Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Harren er er en morsom fisk og fiske på....gleder meg til og prøve ut kortline nymfing....jeg så 6 franskmenn nedi elva her i sommer....de dro no sinnsykt med fisk på denne måten  :D

Et par kamerater så to franskmenn fiska på den her måten og dem hadde dratt en masse fisk.

Men det värste var åssen dem hadde vada ubehindra rundt med ett stort glis mens dem plukka fisk.

Ett par dager senere når jeg kom så sendte dem meg ut på plassene som dem hadde fiska på for kompisene törte ikke, javel tenkte jeg jeg er jo ikke redd for vann og viss dem hadde gått ubehindra rundt så kan vel jeg åsså klare det.

oj oj kunne ikke ha mere feil, for verre stunt vading har ikke jeg opplevd 5-6 ganger stod jeg fast og kunne nesten ikke komme meg derifra, bade holdt jeg utallige ganger å gjöre og fick jeg på fisk så hadde jeg mer enn nok med å holde igjen for strömmen.

Etter 1-1½ time så hadde jeg fått nok å la meg på land med en kall öl og funderte på åssen i granskauen dem fiksa det :)

tenkte att dem bare hadde lurt meg, men jeg mötte fler der som like sjokkerte sa att dem hadde sett to franskmenn stunt vade.

Tenk om man kunne läre seg vading av dem da kunne man fiske kortline på mange steder som er utillgjenglig, hverfall for meg som er en vanlig dödlig.

vading er en sterk del av franskmenn sin suksess i "målbare" mesterskap. De er RÅ!!!

Stilig bilde i avatar B.R....tror jeg endrer mitt også nå...liksom noe symbolsk over det bildet der ;)

Ruffen, bikkjebit er ikke bra :(, håper det går bra med pjokken.

Rodswinger; julebord skal ikke prioriteres midt i "kortlinesesong" ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Stig :) Det er en av mine favorit nymfer funker bra både på harr og örret, men jeg bruker å ha litt påfugl dubbing framfor det rosa.

Prövde en gang å henge på to tjekkiske turister som ville vise meg kortline fiske dem var også helt rå, den ene hadde til og med en flyte pute i den överste lomma bak på vesten sånn att han skulle holde hue over vann vis han skulle ramle.

Håper det går bra med guttungen din Ruffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sia da ikkje var særligt masse vatn i den første elva me vandra til idag, so gjekk turen til neste plass.

Arild21/22 og Stig var på denne plassen i forigeuke, men ingen av dei kunne veme idag.

Etter litt kikking so var da berre til og rigge stang og snelle og komme igang. Arne " Mack10 og eg begynnte med ei fleshback nymphe i str 16 med tungstein gullhode, eg med svart og Arne med rødt mønster, nåke som skulle vise seg og vera eit bra valg idag, lengden mellom nymphe og indikator varierte mellom 40 og 60 cm.

På den første plassen, so tok eg 15-17 fisk. Desverre ingen på Arne her, men etter og ha bytta plass, so gjor han reint bord med fleire fiska, ikkje dei største fiskane me tok her i området, , men da gjør ingenting, får når ein ser kormasse folk koze seg med fiske " Uannsett str" So e da morsomt :D Men Arne tok ein flott på 250-300 gr, nåke ein ikkje skal klage over :D

Her e litt bilder frå turen :)

post-1116-13949870365017_thumb.jpg

post-1116-13949870365262_thumb.jpg

post-1116-13949870365506_thumb.jpg

post-1116-13949870365852_thumb.jpg

post-1116-13949870366153_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rodswinger; julebord skal ikke prioriteres midt i "kortlinesesong" ;D

Åh,joda!Den ene gangen med pinnekjøtt og kålabistappe skal jeg ha med meg!Og du er sikkert ikke helt uenig! ;D

Ellers rekker ikke jeg å fiske før eller etter arbeidstid.Fiske før jobben,hva slags arbeidstid er det? Er jo ikke lyst før lunsj. ;D

Så det må bli i helgene,og denne helgen prioriterte jeg pinnekjøtt! ;)

På den annen side,blåste det jo så j...ig idag at det selv i trange daler ville vært bedre med dapping,og det er i allefall off season. ;D

Ellers likte jeg også den nye avataren til B.R. Kul. 8)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sia da ikkje var særligt masse vatn i den første elva me vandra til idag, so gjekk turen til neste plass.

Arild21/22 og Stig var på denne plassen i forigeuke, men ingen av dei kunne veme idag.

Etter litt kikking so var da berre til og rigge stang og snelle og komme igang. Arne " Mack10 og eg begynnte med ei fleshback nymphe i str 16 med tungstein gullhode, eg med svart og Arne med rødt mønster, nåke som skulle vise seg og vera eit bra valg idag, lengden mellom nymphe og indikator varierte mellom 40 og 60 cm.

