Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Takk for svar  :) Det var artig å teste ut dette...I "gamle" dagar fiska eg mykje med makk, og trur at kortlineteknikken kan vere veldig spennande på ein del gamle hot spots frå makketida ;) Dette må prøvast oftare! Opnar for ein del nye mulegheiter..

Blei forresten positiv overraska over kor vanskeleg det var å sjå hends camouen :) Nåken som har testa ut JMC Kamoufil f.eks til opphengarar?

Jeg har brukt JMC i hele sommer.

Jeg skal ikke bruke noe annet sammen med Hends enn JMC mere.

Fikk du testa?

billig er det også :)

Edit:

Min kombo neste år blir :

Scott M series #4

Snører fra : www.monic.com/freshwater.cfm

Hends sin fortom, og JMC tippet.

Og microringer ;)

Tenker ikke akkuratt kortline da men kanskje jeg kan øve meg med det utstyret etter harren ? :)

må ha en kortline stang også etterhvert :)

Stig feks: den all weather glasslina og den skyblue ,se klumplengden , hvem av dem egner seg best til litt trening på kortline ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Anbefaler en 9,6 fot firer. Kan brukes til ALT av nymphing (eks. Venator). Mikroringer er jeg veldig glad i. Er fisken SUPERSÆR kan du forsøke uten ringer. Huk at det er litt lettere å ryke tynn fortom uten ringer. Hends tapert fungerer supert. Som spiss er jeg svak for Orvis superstrong mono. Spiss i fl. carbon er å foretrekke, men her er det litt opp og ned på kvalitet. Brukt endel Stroft fl. carbon i sommer faktisk :)

Skal du "RABLE" fullstendig er silkeline fluesnøre konge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler en 9,6 fot firer. Kan brukes til ALT av nymphing (eks. Venator). Mikroringer er jeg veldig glad i. Er fisken SUPERSÆR kan du forsøke uten ringer. Huk at det er litt lettere å ryke tynn fortom uten ringer. Hends tapert fungerer supert. Som spiss er jeg svak for Orvis superstrong mono. Spiss i fl. carbon er å foretrekke, men her er det litt opp og ned på kvalitet. Brukt endel Stroft fl. carbon i sommer faktisk :)

Skal du "RABLE" fullstendig er silkeline fluesnøre konge :)

Hehe Takk for svar Pål :)

Ja 9,6 er det jeg trenger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ikke tenk så mye på spesialliner etc. Helt "standard" WF line er helt TOPP. Jeg er jo dønn inhabil, men mitt favoritt snøre i sommer var det standard taperte snøret fra Eikre (Evolo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk så mye på spesialliner etc. Helt "standard" WF line er helt TOPP. Jeg er jo dønn inhabil, men mitt favoritt snøre i sommer var det standard taperte snøret fra Eikre (Evolo)

Ja men innhabil vet jeg du er,men det bryr meg ikke så mye :)

Jeg har standard også. :)

De linene skal jeg bare teste, det er uansett ikke mange kronene.

Skal jo slutte og røyke vettø, bruker de pengane på noe mer nyttig i vinter ;)

Og JMC trives jeg med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølvaste;

Har brukt helt standard WF "lette" liner og DT liner.

til mitt kortlinefiske siste årene har jeg brukt Cortland sylk...dus sennepsgul farge/liker ikke for mye lysrefleksjoner merker jeg..på den annen side er helt kamou liner nesten ubrukelige her vinterstid, i dårlig lys ser jo vi ingenverdens ting, vanskelig å finne igjen den bittelille indikatorsaken fra Hends hvis man ikke kan bruke de få meter line som noen ganger ligger i vannet som et ledespor frem til fortom/indikator...

Dette er når noen få meter line ligger i vannet før det har rukket å komme tilbake med strømmen til det verdensberømte og giftige "ståsnøret" (når line og fortom løftes ut av vannet og man har direkte kontakt med fluer....og stangtupp relativt høyt/strukket ut med strak arm for maks rekkevidde.

Mitt soleklare Kortlinestangvalg er Venator #3 9'9...men det er smak og behag, jeg elsker den lette fine driven jeg får med venatoren, små lette fluer som "plingses" ut på lang fortom, lekent, time etter time.

Snakker vi tyngre fluer og dypere strømmer med litt høyere ">plopp faktor", ja da er venator #4 flott også.

(Streamstix Stealthen #4 9'6 er i så måte det fresheste i 9'6 #4), den gjør jobben veldig godt generelt sett.

Hadde det ikke bare vært for det ultra stupide snellefestet hadde jeg gjort mye for å beholde den stangen selv :)

jeg bruker fremdeles Akron Fluor, og Misty Plus til mitt fiske...noe JMC også, men mindre enn jeg hadde trodd jeg skulle bruke den.

Hends camou og ikke minst Guideline Powestrike 12' 5x eller 4x spiss gir meg veeeldig stor kontroll på en minnefri måte.

