Gå til innhold

Tidenes beste ørretstang - en utfordring


flyalf

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke kastet med den, men hvis den ligger på rundt 6 så er det omtrent samme stivhet som f.eks. Z-Axis. Og det er da ingen kjepp. Så da tror jeg så gjerne at det er en utmerket fiskestang. Og da er også hele denne HLS = Noodle vs MLS = kjepp helt meningsløs. Ulikt andre diskusjoner på dette forumet for tiden  ;D.

Nå fikk du meg til å lure på hva som er feilmerket på min stang; stanga eller tuben. Tuben sier Max Line Speed, men stanga sier High Line Speed.  :D

Det er definitivt ingen noodle...

Det er hybriden, Tore; Max High Line Speed  :D

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 196
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Nå skal det sies at CCS største svakhet er de store variasjonene i resultat avhengig av hvem som måler...

Dette har jeg også fått med meg, og gjør at også CCS er litt vanskelig å forholde seg til, syntes jeg . . .

Har sett massevis av målinger, men sjelden at samme stang har fått identiske tall hos to forskjellige.

Tydelig at det hersker litt forskjellige oppfatninger av hvordan man måler . . .

Hva om to stenger av samme modell faktisk har litt "individuelle" forskjeller? Vet jo aldri :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om to stenger av samme modell faktisk har litt "individuelle" forskjeller? Vet jo aldri :P

Det er også et godt poeng!  :)

Det skulle vært veldig moro om vi kunne fått låne 10 stenger av en leverandør og målt dem for å se hvor mye de varierer seg i mellom med hensyn på stivhet og aksjon. Det kunne også vært spennende og sendt en stang på rundgang mellom en del personer som måler ERN og AA, og sett hvor mye måleresultatene på en og samme stangen varierer fra person til person.

I en tråd på den konkurrerende siden, er det blitt målt at klumpdelen for forskjellige Vision ED WF5F har variert fra 13,5 gram til 19 gram. Er det like stor variasjon i produksjonen av stanger? Jeg vet ikke, eller om det er noen produsenter som er flinkere enn andre til å produsere jevne stenger. Men det skulle vært moro å vite!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden begynner å skli ut off topic til det vanvittige, henger meg derfor på. Nå skal vi bruke vitenskapelige bevis for å bekrefte/finne ut at det noen mener er tidenes ørretstenger ikke er det likevel..

Noen liker mora og noen liker dattera..jeg sier gjerne ja takk begge deler ;)

Hvem er best av Bobby Charlton og Steven gerrard???

Når det gjelder det siste diskusjonsemnet vil jeg tilføye. Klart det er en viss forskjell på stenger i en produksjon. Total kopi får vi ikke før vi benytter nanoteknologi under produksjonen. (Den dagen vi gjør det, er det også bare å pakke alle tidliger "tidenes stenger" i ei røys og plassere de i garasjen - hvis vi alltid mener at det er størst og lengst og fortest som er kvalifikasjonene på ei slik stang). I en produksjon vil det være små , små individuelle forandringer i forhold til duker, liming, herding, hvor mange ganger mandriller er brukt osv. osv. Derfor vil det sansynligvis være at målinger på ei MLS kan være 5,2, mens en annen har 5,3. Likevel vet vi at dette har liten betydning i praktisk fiske. der vi fisker både med 3-5-7-11 gram utenom stangtuppen. Vi velger oss også snører/ snøretyper etter våre individuelle behov.

At HLS og MLS skulle ha samme ern/ccs verdier (som jeg ikke vet alt for mye om) vil heller ikke bety at disse er klin like. Det er vel aksjonsformen folk liker ... ikke ern-verdien? når de fisker.

For å helle litt bensin på bålet. Det har faktisk vist seg at noen koreanske produsenter faktisk har vist seg å være mere eksakte i sin serieproduksjon enn noen amerikanske ;) ;) Uten at det har fått nevneverdig betydning for begeistringen enkelte merker har oppnådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at CCS største svakhet er de store variasjonene i resultat avhengig av hvem som måler...

Dette har jeg også fått med meg, og gjør at også CCS er litt vanskelig å forholde seg til, syntes jeg . . .

Har sett massevis av målinger, men sjelden at samme stang har fått identiske tall hos to forskjellige.

Tydelig at det hersker litt forskjellige oppfatninger av hvordan man måler . . .

Hva om to stenger av samme modell faktisk har litt "individuelle" forskjeller? Vet jo aldri :P

Ville ikke vært noe sjokk, det . . .

Om man tok seg bryderiet med å måle vekt og mål på en haug med fluesnører av samme type så ville man nok gjøre oppsiktsvekkende observasjoner der også  ;)

Trøsten får være at man alltid vil finne et snøre som passer til enhver stang, selv om man kanskje må ei klasse eller to opp eller ned  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 sider nå og ingen har slettet profilen sin enda ??? Ikke engang truet med det ??? Det er jo tross alt utstyr og personlige valg vi prater om.

Noen må da vite dette mye bedre en andre ???

Det er nok fordi folk flest er i julestmning om dagen, Frode  :)

Bare vent til etter nissen har gjort sitt, så blir det nok litt temperatur igjen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 sider nå og ingen har slettet profilen sin enda ??? Ikke engang truet med det ??? Det er jo tross alt utstyr og personlige valg vi prater om.

Noen må da vite dette mye bedre en andre ???

