Gå til innhold

DEN STORE GLASSFIBER TRÅDEN.........


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...

Var en tur i en liten lokal elv i helgen og fikk endelig testet ut den nye femmeren. Brukte et Barrio GT125. Stanga er utrolig jevn og behagelig i aksjonen. Ikke for myk toppen, så vannkast og litt tyngre fluer går veldig greit. Foreløpig virker dette å bli en ny favoritt, men må fiske mer med denne, kanskje teste noen andre snører også.

Ble ikke noe fisk, da det var veldig høyt og kaldt vann. Så noen steinfluer og fjærmygg, men ikke noe vak eller andre tegn på aktiv fisk.

Bildene havner på siden av en eller annen grunn, uansett hvilken vei de i utgangspunktet er.

post-4939-0-21848700-1460570503_thumb.jpg

post-4939-0-51253100-1460570565_thumb.jpg

post-4939-0-93256900-1460570621_thumb.jpg

Endret av Morten Fosaas
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er BlueHalo #5 blitt testet på vann. Det var utrolig lett å komme i rytme, veldig liten overgang fra rolig karbon (Scott A3).

Stangen føles myk i hånden men gjør jobben sin godt når man har fått noen meter line utenfor tuppen (Barrio GT90 #5).

 

Brukte tørrflue, våtflue, kulehoder, tom. to eller tre fluer samtidig, så gjorte stangen jobben sin (ikke så veldig lange kast med tre, da).

Siden jeg er litt nygebynner så føles det som om jeg kaster minst like bra med denne som det av karbon jeg har, lettkastet og tilgivende

føles det.

 

Ingen fisk, men legger ved noen bilder fra turen, likehvel.

post-6197-0-98219100-1463213869_thumb.jpg

post-6197-0-80930300-1463213918_thumb.jpg

Endret av Bounce
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, 

 

driver og roter ned mot krokstr 24 om høsten, og ser at en mykere stang kunne vært bra, også pga av fortommen..

 

Hvilken glassfiber, gjerne "entry" modell, vil dere anbefale...? Ser at Echo har en hyggelig pris...

 

og ekstra bonus hvis den klarer 15 meterskast..eller noe i nærheten..

 

Takknemlig for forslag og erfaringer.

 

mvh 

 

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper alltid å vite hva du synes er entry-level (prismessig) og lengde av stangen du leter etter.

Glassfiber er jo ofte best i kortere lengder, dersom man ser bort fra Echo sine nye switcher og to-hendere.

 

Det sagt, så Echo Glass, Vision (Cult Fiber, Glassic) og TFO Finesse FSG er noen stenger fra kjente produsenter som ikke koster skjorta som ny. Har ikke personlig erfaring av stangene, dokk. HiLevel selger Rustic River.

 

Da er det altid bruktmarkedet der det er mulig å finne masse godteri med rimelig pris, ting som ellers er vanskelig å finne i butikkene i Norge.

Tror det er bare å spørre i Ønskes Kjøpt eller i den store unevnte sosiale medien.

 

Selv gikk jeg å bestemte å bygge selv, men det tar litt lengre tid så anbefales kun for dem med spesiell mental tilstand... (wink)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange gode glassfiberstenger innen de lengdene og klassen du leter etter, lett rundt og under 2k. Det kan t.o.m lønne seg å teste eldre glassfiber fra 70-tallet, Hardu laget noen 

brukbare stenger allerede da. Fiberglassflyrodders.com er en god kilde for informasjon for nytt og gammelt i glassfiber. Spesielt om man leter i eBay så er det fint å kunne finne litt informasjon om sakene man finner der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Echo, det er fine stenger. Jeg eier ikke en, men har testet, og skulle gjerne hatt en.

Ellers er Redington Butter Stick et alternativ, den blir muligens noe dyrere enn budsjettet ditt med frakt og toll. Jeg har den i #2, den er riktig god og veldig fintfølende. Jeg klarer 15 meter med den om det er god plass til baksleng og helt vindstille... og da mener jeg helt vindstille.

