Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Takker Stig for mild irettesettelse her. ;D

For å ta det første først:Flua("ankeret") som jeg lot danse på bunnen var faktisk bundet for det;stor hareøre,med tungsten og bly,på ryggen,og jeg ville jo prøve å få til det på noen kast(for å få føling med hva jeg drev med),opphenger(e) går riktignok høyere opp og fisker av midtre/høyere sjikt.

Det som ble feil her var nok plasseringen(og kanskje fluer),det var nesten umulig å forlenge kastene der jeg sto,og vannkast-teknikk var nærmest umulig pga sivet som omkranset meg.

Det var unnskyldningene! ;D

Neste gang,når vannet har sunket, blir det nok en vadetur mot hagene på andre siden,for å få skråkastene i rett vann,og da har jeg faktisk et bra strekke å prøve på. :D

Det blir jo litt prøving og feiling her,ta imot tips,justere og komme bedre rustet neste gang. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hvordan du har hatt det Willy, og tro meg; det er ikke alle steder/forhold som er egnet for dette nymfefisket...(men nymfefiske i en eller eller annen grad er nesten alltid mulig).

Håpløst når man ikke kan subbe i vannet. Fiske fra land er vanskelig...og spesielt under slike forhold...synkeline og streamere høres nesten mer fornuftig ut...  :)

Men det kommer en dag på det stedet, hvor fisk er høyt i vannet, og noenlunde korte oppstrømskast med en eller to fluer gir deg skikkelig "silkefiske"...der alt stemmer, og da er det gøy.

For så å være komplett uforståelig neste dag, der fisken ikke gjør noe som helst for å hjelpe deg i svar på løsninger.

Det er på de dagene man tviler på alt....men nye innfallsvinkler kan være løsning.

MAO skal vi fiske mye for i det hele tatt ta på oss hatten hvor det står;

"Å...eg trur eg har funnet løysinga"....den dagen kommer aldri, hvor vi er ferdig utlærte. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hvordan du har hatt det Willy, og tro meg; det er ikke alle steder/forhold som er egnet for dette nymfefisket...(men nymfefiske i en eller eller annen grad er nesten alltid mulig).

Håpløst når man ikke kan subbe i vannet. Fiske fra land er vanskelig...og spesielt under slike forhold...synkeline og streamere høres nesten mer fornuftig ut...  :)

Men det kommer en dag på det stedet, hvor fisk er høyt i vannet, og noenlunde korte oppstrømskast med en eller to fluer gir deg skikkelig "silkefiske"...der alt stemmer, og da er det gøy.

For så å være komplett uforståelig neste dag, der fisken ikke gjør noe som helst for å hjelpe deg i svar på løsninger.

Det er på de dagene man tviler på alt....men nye innfallsvinkler kan være løsning.

MAO skal vi fiske mye for i det hele tatt ta på oss hatten hvor det står;

"Å...eg trur eg har funnet løysinga"....den dagen kommer aldri, hvor vi er ferdig utlærte. Heldigvis.

Såda,såda såda! ;D

Kjære læremester,la meg få litt tid,er overhode ikke fortvilet,bare inspirert til å prøve mer! :D

Det er rett før jeg tar meg en tur dit du vet,i mørket,bare for å rette opp inntrykket.

Sist jeg var på den galeien,fikk jeg over 20 stk. på mygg og "mus" ;D,ikke var jeg der lenge heller. ;)

Dette er noe jeg vil utvikle,sammen med det andre og givende nymfe-fisket mitt,det som er nytt for meg er mikronynfer og fortom-oppsett og lignende,skal nok få dreisen på det. :)

Men,konkurere,gjør jeg aldri,da fisker jeg heller om natta. ;D ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var som Stig nevnte ute i en litt mindre men like spennende elv/bekk som i går.

vannstanden var perfekt og var ganske klart vann. kom først til ett langt rolig parti der en vanligvis plukker litt fisk.

