Gå til innhold

Tidenes beste ørretline- også en utfordring


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Andrè: har du noen mål på nye multi long distance forresten? Har en slik liggende men uprøvd sålangt, står ingenting om klumplengde osv. på den, og ei heller på nettsiden til Loop ???

Multi Long Distance er 10,5 meter i #5 og 12 meter i #9 og noe imellom i de andre klassene. Dette står i pdf katalogen som presenterer Loop utstyret for neste år: http://www.looptackle.se/websites/looptackle/custom/00_loop_fact_sheets.pdf

Jeg har dessverre ikke prøvd linen selv enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det finnes ikke en ørretline som dekker alle typer fiskesituasjoner og fungerer optimalt under alle forhold.

Påstår man det ,har man faktisk ikke prøvd linene som er spesiallaget for nærfiske/underhåndskasting etc.

Jeg må ha minst 2 flytesnører til ulike fiskesituasjoner med tørrflue. En med kort klump og en med forholdsvis lang klump.

Men jeg har også liner som faller litt midt i mellom.

Jeg angrer på en ting når det gjelder snørekjøp opp igjennom årene og det er at jeg ikke kjøpte meg et eget snøre for

kortholdsfiske og underhåndskasting før! Det hadde vært mye klokere enn å kjøpe nok et "standard" WF snøre med 10-12 meter klump... Desken så mye mer moro det er å fiske i småvann og elver med snører som lader raskt, skyter godt når du har lite plass og presenterer godt.

Litt off topic, men slik blir det jo når jeg snakker utstyr... Men ville si noe, det er mange her som er ferske i gamet. Jeg synes det er viktig å få fram at det er et mangfold i snøreverdenen og at de forskjellige snørene har livets rett. Det er viktig å unne seg ulike snører/taperinger for å fiske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men slik blir det jo når jeg snakker utstyr... Men ville si noe, det er mange her som er ferske i gamet. Jeg synes det er viktig å få fram at det er et mangfold i snøreverdenen og at de forskjellige snørene har livets rett. Det er viktig å unne seg ulike snører/taperinger for å fiske godt.

Viktig poeng dette Rune. Vi bør kanskje bli flinkere til å fortelle til hva noe er bra når vi skryter av noe. Har sett mange som skryter av longbelly liner her inne. Men en nybegynner som kjøper disse etter sett mange som skryter av de for kanskje ikke like stort utbytte, ihvertfall ikke til vannkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men slik blir det jo når jeg snakker utstyr... Men ville si noe, det er mange her som er ferske i gamet. Jeg synes det er viktig å få fram at det er et mangfold i snøreverdenen og at de forskjellige snørene har livets rett. Det er viktig å unne seg ulike snører/taperinger for å fiske godt.

Viktig poeng dette Rune. Vi bør kanskje bli flinkere til å fortelle til hva noe er bra når vi skryter av noe. Har sett mange som skryter av longbelly liner her inne. Men en nybegynner som kjøper disse etter sett mange som skryter av de for kanskje ikke like stort utbytte, ihvertfall ikke til vannkast.

Også jeg deler Rune sin påminning i forhold til situasjoner/ulike behov.

I mitt første innlegg valgte jeg èn flyteline- kunne tatt to, men valgte min beste "allrounder", og long belly linen til f.eks highwater gir meg større mangfold, enn hvis jeg hadde valgt den korte og ufattelig stilige presentation lina.

Istedet nevnet jeg ørretfangere av rang i intermediate og synk i tillegg til en flyteline med masse gode allround egenskaper.

Som ruller og underhåndskaster mer enn godt nok for meg på valgte stenger.

Ser likevel at jeg glatt hadde latt en nybegynner starte med 4cast/gpx/tactical trout etc som generell line istedet.

Liner som faller litt imellom begge ytterpunktene, liner med ca 10-11 meter klump lengde.

Når det er sagt; long belly liner kan også kastes/skytes med ca 10-11 meter line i luften. Lang og flott baktapering på noen av disse linene gjør dem svært allsidig også for en mer utrent hånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Si et pip når dere er ferdig med off topic så kan vi begynne å slette.

Edit: Det gadd jeg ikke å vente på.

