Gå til innhold

DEN STORE GLASSFIBER TRÅDEN.........


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Kunne vært gøy å prøvekasta en av disse Staffan, men når jeg ser hvordan for eksempel Mike McFarland legger sjela si i sine glassfiberstenger så

er det et eller annet i meg som får frem tvilen i hvor mye sjel som ligger i disse kina stengene :)

...... og ei stang bør ha sjel :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det vet vi ike, ja vi snakker om sjel, sjela finner jeg bare i en cane eller greenhartstang, er er det bare å rulle ei flassfibermatte av rette slaget rundt en mandrill som gir en god aksjon. så skal det surres noen ringer og limes kork og snellefeste, det er ikke mange måter å gjøre det på.........slurvete, middels nøyaktig og jævlig nøyaktig.......håndtverk skulle ikke nette kineserhender gjøre dette enn klumpete amerikanske hender som stammer fra scotland og som stinker ac epoxy. For den saken kan det hende at den beste stangsurrersken et ei sånn lita bærte med skråstilte øyer hos Mc F.......eller tror du han står for hele produkssjonen selv? Det hadde vært gøy å testa en.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

klart det er kulturforskjeller, det vi i vesten ser på som riktig, funker annerledes der og omvendt og snart er volvo produsert der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er alvorlig i vær kultur......norske soldater vet heller ikke noe om de skal  "kjempe retten for" og dette har jeg kunnskap om, har vært i det systemet, så hva vet vi om østens kultur og tankesett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark som har byggt stangen till höger har anmält tillverkaren till US FTC, deras handelskammare. Visst är det ett allvarligt övertramp. Plagiering kräver dock en köpare, och dom som köper glasfiberspön av denna modell är knappast kineser - nåt att tänka på kanske...

För övrigt är även glasfiber och kolfiber en konst som inte skall förringas. Antal lager, riktningar, materialkombinationer, slipning eller inte, tjocklek på klingvägg etc. Många beslut somskall göras rätt. Det är ibte många byggare som vet hur man gör en egen mandrill och bakar själva, trots att dom vet hur en bambustock splittas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende dette er et Asia produkt de fleste av dere ikke vil eie men: de nye Vision Cult glassfiberstengene som kommer i år har fått topp kritikk. 2 av 4 var ferdige før jul og testet. Er det noe som vet om Vision skal ha med disse på Lillestrømsmessen i april?

Har ingen planer om å bli glassfibermann men stangen på 5`9" klasse 3/4 høres spennende ut for kronglete bekkefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har fått ny glassfiber i hus: Hardy Glass Stream 7' #3.

Burde være et fint kompliment til Diamondglass'n 8' #5. Den ligger nå på hylla og venter på at isen skal gå i den lokale vesle lureelva :D.

Stanga er lagd med 10% carbon, og finishen er upåklagelig, selv om den i likhet med alle nye Hardy produkter er produsert i Østen. Nydelig tube med kork-topp og eget tubetrekk! Klassisk Hardy stangtrekk med en liten lomme til transportpluggen til hunnholken...........

http://fly.hardyfishing.com/en-gb/products/flyfishing-rods/classic-rods/glass-rods/

Har en liten Marryat CMR 34 som skal sitte på denne. Nå skal jeg bare finne et passende snøre. Stanga er etter sigende en ekte #3, så det blir et smekkert WF3 med kort til medium lang klump tenker jeg. Noen forslag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått ny glassfiber i hus: Hardy Glass Stream 7' #3.

Burde være et fint kompliment til Diamondglass'n 8' #5. Den ligger nå på hylla og venter på at isen skal gå i den lokale vesle lureelva :D.

Stanga er lagd med 10% carbon, og finishen er upåklagelig, selv om den i likhet med alle nye Hardy produkter er produsert i Østen. Nydelig tube med kork-topp og eget tubetrekk! Klassisk Hardy stangtrekk med en liten lomme til transportpluggen til hunnholken...........

http://fly.hardyfishing.com/en-gb/products/flyfishing-rods/classic-rods/glass-rods/

Har en liten Marryat CMR 34 som skal sitte på denne. Nå skal jeg bare finne et passende snøre. Stanga er etter sigende en ekte #3, så det blir et smekkert WF3 med kort til medium lang klump tenker jeg. Noen forslag?

 

Mitt första val hade nog varit en DT3. Just den Hardytaperingen är en av de långsammare i serien, om jag inte missminner mig. Möjligtvis en TT3.

Grattis, helt sikkert ett godt köp!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått ny glassfiber i hus: Hardy Glass Stream 7' #3.

