Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Imorgen er det vårens vakreste eventyr på gang, Kortlinekurs i Ekso...gleder meg.

Fullt kurs og entusiastiske deltakere venter.

Har ikveld laget hver deltaker indikator av ca 10-15 cm 12 lbs oransje bavking og knytt microring i hver ende,

Enkelt, funskjonelt og svært effektiv sak som er synlig og lett fettes inn for ekstra flyt under forhold det er ønskelig.

Knytes i overgang mellom ferdig tapert fortom og spissmateriale

bare et lite tilskudd til de som lurer på om de skal gidde forberede seg til slikt fiske...enkel å ta av og på etter som man ønsker bruke til dette type fiske.

post-1338-13949892567021_thumb.jpg

post-1338-1394989260559_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kotlinefiske er fasinerende og jeg lærte noen triks av Per Erik Svenskerud oppi Hunnselva nå helgen som var. Blei overasket over hvor mye fjong og bling det var i nymfeboksen hans, hadde vell trodd at jordfarger og mere insektlignende nymfer var tingen. Ser jo på tsjekkernymfene at det gjelder å skille seg ut, så dette er god lærdom.

Tok min første ørret på kortline i dag da, og hadde på ett par til. Merker at "feelingen" må jobbes inn i fingra før det blir en vanesak, men jeg begynner å skjønne greia. Skal nedover på hytta  noen dager etter feiringa i morra og der ligger en perfekt kortlinelv. Tatt  mye ørret her på mark i deaddrift, men aldri fått på nymfe. Nå vet jeg hvorfor. Regner med at det blir en artig rapport derfra over helga.

Dagens tur ga mersmak på kortlinefiske. <<l

gjerma1605024.jpg

gjerma1605005.jpg

Var faktisk så heldig å få tilbringe en kveld i stua hans. Det var en særdeles hyggelig opplevelse!

Skjønte fort at denne mannen hadde fisket en dag eller to før ;) ;)

At Eikren også var tilstede gjorde ikke kvelden  dårligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var faktisk så heldig å få tilbringe en kveld i stua hans. Det var en særdeles hyggelig opplevelse!

Skjønte fort at denne mannen hadde fisket en dag eller to før ;) ;)

At Eikren også var tilstede gjorde ikke kvelden  dårligere :)

Og ikke et ord om at jeg, selve leksikonet innen fluefiske, også var til stede  :o

Greit nok at jeg ikke hadde med meg nymfeboksen min, men . . .  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var faktisk så heldig å få tilbringe en kveld i stua hans. Det var en særdeles hyggelig opplevelse!

Skjønte fort at denne mannen hadde fisket en dag eller to før ;) ;)

At Eikren også var tilstede gjorde ikke kvelden  dårligere :)

Og ikke et ord om at jeg, selve leksikonet innen fluefiske, også var til stede  :o

Greit nok at jeg ikke hadde med meg nymfeboksen min, men . . .  ;D

Nei faen. Da blir du jo ikke til å snakke med på to måneder. Du tåler jo ikke skryt uten at det går helt til hodet på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var faktisk så heldig å få tilbringe en kveld i stua hans. Det var en særdeles hyggelig opplevelse!

Skjønte fort at denne mannen hadde fisket en dag eller to før ;) ;)

At Eikren også var tilstede gjorde ikke kvelden  dårligere :)

Og ikke et ord om at jeg, selve leksikonet innen fluefiske, også var til stede  :o

Greit nok at jeg ikke hadde med meg nymfeboksen min, men . . .  ;D

Dette faktumet ligger jo underforstått i all omtale av kunnskapsrike herrer i fluefiske verden Lars. At du, mesternes mester og kilden til all fluefiskeviten, er den uomtvistede læremester til alle disse smågutta goes with out saying

G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var faktisk så heldig å få tilbringe en kveld i stua hans. Det var en særdeles hyggelig opplevelse!

Skjønte fort at denne mannen hadde fisket en dag eller to før ;) ;)

At Eikren også var tilstede gjorde ikke kvelden  dårligere :)

Og ikke et ord om at jeg, selve leksikonet innen fluefiske, også var til stede  :o

Greit nok at jeg ikke hadde med meg nymfeboksen min, men . . .  ;D

Dette faktumet ligger jo underforstått i all omtale av kunnskapsrike herrer i fluefiske verden Lars. At du, mesternes mester og kilden til all fluefiskeviten, er den uomtvistede læremester til alle disse smågutta goes with out saying

G

Ja-ja . . . Jeg får vel slå meg til ro med det  8)

Blir bare litt tvilende til om Ruffen er ekte kompis noen ganger  :-\  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy:

Klasserommet var stengt....fisken streiker også...ihvertfall gamle erik.

Men vi fant noen streikebrytere som dirket opp døren for oss....følte oss litt smålure.

fineste klasserom på skolen :)

:)

E

waffer'n:

Per Erik er et vandrendd leksikon......en med 'sindig usikkerhet' som holdning...altså meget godt utrustet

Heldiggris...

