Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Stig det her var skikkelig kult, stort grattis til en så fin örret tatt på trådens tema marflo, må nok binde opp noen sånne ;) Kan tenke meg du er skikkelig glad for at du dro ut i dag ;D det er i hvertfall jeg for nå kjennes det som jeg er enda närmere vår og fiske igjen.

Björnar takk for rapport om gul forsslända nymf det er heptagenia og siden den lever i sterk ström så kaller dem den for fors og siden jeg bor i Sverige så kan jeg hjelpe til litt med oversettelser :) fors= foss, slända=vuksen insekt, dögnflue=dagsslända, vårflue=nattslända, steinflue=bäckslända, det er dessverre ikke så mye mer jeg kan hjelpe til med, men du får gjerne komme med mer rapporter som dette, for det er intresant å läre litt mer om under vann insekter.

Du får gjerne for min del legge inn bilde og beskrivning på din nymfe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk gutter, for at dere likte at jeg også får annet enn kun småfisk som i utgangspunkt ikke er særlig motiverende for å komme igang med "kortlinefiske".

Men for å være dønn ærlig så er disse fiskene idag mer en tilfeldig sport...man havner på rett sted til rett tid.

Større fisk, og det slutter jeg aldri å mene, tar mer bestemt generelt sett, enn sine mindre "virre rundt" brødre/søstre.

Jeg er selv mer fornøyd med mitt fiske...rent teknisk, om jeg fanger mange små fisk...etter prøving og feiling, ulike vinkler, drift etc., enn når jeg slumper borti slike som dette.

Det som gjør meg glad er likevel det faktum at det viser at ikke bare "små lettlurte virreørret som tar alt som kommer forbi for spiselig", er det som fanges.

Men igjen; de er mer krevende de minste gutta ;)

Likefullt av "egosentriske show off" hensyn er det godt å vise kilosfisk for første gang iår...

Håper selvsagt det blir flere, men nekter å la det styre fisket mitt...jeg er nemlig altfor glad i å beherske det "tekniske" aspektet fremfor det "trofèaktige" aspektet.

Så det jeg sier; ikke bry seg om slike "feriefisk"...bedre å bruke områder med mye småfisk til hverdags...og nyte det. :)

Klart jeg er glad...fordi jeg "følte at jeg fisket godt...og effektivt". :)

Bjørnar; ja, jeg og jonny så at det var en "flat" døgnflue :), men arters latinske navn må jeg ærlig innrømme at jeg er ufattelig lite opptatt av...men mer som du sier; hvor bor de, og hvordan fiske imitasjoner..det er jeg opptatt av.

Se noen sider tilbake...så ser du hvilken flue jeg "ikke kunne klare meg uten"...kanskje det er en sammenheng.... ;) den virker ihvertfall, selv om den ikke er helt lik :)

Og ja; vi vil se din imitasjon...mer enn gjerne :D

Bjorni; brukte 0.12 akron...funker godt det materialet der...jeg skifter nok aldri det ut :)

Og den grønne 9' stangen i #5 fisker jo som en #4 light stang...altså fortreffelig "kort stangalternativ".

Men må innrømme at det hadde vært enda bedre å vasse rundt med en 10' eller noe slikt.....

Marflo...eller hva det nå enn likner...funker alstå ikke bare på harr og småaure :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig det her var skikkelig kult, stort grattis til en så fin örret tatt på trådens tema marflo, må nok binde opp noen sånne ;) Kan tenke meg du er skikkelig glad for at du dro ut i dag ;D det er i hvertfall jeg for nå kjennes det som jeg er enda närmere vår og fiske igjen.

Björnar takk for rapport om gul forsslända nymf det er heptagenia og siden den lever i sterk ström så kaller dem den for fors og siden jeg bor i Sverige så kan jeg hjelpe til litt med oversettelser :) fors= foss, slända=vuksen insekt, dögnflue=dagsslända, vårflue=nattslända, steinflue=bäckslända, det er dessverre ikke så mye mer jeg kan hjelpe til med, men du får gjerne komme med mer rapporter som dette, for det er intresant å läre litt mer om under vann insekter.

