Gå til innhold

Diverse spørsmål for HELT nybegynnere på foto.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Da er D80 komt i hus. Tror jeg skal få slite med å lære meg dette her :)

Self kan en ta halvbra bilder med "Auto" greiene, men da er halve vitsen borte, og kvaliteten midt på treet.

Jeg fant ut at det ikke var bare bare å stille inn apparatet for innendørs foto i halvmørket, og ser at blitz er rimelig viktig :)

Oliver stakk nebbet forran, og jeg knipsa. Dette er altså det første bildet jeg har tatt i mitt liv med manuelle instillinger :)

[attachimg=1]

post-0-13949869898715_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,1k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Sett kamera på A. Aperture mode. Så justerer du blenderåpningen, ettersom hva slags bilde/bakgrunn du vil ha.

Skarp bakgrunn høyt f-tall. feks f-22.

Uskarp bakgrunn (liten dybdeskarphet) lavt f-tall feks f-2,8.

Det er et greit utgangspunkt.

edit:

M bruker jeg bare til spesielle ting. Men jeg er bare nybegynner selv, håper proffene kommer på banen etterhvert.

Mer edit:

Etter at André, heldigvis, sa fra at her hadde det gått litt fort i svingene. (Skarp/uskarp bakgrunn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett kamera på A. Aperture mode. Så justerer du blenderåpningen, ettersom hva slags bilde/bakgrunn du vil ha.

Skarp bakgrunn lavt f-tall. feks f-2,8.

Uskarp bakgrunn (liten dybdeskarphet) høyt f-tall feks f-22.

Det er et greit utgangspunkt.

Håper det er greit at jeg korrigerer for det er jo i virkeligheten motsatt, Dag  :)  

- lavere tall/større blenderåpning/mindre dybdeskarphet

- Høyere tall/mindre blenderåpning/større dybdeskarphet  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett kamera på A. Aperture mode. Så justerer du blenderåpningen, ettersom hva slags bilde/bakgrunn du vil ha.

Skarp bakgrunn lavt f-tall. feks f-2,8.

Uskarp bakgrunn (liten dybdeskarphet) høyt f-tall feks f-22.

Det er et greit utgangspunkt.

Håper det er greit at jeg korrigerer for det er jo i virkeligheten motsatt, Dag  :)  

- lavere tall/større blenderåpning/mindre dybdeskarphet

- Høyere tall/mindre blenderåpning/større dybdeskarphet  

Men er det ikke riktig med å ta bilder på M Andrè? Hva har du knappen på toppen på når du stiller manuelle innstillinger? :)

Kom igjen da folkens...jeg er grønn her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke riktig med å ta bilder på M Andrè? Hva har du knappen på toppen på når du stiller manuelle innstillinger? :)

Kom igjen da folkens...jeg er grønn her :)

Innstilling P står for Profesjonell. Neida, skal ikke spøke  ;D  

Min erfaring og dermed mitt forslag: Dropp P for alltid. Jeg skyter 90% A, og 9% M og 1% S. Sånn cirka  :) Når det gjelder fokusering (og det er nok her du har M'n du refererer til) så er det kanskje 1/3 Manuell, 1/3 følgefokus/AF-C og (regne, regn, regne... :-) 1/3 AF-S.  

Lærer man seg eksponeringskompensasjon til fingerspissene er det A(perture) som gjelder for nær sagt alle vanlige og uvanlige situasjoner. Det er ofte helt poengløst, og du vinner ingenting på å kjøre M på både blenderåpning og lukker.

André  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke riktig med å ta bilder på M Andrè? Hva har du knappen på toppen på når du stiller manuelle innstillinger? :)

Kom igjen da folkens...jeg er grønn her :)

Innstilling P står for Profesjonell. Neida, skal ikke spøke  ;D  

Min erfaring og dermed mitt forslag: Dropp P for alltid. Jeg skyter 90% A, og 9% M og 1% S. Sånn cirka  :) Når det gjelder fokusering (og det er nok her du har M'n du refererer til) så er det kanskje 1/3 Manuell, 1/3 følgefokus/AF-C og (regne, regn, regne... :-) 1/3 AF-S.  

Lærer man seg eksponeringskompensasjon til fingerspissene er det A(perture) som gjelder for nær sagt alle vanlige og uvanlige situasjoner. Det er ofte helt poengløst, og du vinner ingenting på å kjøre M på både blenderåpning og lukker.

André  :)

 

Er A på Nikon det samme som manuell?