Det er nok fordi folk flest er i julestmning om dagen, Frode   :)

Bare vent til etter nissen har gjort sitt, så blir det nok litt temperatur igjen  ;D

Bare vent til at noen slenger drit om et eller annet merke nevnt i noen tidligere tråder. Da blir det bråk.

Vision GT 4 er en kjempegod stang, men neppe en å henge på the wall of fame.

Tror Flyalf (trådstarter) har mistet oversikten jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 sider nå og ingen har slettet profilen sin enda ??? Ikke engang truet med det ??? Det er jo tross alt utstyr og personlige valg vi prater om.

Noen må da vite dette mye bedre en andre ???

Frode da??? :D

Det er da under andre trådnavn man skal krangle, ikke her... ;D

Folk er som LArs sier; ferdig å henge seg på førjuls kjekling...den tid er over, alle bedrevitere kan få synse ifred...jeg vet at mine beste stenger står i min bod ;D

Det er da rimelig opplagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden begynner å skli ut off topic til det vanvittige, henger meg derfor på. Nå skal vi bruke vitenskapelige bevis for å bekrefte/finne ut at det noen mener er tidenes ørretstenger ikke er det likevel..

Noen liker mora og noen liker dattera..jeg sier gjerne ja takk begge deler ;)

Hvem er best av Bobby Charlton og Steven gerrard???

Når det gjelder det siste diskusjonsemnet vil jeg tilføye. Klart det er en viss forskjell på stenger i en produksjon. Total kopi får vi ikke før vi benytter nanoteknologi under produksjonen. (Den dagen vi gjør det, er det også bare å pakke alle tidliger "tidenes stenger" i ei røys og plassere de i garasjen - hvis vi alltid mener at det er størst og lengst og fortest som er kvalifikasjonene på ei slik stang). I en produksjon vil det være små , små individuelle forandringer i forhold til duker, liming, herding, hvor mange ganger mandriller er brukt osv. osv. Derfor vil det sansynligvis være at målinger på ei MLS kan være 5,2, mens en annen har 5,3. Likevel vet vi at dette har liten betydning i praktisk fiske. der vi fisker både med 3-5-7-11 gram utenom stangtuppen. Vi velger oss også snører/ snøretyper etter våre individuelle behov.

At HLS og MLS skulle ha samme ern/ccs verdier (som jeg ikke vet alt for mye om) vil heller ikke bety at disse er klin like. Det er vel aksjonsformen folk liker ... ikke ern-verdien? når de fisker.

For å helle litt bensin på bålet. Det har faktisk vist seg at noen koreanske produsenter faktisk har vist seg å være mere eksakte i sin serieproduksjon enn noen amerikanske ;) ;) Uten at det har fått nevneverdig betydning for begeistringen enkelte merker har oppnådd.

Forskjeller vil det være, men fra 5,2 til 6,x er i drøyeste laget. Og hvis CCS verdiene er forholdsvis like, ERN, AA, frekvens/svingvekt osv så vil stengene føles ganske like også. Så noe muffens er det her  :)

Bjørnar, hvordan har dette 'vist' seg?  :D

Enig med Tom at det kunne være interessant å kjøre den testen. Jeg tar meg selv i å ikke stole på tall som ikke kommer fra en liten kjerne med testpersoner.

Mitt seneste bidrag på "beste stang": CTS Affinity M 590-4 rigget som en SAGE (Litewire ringer etc.). Tar meg selv i at den er så utrolig lett å fiske med. Alt går av seg selv, og den er kraftig nok til å kjøre solid fisk. CTS bruker forøvrig samme software som SAGE ved utvikling av klinger... (hvis det er interessant).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjeller vil det være, men fra 5,2 til 6,x er i drøyeste laget. Og hvis CCS verdiene er forholdsvis like, ERN, AA, frekvens/svingvekt osv så vil stengene føles ganske like også. Så noe muffens er det her  :)

Bjørnar, hvordan har dette 'vist' seg?  :D

Tmags. du spør om noe du vet like godt som meg at det er en ting jeg ikke svarer på. Men regner med at dette er noe du i tillegg kan mye mer om meg ;)

Det er vel heller ingen skjult hemmelighet at jeg også gjennom flere år har hatt gleden av å få være deltagende i utvikling av utstyr. Både amerikanske og koreanske. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjeller vil det være, men fra 5,2 til 6,x er i drøyeste laget. Og hvis CCS verdiene er forholdsvis like, ERN, AA, frekvens/svingvekt osv så vil stengene føles ganske like også. Så noe muffens er det her  :)

Bjørnar, hvordan har dette 'vist' seg?  :D

Tmags. du spør om noe du vet like godt som meg at det er en ting jeg ikke svarer på. Men regner med at dette er noe du i tillegg kan mye mer om meg ;)

Det er vel heller ingen skjult hemmelighet at jeg også gjennom flere år har hatt gleden av å få være deltagende i utvikling av utstyr. Både amerikanske og koreanske. 8)

Eg og  8);D

Jeg har sagt det før, de beste i Østen er bedre enn mange av de amerikanske på både det ene og det andre. De er ikke så gode på egen utvikling, siden et fåtall av dem er fluefiskere (duh...). Men de har en jevnhet i produksjonen som få matcher.

Var et lite lurespørsmål det der da vettu  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Flyalf (trådstarter) har mistet oversikten jeg.

Har vel aldri hatt den? Neida, i de siste 10 sidene eller noe slikt har det ikke kommet så mange svar på orginalt sprøsmål at det gjør en stor forskjell  :P. Skal oppsummere når det stillner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...