ned på kne med en liten (krok 18) grå og delvis rosa nymfe med gullhode. etter noen kast finner jeg riktig dybde der flua veksler mellom å subbe i bunn og "sveve" like over bunn. tiden går og enda ingen fisk, skifter til en svart flash-back nymfe i størrelsen over og da blir det noen fisk på den rolige delen.

prøver meg på noen dype partier med en sterkt nedtunget grønn/svart nymfe og en hareøre nymfe (begge med gullhode) uten suksess (kan ha blitt skremt av vadinga mi ;))

så opp til godplassen der jeg fester samme nymfe jeg startet med. ( en liten kulp nedenfor et veltet tre, med en fin overgang fra grundt til dypt) når lengden på fortomen er justert riktig tar det ikke lange tida før en av mange fisk sitter. fisker meg systematisk oppover og fisken tar som bare det :)

på grunn av treet som er velta måtte jeg "lure" flua under greinene, noe som resulterte i kræsj-landing av nymfa, skulle tro det skremte fisken, men den tok tvertimot nesten med en gang. før jeg ga meg kom jeg over 20 ørret, ingen kjemper, men fy hvor artig :D

blir nok tur i morgen og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe i denne tråden å gjør ;D

fluer lett dinglende nedstrøms og i svingen...med stangføring som sinker hastighet til fluenes bane på vei ned og rundt.

klassisk nedstrøms kan Pål Andersen j.... mye om. Dritflink til å fiske fluer i svingen...skjønner hvorfor han er flink med laks og sjøaure...gutten tenker ved sitt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Svarer for meg selv, ikke Stig. Jeg har prøvd disse. Litt for klumpete/unødvendig til mindre krokstørrelser. For meg som bruker disse teknikkene i internasjonale konkurranser er det uaktuelt å bruke de, da det er forbudt.

Under nymfefiske/tsjekkisk nymfeteknikk med tyngre fluer er disse geniale for å inngå tvinn på dropperne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer for meg selv, ikke Stig. Jeg har prøvd disse. Litt for klumpete/unødvendig til mindre krokstørrelser. For meg som bruker disse teknikkene i internasjonale konkurranser er det uaktuelt å bruke de, da det er forbudt.

Under nymfefiske/tsjekkisk nymfeteknikk med tyngre fluer er disse geniale for å inngå tvinn på dropperne :)

går fint det pål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer for meg selv, ikke Stig. Jeg har prøvd disse. Litt for klumpete/unødvendig til mindre krokstørrelser. For meg som bruker disse teknikkene i internasjonale konkurranser er det uaktuelt å bruke de, da det er forbudt.

Under nymfefiske/tsjekkisk nymfeteknikk med tyngre fluer er disse geniale for å inngå tvinn på dropperne :)

Pål sa det kort og godt.

jeg har ingen erfaring, ei heller planer om det.

Vil ha minst mulig "tilsøpling" av fortom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en flott formiddagsøkt før jobb.

Arild og jeg tok tur til en stor kulp vi hadde hørt om....ikke veldig spennende saker, men fikk da sett at nymfefortommen vår er "allround" i sitt bruk.

Kastet to små tungsten nymfer (den med rødt hode fra igår) på enden, og den lille med sølv hode lenger opp på den forlengede fortommen.

Kastet alt ut, som om i vann.(helt stille)

Fluene ploppet flott med strekt fortom.

her kommer jungeltrikset:

Hele fortom fettet inn frem til indikator.

Idet fluene lander ser man tydelig hvordan tippet synker under vann.

Når hele tippet delen er under og man ser fortom med indikator henge igjen i overflaten begynte jeg å dirre forsiktig i stangtupp...heve stangen høyere og høyere, god kontalkt selv på relativt langt hold.

plutselig skjærer resten av fortom under og man gjør tilslag.

4 fisk fikk jeg der.

ikke noe ville ta på dead drift/static.