Nå har jeg slettet alt som har med pvc, pellets, streamstix, produksjonsprat og annet som ikke har med Tidenes beste line å gjøre.

Stay on track!

Da var det merkelig at mitt innlegg hvor jeg svarte JA,JA,JA ble sletta som var et svar på Lars sitt 3x Lee Wulf snøre.

Det var ment som en bekreftelse på at jeg er enig i at TT er tidenes beste snøre ???

Hva var galt med det da, Rune ???

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si et pip når dere er ferdig med off topic så kan vi begynne å slette.

Edit: Det gadd jeg ikke å vente på.

Nå har jeg slettet alt som har med pvc, pellets, streamstix, produksjonsprat og annet som ikke har med Tidenes beste line å gjøre.

Stay on track!

Da var det merkelig at mitt innlegg hvor jeg svarte JA,JA,JA ble sletta som var et svar på Lars sitt 3x Lee Wulf snøre.

Det var ment som en bekreftelse på at jeg er enig i at TT er tidenes beste snøre ???

Hva var galt med det da, Rune ???

Terje!

Sorry, den lå sikkert mellom en haug med andre og ble med i dragsuget.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"line nr 1: guideline presentation, første modell"

Hva er forskjellen på den - og dagens?

Tenker du på den "grusomtgrønne" og dagens 2-fargede?

Skal ikke være noen forskjell bortsett fra nettopp farge. Klumpen er på 8,5m som den alltid har vært.

Vi har faktisk klart å skrive feil i katalogen vår en gang på klumplengden. Jeg har begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lee Wulff Triangletaper

Lee Wulff Triangletaper

Lee Wulff Triangletaper

Enig der, det er en av favorittene mine. Har fått en forkjærlighet for triangle taper, så det går mye i Lee Wulff TT og Vision Presentation II. Har også et orange foxtail(?) TT-snøre som er veldig digg på 3'er-stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"line nr 1: guideline presentation, første modell"

Hva er forskjellen på den - og dagens?

Tenker du på den "grusomtgrønne" og dagens 2-fargede?

Skal ikke være noen forskjell bortsett fra nettopp farge. Klumpen er på 8,5m som den alltid har vært.

Vi har faktisk klart å skrive feil i katalogen vår en gang på klumplengden. Jeg har begge.

Syntes skytelina på den nye er mye tykkere. Ikke sammenlignbar med den gammle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"line nr 1: guideline presentation, første modell"

Hva er forskjellen på den - og dagens?

Tenker du på den "grusomtgrønne" og dagens 2-fargede?

Skal ikke være noen forskjell bortsett fra nettopp farge. Klumpen er på 8,5m som den alltid har vært.

Vi har faktisk klart å skrive feil i katalogen vår en gang på klumplengden. Jeg har begge.

Den "knallgrønne" dere snakker om nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både den grønne (gamle) og den nye Highwater linen.

Synest skifte til to-farget line var smart, og det smarteste: den litt matte hvitfargen er god i mitt hode. Litt mindre synlig effekt i skauen, og mindre lysrefleksjoner enn de knall hvite "glansvaskede" linene som glitrer herlig mye innimellom busker og rask.

jeg liker den nye Guideline Highwater godt, gjett om jeg også skal ha den "nye" på min 3 stang for smygfiske?

tror det ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"line nr 1: guideline presentation, første modell"

Hva er forskjellen på den - og dagens?

Tenker du på den "grusomtgrønne" og dagens 2-fargede?

Skal ikke være noen forskjell bortsett fra nettopp farge. Klumpen er på 8,5m som den alltid har vært.

Vi har faktisk klart å skrive feil i katalogen vår en gang på klumplengden. Jeg har begge.

"Grusomtgrønne"???;D

"Deiliggrønne"mener du vel?

Det er den lina som jeg ser på når jeg skal ut,blir varm i blikket og tenker:Tar firer,n idag!

Lina er #3 !,går bra nok til mitt bruk.

Har altså kjøpt en gammel line,gjør ikke noe(ga ikke stort ;) ).Den er min foreløpige favoritt,men har prøvd altfor få liner de siste åra,til utrope noen som tidenes beste.

 

Men:Navnet har den fortjent! :D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkbekk

Det finnes ikke en ørretline som dekker alle typer fiskesituasjoner og fungerer optimalt under alle forhold.