På den første plassen, so tok eg 15-17 fisk. Desverre ingen på Arne her, men etter og ha bytta plass, so gjor han reint bord med fleire fiska, ikkje dei største fiskane me tok her i området, , men da gjør ingenting, får når ein ser kormasse folk koze seg med fiske " Uannsett str" So e da morsomt :D Men Arne tok ein flott på 250-300 gr, nåke ein ikkje skal klage over :D

Her e litt bilder frå turen :)

wow ingen snö ingen is :o gress og grönne enger,jeg blir grönn av missunelse.

Fine bilder og giftige nymfer.

Takk Rodswinger det kjennes rett nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig jonny :)

Gøy å høre at Mack er med på notene...jeg hadde gitt opp mannen, han gjør jo seg aldri til kjenne (viser at han følger med...det kan du godt gjøre MAck :))

viktig å gi bekreftelse på at en leser svar på spørsmål man stiller ;)

Igjen, glitrende levert.

Du fisket ikke med flottør/"blåse"/dupp idag jonny, gjorde du vel?

velkommen i "nymfeklubben" Mack :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk for den Stig ;D ;D Neidå ikkje idag ;) idag so blei da brukt ein liten bacing stump på fortommen, men da e ein stor overgang frå og bruka indikator eller som du kall da " Blåse/dupp/flotør ;D"

Men korleis da funke i stor elv med masse strøm skal bli morsomt og finne ut :) Og sjølv om sånne ting burde vært diskutert her inne, so trur eg me skal ta litt nymphepreik under kaffien på Torsdag :)

Nymphene på bilde e litt vekk frå orginalen. Har brukt CDC i front istedenfor vannlig påfugl dubbing, like og bruke den i rolige partier og når det lite vatn, føler kanskje at CDC`en bevege seg litt meir enn vannlig dubbing og dermed nåkk til og trigge fisken til og ta, og i dag, so såg det ut til og fungere fint.

meste parten av fisken tok på dead drift, men da va eit par som ogso tok når du ga nympho " Litt " bevegelse :)

Morsomt når ting fungere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte nympher :) Ser den nederste likner litt på Flashbacken som me brukte i går :) Den e berre fiske fanger :D Men dei andre skal bittast i kveld og forsøkast ved neste annledning :) Kanskje turen går til voss i helga, skal til svigers i Ulvik, og da e ikkje so langt i frå kose elva vår :D Men da kjem heilt ann på tempen :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine fluer Stig, dem skal jeg pröve.

Må få takke dere gutter for nå har jeg flue fiska i december!

Vanligvis så sitter jeg rundt den her tiden å ser ned i ett svart höl på isen mens jeg sukker og drömmer om bedre tider.

Men i går kveld så blev det for mye for en stakkars sjel så jeg ba til de höyere fiske makter om mild vär ( og noe om att måtte jeg få fisk så skal jeg väre snill resten av året)

Skrudde i nye skruer i filtsålene,sjekka utstyret, pakka sekken og bandt litt mere fluer og sov en urolig natt.

Våkna til mild vär ;D men måtte vente til det blev lyst ute (bare 4-5 timer lyst om dagene nå).

Jeg hadde bestemt meg jeg skulle til grom plassen gikk den der 1 km lange stien gjenom skogen uten att elg jegerne fikk syn på meg.

Det er en bakevje fra fossen som er kansje 25 m lang men vet att viss det er fisk som overvintrer så står dem der.

Förste timen gikk uten att det skjedde noen ting hm, bytta fluer men endte opp med det jeg begynte med men korta ned fortommen istedenfor.

Da pluttselig blei det fart rakk å få 12-15 harrer 1 röye og 1 örret men måtte gi meg i 2 tiden da lyset begynte å forsvinne.

Rakk ikke å gjöre Stig sin indikator men hadde en bit backing som indikator, fra indikator og opp hadde jeg 8 m 0.50 sene så blei det fin kontakt med fluene.

Har ikke finni den rette sena enda, for det er ganske mye minne på den men kanskje det går å koke den hm.

Håper det blir fler dager med mildvär framover (skal väre så snill så snill) så jeg kan komme meg dit, tror jeg skal gjöre en indikator alla Stig og kanskje koke sena bare for sikkerhets skyld for man veit aldri va som skjer i morra.

Fluene var en jig med en cdc fjär som kropp og hale +2 tungsten hoder en orange og en sölv som anker og som opphenger hadde jeg en 14 selhår dubba med en orange remse av mini flatbraid + 2,8 mm gull skalle.

post-1102-13949870434889_thumb.jpg

post-1102-13949870435204_thumb.jpg

post-1102-13949870435625_thumb.jpg

post-1102-13949870436005_thumb.jpg

post-1102-13949870436416_thumb.jpg

post-1102-13949870436936_thumb.jpg

post-1102-13949870437346_thumb.jpg

post-1102-13949870437727_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B.R: Knallgøy...stilig og velfortjent for en som dirrer av spenning.

Glitrende rapport :)

fortommen din på 8m høres ut som den langnymfe versjonen tsjekkere bruker mye. :)

Du kan godt koke for fjerning av minne.