Bra du rettet blenderoppskriften,det er lett å skrive feil! ;D

HENNING! :det du lurer på her står det endel om i linken jeg la ut!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahhhh,takk for svaret nok en gang. Ble LITT lettere da gitt :)

Her skal testes mye :) Er nok ikke lenge til jeg ringer deg igjen :)

Flott, Henning - kjør A så justerer du fortløpende blenderåpning, eksponeringskompensasjon, iso, fokus og slik, og kamerahuset jobber med resten :)

Er A på Nikon det samme som manuell?

Willy

Hei, Willy  :) A hos Nikon står for aperture, altså blenderåpning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahhhh,takk for svaret nok en gang. Ble LITT lettere da gitt :)

Her skal testes mye :) Er nok ikke lenge til jeg ringer deg igjen :)

Gratulerer med ny hobby Henning ;D

D80 er ikke noe dårlig valg. Det var det jeg startet med også, og den har jeg hatt enormt mye glede av.

Jeg startet med og kjøre full auto i starten jeg Henning, og som du kommer til og skjønne etterhvert er det ikke innstillingene som gjør gode bilder. :( Fokuser på utsnitt, ulike vinkler etc. og lek mye med slike bilder i starten. Etterhvert skjønner du hvordan kameraet funker og da kan du forsiktig prøve deg frem med litt forskjellig blender etc.

Ellers gjør du lurt i og ringe han kameraten vår på Gjøvik, han har iallefall lært meg det meste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Først og fremst: Grattis med nytt kamera Henning my man ;D

Nå blir det mye moro fremover Henning ;D

PS. Please help me med mitt forrige spørsmål om hvordan man renser speilet på kamera?

En ting til:

I dag har jeg rensa bildebrikka på både D70s og D80.

Jeg har lært en viktig ting: IKKE rens brikka i en støvete stue :D..... fytte katta for et pes. Jeg måtte jobbe skikkelig for å få vekk et skikkelig gjenstridig støvkorn.

Da jeg endelig hadde lyktes hadde det f... meg dukka opp nye og sånn holdt jeg på til jeg så støvkorn over alt.....ble vel ren hallusinasjon til slutt men nå er jeg i mål. Nå ble det bra, men man må vel bare regne med at noen pitte små støvkorn finner veien til bildebrikken i ny og ne.

Men de store som har sitti der en god stund er nå vekk :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg knipset og trykt mye med A her :) Skjønner GODT hva du mener nå Andrè. Dette kommer til å bli så lett atte :) (øøøhhh)

Ola, målet mitt er å ta like bra bilder som deg og Andrè så i 2024 skal dere jaggu får konkuranse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Grattis med nytt kamera Henning my man ;D

Nå blir det mye moro fremover Henning ;D

PS. Please help me med mitt forrige spørsmål om hvordan man renser speilet på kamera?

En ting til:

I dag har jeg rensa bildebrikka på både D70s og D80.

Jeg har lært en viktig ting: IKKE rens brikka i en støvete stue :D..... fytte katta for et pes. Jeg måtte jobbe skikkelig for å få vekk et skikkelig gjenstridig støvkorn.

Da jeg endelig hadde lyktes hadde det f... meg dukka opp nye og sånn holdt jeg på til jeg så støvkorn over alt.....ble vel ren hallusinasjon til slutt men nå er jeg i mål. Nå ble det bra, men man må vel bare regne med at noen pitte små støvkorn finner veien til bildebrikken i ny og ne.

Men de store som har sitti der en god stund er nå vekk :D

Terje!

Terje!

;D Hørtes ut som skikkelig pes,men godt jobba.

Det mest effektive antistøvmiddelet er faktisk å IKKE skifte objektiv. ;)Og som du nevner ihvertfall ikke i støvete omgivelser.

Speilet burde ikke være noe problem,men da må du innom fotobutikken,hvis du ikke har en sånn blåsebelg med en myk kost som er lagd for foto.Disse er beregnet for blanke flater i kameraet og bak-og frontelementene i objektivene.Kan ogs brukes på okularet.

Edit:Så må du passe på å ikke blåse/børste støvet tilbake på brikken,da. ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg knipset og trykt mye med A her :) Skjønner GODT hva du mener nå Andrè. Dette kommer til å bli så lett atte :) (øøøhhh)

Ola, målet mitt er å ta like bra bilder som deg og Andrè så i 2024 skal dere jaggu får konkuranse :)

Gratulerer så mye med ny dyr hobby. ;D

Fortsett og ta bilder,ta deg litt tid med redigeringen,og prøv og finn ut hvorfor du er fornøyd eller ei.

