Gå til innhold

DEN STORE GLASSFIBER TRÅDEN.........


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Jeg opplever at det er mindre/langsommere spenst (utlading) på glassfiberstenger enn karbon, og at snøret derfor sendes avgårde litt jevnere, dvs ikke skytes avgårde. Bruker en Winston B3X 907 til sjøfiske og den sender snøret ut i en vill fart i forhold. Ser for meg åttersnøret kjennes godt fra starten av, men hvordan er det på lengre kast? Orker stanga mye snøre ute med to klasse over?

 

Stanga har ikke noe problem med det. Virker som man kan kjøre på med masse vekt. Hadde en god del overheng og det var ikke tegn til å være problematisk, måtte bare vente litt lenger, så stanga fikk jobbe med det.

Blir spennende å prøve gt90i #8

Enig med det du sier om farten på snøret, vet ikke om det har litt med teknikk å gjøre også..? Eller om det er litt av "greia"

 

Har brukt B3X i klasse 7 mye jeg også, og nettopp tatt i bruk 906 i samme serie. Får god fart på sakene med de ja :-)

Utrolig gode stenger det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gard,

 

Spennende å se stengene dine og kult at du gidder å skrive litt om hver av de. Kult å se igjen den lille Steffen-stanga også, håper du har god bruk for den i marka! Skal se om jeg får tatt et par bilder av mine glasstenger også. Kult at flere gjør det samme som Gard, så vi får se hva som finnes av glassfiber i landet.

 

 

Moro å skrive litt om vinteren vet du.......

 

Gleder meg til isen går i marka - blir besøk til noen små lureputter der Steffen stangen blir helt perfekt.

 

Den Greywolf stangen ser jo også helt rå ut, har alltid vært svak for de hvite spigot-holkene :) Alltid moro med testing av snører til nye stenger. Har forsøkt et DT snøre i #3 til Mr Steffen, ble ikke helt dus med det. Har skaffet meg et SA Trout WF og det ser ut til funke mye bedre.

 

Ahhhh, er klar for vår jeg også

 

Gard

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga har ikke noe problem med det. Virker som man kan kjøre på med masse vekt. Hadde en god del overheng og det var ikke tegn til å være problematisk, måtte bare vente litt lenger, så stanga fikk jobbe med det.

Blir spennende å prøve gt90i #8

Enig med det du sier om farten på snøret, vet ikke om det har litt med teknikk å gjøre også..? Eller om det er litt av "greia"

Har brukt B3X i klasse 7 mye jeg også, og nettopp tatt i bruk 906 i samme serie. Får god fart på sakene med de ja :-)

Utrolig gode stenger det også!

Hvordan er det å kaste i vind og med tunge fluer? Bruke mye clousere på kysten, med et Barrio SLX #7 og Airflo Ridge Clear 6/7, og syns B3Xen kan være litt spe hvis det blåser mye. Er på gjerdet på å prøve glass i sjøen også, men er skeptisk til glass for tunge fluer, vind og lange kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glassfiber til kystfiske tror jeg først og fremst er en tilvenningssak.

Den har nok sin største fordel på de litt roligere dagene. I sterk vind har jeg andre som står foran i køen.

Jeg bruker b3x' en i ganske mye vind også, men aller helst bruker jeg en cts eller Eternity 2 bygget på klingene i klasse fem og seks (de er ganske kraftige for klassen sin...)

Jeg har kastet en del fluer med kulehode med 686' en. Har utstyrt de med tungstenshode på 4 mm så de er tunge.

Jeg synes det rykker en del, men det går greit med litt tilvenning. Litt roligere kast, og vente lenge nok så gitt det relativt greit.

Bruker mye clousere jeg også, og det går nok greit å kaste med det, men helt optimalt er det ikke.

Har fått mer dreisen på kastingen med glassfiber nå, og jeg synes jeg kaster langt nok med det, selv om jeg når noen meter lenger med en karbonstang.

For min del blir glassfiberen førstevalget når det er litt roligere, og behovet for de lengste kastene ikke er så stort.

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekker et par stenger til før sesongen starter........

 

Eagle Claw Featherlight, også kjent som "ugly Stick" over dammen.

 

post-2498-0-67796300-1457031551_thumb.jpg

 

Hva skal jeg si om denne billigserien av stenger? Vi snakker ny stang for ca 30 dollars - er det mulig å lage en ok fluestang for denne summen?

 

Svaret er ja, om du ser bort fra finish mm.

Etter å lest en del på Cameron sin blogg , thefiberglassmanifesto, følte jeg meg nesten programforpliktet til å testet en av disse stengene. Valget endte på en 7`#5-6 og har testet denne i sjøen på rolige dager ved flere anledninger.

Sammen med et SA Stillwater ble dette en morsom kombo.

 

post-2498-0-61492600-1457032615_thumb.jpg

 

Featherlight serien har en spesiell posisjon blant amerikanske fluefiskere, ettersom mange har barndomsminner der gule fluestenger var selve oppstarten på mang en fiskekarriere.

Etter hva jeg har lest ser det ut til at selskapet stoppet opp produksjonen en stund, men de lages nå på nytt i begrenset opplag.

 

Første turen med denne stangen resulterte i en flott Askersjøørret som nesten dro vekten ned til 2 kgs merket.

 

post-2498-0-42438600-1457034905_thumb.jpg

 

post-2498-0-13999900-1457034914_thumb.jpg

 

Skikkelig moro på dette utstyret.