Hører ellers mye fint om Diamondback sine Meeker-stenger. Også noe dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Bygger du selv: http://www.ebay.co.uk/itm/Bloke-XLSG-Fibreglass-fly-rod-blank-plus-full-kit-with-chrome-guides-/291960411513?hash=item43fa325579:g:yV4AAOSwEzxYQU-1

Er akkurat i ferd med en fullføre en slik i klasse fire. Jeg har prøve kastet den i snøen og vinterkulda i -10. Absolutt positivt overrasket med WF-4 snøre fine rette  kast opptil 15m. Sikkert lenger når det ikke er minus grader. S-glass i emnet , bra komponenter. Syntes dragringen på 10mm var i minste laget og byttet ut til 12 og  øyet på toppringen var litt stor, men ellers topp. Ut fra det jeg fikk prøvd heller jeg til DT-4 eller WF-5 passer ypperlig til firer emnet. Mulig dette inntrykket forandrer seg  når varmen kommer. Ikke slaskete emne og minnet carbon under kasting. Et lite tips hvis du vil komme rimelig unna. Jeg var positivt overrasket. Legger ut bilder av stanga til uka under stangbygging.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Noen som har erfaring med Hardy Sirrus og/eller Vision Glassic, evt også målt opp mot hverandre?

Har ikke våget meg over på glassfiber ennå, men jeg kommer stadig tilbake til denne trangen...og slik har jeg gått og surret i snart ett år. Har satt maksen på budsjettet til rundt der hvor Hardy sin ligger, og jeg tenker fra klasse 1-3/4. Men også dette er en stor utfordring for meg. Hvilken klasse skal jeg velge? ahhh!!

Hmmm, what to do....:huh:

(og nei, jeg skal ikke bygge stang selv ^_^)

Endret av Jan Ingvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går rundt og funderer på den måten, så har jeg lært meg selv godt nok å kjenne til å vite at det bare er spørsmål om tid før jeg ryker utpå. Synes det er godt gjort å holde ut så lenge som du har gjort. 

Hva slags fiske er det du trenger stanga til, og er det en stang som du skal bruke kun i spesielle situasjoner, og hva vil det fisket innebære..? 

Litt sånne ting det er greit å tenke gjennom. Og mulighet til å låne en stang for et par turer ville vært det beste. Glassfiber er litt uvant 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Truls, tror ennå ikke at jeg har gått slik og vinglet og til slutt endt opp med ikke å kjøpe det jeg har hatt lyst på. Hehe. 

Men akkurat denne glassfiberstanga er vel det eneste jeg fortsatt har greid å holde tilbake på... Kostnaden spiller også litt inn her - det kan fort bli en del cash for noe som potensielt kan bli brukt veldig sjeldent. Altså, jeg trenger absolutt ikke ei glassfiberstang, men klarer bare ikke å legge tanken fra meg.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for Vision Glassic, i en eller annen vektklasse, fordi den var den billigste og dermed ikke så mye penger i dass dersom det viste seg at den ikke ble brukt så ofte, men er ofte innom både Sirrusen, men også Orvis sin Superfine. Egentlig helt latterlig, men slik er jeg dessverre skrudd sammen :unsure:

Tror dette er det tøffeste valget jeg noen gang har stått ovenfor når det kommer til fiskeutstyr, fordi iom at jeg egentlig ikke trenger stanga, så må jeg hele tiden finne argumenter for hvorfor jeg likevel trenger stanga. haha. Sannsynligvis vil det ikke bli ei primærstang, ei heller sekundær-, men sannsynligvis tertiærstang. Og med det mener jeg at det vil være svært få plasser hvor jeg kommer til å foretrekke den foran andre stenger jeg har, da jeg frykter det kan bli begrensninger i mulighetene når jeg er ute. Det er vel primært bekker og småelver jeg ser for meg for denne, men ofte så beveger jeg meg jo litt rundt i området også da, og da kan det være behov for både flammekaster og langdistanseraketter i en og samme kamp, så da greier jeg ikke å bestemme meg for en vektklasse lizzzzzzom.... and here we go again. hehe.   Jeg blir stressa av å dra på flere stenger og sneller på èn og samme tur. Jeg hater å gå som en jævla Michelin-mann med utstyr i alle lommer og begge hender. Jeg vil være fri som fuglen når jeg er ute! Synge. Danse. Hoppe rundt. Le og kose meg. Halleluja!! Så jeg trenger et multitool. Så jeg spør meg selv: vil jeg være i stand til både å sette de korte og delikate 4-8 meter vannkasta, men også kunne dra på med kast opp mot 20 meter med baksleng når situasjonen krever det... vil jeg greie det feks med ei 3'er glassfiber? Altså en ting er at det selvfølgelig er mulig, men vil jeg like det også, eller blir det en så jævli jobb med å få ut så mye snøre med ei så myk stang at jeg rett og slett ikke gidder i lengden?

Har du glassfiber selv Truls, og kan dele av din erfaring? Og i tilfelle, har stanga blitt brukt mer eller mindre enn du hadde planlagt? 

Kanskje jeg kan legge en mengde lapper i en skål med de ulike stengene og vektklassene, og rett og slett la skjebnen ta avgjørelsen? Er det innafor liksom?iiinnocent EDIT: en lapp må da også si "Ikke kjøp!"