Fremprovosert bevegelse nødvendig som igår for å oppnå kontakt med fisk :)

Vi halset videre til sted nr2.

En kulp....ikke stor og dyp, men fint sted å nymfe på litt nærmer hold.

Vi brukte stenger i 9' og 9'6' for god rekkevidde.

Fisket to fluer på fortom i det litt urolige vannet.

Jeg begynte, hadde tatt av den røde tungsten "myggen", erstattet med Green tag (påfugl og grønn hale), og en hareøre sak med oransje hode på oppheng.

ingenting på land...hmmmmm.

Arild fikk prøve sitt oppsett med andre fluer, stående rett ved min side hanket han opp flere fisk med meget nøyaktig og godt teknisk utfør fiske :)

Det er dette som er kjekt med å gå sammen på tur, finner raskt svar.

Jeg skifter selvsagt med en eneste gang, skjønner at rødt også her er god farge.

Setter Red Tag på enden som anker og den lille holo røde myggen (krok 16, så liten er den jo ikke ;D)

Plutselig er vi begge happy.

Vi fikk mange fisk, og alle stod konsentrert rundt en spesiell del av kulpen, og de tar forsiktig.

Viktig med strekt fortom, holde indikator i vannskorpen, og dra armen høyt med all fortom/line ut av vannet. Man ser ikke utslaget på indikator,innimellom kan en se indikator gå roligere, man kjenner en merkelig sak (en slags 6 sans), og gjør rolig tilslag utifra en følelse av at noe er på fluene.

Arild legger også ut bilder/ord av hans fluer.

her er mine, de første ved den stille kulpen, så kommer den artige mer brutte kulpen.

Totalt forskjellige steder, forskjellige teknikker/fiskemetoder, men to ting til felles;

Strekt/kontakt med fortom- og hele tiden benyttet vi "kortlinefortommen".

Vi fikk hver vår "Dobbel" også (to fisk på samme kast) Bare små, men dette har jeg opplevd med 4 hekto på enden og 6 hekto på opphenger. Da er det straks mer liv i leiren :)

Legger ut en liten video snutt om litt her; men dårlig kvalitet gjør det vanskelig å se indikator, men lytt til stemmen, prøv å følge med stangtuppen og deler av fortom hvis mulig.

http://www.vimeo.com/user906311/videos

post-1338-1394987018767_thumb.jpg

post-1338-13949870188161_thumb.jpg

post-1338-13949870188531_thumb.jpg

post-1338-1394987018893_thumb.jpg

post-1338-1394987018942_thumb.jpg

post-1338-13949870189909_thumb.jpg

post-1338-13949870190511_thumb.jpg

post-1338-13949870190912_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en fin tur der jeg innså hvor forsiktig fisken tar i rolige strømmer og kulper, som stig sa måtte en ofte føle seg forsiktig frem og nistirre på indikator/line for å se utslaget. det andre jeg ble overrasket over var hvor nærmt en kunne komme innpå fisken.

etter at stig dro flyttet jeg meg på andre siden av kulpen og fisket over en bakevje med sandbunn, der ble enda noen som, igjen, stod på et konsentrert sted. :)

her er nymfene jeg brukte i dag, alle på krok 14

post-2709-13949870192039_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at du virkelig har fått draget på dette Arild  :) :). Utrolig morsomt å følge med på hva dere gjør. Her, i indre Telemark har kong vinter festet grepet og sløret skog og vann inn i blå minusgrader.  Inne på "gutterommet" forberedes imidlertid sommeren og det klekkes ut mønstre i flueboksen. Jeg har funnet noen fine småbekker på turene mine i skauen denne høsten.... I april\mai håper jeg at jeg kan gi dere litt konkurranse i denne tråden.

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til dere alle begynner fisket igjen...når kongen slipper taket med sine kalde grader.

tenk hvor mye kult som detter inn av rapporter da...og sikkert større fisk enn vi har her borte.