Du får gjerne for min del legge inn bilde og beskrivning på din nymfe 

Takk B.R. men som gammel abonent på Flugfiske i Norden var jeg nødt til å lære meg dette den gang,så her var jeg ganske sikker,i tillegg var jo mye fluefiskelitteratur på svensk,og tv-programmer svensk om fluefiske,nå ble jeg helt svett her! ;D

Nok selvskryt,kan jo være andre som fikk en opplysning!

Må få gratulere The Stig med årets første brune i Kilosklubben,det var det nok ikke mange som hadde trodd! ;)

Nå må jeg sove så jeg blir frisk. :-X

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får og sei da sånn, så angre eg fortsatt på at eg var ute og fiska Sø/Bue ;) Men eg angre absolutt ikkje på at eg ankom plassen du fiska på når eg gjorde ;D

Og at du då stod med flex i stanga gjorde da berre kulare, og når du atpåtil nevnte at du fiska med 5`eren, so skjønte eg at du stod med flott fisk :D Og at vestlendingane 2 år på rad står oppført med kilosfisk før andre e jo også berre veldigt kult ;);D

Igjen... Gratis med nydelig fisk :D Og at marflo virke e da jo ingen tvil om ;D ;D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du kom så seint jonny...men akkurat i tide for å få tatt bilde ;D

Det kaller vi god fiskekompis ;D ;D

God bedring Willy...takk for omtanke, men står fortsatt ved mitt motto;

bedre med mange små, enn ingen stor :)

;D hahaha ;D Absolutt ;D Og det mottoe a veldigt bra og absolutt riktigt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å bruke en imitasjon av en parasitt-infisert marflo, så har du nok lurt fisken til å tro at det var sommer.

Dette er et avansert triks som mange konkurransefiskere bruker når de fisker i kalde elver, og det er visstnok ufattelig effektivt.

Jeg vil ikke allerede nå snakke om annet enn fisken til svn. Har bare så lyst til å si noe om farver i vann. Jeg nevnte tidligere her at jeg har sluttet å benytte parasittmarflo da jeg ikke har funnet noen forskjell i det fiskemessige. nå har det seg slik at farver også gradvis forsvinner i vann. Rødfarven forsvinner først av alle. i helt klart vann i fullt dagslys eksisterer ikke rødfarve på tre meter. Derfor tror jeg disse farvene er en mindre viktig suksessfaktor enn mange tror. Det eneste kan være at de gir kontrastforskjeller. Hvis det gir resultat er jeg enig, men da kan nesten alle ulike farver brukes. Mine nympher vil derfor fortsatt være "lortfarvet". Jeg tror fremdeles profil, vekting, fiskbarhet og fortom fremdeles er det viktigste å jobbe med...

PS:Gjerne vær uenig..legger egentlig opp til en diskusjon.

ps2: når jeg fisker synkeline med våte fluer tenker jeg mere atraktorpreget. da kan jeg bruke snev av fluorfarver og sølv/gull. disse går lengre ned og er da mere av betydning.

Da er det bare å henge meg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest trikset til "dead drift" var avansert/enkelt og kult. ;D

Gleder oss til å se  Toggi og Dead Drift slenge inn innlegg med sitt kortline fiske etter sjøaure :)

Bjørnar;Selvsagt betyr kontraster noe,, som du sier...men fargene er ikke helt ubetydelige tror jeg.

Fisker mine nymfer oftest på dybder mellom 30 cm og 1.5 meter vann.

Nede på 3 meter er jeg sjelden.

Og har fisken samme fargesyn som oss..? Gir rødt en annen kontrast enn mørkebrunt og sort?

Okke som, har sett mange ganger forskjell på "mørke" farger og "lyse" farger slik som flua fisken tok....men ikke bry dere om akkurat den flua, neste gang er det annet jeg får fisk på...men kjekt å ha noe i boksen en tror på.

