Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

På tide med mer harr og regnbue i bergenstraktene Stig :)

Harren hadde jeg øsnket veldig velkommen...regnbuen finnes, selv om færre og færre fisker på den, er blitt selektiv vettu...det artigste på jord :)

Har jo vann helt for oss selv nærmest, selv om vi av og til finner ca medium size- xxl size "ålespor" ned langs gresskantene til "ryddefisk" kanten ;D

Men er ikke særlig de fanger tror jeg.

vi har det j.... gøy derimot :)

så ja Pål, fine fisk dette her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får begynne med det beste først(og siden blir det bedre og bedre !) ;D  : Jeg har faktisk (siden jeg er midt i kortlinetiden,og dermed er veldig inspirert)lest hele tråden(ja,alle 186)en gang til,og(det er nå det blir bedre)  ;)  : Jeg finner ingenting jeg ikke kan bruke. <<l

Ingenting som er overflødig(Her,unntatt div. flåseperioder i kuldefeberens grep)og,mange av uttrykkene/læresetninger, er kanskje mer riktig,får mer mening etter som teknikkene går framover(for det er faktisk et stykke vei å gå).

Får etterhvert forståelse av hvilket nivå du og feks. Bent har ligget på.Kan ikke skryte så mye av Erik,da blir'n bare enda høyere på pæra. ;D

Pål (blant andre) tar jeg ikke med her,han er for god. ;)

Har du vært i bekken i det siste ? Det forklarer i så fall endel  ;D ,men veldig artig hvis du har.

Vi har ikke fjærnet mye der vi har observert stor fisk's standplasser,de har jo ikke så mye valg av standplasser,og det var mye åpnere før.Vi har også prøvd å i så stor grad som mulig beholde overheng i størst mulig grad.Grenene jo ikke subbe i vannet heller. ;)

De største fiskene har vi ikke fått der,for å si det sånn.

Det samme gjelder terskelbyggingen(som vi kommer til å utvide,og forsterke der vi synes det trengs).Vi har i størst grad prøvd å ta stein fra der det ikke er så mye behov(langsmed kanter på grunna),eller der vi synes det er for grundt,og fjærning kan lage eventuelle standplasser.

Denne feks. sto på halvmeters vann på sandgrunn bak en stein med gress.Relativt åpent over,og kanskje står den der i gyteperioden neste år også?

Sprek var den og,og så langt årets beste i den lille "bekken".

8224157819_81b11bdfb6_c.jpg

Ellers er jo de fleste små i denne bekken,og vi kakker over en lav sko(må gjerne andre gjøre og),har nemlig hørt rykter om kultiveringsfiske i vannene på oversiden,og det er bra ! :)

Kanskje kan vi få størrelsen opp på sikt,og derfor prøver vi å lage litt dypere og roligere vann noen steder.

Skal gi deg en lyd ved anledning,The Stig,ikke umulig at det blir snart. ;)

Vil nemlig gjerne høre litt mer om "The staff of Merlin" siden en sånn har kommet til vurdering underveis............. :rolleyes:

Har jo prøvd den,men kun til vanlig kasting og på gress.

Så til essensen.

Bjorni var jo rask,men han vet vi er interessert.

Men,er det noen som har fortsatt med kortlinefiske,og som gjerne vil dele,er ikke jeg den som sier nei. ;D

Heller ikke hvis noen som har falt litt av og lurer på ting eller trenger inspirasjon :

Jeg har bestilt denne,ikke fordi jeg skal lære mer enn jeg kan av gjengen her inne eller av meg sjøl,mest fordi jeg synes sånt er svært inspirerende,og jeg kjøper nok den over her også,hvis denne er bra. ;)  :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydeleg film <<l Osa-creek?

Ai, ai...min favorittstrøm når jeg skal trene i krystallklart vann etter svært livredd ørret :) :)

Min landslagskollega fra hemsedal på den tiden, Olav Syversbråten, var også meget fornøyd da vi vandret opp det korte strekket til øverste hølen, men gud bedre hvor kjekt man har det her en vårdag :)

Kun en høl oppover jeg aldri har fanget fisk...og der mistenker jeg at det bor ihvertfall `en flott sak :)

Var gøy å se den under vann også..enormt med fisk i det sterile vannet..utrolig givende når man finner flue..enda viktigere fortomslengde som bidrar til stealthfaktor men samtidig kontakt med den raske småfisken.