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Strålende solskinn idag...egentlig ikke kjempeklekke vær, men uansett valgte CR og jeg realt kortlinefiske idag.

Vi angrer ikke :)

etter litt justering av fortom og fluer ble det fart i sakene.

fisken virket litt "av"...måtte bare finne ut om den likte tørt eller nymfe. Noen bestemte seg ikke i det hele tatt.

men taktikk var i alle fall å fiske dunlett og lang fortom. Fisken som kom opp å skubbet på tørrfluer fikk muligheter til å ta nymfe i neste kast...det hjalp nesten hver gang :).

altså ikke bare dure frem å presentere over dem gang på gang, ta tid til et fluebytt og vips så var fisken på.

slik holdt vi på lenge, og desidert ut av telling hvor vi fisket annenhver fisk.

Dagens høydepunkt var likevel i en høl med relativt stor fisk.

Sakte og egentlig kjedelig sted, men gøy lell om en av de større skulle bite på.

Og det gjorde den gitt...CR stod bare å måpte når fisken bakset rundt nedi den svære og sakteflytende hølen jeg har fanget stor ørret før.

Vi begynte å tenke på fotoseanse..da CR plutselig måpte enda mer; en j..... GJEDDE kom å hugg tak i den flotte fisken og røsket så godt tak i sakene at CR plutselig stod med indikator i løse luften (eller rettere sagt med et "spjong" opp i trærne). :( :( ;D ;D ;D ;D

jeg fikk latterkrampe, mest fordi jeg har en grunnleggende angst for gjedde, ulv og andre rovdyr, men også fordi CR så rimelig sær ut bak nyinnkjøpte  polariserende pilotbriller.

"Madrasshølen" overrasker nok en gang...visste at svære fisker fantes der, men ikke gjeddeutysje :-\.

Idag fikk CR to av de større til å vise interesse..he-he..godt jobbet :).

Vi kom oss raskt derfra og fisket videre i grunnere og mer hurtigstrømmende vann. Kjekkest det konkluderte vi med :)

Oppsummeringsmessig; Tørt og vått idag, mye skifting/variasjon ga strålende utteling

Hadde en liten tur i nærområdet og tok dagens siste tur til denne kulpen da jeg bor 300 meter unna..

Overraskende lite vak i kulpen de 2 siste årene, men det er nok ikke så rart..

Rett nedstrøms for broen fikk jeg dette synet når jeg stod og kikket etter ørret..

k1or3l.jpg

Står under det gule bladet og soler seg..

En gjeddejævel på rundt kiloen stod steady på en stein og speidet utover kulpen.

Frekk som jeg var knøt jeg på det eneste som lignet småfiskimitasjon.. En PT nymfe, men det ville ikke styggen ha og bare cruiste videre nedover..

Fortsatte med PT videre nedover, men ingen interesse der heller. Er redd gjedden har tatt over hele området..!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mack.

Tipper gjeddene regjerer i kun få kulper der det er egnede forhold.

Og om den skulle tynne ut litt i småfiskebestanden hadde det bare vært leit...småfisken er viktig å ha for at vi skal kose oss i magre tider :) :)

Prøvde du bare PT nymfer nå Mack? Hvilken størrelse prøvde du, og i hvilken partier brukte du hvilke tilnærming?

Kan nemlig ha stor betydning hva/hvordan og med hva man angriper med nå om dagen ;)

Og gledelig at tråden er over 100.000 viste ser jeg.... :) :) :)

Blir mer nymfestoff utover...gjenoppta fokus fra noen år tilbake tenkte jeg.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå Stig. Prøvde i str 12-14 ca. Tok den største jeg hadde for å se om gjeddekaken ville ha den. Mest for gøy egentlig. Hadde ikke noe skikkelig strategi i det hele tatt. Bare å kaste over dammen, la den synke og dra inn i litt forskjellige tempoer..:) Lot den også synke til forskjellige dybder. Skulle gjerne prøvd med en buzzer under en tørris på denne dagen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lenge siden det har vært noe aktivitet her.

Henter opp igjen med en film til inspirasjon og glede.Ikke så godt å se  8) hva han driver med,men det er ihvertfall ikke mye fluesnøre å se heller. ;) Så,veldig "langt" er det ikke han fisker.(Ska'kke forundre meg om The Stig kjenner'n.) ;D

Ligger noen bindevideoer på samme Vimeoside,men de har jeg ikke sett enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du delte denne, Willy. Fantastisk flott stemning her - fikk jo lyst til å reise til Spania igjen med engang her jeg sitter  :)

Skjønner jeg godt. ;)

Har bundet opp endel tsjekker og annet stuff,ferien starter nå til helga,og det blir ikke bare laaaange kast med lette mikroduns,for å si det sånn. ;)

Har ikke kortlinet siden myggfisket startet,jo,én gang,men dette er så nært og spennende,så jeg er ikke vond å be om å hoppe i elva om strekka ser "lovende ut". ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Høstsessongen er godt i gang. :)

Foreløpig skjer det vel mer her:

http://fluefiskerundt.blogspot.no/2012/10/kortlinebekken-facelift-og.html

enn her. ;D

Mer nymfestoff,The Stig ?