Fy så heldige vi er som har så utrolig mye bra saker å tilrettelegge vår fiske med.

Alt blir så sytalaust :)

Gøy å høre Tore at du er på hugget...fint fiske dersom røykeslutt er tema...masse å henge fingrene i hele tiden.

Jeg klarer begge..dessverre :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Pål og Stig :)

Det er mye smak og behag når det gjelder utstyr, og når jeg ikke får fisk så er det ikke utstyret sin skyld uansett. ;) hehe

Men alltid gøy og prøve ut nye saker :)

Fisker svært sjelden i svarte høl av noen elver , fisker på fisk jeg også kan spotte i noe klarere vann. sær lettskremt ørret,det er ikke alltid så lett.

I sol og vindstille.

Men skal uansett bli gøy og prøve en "stelth" kombo med hends fortom, JMC tippet sammen med ett "stelth" snøre.

Indianer tørrfluefiske og noe nymfing.

Kortline blir nok her i Ringebu etter den småharren til så lenge. :)

Men nå skal vi gå i gang og prøve  endre litt på forvaltningen og overbeskatningen her lokalt, få opp bestanden av de store fiskespiserene igjen ,harren utkonkurrerer smolten i sideelvene mistenker jeg.

Så tror jeg snittvekten på harren vil stige på sikt. :)

Da blir det gøy og fiske kortline seriøst etterhvert. :)

18 des kl 19 da møtes en god gjeng her,med grunneiere,en hos fylkesmannen og Morten Krabøl holder foredrag for oss. :)

Jeg tenker totalfredning av ene sideelva her og innføre Lakseforvaltning i samarbeid med NINA på Lillehammer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye musikk her nå. <<l

Tore :

Hvis du sjekker bildet jeg la ut på side 187 ser du et snøre uten tapering(hadde et 4cast i #6 jeg ikke hadde bruk for).

Reint kortlineoppsett med Camou på 450 centi ,mikroring (har samme forhold til det som Pål,og bruker det på tørt også).

Indikator+ Akron fk eller tilsvarende.

Hele fortommen blir ca 2 ganger Stealthen(9,6') og jeg kaster glatt 12-15 meter fra der jeg står og jeg kan presentere lett fortyngede i relativt grunnt vann uten å "sægge" noe særlig.Nært fransk nymfing.

Jeg ser forskjellen på de som bruker kortere fortom og "vanlige" liner,for å si det sånn. ;)

De skal ikke mende mye før de drar fluene ut av het sone.

Også må man ikke glemme å tilpasse. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

willy peker på mye av hemmeligheten; lett nok line til at man unngår å "sægge"...den lange fortommen og den lette linen som evt et utenfor stangtupp gir fod rekkevidde, samt mest mulig line ut av vannet

(og hvis line i vannet minst mulig diameter som blir lugget fatt i av strømmen)

Jeg har selv alltid likt #2 eller til nøds #3 liner til mitt fiske.

beste linen jeg hadde noen gang var Siman Tight line #2 DT.

Mjuk, smidig og lett.

samt helt grei dus hvitfarge som ikke reflekterte for mye lys.

Det visuelle er noen ganger mer attraktivt enn andre, og i all hovedsak benyttes både visuell kontakt (først i nymfenes ferd), så overtar "følelse/kontakt" som viktigst faktor i utfiskingen.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

På tide å si noe om årets første kortlinetur- og det ble med skikkelig kort line også.

6 minusgrader og veeeeldig kadlt på fingrene har gjort sitt til at fisken ikke akkurat gikk amok i morgentimene idag.

Hadde meg et par korte timer- måtte leite litt før jeg fant ut av fisk som stod nærme land, tett ved steiner langs land/overhengende jordkant (skjuleplasser kanskje..)

Og ved å fiske meget kort tippet fra indikator, ca 1 meter, fikk jeg raskere kjenning og kroking med fisk som var sær i å åpne kjeften.

Fikk meg nøyaktig 17 fisk til mine hender, en del "nubb og spytt ut" ble det selvsagt.

Jeg fant en flue som tydelig gjorde uttelling litt mer fornøyelig i mitt fiske på dybder mellom ca 30- 100 cm vann.

de grunneste partiene ga ikke store uttellingen idag- ikke så veldig rart med frost i både luft og sikkert nesten i elven også.

små til litt mindre småfisk- men deilig lell å fiske "Twistpuppe" godt idag som i forrige kuldeperiode for tre år siden

post-1338-13949894261844_thumb.jpg

post-1338-13949894262438_thumb.jpg

post-1338-13949894262846_thumb.jpg

post-1338-13949894263267_thumb.jpg

post-1338-13949894263756_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at flere får sett gleden av fisket i våre bynære elver :)

Øvelse gjør mester Willy- det er ikke antallet som er viktigst, eller dvs det gir jo en pekepinne- men variablene vil jo hele tiden være forskjellige, så å konkludere med "flinkhetsgrader" gjør man ikke på denne tråden, da deltar man i konkurranser :)

Og selv der kan man aldri fullt og helt etter noen timers tevling avgjøre akkurat det ...bør sees over lang tid slikt.