Dette fisket kan bedrives på større fisk også, selvsagt.

Lang stang, knestående og lang kamou fortom så er det intet mer skremmende med oppstrøms tilnærming i brut vann enn lange kast og tørrfluer som velter og sklir hit og dit :)

Faktisk mye mindre skremmende ;)

Vi får prøve å holde dere varme...kommer sikkert mer utover i julemåneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må sei da svir litt og sitta her på jobb og lesa om ein deillig fiske tur som eg jæ...gt masse hadde lyst til og skulka jobben for og bli med på!!! Og da gjor da ikkje betre av og sitta heima før jobb og drikka kaffi med Arild før de reiste ut, men okey, sånn e livet :-\ Men uansett gratis med ein flott tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ganske höj puls når man ser film snuttene her + alle bilder fra Stig,Arild,Perry og rodswinger.

Ser utrolig fram til kong vinter slipper taket her igjen, vanlig vis i april/maj men hvem vet med de her milde vintrene som har värt de siste par årene så kanske för.

Da skal det testes en hel del av informasjonen som man er så heldig å få her lagt på gull fat, det kommer helt sikkert noen rapporter fra meg da.

Akkurat nå så har jeg en pause fra bindestikka som har gått varm idag, for jeg har fått hjem en del hends greier :).

Blant dubbinger,bodyquills, binde tråd etc. så er det jig krokene som jeg satte störst pris på for dem har det ikke värt så lett å få tak på.

Synes dem er helt suveren til anker fluer.

Men jeg inser att jeg helt klart må inforskaffe meg tungsten skaller i både rödt ( så giftig ut) og mocka samt ackron butt eller camo leader.

Kansje nissen er snill i år.

Keep up the good work.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å lese t du liker dette B.R...det er som du sier; servert så godt vi kan.

Mange får forhåpentlig fart på sakene etterhvert... mange leser jo tråden også, det er gøy, mange flere enn de som gir seg til kjenne, alle er hjertlig velkomne til "nymfetreff" i glomma eller rena om et par sesonger.....eller kanskje til og med i fjell elv :)

Det hadde vært noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å lese t du liker dette B.R...det er som du sier; servert så godt vi kan.

Mange får forhåpentlig fart på sakene etterhvert... mange leser jo tråden også, det er gøy, mange flere enn de som gir seg til kjenne, alle er hjertlig velkomne til "nymfetreff" i glomma eller rena om et par sesonger.....eller kanskje til og med i fjell elv :)

Det hadde vært noe ;)

Ja det hadde virkelig vært noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å lese t du liker dette B.R...det er som du sier; servert så godt vi kan.

Mange får forhåpentlig fart på sakene etterhvert... mange leser jo tråden også, det er gøy, mange flere enn de som gir seg til kjenne, alle er hjertlig velkomne til "nymfetreff" i glomma eller rena om et par sesonger.....eller kanskje til og med i fjell elv :)

Det hadde vært noe ;)

Ja det hadde virkelig vært noe :)

ja DET hadde vært noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å lese t du liker dette B.R...det er som du sier; servert så godt vi kan.

Mange får forhåpentlig fart på sakene etterhvert... mange leser jo tråden også, det er gøy, mange flere enn de som gir seg til kjenne, alle er hjertlig velkomne til "nymfetreff" i glomma eller rena om et par sesonger.....eller kanskje til og med i fjell elv :)

Det hadde vært noe ;)

Ja det hadde värt noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å lese t du liker dette B.R...det er som du sier; servert så godt vi kan.

Mange får forhåpentlig fart på sakene etterhvert... mange leser jo tråden også, det er gøy, mange flere enn de som gir seg til kjenne, alle er hjertlig velkomne til "nymfetreff" i glomma eller rena om et par sesonger.....eller kanskje til og med i fjell elv :)

Det hadde vært noe ;)

Ja det hadde vært noe! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...