Burde være et fint kompliment til Diamondglass'n 8' #5. Den ligger nå på hylla og venter på at isen skal gå i den lokale vesle lureelva :D.

Stanga er lagd med 10% carbon, og finishen er upåklagelig, selv om den i likhet med alle nye Hardy produkter er produsert i Østen. Nydelig tube med kork-topp og eget tubetrekk! Klassisk Hardy stangtrekk med en liten lomme til transportpluggen til hunnholken...........

http://fly.hardyfishing.com/en-gb/products/flyfishing-rods/classic-rods/glass-rods/

Har en liten Marryat CMR 34 som skal sitte på denne. Nå skal jeg bare finne et passende snøre. Stanga er etter sigende en ekte #3, så det blir et smekkert WF3 med kort til medium lang klump tenker jeg. Noen forslag?

 

Mitt första val hade nog varit en DT3. Just den Hardytaperingen är en av de långsammare i serien, om jag inte missminner mig. Möjligtvis en TT3.

Grattis, helt sikkert ett godt köp!  ;)

Takk for tipset, har Cortland Sylk DT til Diamondglassn. Lurer dog litt på hva som er fordelen med et DT versus et WF med litt lengde på front- og baktaperingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eftersom glasfiber är långsamma och progressiva spön så tycker jag DT funkar bättre. WF har genom sin tapering en sweetspot där den laddar optimalt, och jag upplever detta som en begränsning med mjuka spön. En DT kan man långsamt mata ut och successivt ladda spöt mer och mer. När det gäller närfiske så är givetvis inte skillnaden så stor, eftersom fronttaperingen kan vara ganska lika på en WF och en DT, men när man fått ut lite lina så tycker jag att DT är överlägset.

Detta förutsätter dock traditionella glasfibertaperingar. Jag har gamla Sagespön i glas som är lika snabba som ett kolfiberspö. Där kan man med fördel hänga på en kortklump och fiska streamer med gott resultat.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eftersom glasfiber är långsamma och progressiva spön så tycker jag DT funkar bättre. WF har genom sin tapering en sweetspot där den laddar optimalt, och jag upplever detta som en begränsning med mjuka spön. En DT kan man långsamt mata ut och successivt ladda spöt mer och mer. När det gäller närfiske så är givetvis inte skillnaden så stor, eftersom fronttaperingen kan vara ganska lika på en WF och en DT, men när man fått ut lite lina så tycker jag att DT är överlägset.

Detta förutsätter dock traditionella glasfibertaperingar. Jag har gamla Sagespön i glas som är lika snabba som ett kolfiberspö. Där kan man med fördel hänga på en kortklump och fiska streamer med gott resultat.

:)

Det ligger mye kaste/fiske-erfaring i disse linjene! Jeg var på grensen til å bli litt rørt når jeg leste de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rørt ar vel litt i overkant Sjur, men forstår delvis hva herren mener. Men vil ikke en WF med rel lang klump og lang baktapering være et alternativ (f.eks. Carron Jetstream)? Eller tror dere denne stanga vil holde så mye av en DT i lufta at det betyr noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har jag inte fiskat med Carron, men den ska visst funka fint med långsammare taperingar. Jag har ett obyggt BIIt 486 som visst skall vara en sweet combo med den linan. Så prova du! En vanlig Wulff TT-lina är en av mina favoriter till glasfiber, och den har ju ganska dramatisk baktapering och mycket tunn skjutlina. Så en longbelly är definitivt ett alternativ.

Men jag tycker du skall testa DT på ditt glasspö. Om inte bara som en erfarenhet.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av Hardy Glass Stream 7' #3. Beklager den dårlig bildekvaliteten/fototeknikken :) Sjekk forøvrig korken til tuben med Hardy-logo og den lille lomma til aluminiumspluggen.....

Christian: Hva med noen bilder av dine japanske star wars godsaker som du har postet på edgeforum? May the force be with you.......

post-2509-13949876455856_thumb.jpg

post-2509-13949876493317_thumb.jpg

post-2509-13949876493912_thumb.jpg

post-2509-13949876494263_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har jag inte fiskat med Carron, men den ska visst funka fint med långsammare taperingar. Jag har ett obyggt BIIt 486 som visst skall vara en sweet combo med den linan. Så prova du! En vanlig Wulff TT-lina är en av mina favoriter till glasfiber, och den har ju ganska dramatisk baktapering och mycket tunn skjutlina. Så en longbelly är definitivt ett alternativ.

Men jag tycker du skall testa DT på ditt glasspö. Om inte bara som en erfarenhet.  ;)

Skal teste en DT på den, tror du #3 funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...