Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Hej,

er der nogen af jer som kender til Hends XP stængerne? Det er 9´ stænger som kan forlænges til 10´. Har overvejet at købe en til sommerens kortlineture.

Meget god stang til kortlinefiske. Men, Venator #3 9'9 synes jeg er like bra. Kan anbefale begge.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

er der nogen af jer som kender til Hends XP stængerne? Det er 9´ stænger som kan forlænges til 10´. Har overvejet at købe en til sommerens kortlineture.

Meget god stang til kortlinefiske. Men, Venator #3 9'9 synes jeg er like bra. Kan anbefale begge.

:)

bjorni

Hej Bjorni,

tak for svaret. Det bliver nok en Hends XP, den er lidt billigere og jeg synes, at tanken om at have to stænger i én er rigtig god. Jeg tænker på at købe den i klasse 4, hvilken version har du prøvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende solskinn idag...egentlig ikke kjempeklekke vær, men uansett valgte CR og jeg realt kortlinefiske idag.

Vi angrer ikke :)

etter litt justering av fortom og fluer ble det fart i sakene.

fisken virket litt "av"...måtte bare finne ut om den likte tørt eller nymfe. Noen bestemte seg ikke i det hele tatt.

men taktikk var i alle fall å fiske dunlett og lang fortom. Fisken som kom opp å skubbet på tørrfluer fikk muligheter til å ta nymfe i neste kast...det hjalp nesten hver gang :).

altså ikke bare dure frem å presentere over dem gang på gang, ta tid til et fluebytt og vips så var fisken på.

slik holdt vi på lenge, og desidert ut av telling hvor vi fisket annenhver fisk.

Dagens høydepunkt var likevel i en høl med relativt stor fisk.

Sakte og egentlig kjedelig sted, men gøy lell om en av de større skulle bite på.

Og det gjorde den gitt...CR stod bare å måpte når fisken bakset rundt nedi den svære og sakteflytende hølen jeg har fanget stor ørret før.

Vi begynte å tenke på fotoseanse..da CR plutselig måpte enda mer; en j..... GJEDDE kom å hugg tak i den flotte fisken og røsket så godt tak i sakene at CR plutselig stod med indikator i løse luften (eller rettere sagt med et "spjong" opp i trærne). :( :( ;D ;D ;D ;D

jeg fikk latterkrampe, mest fordi jeg har en grunnleggende angst for gjedde, ulv og andre rovdyr, men også fordi CR så rimelig sær ut bak nyinnkjøpte  polariserende pilotbriller.

"Madrasshølen" overrasker nok en gang...visste at svære fisker fantes der, men ikke gjeddeutysje :-\.

Idag fikk CR to av de større til å vise interesse..he-he..godt jobbet :).

Vi kom oss raskt derfra og fisket videre i grunnere og mer hurtigstrømmende vann. Kjekkest det konkluderte vi med :)

Oppsummeringsmessig; Tørt og vått idag, mye skifting/variasjon ga strålende utteling

post-1338-13949892314952_thumb.jpg

post-1338-13949892315425_thumb.jpg

post-1338-13949892315666_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk palmesjokk for å si d mildt, men en ting som er sikkert at jyskhølen gidder jeg ikke mer . Med mindre det er #7 stang og wire fortom som er med på tur :)                                                                                                                        Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei CR...kulper som Jyskhølen på Midtun er ikke der man først og fremst søker dette fisket, selv om vi jo har sett hvordan en kortlinetenkende tilnærming også kan gi gode utslag i slike sakteflytende og til dels svære og dypere høler.

men uansett kjekt om sværingen skulle bite på...det er ikke bare-bare det heller i slikt rolig vann..

men pokkers gjedde altså..tipper den ørreten ikke lengre er blant oss, selv om den også så ut til å være stor nok til å bite fra seg.

Men vi koste oss da godt i nærliggende områder..så fint sted å parkere om ikke annet

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så farlig som du tror ?

Legg merke til gjellegrepet,øverst i gjellebuen,der kan man faktisk holde ei gjedde,men du må ikke ta feil,da kan du rive deg opp av gjellebuene som er fulle av tagger. ;D

Men der fiskeren holder går det bra,både for fisker og fisk.

På fisk under 5 kilo,går det greit med et nakkegrep. <<l

En god krokløser er selvfølgelig en fordel,kjeftåpner også,men det gidder vi ikke dra med oss når vi fisker med flue. ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så farlig som du tror

Legg merke til gjellegrepet,øverst i gjellebuen,der kan man faktisk holde ei gjedde,men du må ikke ta feil,da kan du rive deg opp av gjellebuene som er fulle av tagger. ;D

Men der fiskeren holder går det bra,både for fisker og fisk.