I vann ville jeg brukt noe dusere farger, mesteparten av tiden for akkurat den type flue..

Den varianten har funket på harr før....

Tsjekkere binder ofte sine marflo med tydelig skille mellom bak/fremkropp.

Kontraster!

Til og med på sine marflo :)

Er ellers helt enig i alt Bjørnar sier om presentasjon i riktig vannlag/fortomsvalg, distanse på presentasjon/vinkel og tyngde på fluer.

Det er derfro vi prøver fokusere på det "giftige" driftet på ca inntil 7 meter unna oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går jeg rett i trynet på Bjørnar med en gang. ;D

Skjønner at du er grundig, og at du virkelig har peiling,òg,jeg er grunnleggende enig i det meste du skriver,det er ikke det.

Men,hva vet vi om hva fisken ser......som ikke vi kan måle?

Hva med UV-lys og andre bølgelengder,som dyr kan oppfatte og ikke vi.

Da jeg flyttet til vestlandet,oppdaget jeg etterhvert at den lokale elva var en mye bedre sø-elv enn lakse-elv,og siden jeg er vant til å fiske sø og bø om natta hadde jeg jo elva for meg selv etter at de lokale hadde gitt seg med markedenginga om kvelden,særlig fra august og utover mot fredningen i september.

Hadde suksses med de samme fluene som jeg hadde brukt i Oslofjorden,dvs sølv og svart på  8'er dobbelkrok,men da jeg skulle lage flere var jeg tom for disse og prøvde å lage maken på streamerkrok.Disse syns jeg ble litt "magre" så jeg forsynte dem med et fronthackel.

Av en eller annen grunn,som jeg selvfølgelig ikke husker,bandt jeg bla.opp noen med rødt fronthackel og sammen med 4 strå pearl krystallflash ble det en killer på natta.Skiftet til denne ca. da lyset ble så dårlig at det var vanskelig å knyte uten lykt,noe som etter som årene gikk,ble tidligere og tidligere. ;D

Men altså:svarte natta(og det er mørkt på denne tiden)og tross forsøk med svart,gul(tips) blå,fiolett og uten hackel,det var en helt annen respons på den med rødt hackel.

Nå har ikke jeg prøvd den flua veldig mye i andre elver,men hva er det med den rødfargen som får fisken(den har noen laks på samvittigheten også,noe som jo ikke skal skje i særlig grad) i Oselven til å slurpe den i seg i bekmørket?

Og engang,nede i Kvinnherrad,fisket vi sei med pilk på kvelden om vinteren,utenfor noen oppdrettsanlegg(hadde tillatelse,ellers er dette forbudt).Fisken begynte ikke å bite før det var mørkt(?) på 40 meters dyp,eller mer? ,Brukte like pilker i samme vekt,men det var den rød som fisket,blå og grønne fisket bare sporadisk,,så hva er det fisken ser,som ikke vi kan måle eller se forskjell på ?

Har i alle år fisket etter ørret på nattetid,og tross anbefalinger,kan jeg ikke med hånden på hjertet si at prinsippet med svart flue(skal øke silhuetten) fisker særlig mye bedre etter bø enn vanlige duse nymfefarger.Tenk på Kobberdotten til bjorni,prøv den om natta og få en ny oppfattelse av hva fisken ser i mørket.

Men,man skal ikke overdrive det med farger heller,det kan skremme!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med dere, men for meg så er det viktig å fiske med en flue som jeg har trua på, ett lite hotspot, tag eller noe annet som gjör flua litt annerledes/kontrast blant miljoner andre orginaler tror jeg ikke er feil.

Det som kan bli feil er at man ikke har trua på den og derfor bruker mer tid i boksen enn på å presentere flua der som fisken er, nemlig i vannet.

Hvis den feks. ikke har rödt hakkel på natten så tror jeg du ikke fisker lenge med den för du skifter til en annen med rödt hakkel, så den som ikke har rödt hakkel får aldri en ärlig sjangs, kan ha feil men sånn er det for meg i hvertfall.

