Gå til innhold

DEN STORE GLASSFIBER TRÅDEN.........


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Har en Vision mige og den er rå! tror ikke den er mulig å oppdrive lenger men blar man opp nok penger så kan man få kjøpt min ;)

Henning kallar det eit "leiketøy"

Har sett igjennom mitt " utstyrskatalog arkiv" frå 1996 og framover. Ser at Lutra hadde "Midge" frå 2002. (Eg visste det kom til nytte ein dag) ;D ;D

Er det 5,5 fot #3 eller 6,6 fot #4 som Øystein og Henning diggar??

Fint dersom den kjem tilbake! Då skal den prøvast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er en 6,6 fot klasse 4. Veldig morro å fiske småfisk på (Da jeg stort sett gjør det).

Det er gode kasteegenskaper, NÅR en takler en slik stang. Kan være litt "kilen" å få til når en er vandt til en STOKK i klasse 4 feks ;) Vision Midge er MYK :)

Edit: Inne på bloggen til Øystein (Forferdelig fine bilder der inne forresten) finner du et bilde av en kar (Sjur?) som kjører en fisk med en pitteliten stang, som ser ut som om den skal knekke :) Det er en midge tror jeg. Kan godt bekrefte det om du ønsker Øystein:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min midge er 5,9fot 3# og kan defineres som et leketøy, jeg har fisket en uke i hemsil med denne stanga og jeg har kost meg glugg i hel med fisk opp til 1,2 kilo på den hehe, ikke mit førstevalg i en elv som hemsil men pga litt knekk å brekk så ble det den stanga.

Det er en stang som viser deg dine kastefeil veldig tydelig og man trenger en del tilvending for å få til de lange kastene, jeg  har kastet 25 meter med den så med litt flaks og ingen hindringer i bakslengen så kan man nå noen av de morsome fiskene litt for langt ute også.

Stanga som Sjur prøver å knekke i bloggen min er en Steffen Brothers 5' 6'' #1-2 ikke en midge, den er syk den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lite grafit sålt och ett Larry Kenney 7'9" klass 4 på väg.

För Scottfansen är Larry Kenney en legend. Han var den förste som anställdes av Harry Wilson i mitten av 70-talet, och var chef för Scott mellan 87-92 om jag inte minns fel. Numera bygger Larry lite på fritiden, mest för att det är kul. Han har valt att inte ha hemsida eller marknadsföra sina spön, han vill helt enkelt inte ha beställningar utan göra detta lite i hemlighet, low key.

Larry är inte aktiv på Scott, utan jobbar som AD på nån fisketidning tror jag. Denna klinga är byggd av CTS på Larrys egen mandrill, och är monterat av honom själv i San Fransisco. Enligt säljaren har det en mjuk topp och progressiv aktion, ett bra torrflugespö. Offwhite klinga, semi sanded, burgundy lindningar med spiraldekorationer, helkorkshandtag Scott-style, cap/slide skeleton i bruneloxerat tillverkat av Joel Lemke (fd Struble, numera på väg att starta eget). Lite retrostil på det, helt klart.

Som alla glasfiberfantaster förstår så ser jag sjukt mycket fram emot att testa det, Larry är ju en av dom stora glasmästarna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk også en Steffen for snart 31 år siden. Lengde under 2 fot og vekt under 4 kg :D

God jul, hilsen han som byttet til seg Cane stang mot ATH snelle og noen lapper i slottsparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også en Steffen for snart 31 år siden. Lengde under 2 fot og vekt under 4 kg :D

God jul, hilsen han som byttet til seg Cane stang mot ATH snelle og noen lapper i slottsparken.

Hehe, god jul til deg med. Steffen av en litt annen type du har vil jeg tro. ÅrgangsSteffen  ;D

Nå er stanga av merket Steffenbrothers, men du har kanskje to Steffen?  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Vision mige og den er rå! tror ikke den er mulig å oppdrive lenger men blar man opp nok penger så kan man få kjøpt min ;)

Henning kallar det eit "leiketøy"

Har sett igjennom mitt " utstyrskatalog arkiv" frå 1996 og framover. Ser at Lutra hadde "Midge" frå 2002. (Eg visste det kom til nytte ein dag) ;D ;D

Er det 5,5 fot #3 eller 6,6 fot #4 som Øystein og Henning diggar??

Fint dersom den kjem tilbake! Då skal den prøvast.

Hva med disse nye Cult-stengene fra Vision, da ?