Hva med en treff....i en elv eller noe sånt ? :)

He-he...ja mulig det skjer mer for dere der, men holder meg til "manualen" her jeg:-)

Gøy at folk får såpass inspirasjon at de lager sine egne blogger, selv har jeg fluefiskesiden som favorittsted for deling og innhenting av info ;)

Nei, Willy, er ikke fordi det ikke skjer noe at det er stille, er stille fordi vi er ute hver eneste dag å fisker...filmer og har det j... gøy :)

Men kan da oppdatere med litt nymfestoff etterhvert...som dere kan bruke seinere til å lage enda mer interessante fiskebilderblogg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med mer harr og regnbue i bergenstraktene Stig :)

Bue har vi,selv om ikke i elver.

Ellers overlater vi faunakriminaliteten til oppdretterne. ;)

Høstsessongen er godt i gang. :)

Foreløpig skjer det vel mer her:

http://fluefiskerundt.blogspot.no/2012/10/kortlinebekken-facelift-og.html

enn her. ;D

Mer nymfestoff,The Stig ?

Hva med en treff....i en elv eller noe sånt ? :)

He-he...ja mulig det skjer mer for dere der, men holder meg til "manualen" her jeg:-)

Gøy at folk får såpass inspirasjon at de lager sine egne blogger, selv har jeg fluefiskesiden som favorittsted for deling og innhenting av info ;)

Nei, Willy, er ikke fordi det ikke skjer noe at det er stille, er stille fordi vi er ute hver eneste dag å fisker...filmer og har det j... gøy :)

Men kan da oppdatere med litt nymfestoff etterhvert...som dere kan bruke seinere til å lage enda mer interessante fiskebilderblogg :)

Jeg er i og for seg ikke med på bloggen,bare med på turer og bilder. ;)

Jeg syns bare det ble litt stille her,noe som kan skyldes to ting.

At ingen kortlinefisker særlig for tiden (lite trolig,siden jeg stadig er på turer hvor vi gjør akkurat det,og med flere nye folk også)

At ingen gidder dele noe særlig(mest trolig,siden denne tråden har vært holdt oppe av ildsjeler som feks. deg)

Skitt fiske !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Willy, et treff hadde vært på sin plass snart:-)

Synest forøvrig dere har "ryddet" så fint i "bekken" at det var fint å bevege seg.

selv om de finere fiskene synest at det ble litt mindre skjul, men det vokser seg nok kanskje til igjen.

Og "dele" er selve essensen i Kortlinetråden, helt fra børjan, og synest mange var flinke å bidra..selv om det sikkert ble rett "for mye".

Kanskje for mye info i detaljklassen, men skitt au...bedre at noen få blir grepet av finessen og dyrker den :)

dessuten er dette et "virusfritt' område...en bekjent skulle besøke bloggen du henviser til, men ble advart av sikkerhetsprogrammet på sin maskin om¨å unngå den siden grunnet virusfare.

Jeg digger folk som er i begynnergropen av et eller annet og har lyst å lære....jeg er der selv hver dag :)

Alltid noe nytt å lære, og med en viss basiskunnskap kan man vite bedre hva man ønsker lære mer av.

Derfor hadde det vært veldig gøy om ildsjeler fortsetter å ause av sin entusiasme for oss andre her på sidene som jo har vært med å bidra til deres vandring videre på "kortlineveien".

Det meste står her, og sikkert mulig å lese en gang til andre steder.

men holder fortsatt tanken varm å bidra enda mer, selvsagt. Her på fluefiskesiden.

Her er det så mange flinke å vinkle sine synspunkter mot, og få masse flott tilbake.

Å skrive en avhandling i en blogg hvor jeg fremstår som profeten og den ypperste guru, ligger ikke for meg..heldigvis :)

Men skulle gjerne laget en blogg som skulle hete"Winston flyfishing..all the time, everywhere"

men da må de først lage en #2 10' som kan gi meg grunn til å evt bytte ut den ypperste kjeppen til slikt fiske;

staff of Merlin= EikreFly venator #3 9'9.

Gi meg gjerne en lyd om fri en formiddag Willy, så kan vi sammen gå gjennom kultiveringssonene deres :)

Kanskje har vi en og annen "little something" i boksen som burde vært kastet ut til almenheten men av en eller annen grunn er glemt i de mangfoldige boksene våre.

Hold gjerne liv i tråden du Willy, en ressurs er du. Håper det blir satt pris på :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...