Lykke til,dette blir sikkert bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redigering har jeg ikke TENKT på enda :) Det er OG et kapittel  :rolleyes:

Neida,men det må du nesten,du skjønner;digitale kameraer har jo pixler,dvs. at lys-strålene skal treffe brikka og fordele seg på punkter i brikka med riktige verdier.For å få til det(riktige farger og sånt)blander den verdiene og dette får ikke helt riktig plass på hver enkelt pixel.

Derfor må vi ihverfall skarpe opp bildene(kanskje bildet du la ut ville blitt bedre da),sånn at pixlene treffer riktig.

Dette er det viktigste punktet.men den blandingen av verdier,gir også masse muligheter til å manipulere bildene hvis vi vil det.

Alt dette kan nok Andrè svare på etterhvert som du skrider fram.(Han tar jo selv veldig bra bilder,og det er ikke tilfeldig) ;)

Og husk at når du lærer deg å lagre bildene som kopier,kan du bare holde på,du behøver ikke ødelegge orginalbildet(enda en av digitalfotoens velsignelser). :D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere tar bilder i RAW så må dere uansett konvertere til jpeg(jpg) for å få sett på det i et litt fornuftig bidevisningsprogram.

Selv er jeg ingen slave av PHOTOSHOP,men mange er det,og det er nok det beste som kan fåes til totalkontroll over bildene.

Selv grovjusterer(ok. finjusterer noen ganger) i Canon sitt DPP som følger med kameraet.

Så etterjusterer jeg og beskjærer i WLF,og er stort sett fornøyd med det.

Veldig enkelt å bruke,og trenger ikke behandle i DPP først,men må vel konvertere.JPG kan hives rett inn.

Willy

Edit;Svarte jo ikke helt på spørsmålet ditt.

Jeg økte kontrasten litt,dempet høylyset for å dempe det hvite i CDC,en,så justerte jeg skarpingen,til slutt,og det er litt viktig:Ta skarpingen til slutt,for alle andre behandlinger forstyrrer/endrer innhodet i filen(bildet). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Først og fremst: Grattis med nytt kamera Henning my man ;D

Nå blir det mye moro fremover Henning ;D

PS. Please help me med mitt forrige spørsmål om hvordan man renser speilet på kamera?

En ting til:

I dag har jeg rensa bildebrikka på både D70s og D80.

Jeg har lært en viktig ting: IKKE rens brikka i en støvete stue :D..... fytte katta for et pes. Jeg måtte jobbe skikkelig for å få vekk et skikkelig gjenstridig støvkorn.

Da jeg endelig hadde lyktes hadde det f... meg dukka opp nye og sånn holdt jeg på til jeg så støvkorn over alt.....ble vel ren hallusinasjon til slutt men nå er jeg i mål. Nå ble det bra, men man må vel bare regne med at noen pitte små støvkorn finner veien til bildebrikken i ny og ne.

Men de store som har sitti der en god stund er nå vekk :D

Terje!

Terje!

;D Hørtes ut som skikkelig pes,men godt jobba.

Det mest effektive antistøvmiddelet er faktisk å IKKE skifte objektiv. ;)Og som du nevner ihvertfall ikke i støvete omgivelser.

Speilet burde ikke være noe problem,men da må du innom fotobutikken,hvis du ikke har en sånn blåsebelg med en myk kost som er lagd for foto.Disse er beregnet for blanke flater i kameraet og bak-og frontelementene i objektivene.Kan ogs brukes på okularet.

Edit:Så må du passe på å ikke blåse/børste støvet tilbake på brikken,da. ;D

Willy

Takker for tipset Willy.

Jeg har fått to irriterende korn som jeg tror sitter på speilet ett eller annet sted.

Jeg har brukt blåsebelg samt noe annet jeg ikke skal si alt for høyt men som i følge noen fotonettsteder skal kunne funke.

Men korna er der og ser ut til å bli der. Litt irriterende da man ser dem i søkeren men de er ikke på bildebrikka. Den er ren og pen :)

Kan jo være at jeg har fått noen riper i speilet men prikkene minner veldig om støvkorn som har satt seg fast.

Det har jo ikke noe å si for bildet men når man er litt pirkete så hadde det vært greit å få dem vekk :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Først og fremst: Grattis med nytt kamera Henning my man ;D

Nå blir det mye moro fremover Henning ;D

PS. Please help me med mitt forrige spørsmål om hvordan man renser speilet på kamera?