Likevel vil jeg si at Akron heavy butt 10' med 4x spiss er flott, ukokt.

og Hends Camou leader på 3.50 mtr....finnes en på 4.5 meter også med litt tykkere spiss (ca 0.20mm)

Den duger nok mer enn godt nok også, og er sikkert knall for lengre kast/åpent terreng.

Jeg opplever likevel min 3.50 utgave som ok til "bushfisket" vi holder på med.

Men til dype høler og harr er nok kontakt med fortom og fluer vesentlig.

Egentlig lit likt siste rapport fra oss, sist torsdag.

Der endte vi som sagt opp med å "dra rolig" fortom/fluer mot oss...slik at det alltid var stramt og at vi kjente fisken mer enn vi så indikator stoppe opp.

Og harr er således en utfording, og spesielt på denne tiden kan jeg tenke meg...fenomenal kar til å slippe seg bakpå med fluer i kjeften uten at vi er i nærheten av å kjenne det :)

Vi venter spent på fortsettelsen B.R :)

Stilige fluer forresten ;)

Dobbel tungsten er kult, man får tyngde, samt "hot spot" på relativt små slanke fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du all verden så kult,B.R.

Fisken står jo ofte samlet på enkeltplasser om vinteren.

Og hvis den forlater plassen,er det gjerne mørkt 8) ,den får nemlig bedre nattsyn i vintervannet(fysiologisk reaksjon ved kaldt vann).

Bare et tillegg i tilfelle du ikke skulle ha lyst til å gå hjem om kvelden. ;)

Fortsett å være snill,du,så kommer nok tomten hele vinteren igjennom. ;D

Willy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

kult at dere likte rapporten, kult for meg også for dere vet vad det handler om.

Ja det er tjekkisk fortomm, lärte det i sommer av en som bruker å väre med på samme konkuranse som meg, og han hadde fått en ferdig fortomm av noen tjekkere som han kjenner men han likte ikke den så han kjörte vanlig sene men hadde tatt vare på spiral indikatoren.

Heavy butt får jeg desverre ikke tak i her får bare tak i ukokte greier her ;), men det kanskje går å bestille fra Norge, ellers så skal jeg pröve å få tak på den når jeg er hjemme på besök for da bruker jeg å ta en tur till Jarle & Björnar i Lilleström.

Det var som du sa att harren var i det lunefulle hjörne og for å kjenne/se de minste så måtte jeg löfte og kjenne etter i blandt i löpet av driften nesten som man har en for tung nymfe å må löfte den forsiktig fra bånn.

Ellers på sommern når harren er i farta så bruker jeg å dirre/darre på stang toppen i blandt for å vekke dem litt viss dem er treige i avtrekkern.

Jonnysage vis du roter deg noen gang på disse breddegrader så skal jeg med glede ta deg med på harr fiske.

Hadde flaks att det har värt en forhodsvis mild höst med lite snö ellers tror jeg ikke jeg hadde kommi meg dit jeg var i dag.

Nå tror jeg att jeg må gå å koke fortomm sena + binde opp ett gjeng fluer fra i dag for er det like mildt i morra så drar jeg dit igjen :).

Det gleder meg att den her tråden funker så bra for oss som liker nymfe fiske, for det gjör att jeg også får lyst til å dele med meg av mine erfaringer /funderinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde store planer om å fiske idag, men blåste som juling. Endte opp med å stikke til gullfjellet og vippe nymfer jeg også. Ble en del mikrofisk og hadde utrolig nok på den ene "store" (hoho) fisken jeg har sett der gjentatte ganger som sikkert overskrider utrolige 4 hekto :o Klarte selvsagt å miste den, men første gang jeg har klart å få den innimellom stimen av småfisk. Lite vann i elven, så stod sikkert 150 fisk konsentrert i midten av poolen :rolleyes:

Fluen som fisket best var for øvrig en slags gold-ribbed hare`s ear med litt hjortehår mikset inn i dubbingen og gullfarget tungsten hode, ligger et par slike igjen på bunnen :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B,R: Hvor holder du til i verden?

Høres ut som langt borte.. :)

Spenolsen, du må ta med kamera på tur...stilig at lysten er vekket i deg også.

Blir jo snart "Kom skal vi nymfe" program av dette ;D

Orker ikke ta bilder når det er så kaldt som nå :-\ I tillegg får kamera på innerlommen meg til å se feit ut. Dersom noen andre blir med en dag skal jeg ta med meg hd-kameraet og få til en liten snutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle akkurat nå önske att jeg sa Australia Stig :rolleyes: Men sannheten er att jeg fikk en datter med en Svensk dame og havna derfor i Jämtland (ca 20 mil fra Trondheim) har bodd her i snart 9 år.

Spenolsen det er drit kjipt å miste tungsten fluer på bånn, hadde man bare fått den der "store" så hadde det ikke värt så kjipt.

Igor det fins nå å få kjöpt ferdige tungsten kropper som jeg tror blir samme effekt som du er ute etter, men jeg har ikke prövd dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...