Gå til innhold

DEN STORE GLASSFIBER TRÅDEN.........


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Den stangen er super nice Raimond! Har jo som du vet lagt inn besetilling på samme mod og en 8´6" kl6 selv, men er i tvil om jeg skal gå for 8`3 kl4-5 i stede for 3er stanga.. Har jo en del favoritter i den kl, men lite 4-5 stenger..

Noen som har prøvd den 8`3" kl4-5 som Larry Kenny lager!? Christian H kansje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Den stangen er super nice Raimond! Har jo som du vet lagt inn besetilling på samme mod og en 8´6" kl6 selv, men er i tvil om jeg skal gå for 8`3 kl4-5 i stede for 3er stanga.. Har jo en del favoritter i den kl, men lite 4-5 stenger..

Noen som har prøvd den 8`3" kl4-5 som Larry Kenny lager!? Christian H kansje?

Som jeg sa til deg tidligere, frykter jeg at 8'3 5 er mere enn 6'er for oss to. Min skal være en 3'er, men er bedre med ei 4'er line. Vil tro dette gjelder 8'3 også dessverre, ekke enkelt når man er sær på utstyr ;D

Alternativet er Larry sin 7'9 4, den vet jeg er fantastisk god :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Endelig fått prøvekjørt den nye glassstanga på gress i dag: T&T Heirloom 7'6" med en Ross San Miguel Vision 2  :D Vakker kombinasjon, raskere enn forventet og kanskje mer allsidig en jeg trodde. Gleder meg til våren..........

Bilder! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fått prøvekjørt den nye glassstanga på gress i dag: T&T Heirloom 7'6" med en Ross San Miguel Vision 2  :D Vakker kombinasjon, raskere enn forventet og kanskje mer allsidig en jeg trodde. Gleder meg til våren..........

Jag har fiskat med mitt T&T Heirloom en del sedan jag köpte det. Underbart spö. Precis som du säger är serien väldigt allsidig. Mitt liknar ganska mycket ett splitcanespö i känslan. Ganska tungt, med bra tryck, utan att tappa balansen.

Roade mig igår med att hänga på en rulle som är "in progress". En Ingvar Nilsson fast tillverkad av min gode vän Anders/Reelmaker. Den är inte klar än, men börjar ta form. Anders har fått ta del av Ingvars ritningar på sneller, och håller på med ett par stycken för husbehov.

Till just denna så har vi fixar fram en bit PEI-plast till sidorna. En dyr konstruktionsplast som har en fin lyster och bla har använts av Alex Kaplun, Leen Huismann och Kineya. Matchar lindningarna på spöt fint.

IMG_9852.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er Pent Christian!!

Hva er første inntrykket av 8`6" 6wt til Larry Kenny?  Jeg har den selv på bestilling.. Tenker å bruke den til sjøørret, Stor innlands ørret, smålaks..

Har i tanken den 7wt stangen han lager også, det hadde jo vært morro å fiske mellom-storlaks med glassfiber ;D

Hører jo at folk sier stengene er kraftigere/stivere en hva man forventer av E-glass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns ju två längder på #6, och jag valde den längre 8'6''. Förmodligen är 8'3'' lättare och mer balanserad. Å andra sidan ger den extra längden mer liv och kraft i kastandet. Med rätt rulle som balanserar spöt så får man enorm kraft i kastandet. Det kräver bra tracking och tajming för att leverera, men när man får till det så sjunger det om det här spöt. Jag inbillar mig att det är idealiskt till grilse och liknande fiske i strömmande vatten. Jag kommer ha det till sjöörret i skånska åar och en del kustfiske. Anledningen till att jag valde 8'6'' istället för 8'3'' är att jag redan har ett sånt i ett annat märke.

Än så länge kan jag inte berätta vilka linor som är optimala. Men spöt kommer att få jobba i sommar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Er du glassfiber entusiast og savner glassfiberstenger i kule farger så kan du jo alltids sjekke denne sida :D :D

http://www.bluehalostore.com/SearchResults.asp?Cat=1819

Fant den på facebook sida til Greywolf rods.

Du finner også noen fluesneller på samme nettsted.

Terje

Kult, er snart ferdig med en Heirloom 8'#4 så jeg trenger noe å leke med utover vinteren. En rød stang hadde vært tøft :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
  • 2 år senere...

Ut i fra stangbyggertråden ser det ut til at det kan være interesse for å blåse liv i " den store glassfibertråden" igjen.

 

Søker man på #glassisnotdead på Instagram er det over 14 000 bilder som er tagget med dette emnet, så at glassfiber har fått en renessanse er det ingen tvil om. Mange av de store selskapene tilbyr nå en serie med glassfiberstenger, og samtidig vokser antallet av mindre operatører som lager stenger av glass tilpasset ditt ønske kun begrenset av størrelsen på lommeboken din.

