Gå til innhold

Kule sitater og visdomsord


Jøran

Anbefalte innlegg

Hvis det er en god mening bak noe som blir skrevet eller lagd - eller gjort på et eller annet vis, så er det i grunnen godt tenkt - og da er det i bunn og grunn godt. Ikke sant?

Hva som er godt er jo relativt.. Hitler hadde sikkert bare gode tanker om "Mein Kampf", men det betyr jo ikke at budskapet i det verket er "godt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en god mening bak noe som blir skrevet eller lagd - eller gjort på et eller annet vis, så er det i grunnen godt tenkt - og da er det i bunn og grunn godt. Ikke sant?

Hva som er godt er jo relativt.. Hitler hadde sikkert bare gode tanker om "Mein Kampf", men det betyr jo ikke at budskapet i det verket er "godt"

Nei, nei, nei  :) ikke vær den første i verden som drar Kant sitt ordtak til inntekt for slike personer.

End of discussion for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste akkurat ferdig en bok, Shantaram.. Likte historien veldig godt i begynnelsen, men så dro det hele seg over mot noe kvasifilosofiske drit som ødela hele greia..

Forfatteren forsøkte muligens å følge opp Kant med denne betraktningen: "Sometimes you have to do the wrong thing for the right reason" (klarte ikke å få schwung på det ved å oversette..)

.. omtrent som en purist skulle sette på en streamer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro.. det eneste jeg sier er at hva som er godt/ondt og rett/galt er relativt til hver enkelt ;)

Da passer det så forbløffende utrolig bra her med sitatet som Tore serverte, og virkelig understreker det store poenget mitt, og etterfølgende problem med Kant sitt sitat:

Livet er lett å gjøre vanskelig  ;D

Alt for lett ;D

Morro læll ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utpreget pessimistisk kamerat av meg hadde alltid et uttrykk han brukte når medgang ble snudd til motgang:

"Summen av faenskap er konstant!!!"

Med dette mente han vel omtrent noe sånt:

Hvis han sjekket opp den fineste dama på byen, så kunne du ta deg faen på at hun var infisert av klamydia... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å sitere filosofen Kant her nå, med det ordtaket som har betydd mest av ordtak i mitt liv de siste årene. Både om hva andre folk sier, mener og uttrykker gjennom handling og hva jeg selv kan si til meg selv at the end of the day:

Det finnes ikke noe godt her i verden, annet enn den gode vilje.

Tenk på den, alle mann  :) Hvis det er en god mening bak noe som blir skrevet eller lagd - eller gjort på et eller annet vis, så er det i grunnen godt tenkt - og da er det i bunn og grunn godt. Ikke sant?

Nei.  Visdomsordet er korrekt nok - og det er et godt visdomsord, men det må legges til at den gode vilje ikke nødvendigvis medfører godt.  "Jeg ville det godt, men slik ble det ikke."  Her kommer man fort opp i trøbbel dersom man aksepterer din tolkning.  Det kan være forhold som "målet helliger midlet", eller utilsiktede konsekvenser fordi den gode vilje er tuftet på naive eller rett og slett dumme forutsetninger.

Den gode vilje medfører nødvendigvis ikke godt, men alt godt har likevel sitt utspring i den gode vilje.  Intet godt uten den gode vilje.  Det er hva filosofen mener.

Det du kan si til deg selv at the end of the day er følgende:  I dag har jeg villet godt.  Det kan det komme noe godt ut av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å sitere filosofen Kant her nå, med det ordtaket som har betydd mest av ordtak i mitt liv de siste årene. Både om hva andre folk sier, mener og uttrykker gjennom handling og hva jeg selv kan si til meg selv at the end of the day:

Det finnes ikke noe godt her i verden, annet enn den gode vilje.

Tenk på den, alle mann  :) Hvis det er en god mening bak noe som blir skrevet eller lagd - eller gjort på et eller annet vis, så er det i grunnen godt tenkt - og da er det i bunn og grunn godt. Ikke sant?

Nei.  Visdomsordet er korrekt nok - og det er et godt visdomsord, men det må legges til at den gode vilje ikke nødvendigvis medfører godt.  "Jeg ville det godt, men slik ble det ikke."  Her kommer man fort opp i trøbbel dersom man aksepterer din tolkning.  Det kan være forhold som "målet helliger midlet", eller utilsiktede konsekvenser fordi den gode vilje er tuftet på naive eller rett og slett dumme forutsetninger.

Den gode vilje medfører nødvendigvis ikke godt, men alt godt har likevel sitt utspring i den gode vilje.  Intet godt uten den gode vilje.  Det er hva filosofen mener.

Det du kan si til deg selv at the end of the day er følgende:  I dag har jeg villet godt.  Det kan det komme noe godt ut av!

Kant skaper alltid problemer med sine kategoriske imperativer  ;D Plik etikkere er pain in the ass. Man må også skille mellom å mene godt og gjøre godt. Veien til helvete er som kjent brolagt med gode hensikter. Mange har vurdert sin handling som god, og har da i følge Kant plikt til å gjøre den, innenfor foruftens grenser (dette for å unngå Hitlerargumentet). Selv anser jeg meg som lystetiker  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...