En ting til:

I dag har jeg rensa bildebrikka på både D70s og D80.

Jeg har lært en viktig ting: IKKE rens brikka i en støvete stue :D..... fytte katta for et pes. Jeg måtte jobbe skikkelig for å få vekk et skikkelig gjenstridig støvkorn.

Da jeg endelig hadde lyktes hadde det f... meg dukka opp nye og sånn holdt jeg på til jeg så støvkorn over alt.....ble vel ren hallusinasjon til slutt men nå er jeg i mål. Nå ble det bra, men man må vel bare regne med at noen pitte små støvkorn finner veien til bildebrikken i ny og ne.

Men de store som har sitti der en god stund er nå vekk :D

Terje!

Terje!

;D Hørtes ut som skikkelig pes,men godt jobba.

Det mest effektive antistøvmiddelet er faktisk å IKKE skifte objektiv. ;)Og som du nevner ihvertfall ikke i støvete omgivelser.

Speilet burde ikke være noe problem,men da må du innom fotobutikken,hvis du ikke har en sånn blåsebelg med en myk kost som er lagd for foto.Disse er beregnet for blanke flater i kameraet og bak-og frontelementene i objektivene.Kan ogs brukes på okularet.

Edit:Så må du passe på å ikke blåse/børste støvet tilbake på brikken,da. ;D

Willy

Takker for tipset Willy.

Jeg har fått to irriterende korn som jeg tror sitter på speilet ett eller annet sted.

Jeg har brukt blåsebelg samt noe annet jeg ikke skal si alt for høyt men som i følge noen fotonettsteder skal kunne funke.

Men korna er der og ser ut til å bli der. Litt irriterende da man ser dem i søkeren men de er ikke på bildebrikka. Den er ren og pen :)

Kan jo være at jeg har fått noen riper i speilet men prikkene minner veldig om støvkorn som har satt seg fast.

Det har jo ikke noe å si for bildet men når man er litt pirkete så hadde det vært greit å få dem vekk :)

Terje!

For å si det sånn;når jeg ser fluene dine skjønner jeg at du er nøye, ;),så det er vel mulig du må ha et eller annet for å finne ut hva

det er,om det er noe å gjøre med,eller om du må leve med det.Er det synlig i søkeren?Det har som du sier ingenting med bildene å gjøre.

Willy

Jeg fant ut av det Willy :D

Internett er en fantastisk sak. Etter å ha lest litt rundt omkring på diverse fotosider og googla på "mirror cleaning dslr" kom jeg borti et forum hvor det ble spurt om

støv på speilet.

Der var det en kar som i likhet med mange andre hadde vært borti dette. Han fortalte at det kunne lønne seg å sjekke oppunder i retning den innebygde blitzen og jaggu satt det noe speil liknende saker der å gitt :D...... jeg tok blåsebelgen holdt kamera med linseåpningen pekende nedover og blåste opp i det "speilet" som er oppmot blitzen og JAGGU forsvant støvkorna jeg så i søkeren ;D

Jeg får si som en kompis av meg: Jeg tror jaggu internett er kommet for å bli ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hvis dere tar bilder i RAW så må dere uansett konvertere til jpeg(jpg) for å få sett på det i et litt fornuftig bidevisningsprogram.

Selv er jeg ingen slave av PHOTOSHOP,men mange er det,og det er nok det beste som kan fåes til totalkontroll over bildene.

Selv grovjusterer(ok. finjusterer noen ganger) i Canon sitt DPP som følger med kameraet.

Så etterjusterer jeg og beskjærer i WLF,og er stort sett fornøyd med det.

Veldig enkelt å bruke,og trenger ikke behandle i DPP først,men må vel konvertere.JPG kan hives rett inn.

Willy

Edit;Svarte jo ikke helt på spørsmålet ditt.

Jeg økte kontrasten litt,dempet høylyset for å dempe det hvite i CDC,en,så justerte jeg skarpingen,til slutt,og det er litt viktig:Ta skarpingen til slutt,for alle andre behandlinger forstyrrer/endrer innhodet i filen(bildet). ;)

NEI, man må IKKE konvertere til jpeg- Dette fjerner MYE informasjon i bildet. TIFF filer er det beste, gjerne 16 bit hvis mulig. Flere "fornuftige" program viser RAW, og i hvertfall TIFF

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...