Usikker på om det er kull eller glassfiber jeg, men såvidt jeg har forstått har de denne typen aksjon . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe en Hardy Glass Stream 7' #3. Noen som har noen erfaringer med denne stanga eller generelle synspunkter/erfaringer mht. denne nye glassfiberserien til Hardy?

Jag har kastat med just det spöt. Långsam aktion, flexar djupt i alla plan. Men när man belastar den så styvar det upp sig förvänansvärt, troligen tack vare grafitduken som ligger innerst i klingan. Det är ca 10% grafit i den serien. Det känns som ett prisvärt spö, och för en Hardyfrälst så lämnar väl designen inget ytterligare att önska. Själv tycker jag att det känns lite gubbigt, som alla Hardyprylar. Men det är jag det...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluedengern, den eneste glassfiberstanga jeg har er en Hardy Jet fra 70 tallet, 8 1/2 fot klasse 7. Er egentlig en veldig god stang.

Noen velger korte og lette glassfiberstenger, virker spennende, men hva slags snøre velger dere?

Korte kast i bekker med kanskje ikke mer enn 5-6 meter snøre i lufta?

Og hvis dere hadde et RIO Selectiv trout snøre klasse 3 og skulle valgt en glassfiberstang på 5,6 til 6 fot hva slags stang ville dere valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg Christian (chform) har bedre forutsetninger enn meg til å svare på dette om korte/lette glasstenger. Jeg har foreløpig bare to glasstenger, begge i klasse 5.

Den neste stanga jeg skal ha er en 8' klasse 3/4 fra Steffenbrothers (tror jeg  :rolleyes: )

Guideline Presentation er et snøre jeg generellt har god erfaring med i situasjoner der det kreves god lading av stanga med lite snøre ute. Jeg ville nok også kjøpt stang og funnet snøre etterpå. Passer Selectiven så er det fint, hvis ikke finn noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvekastet en Hardy Aln #2, 5ft her forleden. Morsom stang for korte kastelengder på 10-12 meter, men gud bedre hvis det går på fisk av noe størrelse på den stanga :o Det kan fort bli en fight man ikke glemmer. Kasterytmen måtte justere litt for å legge ut pene nok bukter. Dvs. buktene måtte åpnes litt for ikke å hekte. På Sørlandet hvor normalen ligger mellom 200-500 gram vil nok dette være ei stang hvor du kjenner fisken helt ned i snellefestet. :)

Edit: Vi kastet med High Water (?) og Long belly et eller annet. Long belly ga bedre overrulling og litt kortere distanser, men dette har sikkert med øvelse å gjøre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Många som fiskar med korta glasfiberstenger foretrekker DT-lina. Den djupa aktionen gör att man laddar spöt lätt även med raka taperingar. Kastlängderna överstiger väl sällan 15m, och jag rollkastar mycket när jag fiskar glas. Glasfiberns karaktär lämpar sig ypperligt för rollkast, och personligen gillar jag DT och TT bäst. TT brukar jag köra när det är lite större vattendrag, och om man har lite tyngre flugor, tex rollkasta hjorthårsfluer. Favoriter bland DT-linor är väl SA Supra, men jag har kört mycket andra sortering. Bland WF-linor för små vattendrag är (precis som Jörgen skriver) GL Presentation populär, och Loop Opti Stream ska visst vara fin. jag gillade gamla Loop Distance när den fanns.

Rent generellt kan man säga att dagens "standardlängder" inom glasspön är 7'-#3, 7'6"-#4, och 8'-#5. Vintage glasfiber med samma prestanda är generellt kortare, 7'-3/4, 7'6"-4/5, och 8'-5/6. Förr dubbelklassade man ofta, det var lite mindre snack om ERN då, man körde mer på känsla tror jag. Idag är det svårare att sälja spön som har dubbelklassning, även om ett #4-spö givetvis kan hålla en DT3 i luften med gott resultat om solen skiner och man fiskar sjöfiske.

Glasfiber är inget hokus pokus. Det är stryktåliga spön som kombinerar bambuns delikata karaktär med grafitens tålighet. Glasfiber är till och med mer tåligt än grafit. Och billigare.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd!  :D

Det meste er lett å skaffe seg på nettet, men det er litt synd at så få butikker tar inn glassfiberstenger til Norge. Det er jo alltid smartest å prøve stengene før kjøp, og kanskje spesielt når det er snakk om litt mer spesielt utstyr. Om jeg skal ha en glassfiberstang er det helt klart noe jeg vil prøve før jeg kjøper det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...