Andre som evt måtte lese dette kan også komme med tips og råd til en stakkars, pint sjel.

Endret av Jan Ingvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd begge, og holder en knapp på Hardyen. Men jeg ble også veldig positivt overrasket over visionstanga, for en som har svært lite erfaring med glass. Skiller ikke mye i pris da, og Hardy er en Hardy 8)8)8)

Er en bekjent som har kjøpt en sirrus i #2/3 og fått fisket en del med den nå, og mener den er godt klassifisert. Men han fortalte meg at det ikke var noe problem å gå opp en lineklasse på snøret til klasse 4. Det er et bra argument i min bok for å dekke litt forskjellige fiskeforhold.

Jeg tror du blir nødt for å prøve begge to. Har du mulighet for det?

Endret av Marius_A._Book
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Hardy er Hardy, og Sirrusen hadde jo vært en fryd for øyet med Ultralite FW'en 8) 

Dessverre så er prøving vanskelig for meg. Her i Stavangerdistriktet er det jo ingen butikker som har særlig fluestenger, sneller eller bindemateriale for den saks skyld. Det går stort sett i Sølvkroken startsett osv, og sortimentet dekker vel stort sett 2kvm innerst i et hjørne av butikken... Og om det var, så ville de nok ikke hatt glassfiber, for da er vi vel over i en nisje innenfor en nisje :rolleyes:

Jeg har null erfaring med glassfiber, men så glad som jeg er i vannkast så tror jeg uansett jeg vil like det. Og dersom jeg lærte meg teknikken med så myke stenger for å få ut bra lengde med baksleng også, så tror jeg fort at glassfiber kunne blitt nummero uno i valg under klasse 5-situasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg godt igjen i mye av det du skriver.

Jeg kjøpte meg glassfiber, det var først og fremst av nysgjerrighet, og dessverre blir den for lite brukt. Jeg er som deg borti forskjellige fiskesituasjoner på hver tur, og noen av dem krever litt lengde, og det er mye lettere å få til med en stang i karbon. Jeg er heller ikke noe glad i å ha med mer enn en stang, og for å ha en backup med meg på tur, tilfelle stangbrudd så har jeg kjøpt meg en syvdelt. Da går den nedi sekken og jeg merker ikke at jeg har med.

Glassfiber er gøy å kjøre fisk med, men litt for ofte synes jeg bruksområdet blir litt for begrenset. Dessverre, for jeg skulle gjerne ha brukt glassfiberen oftere. I stedet har jeg laget meg noen litt dypere karbon, og de blir som oftest foretrukket.

Og med glassfiber får man så sære fargevalg osv (spesielt siden jeg bygger selv, det er liksom ikke så mange fargekombinasjoner som blir 'feil' på glassfiber) jeg synes glassfiber er utrolig kult, men er dessverre ikke flink nok til å gi de fisketid. Derfor har jeg foreløpig slått fra meg å kjøpt en klasse 3/4 men har veldig lyst på en, så vi får se hvor lenge det holder...

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygde meg en firer i glassfiber for en rimlig penge kjøpt på ebay for en tusenlapp. Jeg ikke fisket med den ennå. Den er på 7.5 fot prøvd den med forskjellige snører og begynner å bli klok på den- Med en Barrio 125 line i femmer, kaster jeg greit snorrett 17-20m Kjapp og fin, ikke hel myk. Den skal ha Payne 101 aksjon, hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd det nesten var carbon og ikke S-glass.  Tatt litt tid å finne ut av, men noe helt annet enn stang jeg bygde fra  (hardy) fibatube i kompositt for endel år siden. Så glassfiber er tydligvis så mangt, men helt klok på den har jeg som sagt ikke blitt ennå, men skal prøve ut flere snører, men barrio 125  tegner seg etterhvert som et favoritt snøre til flere stenger.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er GT125 og det den samme line som GT90bare 35 fot mer skyteline, Bekreftet av Mike himself . Forløpig bare overhodekast. Ganske enkelt fordi jeg ikke har rukket annet. I følge trout and salmon er den like god til vannkast. Har også kjøpt SLX for å teste ut, men pga av div reise aktivitet rekker jeg ikke før slutte av juni. Har blitt hektet på de snørene.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes gt125 er noe vanskelig å vannkaste med. Nå er jeg dårlig på det, bare så det er sagt...

Slx er en bedre line for vannkast, kortere klump og mer vekt bakover i klumpen. Gt125 har en laaang avsmalende baktapering, som nesten går i ett langt avsmalende stykke fra klumpen og resten av snørets lengde.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...