Uansett; mitt bidrag denne gangen gjør kanskje veien enda bedre neste gang dere 5 skal i elven igjen :)

Og dessverre måtte jeg bruke annen stang enn min aller mest foretrukne Staff of Merlin (Venator #3 9'9)....den er en kompis som har lånt for testing- som om det var noe å teste- bare å kjøpe for svarte ;D

Da hadde rekkevidden min, og sannsynlig følsomheten blitt enda sterkere- mulig flere fisk- vet ikke.

Men detaljer er og blir viktig- kanskje enda mer så på denne årstiden :)

Legger merke til at en del har klikket inn på bildet av fluen spesielt, fra siste rapport- er dere usikre er det bare å spørre- "twistpuppe" krok 12 rødt HEnds tungstenhode. Finnes langt tilbake i tråden et sted-  :)

Og grønt pearl aktig ryggskjold fra Hends...type scudback- og lys Hends Blend (litt glitter mixet i dubbing).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen konkuranse,bare beundring. ;)

Og,må jo si meg enig.Har egentlig bare to små investeringer mot sommersesongen,som jeg vil gjennomføre :

Denne : http://villmarksbutikken.net/Produkter/Friluft/Telt-og-lavvo/Campingtelt/Outwell-Wisconsin-L-campingtelt

Og, "Staff of Merlin". <<l;D

Selv om du frister noe voldsomt med BIIIx 9,6' #5. Den har jeg ikke råd til nå,og når jeg endelig får det(etter de to andre prioriteringene+div nødvendig) har du sikkert solgt den 3 ganger. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skulle jeg ha den lenge i eie ( av en eller annen merkverdig grunn)

så kan du få låne den Willy:-)

men til kortline bør du nok prioritere Venatoren:-)

B3x#5 9'6 er din type stang.. ( egentlig de fleste fiskeres stang :))

Både Christian og jeg er overbevist om at dette var de mest allsidige stengene vi kjøpte ifjor..nytelse:-).

Han brukte til og med sin til tung nymfing i elv ifjor...med stor entusiasme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skulle jeg ha den lenge i eie ( av en eller annen merkverdig grunn)

så kan du få låne den Willy:-)

men til kortline bør du nok prioritere Venatoren:-)

B3x#5 9'6 er din type stang.. ( egentlig de fleste fiskeres stang :))

Både Christian og jeg er overbevist om at dette var de mest allsidige stengene vi kjøpte ifjor..nytelse:-).

Han brukte til og med sin til tung nymfing i elv ifjor...med stor entusiasme

Tenker vel litt som deg ang den stanga: Buzzerfiske. :) Båtfiske ol.

Nå fikser Stealth'en det meste utmerket,atskillig bedre enn kosestanga mi til båt-/buzzerfiske med flere fluer/laaaaang fortom.

Men siden kosestanga er så bra til sitt,så kanskje BIIIx'en kunne gjort gleden større og opplevelsen enda bedre.

Ikke noe must,men frister veldig. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hadde egentlig et håp om å feire nasjonaldagen med min første ørret på tørt for sesongen, men fisken stod dypt i den lille lokale elva og nektet å stige til fluene jeg presenterte på overflata. Først når jeg fant frem Venatoren og byttet til en dobbel nymferigg ble det litt fart på sakene. Den "største" på ca. 3 hekto hadde et herlig visuelt take helt på høyde med tørrfluefiske! :D

Kortlinefiske er absolutt noe jeg burde benytte meg av oftere, men det sa jeg vel i og for seg etter kurset i fjor også, så får bare håpe det ikke går et nytt år til neste gang jeg prøver... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Hyggelig å høre :)

her er statusoppdatering:

Kortlinekurs 22 sept status;

Nå er det bekreftet at folk fra flere landsdeler kommer, og endatil en fra årets VM lag har meldt seg på for å skikkelig kunne fordype seg med kyndig intsruktør "in the art of dragfree drifting":-):-). Selvsagt skal han få like mye oppmerksomhet som øvrige deltakere. Kun 2 plasser igjen, skunda på de som ønsker berike sitt elvefiske.

Send PM for påmelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser til Tsjekkia i morgen med en kompis for å trene med gutta der nede på en masterclass workshop i nymfing. Så blir spennende. =) kanskje jeg har noe fornuftig å komme med i tråden her da jeg kommer hjem

Spennende, det hadde vært gøy :)

Vi drøyer med å reise til "masterclass Ekso" til helgen...gleder meg voldsomt:-)

Du kommer til å få masse inspirasjon og kunnskap der nede Eirik, ha åpen alle ører:-):-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...