk er designet med så ulik stivhet etter hvilken fiskesituasjon de skal brukes til.

Angående tidenes beste så stiller jo topp aksjon stive stenger i en annen kåring:  Sjekk www://tidenesbestebroytestikke.no  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Wowbagger; du er herved invitert til kastekonkurranse...jeg tar med meg min BIIt #5 9' eller Moses stav i #4 8'6...du kan med deg hva du vil :)

Hvor skal vi treffes?

Ikke klag etterpå, det var du som antydet korte rognkjepp kast med bare fortom ;)

;D Oi oi,hadde jeg ikke vist bedre kunne jeg ha trodd at det var ridder Ari Behn som utfordret til duell :o Ble ikke veldig skremt nei... Hvor var du når Moses brakk staven? ;)

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener. Skal vi se hvem som er best til å kaste 3 meter?

Nei, jeg er hverken interessert i kastekonkuranser eller å bevise hvor utrolig god jeg er til å fiske ved å nappe opp flest mulig småharr på kortest mulig tid vha. blytunge nymfer. Men hvis du har behov så har du muligheter til å vise verden hvor god du og mosestaven er i vinterens 5'er cup  :D

Mr. Dead: De fleste normale wf 5 liner går godt på Maxen. Jeg liker godt Rio Gold, SA MED, SA GPX eller SA Sharkskin (som er favoritten). Baktunge liner som TT er ikke de beste (TT liner skyter jo også elendig før hele klumpen er ute).

Tom L.: Tror det må være en feilmåling, Maxen er vel omtrent like stiv som en XP...

Ja, for man får jo bare småfisk/harr på tunge nymfer? God bedring....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, overrsakende at det er så liten forskjell på MLS og HLS: Da kan man saktens lure på hva som er vitsen med å ha to forskjellige serier. Og, at den ene betegnes som slaskeraje, mens den andre er "super"rask. 5,2 er jo meget moderat for en 5'er og være. Faktisk i samme gate som SLT. Snodig...

Tror jeg holder meg til SAGE jeg  ;D.

Nå skal det sies at CCS største svakhet er de store variasjonene i resultat avhengig av hvem som måler...

Tore, enig i at det er veldig liten forskjell. Ettersom stengene er målt av forskjellige personer, riktignok erfarne men dog forskjellige, er de så nære at det ikke er mulig å skille dem sikkert med hensyn på stivheten. Det kan hende at MLS stangen var en statistisk flyer - et enkelteksemplar som skiller seg mye fra de andre MLS'ene i samme lengde og klasse. Når Marius hevder at de andre målingene han har sett for MLS'en ligger rundt 6,0, så aner det meg at betegnelsen super-rask/kjepp/stiv kastemaskin kommer fra folk som enten ikke har testet stangen og bare baserer seg på reklamen (den heter jo Max Line Speed og er designet av castingutøveren Steve Rajeff - klart den er superstiv og superrask!) eller ikke har kastet med så veldig mange moderne stenger - for jeg føler ikke at den skiller seg i særlig grad fra andre moderne, raske stenger til FISKEbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kastet med den, men hvis den ligger på rundt 6 så er det omtrent samme stivhet som f.eks. Z-Axis. Og det er da ingen kjepp. Så da tror jeg så gjerne at det er en utmerket fiskestang. Og da er også hele denne HLS = Noodle vs MLS = kjepp helt meningsløs. Ulikt andre diskusjoner på dette forumet for tiden  ;D.

Nå fikk du meg til å lure på hva som er feilmerket på min stang; stanga eller tuben. Tuben sier Max Line Speed, men stanga sier High Line Speed.  :D

Det er definitivt ingen noodle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...