 

Legger inn en link til ytterligere info om stengene http://thefiberglassmanifesto.blogspot.no/2010/06/eagle-claw-featherlight-series.html

 

Planen har vært å bruke denne stangen til prosjekt "liten østlandselv med stor sjøørret og litt laks som er avhengig av vann for å levere", men dette har ikke materialisert seg enda. Vi får se hva 2016 bringer.

 

post-2498-0-40702200-1457035238_thumb.jpg

 

Gard

 

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg betalte 200,- for en ny 7' #5-6 på ebay i fjor, og da kan man nesten ikke klage på finishen. Med et snøre i #6 er dette et fint verktøy i små, gjengrodde bekker og elver. I stedet for å krangle seg frem med en 9 foter og lobbe ut flua får man både plass til å kaste og følelsen av å fiske. Ved å slenge på et kinasnøre på ei gammel støpjernsnelle som lå bakerst i skapet, kunne jeg utvide stangparken med et helt brukanes oppsett for den nette sum av 300 kroner. Ikke så alt for ofte den luftes men den har sine bruksområder! 

 

I likhet med Gard har jeg brukt den i sjøen på rolige dager. Selv om uttellingen har vært sparsom er det forsatt morsomt! Med noen meter snøre ute så får man god bøy i selv den korte 7fotern og kastinga er morsom. 

 

Prøvde samme stangen i 8' for noen år siden og syntes den var enda mer festlig. Det var muligens første gang jeg kastet med glassfiber så opplevelsen av det flexet i både hodet og rævva var nok resultat av min lusne kasteteknikk paret med en glassfiberemne som kanskje ikke er i toppsjiktet. Uansett, verdt hver ei krone!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har fått kastet en del med epic 686, og med en del forskjellige snører.

I dag prøvde jeg den med barrio gt90i klasse 8, og det virker som det sitter godt på den stanga. Det også...

Begynner å lure litt på hva man kan lade denne stanga med, selv om den omtrent bøyer seg helt ned i korken uten snøre, så er det ingen tegn til at den skal gi seg med et snøre i klasse 8.

Er det egentlig noen grenser for hva denne stanga kan kaste..?

post-2542-0-04402700-1457868677_thumb.jpeg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye takket være Gards sitt review av featherlight´n over her måtte jeg innom boden og hente den frem. Den har vært min følgesvenn på de siste tre turene etter SØ og for en nær venn den har blitt! To nye bestenoteringer og langt mer komfortabelt enn å veive rundt med en blytung 7er hele dagen. Den lille gule skylder deg en stor takk Gard! Den har allerede gjort sitt for i år og vi skriver kun 17. mars enda. Skal forundre meg om den ikke får kjørt seg litt på fjellet til sommern også :)

Deilig å ha noe som man er så fornøyd med og som du ikke behøver være redd for. Nesten prosjekt blir å gjenskape den sinnsyke buen man ser på noen av bildene av EPICstengene. Må bare kroke en brukbar fisk først. Litt usikker på om de 600 dollarne i prisforskjell kanskje kommer til uttrykk under et slikt forsøk!

Nådde ikke helt opp i går, desverre!post-4440-14582005215857_thumb.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk Øyvind - ble knall med den snellen. Hvordan er stangen å fiske med?

Gard

Thank you :-)

Snella er nok dessverre bittelitt for lett for stanga at den kan balansere rett. Men stanga er meget fin å fiske med. Har testa den med Barrio SLX. Ikke en god kombinasjon for meg fiskemessig. Blir litt for brå om du skjønner hva jeg mener. Skal teste noe med lengre klump eller kanskje et DT snøre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gard, hvis det er det snøret som fulgte med den 7 fots Steffen-stangen er det et Barrio Mallard DT #3.

Testet et Barrio Smallstream i helgen og kan anbefale det hvis man vil ha et snøre som lader litt raskere og ikke trenger lange kast. Perfekt til min Graywolf 703 hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et DT snøre? Jeg har et i #3 liggende som jeg fikk med på et kjøp ( usikker på merke....). Du kan få det av meg - bare send meg adr på pm så sender jeg det til når jeg er tilbake fra påskeferie.

Gard

Hadde tenkt til å kjøpe det snøret, så jeg kan gjerne kjøpe det av deg jeg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok noen bilder i går som ligger på https://fullyflexed.wordpress.com

Ble veldig fornøyd med resultatet. Det eneste som gjensto var det mest nervepirrende av alt, prøvekastingen.

Fant frem et gammelt SA DT #4 som jeg montere på ei snelle som samler støv. Veldig behagelig å kaste med, lett og fin i hånden.

Trange fine bukter og ruller over fortomen veldig pent. DT snøret er fullt brukanes men vurdere SA Mastery Trout eller Gl Experience til stanga.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok noen bilder i går som ligger på https://fullyflexed.wordpress.com

Ble veldig fornøyd med resultatet. Det eneste som gjensto var det mest nervepirrende av alt, prøvekastingen.

Fant frem et gammelt SA DT #4 som jeg montere på ei snelle som samler støv. Veldig behagelig å kaste med, lett og fin i hånden.

Trange fine bukter og ruller over fortomen veldig pent. DT snøret er fullt brukanes men vurdere SA Mastery Trout eller Gl Experience til stanga.

Nydelig! Ser meget bra ut!  <<l  Jeg har lyst på en 476 selv!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...