Gå til innhold

Det er vel ikke lenge igjen til all laksen er utrtyddet


Jan_Haukaas

Anbefalte innlegg

  • Svar 302
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

509 medlemmer nå. Slettes ikke dårlig.

Inviterte noen engelske og skotske venner, og ser at noen av dem har joina, så gledelig at det også blir skrevet engelsk på siden. Mange utenlandske fluefiskere som besøker norske elver, så her kan man få mye støtte.

mhm, er en del utlendinger med nå. og det er jo veldig positivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Noen linker..

Helga Pedersen trosset oppdrett-råd

Fiskeridirektoratet anbefalte at det ikke ble lagt opp til produksjonsøkning i oppdrettsnæringen i 2010. Men det ville ikke Fiskeridepartementet høre på.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6880281

Krever snuoperasjon fra næringa

Innen våren må oppdrettsnæringa dokumentere håndfaste resultater i kampen mot lakselus

http://www.nationen.no/naring/article4715606.ece

Løser ikke luseproblemet

Oppdrettsnæringens frivillige lusetiltak løser ikke problemet. WWF mener at myndigheter og næring umiddelbart må legge en plan for nedslakting av all oppdrettsfisk i de områdene som har mest lus

http://www.wwf.no/bibliotek/nyheter_fakta/?27440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo helt vannvittig skremmende at lakselusantallet har 3-doblet seg fra i fjor.  Og det året var jo skremmende i seg selv.  Som sagt, kun en ting som kan redde dette, få anlegga på land.  Må være butikk å lage færre, men større anlegg.  Full kontroll kan oppnås.  Siden dette er en så stor industri i norge, så kan dette ikke være værre å få til som annen forurensende industrier.  Der er det jo rigide regelverk å forholde seg til og reakjonsmuligheter ved forurensning til resepienter som svir.  Må da være god industriplanlegging å få til nær 0-utslipp fra slike oppdrettsanlegg.  Vil jo faktisk kalle avfall fra disse anlegga spesialavfall, og bør derfor håndteres og behandles som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er nok redd for det ja DOGNOBBLER...  såg ho feskemenestern på NRK tidligere i kveld ja. Ho skulle ikke gjøre noe, var kun mattilsynet som sku gjøre noe, ho sa sikkert mattilsynet 10 ganger iløpet av 2 min. Var litt skummelt å se hvor populær laksen var Tyrkia!! Mon tro hva som hadde skjedd vist de fikk smake skikkelig laks ;)

Bra tiltak med gruppe på Fjesboka ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror desverre det skal mye til før staten gjør drastiske endringer i oppdretts næringen, er jo Norges nest største eksport vare om jeg ikke tar helt feil.

er jo mye bedre og stenge alt av elver, og se hvor det bærer kjenner jeg regjeringen rett!!!!

Skal ikke starte noen debatt om regjeringen i denne tråden selv om selvsagt laksesaken er politisk tilknyttet.

Men jeg stusser på hva dere egentlig mener når mange av dere ville ha frp i regjering ??? Når begynnte de å bry seg om villaksen ???

Tror det er bedre og prøve å engasjere seg i dette på andre måter en å hente ei pils i kjøleskapet og legge seg på sofaen og klage på regjeringen.

Følg igor sitt ex, mye bedre en ingenting i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om det er staten som skal gjøre noe med dette her, er det tross alt oppdretterne som bør vise interesse for å fjrene lakselusa fra anleggene og drive et bærekraftig bedrift.

men det er lite trolig det kommer til å skje med en oppdretter som fiskeriminister og alle de pengene som strømmer inn via oppdrett.

var selv på en oppdretts bedrift for ikke så lenge siden og der fikk vi høre at næringe en på grensen av det som er mulig å kontrollere, mht biomasse, vekst, og kvalitet.

allerede sliter de med gaping (de hulla som er på filéene) fordi laksen vokser for fort. men her også ser det ut som om penger er viktigere enn kvalitet.

får håpe at en underskriftskampanje kommer i gang snart og at mange skriver under. da skal jeg personlig gå til avisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror desverre det skal mye til før staten gjør drastiske endringer i oppdretts næringen, er jo Norges nest største eksport vare om jeg ikke tar helt feil.

er jo mye bedre og stenge alt av elver, og se hvor det bærer kjenner jeg regjeringen rett!!!!