 

Selv startet mitt glassfiberprosjekt for en del år tilbake da jeg kjøpte en #4 Diamondglass av en her på forumet. De siste to årene har jeg utelukket fisket med glassfiber - alt fra små prikkete ørreter i bekken på hytta til større sølvtorpedoer på Bornholm.

 

Jeg fisker både med "old school" stenger samt moderne glassfiber, og alle har sin sjarm. Tenkte å vandre gjennom stangparken min i denne tråden ( dersom det er noe interesse for det ) og håper at flere melder seg på. Bilder av stengene gjør tråden artigere.

Ligger også masse bra info bakover i denne tråden.

 

 

 

post-2498-0-46966200-1450390168_thumb.jpg

 

mvh Gard

 

 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-2498-0-36690400-1450422799_thumb.jpg

 

Epic 686, Swift Flyfishing - tenkte det var greit å starte med denne ettersom serien er litt i vinden under byggetråden.

Vi snakker her om en stang i tre deler i klasse 6 med en lengde på 8`6" . 

 

Bestilte blank og snellefeste mot slutten av 2013, og pakken kom på nyåret som en forsinket julegave.

Hadde lest mye om Epic sine stenger, og tenkte at denne måtte være perfekt til lett saltvannsfiske. Derav ble også fargevalget ” so blue ” som selskapet kaller blåfargen. Bestilte også Epic`s stangtube som må være en av de feteste på markedet.....selvfølgelig laget av glassfiber den også.

 

post-2498-0-35266400-1450422849_thumb.jpg

 

post-2498-0-81831600-1450422859_thumb.jpg

 

Når det kommer til fluestenger så er mitt vokabular kjemisk renset for tekniske begreper som ERN, topp-aksjon, stiv butt osv…. så her blir det smått med tekniske detaljer.

Jeg er glad i å fiske med fluestengene, og enten liker jeg en stang eller så liker jeg den mindre godt sammenlignet med de jeg liker.

 

post-2498-0-70542800-1450422905_thumb.jpg

 

Har brukt Epic 686 stangen i sjøen her hjemme, på Bornholm og  i Rena samt noen større innsjøer her til lands.

Stangen lever opp til alle lovordene jeg leste om den i forkant, den er rett og slett et råskinn av en glassfiberkjepp.

Glem erfaringer med Tjøstheim Wonderod og gode gamle Vangen, dette er noe helt annet og noe av det første du oppdager er at den ikke veier noe særlig mer enn en karbonstang. Min ferdigbygde stang veier litt under 140 gram, og til sammenligning veier nye Sage Salt i samme klasse 108 gram.

Stangen trives best med et seksersnøre, men kaster like gjerne et snøre i klassen over og under. Har brukt GL Coastal #7 mye i sjøen og det går så det griner.Bruker gjerne Coastal når det er litt rufsete, ellers går jeg for et SA Stillwater i #6. Til innlandsfiske i elv/vann har jeg brukt både et Carron snøre og TriangleTaper i #6. 

 

post-2498-0-89011000-1450422940_thumb.jpg

 

Stangen presenterer alt fra døgnfluer i rennende vann til Jiggy`er i saltvannet og selv om den fint takler ørret i fler-kilo klassen så er det også moro å kjøre mindre fisk på stangen.

 

post-2498-0-58099200-1450423458_thumb.jpg

 

Har fått en del spørsmål om hvordan stangen takler vind og dette er selvfølgelig veldig avhengig av brukeren. Min opplevelse er at stangen takler nærmest tilsvarende situasjoner som en i lik klasse laget av karbon, og når det blir skikkelig rufsete ute kommer den selvfølgelig til kort.

 

Det ligger masse info om stangen på Swiftflyfishing sin hjemmeside samt på bloggen til Cameron Mortensen http://thefiberglassmanifesto.blogspot.no/

 

For de som er litt over gjennomsnittlig interessert i glass så anbefaler jeg siden til Cameron.

 

God helg, mvh Gard

 

 

 

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du bumpet denne tråden i går kveld... ble sittende å lese ut på natta  :rolleyes:  

 

Veldig flott stang, og den snella sitter jo helt perfekt på! 

 

Liker det du sier angående vekt. Mulig jeg svømmer på dypt land nå men har egentlig totalvekta på fiskestanga noe å si? (32 gram) For min del er det det å få stanga til å bøye og holde håndleddet stivt som gjør at jeg blir sliten i armen på fisketurer. Kasta med karbon på en fisketur etter noen måneder med glassfiber og jeg var helt kjørt i underarmen på kort tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler dine erfaringer om nettopp denne stanga. Jeg har nettopp satt min 686 i tørkeren, da den nettopp har fått sitt første strøk med fortynnet epoxy. Nesten litt magisk å se hvordan den hvite silketråden forsvinner, og det endelige resultatet blir klarere.