Jeg fisket inn min Winston B2X #4 9' her for noen år siden, stangen var perfekt til denne typen vann..toppaksjon for nøyaktig ploppe fluer der man ønsket.

dette er nok staff og Merlin vann Willy...synest Arild svingte staven vel mye, men sikkert bare filmtriks :) :)

utrolig fin filming og gjensyn :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også imponert over krystallvannet.

Har hørt rykter om krypefiske her ja,men har aldri prøvd her selv.

Det bør det kanskje bli en endring på. :)

Ja, Willy.

Her kan jo vi gå sammen hvis du vil, så kan du få oppleve noe veldig tilfredsstillende :)

Her er rapporten min fra samme elvestrekk for maaange sider siden i kortlinetråden;

beskriver her hvordan jeg opplevde fisket (mulig det er en av mange innfallsvinkler- men så ut til å virke fornuftig)

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=13982.2070

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Må vel få legge ut denne her.

Stein Atle formidler stemningen og det vakre vel så bra som selve fisket.

Og,som vanlig,gjør han det i mesterklassen. <<l

TØFT  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel få legge ut denne her.

Stein Atle formidler stemningen og det vakre vel så bra som selve fisket.

Og,som vanlig,gjør han det i mesterklassen. <<l

Veldig bra  :)

Ser ut som en veldig dyktig kar bak kameraet ja  <<l

EDIT: Jesus, der jeg helst nymfefisker, er det en kilos-ørret med laaaaang avstand til den neste, men her er det jo "flokker" med fisk  :) Men sikkert moro, for jeg vil tro man får "respons" på hva man prøver mye fortere her ja  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett André.

Dette er bra referanse for utvikling av mønstre og teknikker,både angående driv/inntrekk og ikke minst : Hvordan oppføre seg langs med elva,hvis du vil skremme minst mulig fisk. <<l

Elvene/bekkene er altfor gode gyteplasser og altfor næringsfattige.I tillegg er de ofte nesten uinteressant som fiskeplasser på sommeren pga. for lavt og for varmt vann(stakkar fisk).

Litt sniking langsmed land med lav profil/holde seg bak busker/gress og trær ol. kan gi gode fangster,mens gåing i oppreist stilling feks. kan avstedkomme masseflyktninger både opp,ned og fisk gjemmer seg i gresset som feks Kortlinebekken har mye av.

Her kommer fisken tilbake i en liten dyphøl etter at jeg har vadet forsiktig ut og senket kamera og stativ,og satt meg på land med kaffen.Det tok ca vel sine 20 minutter før de begynte å komme på plass(ett minutt uti),mens etter at jeg hadde flyttet montasjen for å få en annen vinkel kom de ikke tilbake.Det ble vel for urolig ved vading nummer to.

Kortlinebekken i litt grått vårvann:

Når det gjelder mønstre,er det litt artig at de som fanger mye småfisk også har en tendens til å virke på større fisk. <<l

Men,det finnes også en del "turn offs",men det kan vi komme tilbake til. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt kortlineteknikken såpass lite at jeg har lite teori å komme med i tråden her, men har likevel lyst til å bidra litt i tråden med fluer jeg har planer å binde fremover som er tiltenkt kortlinefiske. :)

Denne "nymfa" jeg viser her har jeg bundet med tanke kortlinefiske og den skal ha en funksjon som anker på ett oppsett med to nymfer. Riggen jeg ser for meg med denne her er en eller to lettere og mindre nymfer av type fasanhalenymfe og/eller hareørenymfe. Med andre ord, planen er klar! :)

Tenkte nymfedrag i kaldt vann når jeg lagde denne i går så det er derfor jeg har bygget opp hode med rosa bindetråd. Kroppen er surret med mørk grønn floss og deretter fire runder med oliven holografik tinsel for at nymfa skal tiltrekke seg litt oppmerksomhet. Bug-bondet har jeg lagt på for at flua skal bryte filmen lettere og fordi det gir nymfa ett preg av transparent skall som sikkert vil gi litt blink med tinselet under når sola står på.

Ka dokker trur? :)

8248216778_6079c03201_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...