Jeg tror også att ditt röde hakkel ser ut som gjellene på småfisk og blir derfor noe som fisken sikter etter, sånn som feks. öjer på gjedde fluer

Björnar kommer med mye bra her og det synes jeg er bra fortsett med det :)

Dead drift jeg må nok ut å teste det der å lure fisken til å tro det er sommer ;) må bare flytte unna en masse is först ikke sant Stig ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy; flott at du tok deg tid til lang avhandling.

vanskelige greier dette her.

B.R; oppsummerer med at "troen" er viktig...og selvsagt må vi ha den...for alle andre ting/elementer er vanskelig bevise/motbevise.....blir litt som "den store tykke boken", vet dere :)

Har man troen på skriften, ja så er man langt på vei hjulpet hvis man ønsker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha-ha...fantastisk oppsummert...

Hmmm...bringer mange gode elementer på banen her Baetrix....

Jeg foreslår èn ting; La oss fortsette i den tro at farger utgjør forskjeller....fisken ser ihvertfall ut til gi oss forskjellige inntrykk av hva som er effektivt i situasjoner, og hva som ikke er...

For så å forandre seg til neste gang, eller seinere samme dag.

rare greier dette her ;D

Men deilig hobby...vi blir jo aldri helt utlært...heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan bli feil er at man ikke har trua på den og derfor bruker mer tid i boksen enn på å presentere flua der som fisken er, nemlig i vannet.

Hvis den feks. ikke har rödt hakkel på natten så tror jeg du ikke fisker lenge med den för du skifter til en annen med rödt hakkel, så den som ikke har rödt hakkel får aldri en ärlig sjangs, kan ha feil men sånn er det for meg i hvertfall.

Jeg tror også att ditt röde hakkel ser ut som gjellene på småfisk og blir derfor noe som fisken sikter etter, sånn som feks. öjer på gjedde fluer

Her tar du feil! ;)

Eller for å si det som kompisen sa det: "Jeg fisket og fisket og fisket,helt dødt,så satt jeg på "flua di"(vi kalte den faktisk det) også pang!"

Og vi fikk ganske mye fisk på den flua,og den var såpass sikker at jeg fikk god tid til å prøve andre,og siden jeg ikke stresser det med å få fisk,så bruker jeg ofte tid på ting som ikke virker,fordi jeg ikke alltid skjønner hvorfor det ikke virker. Må bare få bekreftet at det ikke virker. ;D Og når det gjelder det røde hakkelet,må du huske at det stort sett var mørkt,bekmørkt,det var jo det dette dreide seg om,farger som blir borte i dårlig lys.

Også en ting til,og som er den eneste forskjellen jeg vet om på bø og sø: Når sø går opp fra sjøen for gytevandring,slutter den ikke å spise som laksen,OK ? ;)

Men,og dette er litt viktig,den slutter å spise fisk! Og dermed kan ikke et rødt hakkel ha noe med gjeller å gjøre,det må altså være noe annet.

Siden jeg ikke kan spørre hva det er som er så attraktivt med komboen i denne elv vet ikke jeg,men rødt hakkel og gullkropp funket heller ikke!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår synspunktet,Baetriメ ... ヅ

Det er klart at når man fisker 90% med en flue,så vil man nødvendigvis få mest fisk på den,såfremt flua i det hele tatt fisker. ;)

Men,innimellom går man tom for selv gromfluer(feks etter et ran fra "kompiser" i flueboksen ;D )og fangstraten går klart ned den natta,må det liksom være noe.

Jeg har ikke mange favoritter(egentlig ingen),men akkurat denne utmerket seg,også med hensyn til måten fisken tok den på;etter mørkets frambrudd,var det nærmest null feilkrokinger(gjennom mange år!),noe som jo heller ikke drar ned inntrykket.

Fisken ble stort sett alltid med inn til land.