Forventningene øker for hvert skritt jeg kommer videre i byggingen.

Jeg skal ikke påstå at jeg har noen greie på glass, jeg holder akkurat på å gjøre mine første erfaringer.

Og følelsen av materialet og hvordan det oppfører seg virker ganske så annerledes enn hva jeg er vant med, og da begynner jeg å bli mer og mer nysgjerrig på hvordan den oppfører seg med snøre, og i fiskesituasjoner og spesielt ved kjøring av fisk.

Håpet mitt for denne stanga, bruksmessig, er at det er denne jeg søker å plukke frem når jeg ønsker å kaste et 'normalt' seksersnøre. Og det er det jeg bruker mest i de fleste forhold på kysten.

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I serien " Gard vandrer gjennom glassfiberparken " har vi i dag kommet til Sage SFL.

 

 

post-2498-0-18000400-1452176577_thumb.jpg

 

Sage startet opp firmaet sitt i det herrens år 1978, da under navnet Winslow Rod Company. Etter kort tid gjorde de om navnet til Sage for å unngå forveksling med Winston.......

Det ble noen år med glassfiberfluestenger før de gikk over til grafitt. Produksjonen varte bare noen år og stengene er forholdsvis ettertraktet på bruktmarkedet i dag.

 

post-2498-0-49415500-1452176276_thumb.jpg

 

Jeg har vært heldig å få kloa i tre av dem, #4 7`6" - #6 8`6" og #7 8`9".

 

post-2498-0-42751100-1452176314_thumb.jpg

 

Av de tre har jeg fisket mest med #4 stangen, en herlig blanding av kraft og finesse i denne utgaven. Har brukt Gl presentation på denne da jeg kun har fisket i mindre elver der det er litt trangt med bakslengen.

 

post-2498-0-65252300-1452177017_thumb.jpg 

 

Jeg var heldig og fant denne på Finn, og selv om herren som bygget den en gang i tiden gjorde stangen fiskbar så er den langt fra noe estetisk høydepunkt. Jeg har byttet snellefeste på den og er nå i gang med å pelle av ringer. Fin vintersyssel.

 

post-2498-0-33351400-1452177286_thumb.jpg

 

686SFL stangen er den eneste av de tre som er fabrikkbygget ( de to andre er merket med B476SFL/B789SFL ) der B`en står for blank.

Dette er et råskinn av en stang som jeg har fisket litt med i støre elver og vann. Jeg lader denne med et sekser snøre og her snakker vi kastemaskin.

Bildet øverst er fra en tur til et Vulgatavann der stangen fikk sin ilddåp. Fiskene sto langt ute og var både sultne og store. Sage`en leverte varene.

 

Litt artig er det å lese reklamen fra Sage`s første katalog der de beskriver glassfiberserien sin på følgende måte: 

 

" The Sage fly rods utilize the high-modulus S-glass fiberglass which transmits unexelled Power for longer casts with less efort, while approaching graphite sensitivity........Sage rods are designed to drive a narrower, more controlled loop for greater distance and accuracy with a minimal-tailing loop.

The Sage action animates rods that are designed to help the beginning caster, enhance the average fisherman`s efforts, and exite the expert. "

 

Høres vel ikke helt ukjent ut dette......kunne godt vært hentet fra dagens reklamekatalog :)

 

Før jeg gikk til anskaffelse av Epic 686 hadde jeg ikke fisket mye i saltvann med glass, så det var med litt spenning at jeg reiste til Bornholm uten min trofaste Sage xi2. Som erstatning hadde jeg med SFL 789 i tillegg til Epic`en.

 

post-2498-0-03352100-1452180475_thumb.jpg

 

Dette gikk overraskende bra, selv om jeg må innrømme at på dagene det blåste bra i seilene så sendte jeg en tanke til Xi2`en hjemme. Prøvde meg på både # 7 og 8 snøre og landet på et Ridgeline Intermediate #7/8 som gikk som juling ut i Østersjøen.

Stangen fikk kjørt seg litt også på denne torpedoen.

 

post-2498-0-90432700-1452180791_thumb.jpg

 

Fra tid til annen blir det lagt ut en SFL på Ebay, men de fleste går langt over det jeg er villig til å betale. Siste stangen jeg fulgte med på var en 580 og den gikk for over 600 usd.

580`en er av mange ansett som den gjeveste av stengene etter hva jeg har lest.

 

Flere glassfanatikere i statene har sammenlignet aksjonen til SFL serien med Epic sine stenger. Jeg kastet SFL 686 og Epic 686 om hverandre og holder nok en liten knapp på Epic`en ( mulig jeg hadde dummet meg ut i en blindtest.... ).

 

post-2498-0-22861700-1452183375_thumb.jpg

 

Gard

 

 

 

 

 

 

Endret av Gard R Schaug
  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...