Skal ikke starte noen debatt om regjeringen i denne tråden selv om selvsagt laksesaken er politisk tilknyttet.

Men jeg stusser på hva dere egentlig mener når mange av dere ville ha frp i regjering ??? Når begynnte de å bry seg om villaksen ???

Tror det er bedre og prøve å engasjere seg i dette på andre måter en å hente ei pils i kjøleskapet og legge seg på sofaen og klage på regjeringen.

Følg igor sitt ex, mye bedre en ingenting i alle fall.

så klart at Frps politikk kanskje ikke er det beste for villaksen, men det er jo ikke det grunnen til de fleste stemmer på de da.

og det samme gjelder vel med AP, er da de som har sittet med makten de siste 5 årene, og de har vell ikke gjort allverden de heller.

problematikken med lakse lus har vell ikke vært større en akkurat nå!!

syns uansett det blir for lettvint med at, ei løsning er og stenge lakse fiske i diverse elver, ikke misforstå, er det behov for det så er det helt greit.

men syns regjeringen tar stort sett de letteste valgene i stedet for og prøve og få bukt med problemet.

vosso er jo et eksempel hvor laksefiske ble stengt for og bevare laksestammen, men det finns jo ikke en fisk nesten der lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stengning av elver er kun strakstiltak som hjelper på å bevare siste rest. På lang sikt må man ta problemet med roten og da er det oppdrettsnæringen og mattilgangen som er de største problemet. Mattilgangen er antageligvis en naturlig svingning, men muligens også en konsekvens av overfiske på krill og tobis, men uansett når dette kommer på toppen av alle de andre problemene så står det svært dårlig til med laksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er det største problemet er at alle ledd i naturen er avhengig av alle og alt. Lakselusa har jo vært en snylter i århundrer vil jeg anta, men i og med at så mye fisk blir samlet på et sted som i disse mærene, så får den jo et mye friere spillerom i forhold til å være nødt til å leite etter en vertsfisk dersom det bare er villfisk.

På samme måte er det med alle de de andre ledd i naturen også. Omegapiller lagd på krill går ut over arter som beiter denne, noe som i neste omgang gir mindre mat for pingvinene. Og vi kan jo også se det i vårt nærområde også. Det har jo gått drastisk tilbake med fuglearter som lever av TOBIS og andre arter som mange sjøfugler lever av, med det resultat at de ikke greier å ale opp sine unger.

Og med dette eksemplet er vi tilbake til laksen. Mye av det som oppdrettsfisk fores med er jo maten til disse fuglene. Og ser vi over til landbaserte vesener har vi jo paraleller her også. Blir det for mye av en art, som lemen, så kommer det sykdom som desimerer arten til det ukjennelige i antall. Videre har vi revepest og harepest som virker på samme måten.

Derfor er mitt syn på det med fiskeopdrett at det er å tukle med naturens lover, OG DET GIR UANTE FØLGER SOM INGEN ER KLAR OVER FØR DET ER FOR SENT. Kortsiktig innkomst av MAMMON ødelegger naturen.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"– Vi har tida på oss fram til våren, når laksesmoltens vandring starter. Jeg har en god magefølelse for at vi skal håndtere dette på en god måte, etter å ha hørt alle involverte, sier Berg-Hansen."

VI FÅR SE!

I utgangspunktet er jeg ingen voldelig person, og slå damer skal man hvertfall ikke gjøre..men...er det noen som fortjener en strak høyre midt mellom øya så spruten står - så er det nettopp, Lisbeth Berg-Hansen.. Venstrekroken kunne jeg glatt tildelt Helga Pedersen.

Jada, usakelig og hele pakka, et resultat av frustrasjon og handlingslammelse..  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...