Og kroken? Tiemco 300 streamer 6x long,og Stig,det er samme kroken som jeg bruker på Revehalen,som jo heller ikke slipper fisken så lett av igjen! ;)

Sist noen mistet fisk på den,var vel Bjarne som fikk røsket av fortommen i Ekso! :D

Edit:Og vi er ganske enig:Møkkaserver! ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går jeg rett i trynet på Bjørnar med en gang. ;D

Skjønner at du er grundig, og at du virkelig har peiling,òg,jeg er grunnleggende enig i det meste du skriver,det er ikke det.

Men,hva vet vi om hva fisken ser......som ikke vi kan måle?

Hva med UV-lys og andre bølgelengder,som dyr kan oppfatte og ikke vi.

Her er det to momenter som lett kan blandes. Det ene er at dyr kan se andre bølgelengder enn det vi mennesker ser som synlig lys. Det er bl.a. insekter som ser i det ultrafiolette området. Det er forsket mye på området fisk og syn. Det er lenge siden jeg studerte dette, men jeg mener å huske at fisk ser omtrent det samme bølgelengdeintervallet som oss. Er det noen som sitter på litt mer oppdatert kunnskap her?

Det andre er at lyset absorberes i vannet, slik at det faktisk blir borte på dypere vann. Partikler i vannet, f.eks. humus, kan også bidra til at farger forsvinner fortere. Det Bjørnar mente er at rødt lys faktisk blir først borte, så det kan ikke sees selv om man har andre øyne enn det vi har. Med mindre det er er hitill ukjente arter med egne frontlykter vi snakker om.   ;D

Dykkerfilmer fra dypet som viser hele spekteret av farger er alltid gjort med ekstern belysning.

I de dypene vi fluefiskere som regel fisker, så er det som regel nok lys til at fargene kan sees.

Er det ikke en av disse amerikanske guruene som har gjort forsøk som viser at rødfarge hisser opp ørret mer enn andre farger. Et skudd i blinde, men var det Lafontaine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du er grundig, og at du virkelig har peiling,òg,jeg er grunnleggende enig i det meste du skriver,det er ikke det.

Men,hva vet vi om hva fisken ser......som ikke vi kan måle?

Hva med UV-lys og andre bølgelengder,som dyr kan oppfatte og ikke vi.

Dette er så sant så sant, og også en av flere grunner til at jeg ikke synes folk kan si FØR de har prøvd ei flue de akkurat har bundet at "denne funker garantert".

Særlig ikke med fluer som aldri har blitt prøvd før. Det hjelper ikke at man setter sammen ei "ny" flue av flere andre momenter fra andre fluer som funker, og at dette sammen "sikkert også funker garantert". Og kanskje slenger inn et nytt materiale for sikkerhets skyld også.  ;D Særlig ikke med tørrfluer som ligger badet i lys. At det fungerer, eller til og med fungerer kjempebra, ja, det vet man først etter praktisk fiske... Vanlige farger er én ting, et helt nytt aspekt er fluoriserende farger. Alle som har sett UV-bilder vet hvor ulike farger kan være i for oss synlig og "usynlig" lys. Og i hvor stor grad ser ørret og harr UV-lys, og hvilke farger under hvilke forhold? Moral= Fluer må testes ad empirisk vei  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Det ble en diskusjon ;D ;D

Jeg er selvfølgelig enig i at ulike mønstre og farvebruk påvirker fiskeegenskaper på nympher. Farvevalg på tørt har jeg helt annen oppfatning av - men det får bli på en annen tråd.

Jeg gjentar bare at jeg personliig mener at proporsjoner er viktigere på mine nympher. Derfor har mine nympher de senere årene blitt mye enklere (eller simplere som kompisen sier). jeg mener selv jeg tar høvelig med fisk også. Men som Baetrix sier det - det er nå de fluene jeg benytter da. Kansje har jeg en annen filosofi om to år og tar mere fisk?

Dette er noe som gjør denne hobbyen så morsom. Man kan tenke selv, lære av andre, lese litteratur, trene og utvikle seg. Det som er viktigst er at man utvikler seg kun gjennom fisking, utprøvning. Slike diskusjoner som dette er deerimot med og gir oss tanker-ideer som gjør oss istand til å trene bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...