På fisk under 5 kilo,går det greit med et nakkegrep. <<l

En god krokløser er selvfølgelig en fordel,kjeftåpner også,men det gidder vi ikke dra med oss når vi fisker med flue. ;);D

Takk Willy..ikke angstdempende i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så farlig som du tror

Legg merke til gjellegrepet,øverst i gjellebuen,der kan man faktisk holde ei gjedde,men du må ikke ta feil,da kan du rive deg opp av gjellebuene som er fulle av tagger. ;D

Men der fiskeren holder går det bra,både for fisker og fisk.

På fisk under 5 kilo,går det greit med et nakkegrep. <<l

En god krokløser er selvfølgelig en fordel,kjeftåpner også,men det gidder vi ikke dra med oss når vi fisker med flue. ;);D

Takk Willy..ikke angstdempende i det hele tatt :)

Oj,sorry ! ;D

Tenkte at når han kunne behandle ei purke på over 17 kilo på den måten,så............... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever dere at vindretninga har noen innvirkning på hvor godt kortlinemetoden fisker?

i alle fall når riggen er lett.

var og kortlina i går og den lette riggen ble lett påvirket av vinden, som var ganske så kraftig....

ble fin fisk og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igor da...vi vil se og lese for svarte :)

hehehehe, i all opphisselsen så såg ikke jeg at kameraet sto på iso 800, noe som ga ganske så eksponerte bilder.... desverre, for lise tok noe skikkelig kule bilder

uansett

jeg, lise og thomas var og fiska i en liten bekk, str hoppe over. ikke svær fisk, men finnes fine eksemplarer på 500 g +/-

i en fin liten kulp fikk lise prøve seg først og etter at hun landet sin, var det min tur.

rigg med en flue (masse trær rundt og etter to stk riggre med 3 fuler på hver miste var jeg lei) og fin død drift med en løt rett foran en grein og vips så sitter en fin fisk. masse gøy på treer stanga.

var på samme sted noen dager før, og da gikk jeg med en 3 fluers rigg, fikk en og mistet en fin fin fisk. begge tok på ankerflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever dere at vindretninga har noen innvirkning på hvor godt kortlinemetoden fisker?

Ikke retningen kanskje,men styrken kan ha endel å si.

Blåser det kraftig nedover elva kan det gå for fort.

Oppover er det noe lettere å kontrollere,men den riggen som tilsynelatende var riktig i utgangspunktet,kan bli noe lett. ;)

Så spørs det om et tyngre oppsett kan bli for tungt.

Kan noen ganger hjelpe med flere fluer,men det blir jo lettere trassel og %/%&¤#) !!!!!!!! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Trysil for konkurranse en gang...og en meget begavet herremann, Stein Solberg, gjorde noe som for meg den gang virket lurt;

Vi snakker tsjekkisk...med ekstremt lite line ute, bare en meter eller to utenfor stangt tupp, fisket nt ymfer på kort fortom knytt rett  i løkken på linen.

Var veldig sterk vind, ingen kontakt med fluene føltes det som for meg, med mindre jeg hadde så tunge fluer på at jeg ikke følte de fikk drifte fritt i det hele tatt før de dunket i bunn...og bunnen var for urein til at det virket hensiktsmessig å ha så tunge fluer på.

Stein fanget fisk rett foran snuten på oss...flere ganger, han hadde god kontakt.

Visst hjalp det å ikke ha monofortom som hang å dinglet i vinden, men bare tynn fortom rett fra fluelinen som var av type SYNK. Sikkert en synk5 eller noe slik...lav diameter og godt tyngdekraftsmessig virket det som.

Mulig jeg idag hadde klart meg bedre enn den gang, men kontakt er noen ganger (de fleste gange faktisk)mer vesentlig for dette fisket enn vi noen ganger husker på :)

Igor; kjekt å lese at du/dere er på an igjen.

Willy; du har poeng i "styrke" vind, og retning selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg opplever at nordavind er oppskrytt som "dårlig bett"...spørs helt hvor man er tydeligvis :)

Opplever selvsagt at fisken kan være mer lunefull/mett/uinteressert noen dager...men den er "alltid på matjakt" egentlig tenker jeg.

Og svaret er; det har jeg aldri reflektert over når jeg nymfer i elv :).

Selv om overflateinnsekter er mindre av/fraværende i nordavær...men det kan de jo pinadø være i sønnavind og vatten også.

Så jeg prøver ikke henge meg opp i slike begrensninger..er jo der for å kose meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og,her er det The Stig som har et poeng.  ;)

Litt mindre følsom for nordavind her borte på vestlandet,har jeg et inntrykk av.(Noe av fisken har vel så lite mat at'n må spise uansett vindretning,bare det finnes innsekter,som på blanke flater i myggsesongen.)

Men,waffer'n,og merk deg dette. <<l

I Rena.

I skikkelig nordavind.

Ikke ett vak hele dagen.