Påstår man det ,har man faktisk ikke prøvd linene som er spesiallaget for nærfiske/underhåndskasting etc.

Man kaller en sånn line et kompremiss Rune! ) (Multi line)

man kan kjøpe helårs dekk til bilen men det er alikevel best med Vinterdekk til vinteren etc

men joda multiliner funker fint de  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkbekk

Det finnes ikke en ørretline som dekker alle typer fiskesituasjoner og fungerer optimalt under alle forhold.

Påstår man det ,har man faktisk ikke prøvd linene som er spesiallaget for nærfiske/underhåndskasting etc.

Man kaller en sånn line et kompremiss Rune! ) (Multi line)

man kan kjøpe helårs dekk til bilen men det er alikevel best med Vinterdekk til vinteren etc

men joda multiliner funker fint de  ;D

Det er nå likevel slik at med helårsdekk, blir det mere bråk, og du bruker mere bensin og har lengre bremsestrekning om sommeren. På vinteren opplever du en og annen dag som er så glatt at helårsdekk ikke er brukbart. Den dagen må du sitte på benken og se på at fisken vaker akkurat der du ikke strekker til. (akkurat den dagen det klekker så inni h... ;D ;D)

Når det er sagt, lever de fleste et lykkelig liv med et universalsnøre.

PS: To snører av ulik tapering har omtrent sammelevetidskostnad som to universalsnører 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage Preformancetaper II syntes jeg fungerer glimrende, noe underklassifiserte så har brukt #5 snøre på min 4'er.

Ellers syntes jeg SA Air Cell har fungert veldig bra, men skal sies at det virker som de har endel mandags utgaver av akuratt det snøret der. Har opplevet det som utrolig bra, til heller dårlig. Men iforhold til pris er det knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei sånn "greie" når det gjelder fluesnører til vanlig ørret-fiske i elv at jeg heller til snører som er utviklet av skandinaver, eller ihvertfall noen som fisker på samme måte og i samme klima som oss  ;)

Jeg mener, har dere sett hvordan den gjennomsnittlige amerikanske fluefisker kaster ?

Der handler det mest om å stå i en drift-boat og "lobbe" flua ut noen få meter, det dreier seg om kasting selv bestemor ville mestret  ;D Litt satt på spissen selvfølgelig, for det går vel en del på presisjon også, men uansett . . . Guiden forteller jo nøyaktig hvor man skal legge flua, det eneste man trenger å gjøre selv er stort sett å følge ordre.

Kan ikke skjønne at den formen for fluefiske etter ørret som amerikanerne bedriver kan sette så høye krav til snører .

Jeg har forøvrig stor glede av amerikanske fluefiskefilmer, for der ser jeg rett som det er fluefiskere som kaster enda dårligere enn meg selv, og det er bra for selvtilliten  ;D

Kan legge til at jeg syntes SA's gpx og Rio's Grand og Gold er helt ok snører, da  ;)

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant det der ang. amerikanere. Så en håndfull i Belize/mex ifjor og det var helt eksepsjonelt dårlig. Dette er også folk som bruker mye penger på fiskinga ??? Med tanke på alt utstyret som kommer derfra så er det merkelig at det er så dårlig stelt med kastinga. Tipper nivået på den jevne flufisker i norge er skyhøyt over den jevne amerikaner.

Ang. snører.. Ble veldig glad i Sixth Sense ifjor. Tok litt tid å venne seg til det "stumme" snøre, men det presenterte flott og ga en god følelse av kontroll. Ellers er vel muligens Aircel noe av det bedre, eksistert i mange år og så billig da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best:

SA GPX i kl 4 (i klasse 5 presenterer det ikke pent nok for meg).

SA Ultra 4 (alle klasser dvs 3, 4 og 5)

GL Highwater (kl 4 og 5)

Har prøvd mange flere som jeg ikke likte like godt.

Spørsmål: Jeg har to stk ubrukte Highwater i kl 4 liggende hjemme. Begge er knallgrønne, men det ene har typisk piperenser-surringer x 2 som holder det på spolen, det andre har plastforsegling.

Noen som vet hvilket av disse som er nyest/best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...