Gå til innhold

Jeløya


Tony Pedersen

Anbefalte innlegg

Lite fart her, gjelder det samme ute på øya?

Hva henger i andre enden av forkommen om dagen?

Lenga siden det har vært noe å skrive om, ja. Ble noen få forrige helg, største på kiloen (nord på øya). Ellers var jeg ute store deler av lørdagen, og halvparen av søndagen før jeg gjorde en innsats litt lengere sør. Ble 2 små fisk på 14 effektive timer denne helgen :P Får vel gjøre en innsats igjen nå til helgen...

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fisket store deler av lørdagen, og et par timer på i går. 2 mann på søndag, og bare meg i går. ble 10 fisk tilsammen. Største på 1,6kg og et par på 1,4kg var de største. Forrige helg ble det vel en 10-12 stk, med største på 58 cm. 

 

Så det er liv her! 

 

-vebjørn

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute med en kompis i dag fra 13-17. Utrolig deilig vær og nesten ikke vind. Var dødt fram til 16.00 etter det ble det mye overflate aktivitet. Fikk en på 1,2kg. Kroken satt i gjellene på den så måtte dessverre ta den. Var 5 brislinger i magen på den. Meste av aktiviteten var utenfor kastevidde. Uansett deilig å være ute.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute med en kompis i dag fra 13-17. Utrolig deilig vær og nesten ikke vind. Var dødt fram til 16.00 etter det ble det mye overflate aktivitet. Fikk en på 1,2kg. Kroken satt i gjellene på den så måtte dessverre ta den. Var 5 brislinger i magen på den. Meste av aktiviteten var utenfor kastevidde. Uansett deilig å være ute.

Vil du fortelle om det var på innsiden eller yttersiden? Fikk selv en fin fisk på snaue 2 i forrige uke, og stikker ut i dag for å fange mer. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker litt der, men ikke veldig mye. Studerer i ås så er ikke lange veien.

5 mann ute i går. Store deler av dagen. Han ene fanget to pene tidlig på morgenen, men fra 11 til 4 kjente vi ikke noe. Innsiden, yttan, pålandsvind, fralandsvind, leopard, mudder, tang, dypt grunt.

Blir ikke klok på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker litt der, men ikke veldig mye. Studerer i ås så er ikke lange veien.

5 mann ute i går. Store deler av dagen. Han ene fanget to pene tidlig på morgenen, men fra 11 til 4 kjente vi ikke noe. Innsiden, yttan, pålandsvind, fralandsvind, leopard, mudder, tang, dypt grunt.

Blir ikke klok på dette.

Studerer på ås selv jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært i Kurefjorden å fiska?

 

J, det er fint der. Nå er det jo reservat inne i fjorden da. Men fra sjuskjær og utover på nord vestsiden er det fint, og fra holmene som ligger midt uti der og sørover på oven er det veldig fint. Det er børstemark-området, spessielt ved sjuskjær, så det er nok ikke en dum plass nå ;) 

 

- Vebjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en liten tur på Jeløya helgen for 2 uker siden å prøvde meg på sjøørreten der for første gang. Fredagen var det kraftig pålandsvind og håpløst. Lørdags morningen gikk jeg ned til stranda ved Nes Camping og prøvde i området der. Nydelig vær, men lite liv. Når klokka ble nærmere 11 strømmet det så mye folk til stranden at jeg trakk meg litt til venstre og observerte et vak bare noen meter ved siden av meg. Jeg la flua rett i vaket, men ingenting. Nytt kast 1 meter lenger ut og da tok den uten å nøle. Så fort at det var en sjøørret, men noe av det slappeste laget.

 

Jeg fikk den raskt inn, men flua glapp ut av kjeften på den rett foran føttene mine. Da presterte sjøørreten å hjemme seg under en stein en halvmeter unna. Tok hånde inn å dro den ut og på land. 1,1-2 kg. Litt slank, men fin start på sesongen.

 

Utenom det var det ikke tegn til fisk.

 

Rosa reke med inspirasjon i fra Troms tar aldri feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt liten tid den siste tiden med gravid samboer, men har da fått kommet meg ut i området på kveldtiden. Dette har ikke gitt mye napp på flua, men satt meg ved vannkanten med stanga å ventet på at mørket skulle begynne å legge. Idet det skumret veldi i horisonten så begynte vakfesten på grunt vann. Skal ikke skryte på meg at det ble noe, men dette var velomerke litt lenger sør for Jeløya. Så i mitt tillfelle fremover skal jeg legge meste parten av tiden når mørket har lagt seg.

 

Men da kommer det så klart ett spørsmål ettersom jeg ikke har utrolig mye erfaring av mørkefiske. Hva er en slager å bruke på mørke kvelder? Har ett par aper i boksen, men skal sette meg ned å binde litt så trenger noen tips :)

 

M.Stene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørke forhold, mørke fluer. Jeg er veldig ensformig i mitt fiske og bruker som regel bare noen få forskjellige fluer om og om igjen. En svart Wolly Bugger er vel ikke til å ta feil av? Fisker bra, enkel å binde.

 

Fisket i går og i dag på Jeløya, elendig.. Lavvann hele perioden og det har jeg aldri opplevd før. Noen som vet hva det kommer av? Pga. lavvannet som var, holdt sjøørreten seg veldig langt ut og viste seg sjeldent. Var en liten periode på lørdagsmorningen hvor noen fine på 1-2 kg rulla seg ganske nærme land, men ellers dødt!

 

Får prøve igjen når tidevannet er til å stole på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe med måne og solfasen vi er inne i. Samt endel nordavind kanskje :-p

 

 

wikipedia:

 

Tidevannet skyldes at månen og solen med sine tyngdekrefter trekker vannet i havet mot seg. Månen virker ikke sterkest grunnet Newtons tredje lov. Solen og månen lager hver sin bølge. Ved nymåne og fullmåne vil bølgene komme i fase og forsterke hverandre (spring), derav springflo og springfjære.Dette skjer fordi månen ligger i samme akse som solen. Når de er imotfase (halvmåne) kalles det nipp, derav nippflo og nippfjære. Grunnen til at nymåne og fullmåne får sterkere flo og fjære er fordi månen ligger på nærmere jordas akse. Ved nymåne ligger sola foran jorda, og ved full måne ligger den bak. Når det er halvmåne ligger den 90 grader på jorda

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Noen som har vært i Kurefjorden å fiska?

 

Jeg og mine medstudenter brukte å fiske en del i Kurefjorden da vi studerte på Ås. Reservatet som det siktes til har ferdselsforbud fra 1. april, så nå er det ei glimrende tid for å fiske innerst i fjorden. Vi var sjeldent plaget med is, men det var ofte tang som fløyt rundt. Ellers kan du fint fiske lengre ut i Kurefjorden hele året.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Ikke mye aktivitet her... Jeg var ute en tur i strålende solskinn ved Alby idag. Fikk en fin SØ på første kastet. Fisken var blank og fin og tok på klympen. Kjente ikke noe etter dette. Mye nyskjerrige turgåere og vår i lufta. Andre som har vært ute i det siste?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Superfiskern

Har vært 3 turer på Jeløya i Mars, lite liv. Skyldes antagelig den veldig kalde våren

vi har. Ser fortsatt at det er sløsj-is i indre fjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...