Kompisen,som er en erfaren Renafisker har oppe en på hele formidags"økta".Uinspirert som han var,var det meg som måtte oppdage det. ;D

Sjøl bannet jeg i kjerka(Rena er ei tørrflue-elv.....for det meste. :rolleyes: ),satte sammen Stealth'en og satte sammen en rigg.Vi hadde nemlig fra "Flybridgen"(Hengebrua,for den som er kjent.)sett at fisken sto ved bunnen og var svært aktiv,selv i nordavinden.

To vårfluelarver(Tsjekkere) og en mikronymfe med kulehode fikk gjøre substansen til og begynne med.Rena er såpass dyp og stri at 3 fluer med halvmeters + mellomrom burde funke.Vinden,det blåser nedover når det er nordavind i Rena,ble også tatt med i betraktning,og med relativ nensom hånd fikk jeg de fleste drivene til å gå sånn nogenlunde.Hadde vel også ganske kort fra stangtupp til indikator,så jeg skulle kunne se om drivet stoppet eller endret seg.Som:betyr fisk !  :D

Og det ble fisk,harr riktignok,men jeg fisker ørret hele året ellers,så Renaharren er en kjærkommen kjeledegge. <<l

Fisken tok for det meste mikronymfen med kulehode.Brun(march brown # 16 med mokka kulehode,bundet på tsjekkerkrok.)Og,fisken sto stort sett mellom halvannen til to meters dyp.Forklaringen kom på natta da det klekket en eller to milliarder vårfluer,antakelig har glimtet i kulehodet vært fristende da stigende/drivende vårfluepupper som er klare for klekking gjerne har en gassblåse som det glimter i.

5450729573_ae9d647d12_b.jpg

Der fant jeg visst et dååålig bilde av nattens klekking.Ringen i nedkant er en stor harr. ;)

Og hvor mange jeg fikk ?

Hakke peiling. ;D

Men det var mange.Den ene fisken etter den andre på gjerne kiloen + spente opp stanga,gang etter gang.

Kompisen fulgte med og tok noen kast av og til der jeg fisket(han langt unna,jeg nær land.)og komentarene var stort sett:

Nå igjen !!!

Alt nå ?!!!

Så:kortline er verdt å prøve i nordavind.

Selv om fisken ikke vaker,insektene ikke klekker,kan det skje ting under flata som vi ikke ser.

Så: Bare å prøve,fisken kan være treg eller "laus i bettet",men det kan funke når fisken ikke vil fryse på nesa i nordavinden. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kotlinefiske er fasinerende og jeg lærte noen triks av Per Erik Svenskerud oppi Hunnselva nå helgen som var. Blei overasket over hvor mye fjong og bling det var i nymfeboksen hans, hadde vell trodd at jordfarger og mere insektlignende nymfer var tingen. Ser jo på tsjekkernymfene at det gjelder å skille seg ut, så dette er god lærdom.

Tok min første ørret på kortline i dag da, og hadde på ett par til. Merker at "feelingen" må jobbes inn i fingra før det blir en vanesak, men jeg begynner å skjønne greia. Skal nedover på hytta  noen dager etter feiringa i morra og der ligger en perfekt kortlinelv. Tatt  mye ørret her på mark i deaddrift, men aldri fått på nymfe. Nå vet jeg hvorfor. Regner med at det blir en artig rapport derfra over helga.

Dagens tur ga mersmak på kortlinefiske. <<l

gjerma1605024.jpg

gjerma1605005.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du har fisket sammen med Per Erik var artig.

Kjenner ham ikke,men har hørt om han............ ;)

Og:Gratulerer med første kortlinefisk.

Øvelse er dritviktig(så viktig er det !).For,uten følelsen du får ved øvelse kommer du til å gå glipp av mye.

Øv gjerne selv om fisken ikke biter.Du vil alltid få mer forståelse for drivene når du "har det i fingrene".

Hvis det er lenge siden jeg har kortlinefisket,og jeg merker at "det ikke sitter" blir jeg ofte stående å holde på til jeg merker at "feelingen" kommer tilbake,før jeg fisker meg videre. <<l

Når det gjelder farger på nymfene har jeg også overvekt av fluer med farger og bling,noe som særlig funker i kaldt og/eller grumsete vann.

Hadde du sett fluene vi for det meste bruker senhøst/vinter/kaldt vårvann hadde du sikkert ristet litt på hodet. :o;D

I iskaldt vann om vinteren,er det ingen tvil,da er det "blingfluene" som virker.Men,så fort det begynner å bli "levelig" temp i vannet,har jeg nesten alltid minst en flue med naturlige farger i riggen.(grønn/brun/svart framkropp,eller "lortfarger" som Bjørnar kaller det) og det er nesten alltid en tsjekker/vårfluelarve,og det skal ikke stikkes under en stol at de største jeg har fått/hatt på har tatt disse.

Noen ganger fisker ikke "blingfluene" i det hele tatt,og da bruker jeg stort sett bare naturlige farger.Ingen grunn til å "skremme" fisken med for sterke farger under sånne forhold.

Så,litt av hvert kanskje. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...